دکوراسیون دندانپزشکی برای کاهش استرس بیماران

0

دکوراسیون دندانپزشکی برای کاهش استرس بیماران

 

علیرغم پیشرفت‌های بسیاری که درزمینه دندان‌پزشکی بدون درد صورت گرفته است، اضطراب بیماران همچنان موضوعی حل نشدنی باقی مانده است.

بسیاری از افراد تنها با دیدن، شنیدن و یا حتی استشمام بوهای مواد دندان‌پزشکی هم، به یاد دردهای گذشته خود می‌افتند و دچار ترس و اضطراب می‌شوند. مشکل این است که این نگرانی و اضطراب بیماران بر روی تعهد آن‌ها نسبت به مراجعه به دندان‌پزشکی و بهره‌گیری از مراقبت‌های لازم تأثیر می‌گذارد.

دکوراسیون کلینیک دندان‌پزشکی

اما به منظور کمک به بیماران برای کاهش استرس و اضطراب آن‌ها چه‌کارهایی می‌توان انجام داد؟

اولین کاری که باید صورت گیرد، این است که عواملی که موجب ایجاد استرس و اضطراب در بیمار می‌شود، شناسایی شوند. تغییر طراحی و محیط کلینیک دندان‌پزشکی می‌تواند تا حد زیادی موجب کاهش فشارهای ناشی از استرس و هراس آن‌ها شود.

  دکوراسیون

عوامل ایجاد اضطراب و استرس در بیماران دندانپزشکی

چه چیزی موجب اضطراب و استرس می‌شود؟

هیچ اطلاعات قطعی وجود ندارد که علل اضطراب و استرس مربوط به دندان و دندان‌پزشکی را مشخص کند. اما برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تجربه بد درگذشته و یا درمان دردناک می‌تواند از علل شایع در این مورد باشد. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند مزید بر علت شوند، عواملی مانند: احتمال درد طی یک فرآیند، عدم تأثیر بیهوشی، بوی بالای استریل و همچنین صدای مته دندان‌پزشکی.

حتی ممکن است استرس و اضطراب برخی از بیماران، از رفتار کارکنان درمانگاه ناشی شود، برای مثال ممکن است این تصور را داشته باشند که دندان‌پزشکان و یا تکنسین‌ها وقت کافی برای پاسخ دادن به سؤالاتشان را ندارند.

ممکن است این مشکل به نظر ساده برسد اما حقیقت این است که اضطراب‌های مربوط به دندان‌پزشکی موجب می‌شوند که بیماران مراقبت‌ها و درمان خود را نادیده بگیرند و یا درمانی که در حال حاضر پیش‌گرفته‌اند را کنار بگذارند. باگذشت زمان این مشکلات دندانپزشکی کوچک می‌توانند وخیم شوند و درنهایت به درمان جدی و بسیار ناراحت‌کننده منجر شوند.

دکوراسیون کاهنده استرس در کلینیک دندان‌پزشکی

کاهش اضطراب و استرس

با اجرای تغییرات زیر در کلینیک‌های دندان پزشکی می‌توان به کاهش اضطراب، ترس و استرس در بیماران کمک کرد.

 تغییر بوی کلینیک:

شاید کمترین چیزی که به عنوان عامل اضطراب به آن اندیشیده اید بو باشد. بوی استریلی که در بیشتر بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و کلینیک‌ها‌ی دندانپزشکی میپیچد، موجب ترس و اضطراب در بیماران می‌شود.

استفاده از رایحه‌های آرامش‌بخش مانند اسطوخدوس و پرتغال در کلینیک و اتاق‌های انتظار، می‌تواند آرامش و راحتی را برای بیماران به ارمغان آورند تا قبل از شروع درمان، از استرس آنها کاسته شود.

استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون دندانپزشکی

تغییر ظاهر کلینیک:

 

تأثیر رنگ‌ها بر روان افراد در محیط غیرقابل‌چشم‌پوشی است. هنگامی‌که درباره‌ی محیط‌های درمانی صحبت می‌کنیم، این تأثیرات دو چندان می‌شوند، لذا دقت در استفاده از رنگ‌های مناسب می‌تواند بسیار پررنگ شده و در کارایی بیشتر فضا بسیار مؤثر واقع شود.

استفاده از رنگ‌های تسکین‌دهنده مانند آبی و سبز بر روی دیوار، صندلی و مبلمان می‌تواند به ایجاد یک محیط دندان‌پزشکی آرام و راحت برای بیماران، کمک شایانی کند. همچنین می‌توان تا حدودی از رنگ‌های گرم، برای ایجاد صمیمیت و شادی در محیط بهره برد. قرار دادن یک گلدان یا یک تابلوی رنگی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

دیوارهای برهنه نیز خود می‌توانند موجب ایجاد اضطراب در بیماران شود. بنابراین با استفاده از آثار هنری و یا روش‌های مختلف دکور دیوار می‌توان آن‌ها را تزئین کرد و فضایی صمیمی‌تر و راحت‌تری ایجاد کرد.

استفاده از عناصر طبیعی در دکوراسیون کلینیک دندان‌پزشکی

استفاده از عناصر طبیعی داخل کلینیک می‌تواند اثری موثر بر  اعصاب و روان بیماران داشته باشد، یک نمای چوبی، مبلمان و وسایلی با بافت‌های طبیعی یا گیاهان آپارتمانی می‌تواند در کاهش اضطراب و ایجاد فضایی آرام کمک شایانی کند.

تاثیر نور در دندانپزشکی

همچنین نباید از اثر نور و منظره چشم‌پوشی کرد. نورهای سفید می‌توانند موجب دل‌مردگی و اضطراب شوند. وجود پنجره‌هایی که نور آفتاب را به‌اندازه کافی وارد ساختمان کنند، در ایجاد گرما و راحتی فضا تأثیری فوق‌العاده دارند. فضاهای بسته‌ی بدون هیچ پنجره و دریچه‌ای، خود می‌توانند تشدیدکننده‌ی ترس و استرس باشند.

حتی اگر طراحی کلینیک به‌گونه‌ای است که تمام فضاهای درمانی دسترسی به پنجره ندارند، می‌توان از ترکیب نورهای سفید و زرد برای کاهش افسردگی نور سفید استفاده کرد.

تغییر صداهای کلینیک:

همان‌طور که پیشتر هم گفته شد، یکی از رایج‌ترین عوامل ایجاد استرس در بیماران دندان‌پزشکی، صدای مته است. بنابراین کاهش این صداها تا حد امکان می‌تواند در کاهش استرس بیمار مؤثر باشند. برای اینکار متخصصین پیشنهاد می‌کنند که کمپرسورها و تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات پرسروصدای دندان‌پزشکی را در یک منطقه جداگانه قرار داده شوند و در اتاق هیچ نشانی از آنها پیدا نشود.

پخش یک موسیقی ملایم در پس‌زمینه و در اتاق انتظار هم می‌تواند از پخش گسترده‌ی این صداهای آزاردهنده در فضا، جلوگیری کند، ضمن آنکه خود موسیقی تأثیری آرام‌بخش بر روی بیماران می‌گذارد.

دکوراسیون آرامش بخش دندانپزشکی

تغییر نورهای تجهیزات پزشکی

همان‌طور که گفتیم عامل نور هم در استرس و یا آرامش بیماران نقش موثری دارد. علاوه بر نورهای محیطی، نورهای دیگری هستند که در مراکز درمانی هنگام درمان بیمار به‌کار گرفته می‌شوند. به‌خصوص در کلینیک‌های دندان‌پزشکی از چراغ‌های مخصوصی جهت روشن کردن دهان و درنتیجه دید بهتر دندان‌پزشک برای انجام معاینات و درمان‌هایش، استفاده می‌شود.

این نور که به‌صورت مستقیم بر روی صورت بیماران می‌تابد، می‌تواند موجب ناراحتی و استرس آن‌ها شود، به همین علت بهتر است هنگام کار با این تجهیزات، دقت شود که نور فقط بر روی دندان‌ها بتابد. همچنین نور بسیار در اتاق هم می‌تواند خود موجب استرس و ناراحتی بیمار شود، لذا بهتر است نورهای اضافه‌ی پس زمینه کاهش یابند.

دکوراسیون کلینیک دندان‌پزشکی

تغییر حس و حال کلینیک:

دکوراسیون داخلی فضا تأثیر مستقیمی بر روی احساسات افرادی که در آن فضا قرار می‌گیرند، دارد. در مورد کلینیک‌های دندان‌پزشکی استفاده از مبلمان های پاکیزه و راحت، چه در اتاق‌های انتظار و چه در بخش‌های عملیاتی، به یک اندازه اهمیت دارند. استفاده از مبلمانی که قابلیت شست‌وشو دارند، به پاکیزگی بیشتر وسایل کمک می‌کنند. مسلماً آلوده بودن فضای درمانی، می‌تواند موجب ترس و اضطراب و همچنین بی‌اعتمادی در بیماران شود.

دکوراسیون کلینیک دندان‌پزشکی

وجود وسایلی همچون تلویزیون و یا آکواریوم که می‌توانند موجب سرگرم شدن بیماران شوند نیز، در طراحی داخلی کلینیک دندان‌پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع وسایل با ایجاد حواس‌پرتی و جلب تمرکز بیماران بر عاملی غیر از درمان دندان‌هایشان، موجب کاهش اضطراب آن‌ها می‌شود.

تنظیم دمای محیط نیز می‌تواند به کاهش استرس بیماران کمک کند. یک فضای سرد می‌تواند موجب ترس بیشتر بیمار شود. در صورت لازم می‌توان روکش یا پتوهای نازکی در اختیار آنان قرارداد و دما را برای آنها مناسب کرد تا از میران استرسشان کاسته شود.

ایجاد فضای کافی برای بیمار

دکوراسیون دندانپزشکی برای کاهش استرس بیماران.بیماران نیاز دارند که حین درمان، فضای کافی داشته باشند. شلوغ کردن فضا با وسایل وتجهیزات پزشکیبسیار می‌تواند موجب نگرانی و استرس بیمار شود. به همین دلیل بهتر است از قفسه‌هایی برای قرار دادن وسایل و نظم بخشیدن به محیط استفاده کرد و فضای تنفس بیشتری را برای بیمار به وجود آورد.

دکوراسیون ویژه کلینیک دندان‌پزشکی

همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله به بررسی عواملی مرتبط با دکوراسیون داخلیو محیطی کلینیک دندان‌پزشکی که می‌تواند تا حد زیادی به کاهش استرس بیماران کمک کند، پرداختیم.

هرچند عوامل دیگری چون زمان‌بندی صحیح و نوبت‌دهی منظم، رفتار کارکنان با بیماران و مواردی این‌چنینی می‌توانند به اعتماد و راحتی بیماران کمک کنند و از استرس آن‌ها بکاهند. مسلماً هرچه زمان انتظار بیشتر شود بر اضطراب و استرس بیمار افزوده می‌شود و روند درمان او نیز سخت‌تر خواهد شد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد