دکوراسیون کافی شاپ

2

دکوراسیون کافی شاپ

دکوراسیون کافی شاپ مکانی همیشه از مهمترین نکات راه‌اندازی یک کافی شاپ است. ما صرفا برای صرف غذا به آن پا بگذاریم، بلکه فضایی است که در آن خاطره‌های جدید می‌سازیم.

انسان‌ها از کافی شاپ استفاده‌های گوناگونی می‌کنند، برخی آنجا را برای یک ملاقات دوستانه انتخاب می‌کنند و برخی دیگر قرارهای کاری را در این محیط می‌گذارند.

حتی پای جشن تولدها به عنوان یکی از شخصی ترین لحظات هر انسان نیز به فضای کافی شاپ‌ها باز شده است. با این وصف، دکوراسیون کافی شاپ به اندازه تنوع سفارش ها، کیفیت آنها و سرعت عمل کارکنان اهمیت پیدا می‌کند. در واقع آنچه بیش از هر چیزی توجه شما را برای نخستین بار به یک کافی شاپ جلب می‌کند چیزی نیست جز دکوراسیون آن.

پس سوال اینجاست که رمز زیبایی دکوراسیون کافی شاپ چیست؟

اصول دکوراسیون کافی شاپ چیست؟

اصول دکوراسیون کافی شاپ متعدد است اما مهمترین آن مرتبط با مبلمان و نور است. دکوراسیون کافیشاپ با مبلمان و نورپردازی معنا پیدا می‌کند.

مبلمانی که در دکوراسیون کافی شاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد باید در عین سادگی، زیبا و ظریف باشند.

در واقع برخلاف تصور رایجی که امروزه همه دارند، لزومی ندارد که فضای یک کافی شاپ را با لوازم دکوراتیو عجیب و غریب و متعدد پر کنیم، چراکه وظیفه زیباسازی دکوراسیون کافی شاپ بیشتر برعهده مبلمان است.

از سوی دیگر پاکیزگی کلید جلب نگاه افراد مختلف به دکوراسیون کافی شاپ است و این تنها به معنای تمیزی میز، صندلی و پوشش کف نیست.

به بیان دیگر، هرقدر که طرح‌های اجرا شده در محیط کافی شاپ ساده تر و به دور از پیچیدگی باشند فضای آن پاکیزه تر به نظر می‌رسد.

همچنین دکوراسیون کافی شاپ باید به گونه ای باشد که افراد در عین حال که راحت هستند، احساس خواب آلودکی نکنند. از این رو، نوع نورپردازی، میزان نور طبیعی و راحتی مبلمان به کار رفته در دکوراسیون کافی شاپ اهمیت پیدا می‌کند.

در حقیقت با توجه استفاده‌های متنوعی که انسان‌ها از کافی شاپ می‌کنند، شما ناچارید که در زیر یک سقف، فضایی شناور از دکوراسیون‌های نسبتا رسمی تا محیط‌های راحت و خودمانی را ایجاد کنید. اما آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟

آشنایی با دکوراسیون کافی شاپ

دکوراسیون کافی شاپ امروزه مبحثی کاملا مستقل از دکوراسیون رستوران‌ها و فست فودها است. با این وصف، قابل حدس است که دکوراسیونی که در این مکان‌ها به اجرا در می‌آید نیز از مشخصاتی منحصر به فرد برخوردار باشند. نخستین مشخصه ای که در اغلب کافی شاپ‌ها به چشم می‌خورد رنگ‌هایی است که بازتابی از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کافی شاپی هستند.

شما در هیچ فضایی به اندازه کافی شاپ رنگ قهوه ای را در قالب مبلمان، کف پوش، دیوار پوش و کانتر مشاهده نخواهید کرد. همچنین رنگ‌های قرمز تیره، لوبیایی یا نارنجی نیز در دکوراسیون کافی شاپ بسیار مشاهده می‌شود.

دیوارها نیز در دکوراسیون کافی شاپ نقش تعیین کننده ای دارند. کمتر کافی شاپی را می‌توانید پیدا کنید که دیوارهای آن به رنگ ساده رها شده باشند.

تابلوهای نقاشی، پوسترها، آثار تولید شده توسط هنرمندان محلی و تابلو عکس‌های زیبا همراه با نورپردازی از جمله مواردی هستند که دیوار کافی شاپ‌ها را مزین می‌کنند.

جالب آنکه برخلاف فست فودها، دکوراسیون کافی شاپ برای نشستن طولانی مدت طراحی شده است. در نتیجه، کسانی که به خوردن مکرر نوشیدنی و خوراکی‌ها در کافی شاپ علاقه دارند توجه زیادی به محیط اطراف خود می‌کنند.

در این بین هستند کسانی که اشتیاق زیادی به ادبیات دارند و از دیوار نوشته ها، تصاویر نویسنده‌های معروف، کتابخانه و یک موسیقی ملایم لذت می‌برند.

انواع دکوراسیون کافی شاپ

دکوراسیون کافی شاپ با وجود آنکه سبک‌های گوناگونی دارد اما هیچ کدام از این سبک‌ها از اصولی ثابت و همیشگی پیروی نمی کنند. در واقع رمز جذابیت کافی شاپ‌ها در همین تفاوت‌های منحصر به فرد و خلاقیت‌های فردی است.

کافی شاپ‌هایی با دکوراسیون کلاسیک و سنتی عمدتا یادآور خاطرات شما خواهند بود. این کافی شاپ‌ها به مبلمان و صندلی‌های چوبی طرح قدیم، دیوارهای سنگی یا آجری و پنجره‌های رنگی و چوبی مزین هستند.

در عین حال طراحان برای جلوگیری از یکنواختی، طرح‌های چوبی نظیر کانترهای ساخته شده از کنده‌های درخت، شومینه یا اجاق‌های سنگی و نقاشی‌های دیواری را هم به این مجموعه اضافه می‌کنند.

در مقابل کافی شاپ‌هایی با سبک جدید از تنوع وسایل و طرح‌های بیشتری برخوردارند. در این کافی شاپ‌ها بیش از الگو، خلاقیت است که موجب زیبایی می‌شود. از سوی دیگر اجرای طرح‌های مدرن نظیر دیوار نوشته ها، نقاشی، تابلوهای عکس و حتی مبلمان به کار رفته در سبک جدید کم هزینه و مقرون به صرفه تر هستند.

دکوراسیون کافی شاپ و نکات مهم آن

دکوراسیون کافی شاپ را می‌توان با در نظر گرفتن نکاتی ساده زیباتر و کم هزینه تر به اجرا درآورد:

  • نورپردازی: نورپردازی از جمله نکاتی است که ممکن است در طراحی دکوراسیون کافی شاپ از آن غافل شوید. این در حالی است که منوی عالی، سرویس دهی خوب و فضای باز تنها بخشی از راحتی افراد را تامین می‌کند و اگر نور کافی برای صرف غذا و مشاهده فضای اطراف و سایر همراهان وجود نداشته باشد بی شک مشتریان احساس ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد. افزون بر اینکه نورپردازی صحیح بر زیبایی دکوراسیون کافی شاپ تاثیر می‌گذارد، می‌تواند بر شادی، نوع رفتار مشتریان در کافی شاپ، میزان ماندگاری و حتی اشتهای آنها نیز اثر بگذارد. یک روشنایی خوب در دکوراسیون کافی شاپ باید نور کافی بر روی سطح میز، آثار هنری روی دیوار و مبلمان‌ها را تامین کند.
  • پنجره: فضای بسته و به دور از نور طبیعی یکی از عواملی است که می‌تواند موجب فرار مشتریان از کافی شاپ شود. معمولا در کافی شاپ‌ها میز و صندلی‌هایی که در کنار پنجره قرار دارند بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. همچنین نور طبعیی یک راه بدون هزینه برای روشنایی محیط کافی شاپ است.
  • توازن: در طراحی دکوراسیون کافی شاپ باید یک توازن میان ظرفیت صندلی‌ها و فضای خالی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، شما می‌خواهید به اندازه کافی مشتری داشته باشید و سود زیادی به دست آورید اما این سود بیش از آنکه به تعداد صندلی‌ها ارتباط داشته باشد به راحتی مهمانان بستگی دارد. از این رو، تنها ظرفیت صندلی‌ها تعیین نیست و شما باید فضای مناسبی برای ایجاد حریم خصوصی و رفت و آمد مشتریان ایجاد کنید.
  • چینش مبلمان: برای یک مبلمان ایده آل در کافی شاپ می‌بایست دو چیز را در نظر گرفت. نخست آنکه مبلمان باید با سبک دکوراسیون کافی شاپ همخوانی داشته باشد و دیگر اینکه محل قرار دادن آنها به گونه ای باشد که به خوبی دیده شوند. البته نورپردازی نقش مهمی در جلوه مبلمان دارد اما قرار دادن میز و صندلی‌ها در نزدیکی یک عنصر دکوراتیو کانونی نظیر کتابخانه، تابلو، پنجره یا بالکن نیز می‌تواند در بهتر دیده شدن آنها کمک کند.

آموزش دکوراسیون کافی شاپ

دکوراسیون کافی شاپ با در نظر گرفتن نکاتی ساده آغاز می‌شود:

  • توجه به رنگ‌ها: رنگ‌ها علاوه بر جلب مشتریان در مدت زمان نشستن و میزان سفارش آنها نیز تاثیرگذار است. رنگ‌های گرم تند نظیر قرمز و زرد و نارنجی اگرچه اشتها برانگیز هستند اما به دلیل ایجاد هیجان زیاد مشتریان شما را فراری می‌دهند. از این رو، ترکیب رنگ‌های گرم ملایم نظیر قهوه ای و مقدار کمی قرمز و نارنجی در کنار رنگ‌های خنثی نظیر خاکستری و رنگ سبز، هم می‌تواند محیطی آرامش بخش و مناسب نشستن طولانی فراهم کند و هم اشتهای مشتریان را بیشتر می‌کند.
  • تهویه: هیچ چیز به اندازه گرما در یک روز تابستانی مشتریان از یک فضای بسته فراری نمی دهد. در واقع زیبایی، مبلمان راحت، نورپردازی مناسب، کیفیت غذا و سرویس دهی منظم تنها وقتی مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد که در محیطی با هوای مطلوب قرار داشته باشند. کافی شاپ‌ها به واسطه وجود آشپزخانه، سیستم‌های نورپردازی و تردد زیاد افراد فضایی مستعد برای ایجاد گرما و بو و دود هستند. از این رو وجود یک سیستم تهویه پرقدرت در هر کافی شاپی ضروری است.
  • نورپردازی: در دکوراسیون کافی شاپ معمولا انواع نورپردازی‌های کلی، تاکیدی و وظیفه ای اجرا می‌شود. روشنایی فضای عمومی کافی شاپ‌ها بر عهده نورپردازی کلی است. از سوی دیگر گاهی برای روشنایی بیشتر میز و صندلی‌ها از یک نور ملایم وظیفه ای نیز استفاده می‌شود. از آنجا که دیوار کافی شاپ‌ها همواره با آثار مختلف هنری تزئین می‌شود، نورپردازی تاکیدی نیز جز جدایی ناپذیر دکوراسیون کافی شاپ خواهد بود.افزون بر موارد فوق، نورپردازی زیاد در یک کافی شاپ احتمال افزایش دما را به همراه دارد. از این رو، در انتخاب سیستم نورپردازی دقت کنید و از نور طبیعی نیز برای روشنایی محیط کافی شاپ کمک بگیرید.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد