با بازار تجریش در ایام عید نوروز بیشتر آشنا شویم

0
محله‌ی تجریش دارای یک بازار قدیمی است با ورودی های متعدد، بازاری باب میل اهالی تهران، چه آنهایی که اهل جنوب و مرکز شهر هستند و بازار بزرگ تهران همسایه آنها است و چه کسانی که اهل نیاوران ، دزاشیب و قیطریه هستند.تجریش است دیگر، هر وقت آدم ها، هوس بازار گردی کنند و خسته از ایام روزگار باشند بازار تجریش یکی از گزینه هایی است که بی شک به سراغ آن می روند.
خیابان گوگل
خیابان گوگل

تجریش یکی از محله های قدیمی تهران است  این محله در گذشته های دور به گوگل (googal) مشهور بوده است. یکی از کسبه های قدیمی بازارتجریش ماجرای نام گذاری را اینگونه تعریف می کند. گاو به زبان شمیرانى گو می شود و گل به معنای گله است.حدود ۶۰ سال پیش اینجا گاو و گوسفند و .. خرید و فروش می‌کردند. بعدها این مکان طجرشت نام گرفت. مکانی که به خاطر آب و هوای خنک از زمان‌های دور محل ییلاق پادشاهان بود.
تجریش از یک سمت به خیابان شریعتی می رسد و از سمت دیگر نقطه‌ی پایانی خیابان ولیعصر است. این منطقه زمانی آباد شد که امامزاده صالح پا به شمیران گذاشت و حالا از هر جای شهر مردم با مترو ، اتوبوس و سواری خود را به تجریش می رسانند.

تجریش
تجریش

به طور کلی وجود کاربری های مختلف در منطقه تجریش مانند :

  • سینما آستارا
  •  بیمارستان شهدای تجریش
  •  امامزاده صالح،
  • بازار، پاساژ البرز

پایانه اتوبوسرانی و … سبب شده است که این منطقه به یک فضای چند عملکردی(تجاری، تفریحی، زیارتی، درمانی) تبدیل شود.
در بازار قدیمی تجریش از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می توان یافت و به قول یکی از کسبه ی قدیمی این بازار، هر نوبرانه ای از بازار تجریش وارد این شهر می شود.
این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جنب و جوش خاصی در این بازار قدیمی حکم فرماست و عطر و بوی بهار به مشام می رسد. ایستادن مقابل ویترین مغازه ها و چانه زدن با فروشنده ها و دو دل بودن در خرید یا نخریدن کالاها حال و هوای این روزهای بازار تجریش است. ماهی‌های شب عید نیز این روزها زودتر از موعد مقرر به بازار آمده اند و با حرکت و جنب و جوش خود آمدن فصلی نو را به مردم نوید می‌دهند.

بازار تجریش
بازار تجریش
هنگامی که از ورودی سمت پارکینگ قصد وارد شدن به بازار را دارید طاق ها و قوس‌هایی که حریم بازار را از اطراف جدا کرده اند نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.
بازار تجریش
بازار تجریش

با وارد شدن به تکیه در نگاه نخست  انگار شهر فرنگ است، نمایشگاهی بزرگ با سازه ای چوبی و هیجان‏‌انگیز از طعم، رنگ، بو و مزه که چون تابلویی زیبا و جاندار مقابل شما گشوده می‌شود.
در مغازه‎های قدیمی این بازار همه چیز با سلیقه، زیبا و رنگین در معرض فروش قرار داده شده است؛ انواع ترشی، ادویه‌جات اعلا و خوش رنگ و بو، زعفران ممتاز، دسته‏‌های سبزی پاک شده و آب زده، صیفی‌جات، فلفل‏‌های رنگارنگ، بادمجان‏‌های خوش قد و بالا و خوش رنگ و لعاب و هرچه در این بازار پیدا می‏‌شود، انگار نه فقط به هدف فروش که برای زیباتر کردن این بازار دلفریب به نمایش درآمده است.

بازار تجریش
بازار تجریش

از تکیه به راستای بازار که وارد میشوی به خوبی مشخص می شود که بازار تجریش منحصر به میوه و سبزی و خوراکی نیست،

  • انواع ظرف و ظروف
  •  صنایع دستی
  •  پارچه، ترمه
  •  فرش، لوازم آرایشی و بهداشتی،زیورآلات

، تسبیح، لباس و هزاران چیز دیگر در این بازار بزرگ پیدا می‏‌شود.

بازار تجریش
بازار تجریش

اما چیزهایی که شاید اندکی در این بازار قدیمی آزار دهنده است باریک بودن راسته و انبوه جمعیت در روزهای شلوغ سال و تهویه‌ی نامناسب است. به دلیل محصور بودن فضای کوچه بازار احساس آرامش در آن کم است و فرد مایل است زودتر از آن مکان خارج شود.از این رو این فضا را می توان فضای حرکت نامید.
در تکیه برخلاف کوچه فضا بازتر است و افراد پس از طی مسافت نسبتا طولانی از کوچه های بازار با ورود به فضای تکیه احساس آرامش می کنند و فضا به فضای سکون تبدیل می شود.که البته این سکون بیشتر در ماه محرم که تکیه به کاربری اصلی خود بازمی گردد مشهود است.
فضای سکون و حرکت در طرح بازسازی، مرمت و ساماندهی بازار تجریش در سال ۱۳۸۶ منعکس شد و نمود آن در سنگ فرش‌ها قابل مشاهده است. کف سازی تکیه با توجه به فضای سکون آن دارای هندسهی مربعی است که فرد را به مکث دعوت می کند و کف سازی کوچه با توجه به فضای حرکتی آن به صورت موازی و در راستای عرض و در بعضی قسمت‌ها طول کوچه است.

بازار تجریش
بازار تجریش
روزهای پایانی سال فرصت مناسبی است که گشتی در این بازار قدیمی بزنید.بازاری که حتی اگر اهل خرید هم نباشید حتما از قدم زدن و دیدن مغازه‏‌های قدیمی این بازار با سردرهای کاشی‎کاری شده و لاجوردی و غرق شدن در هیاهوی رنگ‏‌ها و صداها لذت خواهید برد و حسابی پر شور و نشاط خواهید شد.
کلیه حقوق این مطلب متعلق بهخوگر است
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد