راهنمای نورپردازی محل کار

0

آیا شما یک فریلنسر هستید؟ فریلنسرینگ یا دورکاری به معنای ساده یعنی یک نفر بدون آنکه به سازمان یا نهادی رسمی متعهد شود، به فعالیت و کسب و کار می‌پردازد. فریلنسرها عمدتاً در محیط خانه خود کار می‌کنند و برخی نیز به شکل مجزا یک دفتر کار خانگی دارند.

هنگامی که شما در یک دفتر کار خانگی کار می‌کنید، کیفیت و میزان نور می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش بهره‌وری شما داشته باشد. روشنایی ضعیف موجب کاهش دید، خستگی چشم‌ها و کسالت‌های روحی می شود. در مقابل روشنایی بیش از اندازه نیز به سردرد و آزار چشم‌ها منجر می‌شود بنابراین باید به دنبال راهی برای بهبود کیفیت نورپردازی در دفتر کار خانگی بود.

نورپردازی در دفتر کار خانگی

اگر شما در دفتر کار خانگی نور طبیعی نداشته باشید، استفاده از نور مصنوعیاهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بسیاری از محیط‌های کار خانگی همانند سایر قسمت‌ها تنها از یک نورپردازی محیطی و کلی برخوردارند. اما این اشتباه است که تصور کنید همین میزان نور برای انجام یک فعالیت حرفه‌ای کافی است. روشنایی‌های محیطی برای یک دفتر کار خانگی طراحی نشده‌اند و در نتیجه لازم است منابع دیگری نیز به آنها اضافه شود. بنابراین، بهتر است هنگام تصمیم‌گیری درباره روشنایی این پنج مورد را نیز در نظر بگیرید.

از کار کردن زیر نور مستقیم چراغ‌های هوایی خودداری کنید. نوری که از بالا تابیده شود به دلیل برخورد و بازتاب از سطح میزی که نزدیک شما قرار دارد، آسیب زیادی به بینایی وارد می‌کند.

همچنین به دلیل تابش از سمت بالا به پایین می‌تواند سایه‌هایی از بدن شما را بر روی سطح کارتان ایجاد نماید. بنابراین بهتر است کمی حوصله به خرج دهید و به دنبال راه‌هایی برای پخش کردن نور محیطی در فضای دفتر کار خانگی خود باشید، به گونه‌ای که میزان سایه‌های ایجاد شده به کمترین مقدار خود برسد.

اجتناب از نورپردازی مستقیم در دفتر کار خانگی
اجتناب از نورپردازی مستقیم در دفتر کار خانگی
نورپردازی موضعی

 نورپردازی موضعی

برای کارهای کامپیوتری، نوشتاری، طراحی و سایر فعالیت‌هایی که به تمرکز و دید خوبی نیاز دارید، باید از یک منبع نور موضعی بهره گیرید. ساده‌ترین منابع نور موضعی برای یک دفتر کار خانگی، چراغ‌های قابل تنظیم با تابش ملایم هستند که اغلب برای مطالعه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نور این چراغ‌ها باید به سطح زیر دست شما بتابد و شدت آن نیز باید به‌اندازه‌ای باشد که با بازتاب از سطح میز، چشم شما را اذیت نکند. اگر در دفتر کار خانگی خود قسمت‌های مختلفی نظیر یک میز طراحی، یک میز مطالعه و یک کتابخانه دارید، بهتر است برای هر یک به شکل مجزا منابع نور موضعی در نظر بگیرید.

نور طبیعی در دفتر کار خانگی
نور طبیعی در دفتر کار خانگی

نور طبیعی

به جرات می‌توان گفت که هنوز هیچ سیستم نورپردازی با کیفیت نور طبیعی ساخته نشده است. نور طبیعی می‌تواند علاوه بر روشنایی موجب گرمای محیط کاری شما نیز شود. همچنین نور طبیعی معمولاً سایه و نقاط تاریک کمتری در فضای اتاق ایجاد می‌کند. بنابراین بهتر است دست‌کم تا نیمی از روز از این موهبت رایگان و با کیفیت استفاده کنید.
از آنجایی که نور طبیعی به لحاظ موقعیت قابل تنظیم نیست، پس باید برای استفاده بهتر از آن چینش وسایل خود را تغییر دهید. به طور کلی بهتر است نور طبیعی از مقابل یا از کنار به سطوح کار یا صفحه نمایش کامپیوتر بتابد تا ایجاد نقاط درخشان بیشتری ایجاد کند و از مقدار سایه‌های تاریک بکاهد. افزون بر این، اگر میز کار خود را در سمت شمال یا جنوب قرار دهید، میزان سایه‌های ایجاد شده در سطح کار شما به صفر می‌رسد.

نورپردازی‌های تأکیدی و تزئینی در دفتر کار خانگی

 نورپردازی‌های تأکیدی و تزئینی

همان‌طور که گفته شد، افراد در اکثر دفاتر کار خانگی تنها به نورپردازی محیطی و کلی بسنده می‌کنند و در بهترین حالت  ممکن است از نورپردازی موضعی برای روشنایی بهتر سطح کار خود بهره گیرند. حال آنکه می‌توان فراتر از این دو نوع نورپردازی، با اضافه کردن نورهای تزئینی و تأکیدی جلوه بهتری از اتاق کار را به نمایش گذاشت.

در واقع یک دفتر کار خانگی به دلیل مساحت کوچک و محدود می‌تواند به سرعت برای شما خسته‌کننده شود و در شرایطی که شما امکان اضافه کردن انواع مبلمان، رنگ‌آمیزی دیوارها و افزودن سایر محصولات دکوراتیو را ندارید، نورپردازی تأکیدی و تزئینی می‌تواند مشکل‌گشا باشد.

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد