چگونه دکوراسیون داخلی بر ناخودآگاه شما اثر می‌گذارد؟

0

غالبا وقتی که ازدکوراسیون داخلی صحبت می‌کنیم، بیشتر جنبه‌های زیبایی شناسی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مثلا اینکه چگونه می‌توانیم به دکوراسیونی دست پیدا کنیم که ویژه به نظر آید، یا اینکه از چه دکوراسیونی در خانه خود استفاده کنیم که با سبک و سلیقه فردیمان هماهنگ باشد؟

مشاهده انواع سبک‌های دکوراسیون داخلیمی‌تواند در انتخاب بهترین آن برای خانه کمک کننده باشد. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که این تنها قسمتی از پازل است.

تاثیر دکوراسیون خانه بر ناخودآگاه انسان
تاثیر دکوراسیون خانه بر ناخودآگاه انسان

یکی از نکاتی که اکثر مواقع دردکوراسیون داخلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، تأثیرات دکوراسیون بر ناخودآگاه فرد است.

شاید برایتان غیرقابل‌باور باشد، اما تصمیماتی که شما برای طراحی داخلی منزل یا محل کارتان می‌گیرید، بر عواطف و ادراک شما تأثیر مستقیمی دارد.

رنگ دیوارهای آشپزخانه ممکن است در شکل‌گیری یا کاهش استرس شما مشارکت داشته باشند و نوع مبلمان راحتی که شما برای منزلتان برمی‌گزینید، می‌تواند منجر شود که دیگران شما را فردی سرد با رفتاری کاملاً رسمی و یا برعکس تلقی کنند.

تاثیر دکوراسیون خانه بر ناخودآگاه افراد
تاثیر دکوراسیون خانه بر ناخودآگاه افراد

آیا می‌خواهید مطمئن شوید که خانه‌تان اثر و احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند؟ لطفاً اطلاعات بیشتری را در رابطه با جوانب روان‌شناسانه دکوراسیون مطالعه کنید و این اطلاعات را با توجه به روحیات خود به کار گیرید تا دکوراسیونی را که برای شما مناسب‌تر است، خلق کنید.

در این مطلب می‌توانید به اطلاعاتی در رابطه با تأثیرات دکوراسیون بر ناخودآگاه دست یابید. با ادامه‌ی مطلب با ما همراه شوید. 

رنگ‌ها در تعیین حال و هوای شما نقش مهمی ایفا می‌کنند
رنگ‌ها در تعیین حال و هوای شما نقش مهمی ایفا می‌کنند

رنگ‌ها در تعیین حال و هوای شما نقش مهمی ایفا می‌کنند

اینکه رنگ‌ها عناصر اصلی و مهمی در تعیین چگونگی درک و تجربه ما از دنیای اطرافمان هستند، مساله جدیدی نیست. اما این موضوع که رنگ‌های محیط اطرافمان تاثیر معین و نهایی را بر روی حالات و عواطف ما می‌گذارند، ممکن است برای بعضی‌ها حیرت‌آور باشد.

زمانی که اقدام به مفهوم بخشیدن دکوراسیون منزلتان کردید از رنگ‌هایی استفاده کنید که با تن نهایی فضای مورد نظرتان جور درآید. در این قسمت تاثیر روانی رنگ‌های پایه و اصلی را بر اساس کتاب یوهان فون گوته، تئوری رنگ‌ها، شرح می دهیم.
 

قرمز: 

نماد قدرت و شور و اشتیاق است. این رنگ می‌تواند گرمای بیشتری را به فضای منزلتان ببخشد و آن را صمیمی‌تر جلوه دهد.

تاثیر رنگ قرمز بر ناخودآگاه انسان
تاثیر رنگ قرمز بر ناخودآگاه انسان

نارنجی:

نماد انرژی و خلاقیت است و پیشنهاد می‌شود که این رنگ را به عنوان رنگ مکمل استفاده کنید، زیرا وجود مقدار زیادی از این رنگ در فضا موجب خستگی و سردرگمی روان شما می‌شود.

تاثیر رنگ نارنجی بر ناخودآگاه انسان
تاثیر رنگ نارنجی بر ناخودآگاه انسان

زرد:

رنگ شادی و خلاقیت است. این رنگ در ترکیب با رنگ‌های خنثی و آرام بهتر عمل می‌کند و اگر اتاق‌ها سرشار از نور طبیعی باشند، استفاده از این رنگ سبب خلق محیطی آرام می‌شود.

تاثیر رنگ زرد بر ناخودآگاه انسان
تاثیر رنگ زرد بر ناخودآگاه انسان

بنفش:

این رنگ فضا را لوکس و مجلل نشان می‌دهد. بهترین استفاده آن در اتاق‌ نشیمن‌های رسمی و بزرگ است که با مبلمان سلطنتی دکور شده است.

تاثیر رنگ بنفش بر ناخودآگاه انسان
تاثیر رنگ بنفش بر ناخودآگاه انسان

سبز:

این رنگ کیفیتی آرامش‌بخش دارد. انتخاب رنگ سبز در راهرو و قسمت ورودی منزل، بهترین انتخاب است، زیرا تغییر محیط از فضای بیرون به فضای داخل خانه را آسان‌تر می‌کند.

تاثیر رنگ سبز بر ناخودآگاه انسان
تاثیر رنگ سبز بر ناخودآگاه انسان

آبی:

آبی موجب تداوم بخشیدن به احساس آرامش و تازگی در فضا می‌شود. این رنگ مناسب محیط‌هایی است که نسبت به مساحت آن‌ها، وسائل زیادی درونشان قرار می‌دهیم، مانند آشپزخانه و حمام.

تاثیر رنگ آبی بر ناخودآگاه انسان
تاثیر رنگ آبی بر ناخودآگاه انسان

سیاه:

این رنگ، رنگ قدرت است. از رنگ سیاه می‌توانید برای وسائل مهم و گیرایی که مشتاق هستید توجه دیگران را به آن جلب کنید، استفاده کنید.

تاثیر رنگ سیاه بر ناخودآگاه انسان
تاثیر رنگ سیاه بر ناخودآگاه انسان

سفید:

این رنگ احساسی از پاکی و تمیزی را در افراد به وجود می آورد. می‌توانید از این رنگ برای تفکیک فضا بهره ببرید. اما بهتر است رنگ سفید را در ترکیب با رنگ‌های دیگر استفاده کنید.

تاثیر رنگ سفید بر ناخودآگاه انسان
تاثیر رنگ سفید بر ناخودآگاه انسان
دکوراسیون خانه
دکوراسیون خانه

به خاطر داشته باشید که همیشه انتخاب سه رنگ متفاوت در دکوراسیون منزلتان از استفاده یک رنگ و یک تناژ بهتر است.

شما می‌توانید از رنگ‌های خنثی در زمینه مانند دیوارها و زمین، از رنگ‌های آرام‌ و سرد برای مبلمان و وسایل بزرگ دیگر و  از رنگ‌های مهیج برای وسائل تزیینی و گیرایی مانندکوسن‌ها، استفاده کنید.

دکوراسیون منزلتان، شخصیت شما را آشکار می‌کند
دکوراسیون منزلتان، شخصیت شما را آشکار می‌کند

دکوراسیون منزلتان، شخصیت شما را آشکار می‌کند

بعد از رنگ زدن دیوارها و کف منزل، زمان آن می‌رسد که فضا را پر کنید. هر ابزار و وسایلی در وهله اول با توجه به کارایی خود در محیط قرار می‌گیرند.

اما فراتر از این مساله، ترکیب هر چیزی که در طراحی منزل شما دخیل است، از مبلمان وصندلی‌ ها گرفته تا دکورهایی که به دیوار نصب می‌کنید و زیر لیوانی‌هایی که بر روی عسلی‌ها قرار می‌دهید، بیان‌کننده ویژگی‌های شخصیتی و امیال شما هستند.

زمانی که مهمانی را به خانه خود دعوت می‌کنید، به غیر از تصویر کلی فضای منزل شما، ۴ معیار ارزشی وجود دارند که در بیان ناخودآگاه شما تأثیر دارد. این چهار معیار ارزشی کدم‌اند؟

4 معیار ارزشی دکوراسیون خانه
۴ معیار ارزشی دکوراسیون خانه

عملکرد اشیاء:

آیا این وسایل نیاز شما را پوشش می‌دهد؟ آیا میز ناهارخوری به اندازه کافی بزرگ است که تمامی اعضای خانواده بتوانند روی آن بنشینند؟ آیا فرش یا موکت تمامی کف اتاق را پوشش می‌دهد؟
 

هزینه: 

آیا این وسیله از لحاظ قیمتی  بار ارزش است؟ آیا ترجیح می‌دهید که از یک مبل راحتی تک‌ نفره گران‌ قیمت در اتاق خواب استفاده کنید یا کل اتاق خواب را با هزینه‌ای یکسان و مناسب دکور کنید؟
 

استفاده نمادین از اشیاء:

آیا گزینه‌هایی را که برای دکوراسیون منزل خود استفاده می‌کنید، وابستگی عاطفی برای شما دارند؟ شما یک کلکسیون از عکس‌های خانوادگی را برای نصب بر دیوار منزلتان انتخاب می‌کنید یا یک اثر هنری و نقاشی را؟
 

نشانه‌ها:

آیا اشیاء مورد استفاده در دکوراسیون منزلتان، نشانه و نماد خاصی دارند؟ آیا این وسایل متعلق به برند خاصی هستند؟
 

نصب عکس بر روی یخچال
نصب عکس بر روی یخچال

فردی که روی در یخچال را از نقاشی‌های کودک خود یا پست‌کارت‌هایی که از طرف دوستان خود گرفته است پر می‌کند در مقایسه با فردی که دکوراسیونی مینیمالیستی برای آشپزخانه خود تدارک دیده است، اجتماعی‌تر است و سرشار از احساسات.

پس هنگام خرید هر نوع وسیله‌ای برای منزلتان و دکور آنها دقت کنید تا در نهایت دکوراسیون منزلشما اثری مطلوب و با توجه به روحیاتتان، بر شما و دیگران گذارد.

اصول فنگ شویی در دکوراسیون داخلی
اصول فنگ شویی در دکوراسیون داخلی

برای انرژی بخشیدن به فضای منزلتان از فنگ‌شویی استفاده کنید

اگر مایلید تا تغییراتی در زندگی و روحیات خود ایجاد کنید، چرا با تغییرات دکوراسیون منزلتان شروع نمی‌کنید؟

هنر باستانی چینی فنگ شویی بیشتر از ۳۰۰۰ سال است که در کل دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و افرادی که از این هنر در طراحی داخلی منزل یا محیط کار خود بهره می‌برند، معتقدند که تداوم عمل کردن به قوانین فنگ‌شویی، سبب جذب کردن موفقیت، خوش‌شانسی، عشق و انرژی‌های مثبت می‌شود.

پیروی صحیح از قوانین فنگ‌شویی نیازمند این است که افراد کل محیط را از نظر نقشه انرژی بررسی کنند و سپس هر جنبه‌ای از دکور، رنگ‌ها و مواد طبیعی را با توجه به این نقشه، در خانه اجرا کنند، مثلاً انرژی که مواد و اشیاء از خود ساطع می‌کنند.

اگر هنوز برای اجرای اصول فنگ‌شویی آمادگی لازم را ندارید، موارد دیگری نیز وجود دارند که هر شخصی می‌تواند برای افزایش انرژی منزل از آن‌ها بهره ببرد.

ورودی خانه را زیبا دکور کنید
ورودی خانه را زیبا دکور کنید

به جای فنگ شویی این کارها را کنید

ورودی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است که می‌تواند در جذب افراد هنگام داخل شدن به محیط خانه، تاثیر فراوانی داشته باشد. مطمئن شوید که قسمت ورودی خانه به اندازه کافی مرتب و رنگارنگ است و محیطی دوستانه دارد که سبب جذب افراد می‌شود.

مبلمان خانه را به گونه‌ای بچینید که به راحتی قادر به رفت و آمد بین آن‌ها باشید و همچنین بتوانید فضای ورودی خانه را به راحتی مشاهده کنید.

می‌توانید از عنصرهای طبیعی مانند گل و سنگ‌های زیبا یا انرژی زا مانند سنگ نمک بهره ببرید. سعی کنید که منزلتان همیشه در یک شرایط مساعد و به دور از شلوغی باشد. زیرا نظم و ترتیب سبب آرامش خاطر شما می‌گردد و ناخودآگاه شما را برای انجام کارهای خلاقانه‌تر آماده می‌کند.
 

 

با توجه به موارد گفته شده در این مطلب، به راحتی می توانید تاثیردکوراسیون داخلی را بر ناخودآگاه خود، کنترل کنید و آن را بهبود ببخشید.

منبع سایت خوگر 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد