ساخت دکوراسیون شیک در متراژ کوچک

0

 شاید شما می خواهید خانه ای کوچک را برای اولین بار در آغاز زندگی مستقل خود بخرید یا اجاره کنید، یا گاهی لازم است به خانه ای کوچک تر از آنچه داشته اید، نقل مکان کنید و از این بابت نگران و ناخرسند هستید. شاید نگران خرید وسایلی متناسب با این محیط کوچک اید یا به این فکر می کنید که چگونه اسباب و اساس قدیمی تان را در این فضای محدود جا بدهید. خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می کنید به محیط جدیدتان عادت خواهیدکرد و یاد می گیرید چگونه از فضایی که در اختیار دارید، حداکثر استفاده ببرید. در اینجا هشت نکته برای جادادن وسایل قدیمی، خرید وسایل جدید و استفاده بهینه از فضا به کمک شما می آید:

استفاده از وسایل جمع و جور
 
این موضوع کاملا بدیهی است؛ اما گاهی از آن غافل می شویم. برای مثال یک دست مبل راحتی بزرگ برای آپارتمان چهل متری اصلا مناسب نیست. چندی پیش به یکی از دوستان که در آپارتمانی تقریبا با همین مساحت ساکن است سر زدم. در بدو ورود به منزل این موضوع خیلی به چشم می آمد. چند دقیقه گذشت تا یخ مجلس آب شود؛ آرام آرام مشخص شد که خود دوستان نیز از این موضوع کلافه شده اند و مدام به فردی که مبل ها را خریده بود انتقاد می کردند.
 
زندگی آسوده در مکانی کوچک!
 
چیدمانی متفاوت و اصولی
 

این موضوع اثبات شده است که اگر وسایل را از کنار دیوارها فاصله دهید و با استفاده از وسایل فضاهایی مجزا ایجاد کنید، محیط بسیار بزرگ تر به نظر می رسد. یعنی باید فضای کلی را با استفاده از وسایلی مانند مبل ها، میز، کتابخانه و سایر وسایل به فضاهایی کوچک تر تقسیم کنیم و نوعی توهم بزرگ بودن محیط ایجاد کنیم. البته رنگ دیوارها نیز از لحاظ روحی و روانی بسیار تاثیرگذار است. رنگ های گرم مثل رنگ هایی در طیف قهوه ای، کرم، زرد، قرمز و نارنجی باعث می شوند که محیط کوچک تر اما شاداب به نظر برسد؛ در مقابل رنگ های سرد مثل آبی، سبز، سفید و خاکستری محیط را بزرگ تر از آنچه هست نمایش می دهند.

ایجاد فضایی تمیز، بدون به هم ریختگی و ازدحام
 
سعی کنید چیدمان وسایل به گونه ای باشد که در استفاده از دیگر وسایل اختلال ایجاد نکند؛ برای مثال در هنگام چیدمان مبل ها به باز شدن درها نیز توجه کنید یا در هنگام تعیین مکان میز مطالعه به زاویه تابش نور دقت کنید. توجه داشته باشید که داشتن وسایل اضافه و ناکارا گاهی فرصت استفاده از سایر وسایل را نیز از شما سلب می کند.
 
زندگی آسوده در مکانی کوچک! 
 
ذخیره سازی فضا
 
شما می توانید از فضاهای مرده به صورت حداکثر استفاده کنید؛ مثلا می توانید فضای زیر پله ها را با استفاده از قفسه تبدیل به کتابخانه ای بسیار کارآمد کنید که به زبیا شدن منزل نیز کمکی اساسی می کند. اگر کمد اتاق خواب شما کوچک است، می توانید لباس هایی را که در این فصل به آن ها احتیاج ندارید، در فضاهایی قرار دهید که به اندازه کافی در دسترس نیستند و معمولا بدون استفاده می مانند. همچنین می توان وسایلی را که مدتی از آن ها استفاده نخواهیم کرد، زیر تختخواب قرار دهیم تا از این فضا نیز به طور کافی بهره ببریم.
 
وسایلی که چند کارایی دارند نیز به ما کمک بزرگی می کنند. مبل یا کاناپه تختخواب شو به ما در استفاده بهینه از فضا کمک خواهدکرد. میزها نیز می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. یک روش متناسب برای زندگی در فضای محدود این است که بیاموزیم چگونه از مکان های عمومی مثل کتابخانه، باشگاه، پارک و حتی محل کارمان استفاده کنیم و بخشی از وقتمان را بیرون از خانه بگذرانیم.

 

 
 زندگی آسوده در مکانی کوچک!

 

 
از فضای عمودی غافل نشوید
 
در شهرهایی که زمین برای ساخت منزل گران قیمت است و برای ساخت منازل با محدودیت زمین مواجه اند، جوامع انسانی به استفاده از فضای عمودی روی آورده اند؛ یعنی شروع به ساخت برج ها و آسمان خراش ها کرده اند. حال اگر داخل منزل نیز با محدودیت فضا مواجه باشیم، می توانیم از این راه حل استفاده کنیم. روش های متفاوتی برای استفاده از فضای عمودی وجود دارد؛ مثل استفاده از قفسه هایی که حدودا در ارتفاع یک و نیم متری از سطح زمین نصب می شوند، استفاده از کابینت های دوطبقه در آشپزخانه یا استفاده از لامپ هایی که از سقف اتاق خواب آویزان می شوند، به جای استفاده از آباژورهایی که محیط روی میز را اشغال می کنند.
 
زندگی آسوده در مکانی کوچک! 

 

 
لازم نیست اساس منزل از الگوی همیشگی پیروی کنند
 
اگر به میز نیاز دارید، ممکن است سریعا به سراغ مدل های معمول موجود در بازار بروید؛ اما شاید بهتر باشد با فضای کمی که در اختیار دارید از دیگر انواع میز که فضایی کمتر اشغال می کنند یا کاربردهای چندگانه دارند استفاده کنید؛ مثلا نوعی میز که به دو میز کوچک مجزا تقسیم پذیر است و استفاده های زیادی دارد، می تواند جایگزین مناسبی برای یک میز نهارخوری بزرگ باشد. پیشنهاد دیگر این است که به جای خریدن صندلی های نهارخوری معمول می توان از نوعی استفاده کرد که قطعه قطعه می شود و هر تعداد از آن ها را که مورد نیاز نیستند، در مکان های بی‌استفاده نگهداری کرد.
 
از وسایل تاشو استفاده کنید
 
می توانید از میزهای تاشو، یعنی میزهایی که به وسیله لولا به دیوار متصل می شوند، استفاده کنید. این نوع وسایل در محیط های کوچک بسیار مفیداند، حتی می توان اندکی عرض این نوع وسایل تاشو را بیشتر در نظر گرفت و از آن به عنوان تخت استفاده کرد که این تخت در مواقعی که مهمان دارید بسیار به کارتان می آید.
 
زندگی آسوده در مکانی کوچک! 

 

 
ایجاد محیطی دوست داشتنی
 
اگر دیدی مثبت به محیط جدید داشته باشید به راحتی می توانید در خانه جدیدتان روزگار بگذرانید و از زندگی لذت ببرید. با قدرت و تلاش مضاعف شروع به پس انداز کنید تا خانه جدیدتان را خریداری کنید. اگر مدتی را در خانه ای کوچک تر زندگی کنید، یا اصلا پولی بابت اجاره بها پرداخت نمی کنید یا اگر این محل را اجاره کرده اید اجاره یهای اندکی می پردازید که موجب می شود شما بخشی از درآمدتان را پس انداز کنید و این شانس را به شما می دهد تا در آینده به خانه مدنظرتان برسید. البته برخی اعتقاد دارند به جای مسدودکردن بخش بزرگی از سرمایه برای صاحب شدن مسکن می توان از این سرمایه برای راه اندازی کسب و کار استفاده کرد و  چندین برابر از این سرمایه عادی به دست آورد. البته این نوع تصمیم گیری ها به شخصیت فرد بستگی دارد و هر یک از ما به روش خودمان اعتقاد داریم.
منبع : مجله برترینها
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد