مفهوم حراج در مبلمان اداری

0

حراج دست‌کم برای خریداران همواره واژه‌ای خوشحال‌کننده و مورد استقبال بوده است. این واژه همچون یک سحر جادویی، سیل عظیمی از مشتریان را روانه فروشگاه های واقعی و مجازی می‌کند. چندان هم تفاوت ندارد که این حراج در چه نوع کسب و کاری باشد، چراکه هر کالایی خریدارانی پر و پا قرص دارد که در انتظار کاهش قیمت آن هستند.عرضه‌کنندگان مبلمان اداری نیز همانند سایر کسب و کارها هرساله در چندین نوبت اقدام به حراج مناسبتی محصولات خود می‌کنند و با قیمتی پایین‌تر از حد معمول تولیدات خود را به فروش می‌رسانند. با توجه به تنوع گسترده مبلمان اداریو نیاز بیش از پیش به این محصولات، حراج‌های فصلی این کالا می‌تواند برای خریداران بسیار سودمند باشد، به‌شرط این که با رعایت اخلاق و به شیوه‌ای صحیح صورت گیرد.

با نگاهی به وضعیت ادارات در گذشته و حال، به‌راحتی می‌توان دریافت که صنعت مبلمان اداری پیشرفت چشمگیری داشته است و از ساخت میز و صندلی‌های تکراری و بی‌روح، به سبک‌ها و طرح‌های مختلف و متناسب با انواع دکوراسیون‌ها سوق پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که امروزه شرکت‌های بسیاری در داخل کشور به طور تخصصی در زمینه تولید و عرضه مبلمان اداری فعالیت می‌کنند.

حراج مبلمان اداری، فرصت‌ها و تهدیدها برای عرضه‌کننده و خریدار
حراج مبلمان اداری، فرصت‌ها و تهدیدها برای عرضه‌کننده و خریدار

سوی دیگر این افزایش تقاضا، مصرف‌کنندگان هستند. در واقع با رشد شرکت‌ها و ایجاد رقابت میان بخش‌های خصوصی و دولتی، توجه و احترام به ارباب رجوع اهمیت بیشتری به خود گرفت. افزون بر این، با روی کار آمدن شیوه‌های جدید مدیریت مشخص شد که دکوراسیون و به‌ویژه مبلمان مورد استفاده در محیط کاری، تاثیر زیادی بر افزایش یا کاهش راندمان کارکنان می‌گذارد. نتیجه آنکهطراحان مبلمان اداریکاربری‌های مختلفی از مبلمان را تعریف کردند و با توجه به این موارد، میزها، صندلی‌ها و کتابخانه‌ها و مبل‌هایی با شکل‌ها و کاربری‌های متنوع به بازار عرضه نمودند. با این حال سؤال اینجاست که اگر فروش مبلمان اداری با رشد قابل توجهی همراه بوده، چرا عرضه‌کنندگان با کاهش سود، اقدام به حراج محصولات خود می‌کنند؟

‌میز کنفرانس مدیریتی carta ایده فرم
 

حراج از نگاه عرضه‌کنندگان

درصنعت مبلمان اداری، حراج می‌تواند معانی و تفاسیر متفاوتی داشته باشد. فروشندگان مبلمان اداری همواره بر اساس سفارش مشتریان اقدام به تولید محصولات می‌کنند. در این بین هرساله بخشی از این سفارش‌ها به دلیل انصراف مشتریان از خرید خود به انبارها بازمی‌گردد که این کار در طولانی مدت توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر بخشی از محصولات نیز بر اساس تخمینی که عرضه‌کنندگان از شرایط بازار می زنند، تولید می‌شود و با توجه به این پیش‌بینی‌ها کالاهایی تولید و در انبارها نگهداری می‌شود، اما گاهی در زمان مقرر شرایط با آنچه انتظار می‌رفت همخوانی ندارد و بخشی از محصولات با وجود کیفیت بالا، به دلایل مختلف نظیر بحران اقتصادی یا افزایش تورم فروش نمی‌روند. در نتیجه عرضه‌کنندگان مبلمان اداریبه صورت مناسبتی و فصلی و پیش از رده خارج شدن این محصولات، آنها را در قالب حراج به فروش می‌رسانند.

اما حراج جنبه‌های مثبتی نیز برای تولیدکنندگان مبلمان اداری به همراه دارد. آنها گاهی با برگزاری حراج‌های مناسبتی در واقع قصد سنجش و بررسی بازار را دارند و به بیان ساده می‌خواهند بدانند که مردم در شرایطی که قدرت خرید بهتری داشته باشند به چه محصولاتی بیشتر توجه می‌کنند و در زمان‌های مختلف نظیر عید نوروز، شروع مدارس و آغاز تعطیلات تابستان، چه کالاهایی را بیشتر می‌خرند. نتیجه این سنجش به آنها کمک می‌کند تا در ادامه راه با پیش‌بینی دقیق‌تر اقدام به تولید محصولات کنند و مانع انبار شدن بیهوده آنها شوند.
افزون بر موارد فوق، در مواقعی از سال که تقاضا برای خرید مبلمان اداریافزایش می‌یابد، برای عرضه‌کنندگان فروش بیشتر با سود کمتر در قالب یک حراج، سودآورتر از فروش همان محصولات با قیمت عادی است. چراکه بازار مبلمان اداری کاملاً رقابتی است و مشتریان ممکن است به دلایل اقتصادی جذب فروشگاه‌های دیگر شوند.

صندلی اداری ارگونومیک
صندلی اداری ارگونومیک

حراج از نگاه خریداران

حراج برای مشتری یک معنا دارد و آن خرید با قیمت مناسب است. با این حال به‌جز کاهش قیمت عوامل دیگری نیز برای خریداران اهمیت دارد. به طور کلی خریداران ازعرضه‌کنندگان مبلمان اداریانتظار احترام و صداقت دارند. در واقع آنها می‌خواهند بهترین محصول را با قیمت کم خریداری کنند؛ محصولی که استفاده‌نشده، سالم و در پروسه انبارداری یا رفت و برگشت دچار آسیب و خرابی نشده باشد. برای مثال صندلی‌ها باید با همان الیافی و موادی که پیش از حراجی ساخته می‌شدند، عرضه شوند، جک‌ها و چرخ‌های به کار رفته در صندلی‌ها باید از همان استحکام پیشین برخوردار باشند، میزها، کمدها و کتابخانه‌ها از چوب‌های باکیفیت و روکش‌هایی مقاوم و ضد خش برخوردار باشند و قسمت فلزی با روکش‌های کرومی ضد رطوبت به مشتریان عرضه شوند. البته این موارد تنها بخشی از مشخصات کیفی مبلمان اداری محسوب می‌شود.

افزون بر این، انتظار می‌رود محصولاتی که در یک حراجی به فروش می‌رسند، از قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار برخوردار باشند، چراکه خرید محصولی با قیمتی بالاتر یا حتی همانند نرخ بازار در یک حراج تأثیری منفی بر ذهن خریدار می‌گذارند و موجب می‌شود تا او در حراج‌های بعدی شرکت نکند. متأسفانه گاهی حراج ها به شکل اخلاقی انجام نمی شوند و عرضه کننده با بالا بردن قیمت و ارائه تخفیف صوری، کالا را حتی گرانتر از شرایط عادی به فروش می رساند که این مسئله موجب لطمه به اعتماد عمومی به این نوع حراج ها می شود. پس قبل از خریداری کالا از هر حراجی درمورد قیمت واقعی آن جستجو کنید و مطمئن شوید که قیمت از تخفیف واقعی برخوردار است.

در هر حال اگر فروشندگانمبلمان اداریمحصولات خود را با تخفیف‌های معقول عرضه کنند و علت برگزاری این حراج را نیز صادقانه با مشتری در میان بگذارند، مصرف‌کنندگان با آگاهی بیشتر و اطمینان بالاتری اقدام به خرید می‌کنند. کسب و کارهایی که با هدف تبدیل شدن به یک برند محبوب برنامه‌ریزی می‌کنند باید در نظر داشته باشند که ایجاد اعتماد، رعایت صداقت و امانت یکی از عوامل محبوبیت در میان خریداران است.

منبع : مبلمان اداری خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد