لیست پل های معروف درجهان

0
 Image result for ‫پل پونته وکیو‬‎
در طول قرن های مختلف تاریخ، انسان ها از معماری کمک گرفته اند تا فاصله بین موانع فیزیکی را پر کنند، و بتوانند عبور و مرور آسان تری داشته باشند. بیشتر پل ها به عنوان نمادی مهم شناخته می شوند و بخشی اساسی از زیرساخت های مناطق مختلف جهان هستند. بعضی از این پل ها به خاطر هنر مهندسی و تأثیرگذاری خود حتی تبدیل به نماد شهر شده اند.
در زیر فهرستی از معروف ترین پل های جهان را آورده ایم.

۱۵. پل گریت بلت (Great Belt Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید
پل گریت بلت در واقع از دو پل تشکیل شده است: قسمت شرقی و غربی، که از طریق جزیره کوچک اسپروگو در دانمارک تقسیم شده است. پل شرقی، یک پل معلق ۱۶۲۴ متری است که از عمیق ترین بخش بین دو جزیره زیلاند و و اسپروگو عبور می کند. این پل همچنین سومین طول بلند اصلی در جهان را دارد. در ارتفاع ۲۵۴ متری بالای سطح آب دریا، دو ستون پل شرقی بلندترین نقاط در کشور دانمارک هستند. پل غربی، پلی ریلی و جاده ای به طول ۶۶۱۱ متر بین دو جزیره اسپروگو و فین است.

۱۴. پل کلیسا (Chapel Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید
پل کلیسا، پلی ۲۰۴ متری است که از رود روس در شهر لوتسرن سوئیس عبور می کند. این قدیمی ترین پل دارای سقف چوبی در اروپا، و یکی از جاذبه های توریستی اصلی سوئیس است. این پل سرپوشیده در سال ۱۳۳۳ به منظور محافظت از شهر لوتسرن در مقابل حملات ساخته شد. درون پل یک سری نقاشی از قرن هفدهم وجود دارد، که حوادثی از تاریخ لوتسرن را به تصویر می کشد. بیشتر این پل به همراه تعداد زیادی از این نقاشی ها در آتشی در سال ۱۹۹۳ از بین رفت، هر چند که به سرعت مرمت و بازسازی شد.

۱۳. پل چنگیانگ (Chengyang Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل چنگیانگ (که با نام پل باد و باران هم شناخته می شود) در سال ۱۹۱۶ ساخته شد، و معروف ترین پل بین پل های باد و باران در ناحیه اقلیت دونگ در چین است. این پل در طول رود لینزی امتداد دارد و بسیار پر استفاده است. این پل از چوب و سنگ، بدون میخ و پرچ ساخته شده و بزرگترین پل باد و باران است. پل چنگیانگ ۶۴.۴ متر طول، ۳.۴ متر عرض و ۱۰.۶ متر ارتفاع دارد.


۱۲. پل بروکلین (Brooklyn Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل بروکلین در سال ۱۸۸۳ تکمیل شد و با عبور از رودخانه ایست در نیویورک، دو منطقه منهتن و بروکلین را به هم متصل می کند. در زمان افتتاح، این پل طولانی ترین پل معلق در جهان  بود و تبدیل به نمادی مشهور از نیویورک شده است. پل بروکلین مسیر عابر پیاده عریضی برای افراد پیاده و دوچرخه سواران دارد. این مسیر در زمان های دشوار اهمیت زیادی برای عبور از رودخانه ایست پیدا می کند، که معروف ترین آن بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود.


۱۱. پل آلکانتارا (Alcántara Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل آلکانتارا که از رود تاقوس در شهر آلکانتارا عبور می کند، شاهکاری از پل سازی دوره روم باستان است. این پل بین سال های ۱۰۴ تا ۱۰۶ میلادی به دستور تراژان امپراتور روم در سال ۹۸ بعد از میلاد ساخته شد، و یک طاق نصرت در مرکز پل و معبدی کوچک در یک سمت آن قرار گرفته است. پل آلکانتارا بیشتر از هر چیز دیگری، به وسیله جنگ آسیب دیده است. «مورو ها» کوچکترین طاق در یک سمت پل را از بین بردند و طاق دیگری در سمت دیگر پل به وسیله اسپانیایی ها برای متوقف کردن حمله پرتغالی ها نابود شد.


۱۰. پل بندرگاه سیدنی (Sydney Harbour Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل بندرگاه سیدنی یکی از معروف ترین نمادهای استرالیا است. این پل بزرگترین (ولی نه طولانی ترین) پل قوسی فولادی در جهان است و بالاترین نقطه پل در ارتفاع ۱۳۴ متری بندرگاه سیدنی قرار گرفته است. ساخت این پل هشت سال طول کشید و در مارچ ۱۹۳۲ افتتاح شد. به خاطر انبساط و انقباض پل در هوای گرم و سرد، پل کاملاً ساکن نیست و ممکن است تا ۱۸ سانتی متر بالا یا پایین برود.


۹. پل موستار (Stari Most)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل موستار پلی مشهور است که از رود نرتوا در شهر موستار در بوسنی و هرزگوین عبور می کند. این پل به وسیله ترک های عثمانی در سال ۱۵۶۶ ساخته شد و به مدت ۴۲۷ سال دوام داشت، تا اینکه در سال ۱۹۹۳ در حین جنگ بوسنی تخریب شد. متعاقباً، پروژه ای برای بازسازی آن به کار افتاد، و پل جدید در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. رسمی قدیمی در بوسنی وجود دارد که مردان جوان از روی پل به داخل رود نرتوا شیرجه بزنند. به دلیل سرد بودن رودخانه، این کار بسیار خطرناک است و تنها ماهرترین و حرفه ای ترین شیرجه زن ها این اقدام را انجام می دهند.


۸. سی و سه پل

معروف ترین پل های جهان را بشناسید
سی و سه پل، پل معروفی در شهر اصفهان است. این پل به عنوان یکی از مشهورترین نمادهای معماری صفویه شناخته می شود. این پل از آجر و سنگ در سال ۱۰۰۸ قمری به دستور شاه عباس ساخته شد. سی و سه پل ۲۹۵ متر طول و ۱۳.۷ متر عرض دارد. گفته می شود که این پل در ابتدا از ۴۰ دهانه تشکیل شده بود ولی این عدد به تدریج به ۳۳ کاهش پیدا کرد.

۷. پل آکاشی کای کیو (Akashi-Kaikyo Bridge)

 معروف ترین پل های جهان را بشناسید
پل آکاشی کای کیو که با نام پل مروارید نیز شناخته می شود، با طول ۱۹۹۱ متر طولانی ترین پل معلق در جهان است. این پل در تنگه آکاشی در ژاپن شهر کوبه را به ایوایا در جزیره آوایی متصل می کند. ساخت این پل تقریباً ۱۲ سال طول کشید و در سال ۱۹۹۸ برای عبور و مرور افتتاح شد. قسمت اصلی پل در اصل ۱۹۹۰ متر بود ولی زمین لرزه کوبه در۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ دو برج را جابجا کرد و به همین خاطر لازم بود که این پل ۱ متر افزایش طول پیدا کند.

۶. پل ریالتو (Rialto Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل ریالتو یکی از چهار پلی است که در کانال بزرگ ونیز در ایتالیا امتداد دارد. این پل قدیمی ترین پل در طول کانال است. پل سنگی فعلی که توسط آنتونیو دا پونته طراحی شد، در سال ۱۵۹۱ تکمیل شد و برای جایگزینی پل چوبی استفاده شد که در سال ۱۵۲۴ فرو ریخت. مهندسی پل پر خطر تشخیص داده شده بود به طوری که برخی از معماران پیش بینی می کردند این پل در آینده فرو بریزد. ولی این پل منتقدان خود را شکست داد و تبدیل به یکی از نمادهای معماری ونیز شد.


۵. پل چارلز (Charles Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل چارلز، پل سنگی معروفی در سبک گوتیک است که از رودخانه ولتاوا در شهر پراگ جمهوری چک عبور می کند. ساخت آن در سال ۱۳۵۷ با فرمان شاه چارلز چهارم آغاز شد، و در ابتدای قرن پانزدهم به پایان رسید. پل چارلز به عنوان تنها راه عبوری از رود ولتاوا، مهم ترین ارتباط بین شهر قدیم و مناطق پیرامون قلعه پراگ بود. ارتباط باعث شد که پراگ تبدیل به شهری مهم به عنوان مسیر داد و ستد بین اروپای شرقی و غربی شود. امروزه پل چارلز یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی پراگ است.


۴. پل برج (Tower Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل برج یا تاور بریج، یک پل ترکیبی باسکولی و معلق در لندن روی رود تیمز است. این پل که نزدیک برج لندن واقع شده، نامش را از آن گرفته و تبدیل به نمادی از شهر لندن شده است. ساخت پل برج در سال ۱۸۸۶ آغاز شد و تکمیل آن هشت سال طول کشید. این پل شامل دو برج است که در سطح بالایی به یکدیگر متصل شده اند.


۳. پل میلو (Millau Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل میلو، پل جاده ای کابلی عظیمی است که در طول دره رود تارن نزدیک منطقه میلو در جنوب فرانسه امتداد دارد. این پل، درازترین پل حمل و نقل در جهان است و بلندترین ستون آن ۳۴۳ متر ارتفاع دارد، کمی بلندتر از برج ایفل. محدودیت سرعت روی پل از ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش پیداکرد چرا که توریست های روی پل سرعت خود را کم می کنند  تا از وسایل نقلیه عکس بگیرند. مدت کوتاهی بعد از اینکه این پل برای ترافیک افتتاح شد، مسافران روی آن توقف می کردند تا زیبایی های مناظر طبیعی و خود پل را تماشا کنند.


۲. پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge)

معروف ترین پل های جهان را بشناسید

پل گلدن گیت، پل معلقی در امتداد تنگه گلدن گیت بین سن فرانسیسکو و مارین کانتی به سمت شمال است. طراحی این پل شاهکاری از جوزف بی. استراس معمار معروف است، و ساخت آن هفت سال طول کشید و در سال ۱۹۳۷ به اتمام رسید. پل گلدن گیت در زمان تکمیل طولانی ترین پل معلق در جهان بود، و تبدیل به یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی در سن فرانسیسکو و کالیفرنیا شده است. از زمان تکمیل، هشت پل طولانی تر از آن در جهان ساخته شده است. رنگ معروف قرمز – نارنجی این پل بیشتر به این دلیل انتخاب شد که در زمان مه ضخیم بتوان به راحتی آن را مشاهده کرد.


۱. پل پونته وکو (Ponte Vecchio)

 معروف ترین پل های جهان را بشناسید
پونته وکو (در لغت به معنای پل قدیمی) پلی از قرون وسطی است که روی رود آرنو در فلورانس ایتالیا واقع شده و تنها پل فلورانسی است که از جنگ جهانی دوم سالم باقی مانده است. این پل به خاطر داشتن فروشگاه هایی در طول آن مشهور است، همانطور که در قرون وسطی رایج بود. در ابتدا قصاب ها مغازه ها را به خود اختصاص داده بودند؛ مالکان فعلی شامل جواهر فروشی ها، فروشندگان هنری، و فروشندگان سوغاتی است. گفته می شود که مفهوم اقتصادی ورشکستگی از اینجا نشأت گرفت: زمانی که تاجری نمی توانست بدهی های خود را پرداخت کند، میزی که روی آن اجناس خود را می فروخت به صورت فیزیکی توسط سربازان شکسته می شد. به این عمل bancorotto گفته می شد که معادل واژه انگلیسی bankruptcy به معنای ورشکستگی است.
منبع : برترینها
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد