راهنمای اندازه گیری و انتخاب درست یک فرش

0

 

جدا از انتخاب یک فرش با طرح و رنگ مناسب و سازگار با دکوراسیون خانه، مقوله‌ای که ساکنان منازل را بیش از هر چیز آزار می‌دهد، ابهام و تردید در چیدمان وسایل منزل در کنار یکدیگر است. در این بین، یکی از معضلات بزرگ، انتخاب فرشی با ابعاد صحیح و چینش مبلمان، میز ناهارخوری یا تختخواب بر روی آن است که شوربختانه در اغلب خانه ها با طرح و شکلی نامناسب صورت می‌گیرد. در واقع بسیاری از ما نه از تاثیر ابعاد فرش بر جلوه محیط آگاهیم و نه با مشکلات فرش‌های کوچک آشناییم.

نتیجه آنکه در بسیاری از خانه‌های ایرانی فرش‌های بسیار کوچک را در اتاق‌های نشیمن بزرگ با کف‌پوش‌های سرامیکی مشاهده می‌کنید؛ اما این شیوه از انتخاب فرش و چیدمان وسایل منزل تا چه حد صحیح است؟ در این مطلب قرار است نگاهی به ابعاد فرش و تاثیر آن بر دکوراسیون منزل داشته باشیم، پس با ما همراه باشید.

چگونه فرشی با اندازه مناسب انتخاب کنیم؟

 استفاده از فرش به‌عنوان یک عنصر دکوراتیو در منازلی با کف‌پوش‌های چوبی و جذاب چندان عجیب نیست. سال هاست که این کار میان خانواده ها مرسوم شده است و افراد سعی می‌کنند با پهن کردن یک فرش کوچک در قسمتی از اتاق نشیمن یا اتاق خواب، محیط را از حالتی یکنواخت و خسته‌کننده خارج کنند؛ اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که ما در کنار دید دکوراتیو، به فرش ها نگاهی کاربردی هم داشته باشیم؛ به خصوص در دکوراسیون های مدرن که حال و هوایی جدا از سبک های سنتی و معاصر دارند و فرش های پر نقش و نگار و با ابعاد استاندارد موجود در بازار برای آنها کارایی چندانی ندارند. در این هنگام یک سؤال مهم ذهن ما را به خود مشغول می‌کند: چه فرشی و با چه اندازه‌ای انتخاب کنیم؟

انتخاب فرش مناسب برای اتاق نشیمن

استفاده از یک فرش کوچک در دکوراسیون منزل و چینش قطعات مبل در اطراف آن، یک شیوه رایج در خانه‌های امروزی است. اگرچه در نگاه اول، این روش چندان هم نامناسب به نظر نمی رسد و حتی در ظاهر جلوه فرش را هم به خوبی نشان دهد، اما در اتاق‌های نشیمن کوچک مشکلاتی به همراه دارد.

نخست آنکه فاصله زیاد لبه فرش از مبلمان سبب می‌شود که یا پای افراد به طور کامل بر روی زمین قرار گیرد و یا در زیر پای خود ناهمواری ناخوشایندی احساس کنند. این مورد به‌ویژه در فصل سرما و در منازلی با کف سنگی و سرامیکی بسیار آزاردهنده خواهد بود. افزون بر این، در چنین حالتی فرش ها به دلیل وزن کم به‌آسانی حرکت می‌کنند که این موضوع می‌تواند به لحاظ ایمنی نیز حائز اهمیت باشد.

شیوه صحیح استفاده از فرش در اتاق نشیمن

 با این وصف توصیه می‌کنیم که در دکوراسیون اتاق نشیمن، از فرشی استفاده کنید که قطعات مبلمان به طور کامل بر روی آن قرار گیرند. این شیوه علاوه بر ایمنی و ایجاد یک نشیمن نرم و راحت در زیر پای افراد، به دلیل پیوستگی میان بافت فرش و روکش مبلمان، موجب زیبایی هرچه بیشتر محیط می‌شود.

افزون بر این توصیه می‌کنیم در دکوراسیون اتاق نشیمن از فرش گرد و مدور در زیر مبلمان استفاده نکنید، چراکه ما اغلب با توجه به فضای منزل، چینش مستطیلی را برای مبلمان خود انتخاب می‌کنیم. در چنین حالتی معمولاً یا تعدادی از پایه‌های مبلمان بر روی قسمت‌های فاقد فرش قرار می‌گیرند و یا ناچاریم برای پیشگیری از چنین مشکلی قطعات مبل را بیش از حد به یکدیگر نزدیک کنیم که موجب ایجاد مشکل در رفت و آمد و کاهش جلوه مبلمان می‌شود.

عدم استفاده از فرش مدور در اتاق نشیمن

 چه فرشی با چه ابعادی برای اتاق غذاخوری؟

چه در منزل خود فضایی با نام اتاق غذاخوری داشته باشید و چه در گوشه‌ای از اتاق نشیمن، میز نهار خوری قرار داده باشید، احتمالاً از فرشی برای قرار گرفتن در زیر میز ناهارخوری استفاده خواهید کرد؛ به‌خصوص برای میزهای کوچک که با یک حرکت ساده جابجا می‌شوند و فرم و چینش خود را از دست می‌دهند.

انتخاب فرشبرای این فضا کمی با اتاق نشیمن متفاوت است. در اتاق نشیمن اگر تنها بخشی از مبلمان هم بر روی فرش قرار بگیرد کفایت می کند، اما در فضای ناهارخوری، میز و صندلی‌ها باید به طور کامل بر روی فرش قرار گیرند.

شیوه صحیح استفاده از فرش در فضای ناهارخوری
شیوه صحیح استفاده از فرش در فضای ناهارخوری

در نظر داشته باشید که کاربران میز ناهارخوری هنگام استفاده از آن، کمی صندلی‌ها را عقب می‌کشند و نبود فرش در زیر تعدادی از پایه‌ها می‌تواند موجب تکان خوردن صندلی‌ها در هنگام نشستن افراد شود. در نتیجه، ابعاد فرشی که در زیر میز ناهارخوری قرار می‌گیرد باید به‌اندازه‌ای باشد تا پایه‌های میز و صندلی‌ها را در هنگام استفاده از آنها پوشش دهد.

استفاده از فرش گرد در چیدمان اتاق نشیمن

 افزون بر این، برخلاف چیدمان اتاق نشیمن که استفاده از فرش گرد را مشکل می‌کند، در فضای ناهارخوری به‌راحتی می‌توانید از فرش‌های گرد و مدور استفاده کنید. تنوع بی‌نظیر میزهای دایره‌ای در بازار و محبوبیت آنها به‌خصوص برای خانه‌هایی با فضای باز موجب شده تا بتوانید به‌آسانی فرش‌های مدور را در زیر این دسته از میزها پهن کنید. جالب آنکه در این موارد، یک هماهنگی بی‌نظیر میان میز ناهارخوری و فرش قرار گرفته در زیر آن، خلق می‌شود. تنها نکته‌ای که باید یادآور شد،ابعاد فرشاست. ابعاد فرش باید به گونه ای باشد که صندلی‌ها پس از عقب کشیدن همچنان بر روی فرش قرار گیرند. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم میزهای مستطیلی و بزرگ را بر روی فرش‌های گرد و دایره‌ای قرار ندهید، چراکه نه به لحاظ هندسی با یکدیگر سازگاری دارند و نه صندلی‌ها پس از عقب کشیدن به طور کامل بر روی فرش قرار می‌گیرند.

چند فرش و در چه اندازه‌ای برای اتاق خواب؟

اگرچه استفاده ازفرشدر اتاق نشیمن و پذیرایی نسبت به سال های قبل کمرنگ‌تر شده است، اما بسیاری از ما همچنان به پهن کردن فرش با اندازه قابل توجه در اتاق خواب خود علاقه داریم. بخشی از این تمایل، به کاربرد زیاد اتاق خواب در طول روز به‌عنوان اتاق مطالعه و اتاق کار و علاقه ما به بودن یک کف‌پوش نرم و راحت در زیر پایمان بر میگردد. انتخاب یک فرش مناسب و سازگار با دکوراسیون اتاق خواب تا حد زیادی به سلیقه ما و فضای اطراف تختخواب بستگی دارد. در هر حال، هنگام پهن کردن فرش در اتاق خواب به وجود تقارن فرش نسبت به تختخواب دقت کنید.

شیوه صحیح استفاده از فرش در اتاق خواب

 افزون بر این، قرار نیست همواره از یک تخته فرشو آن هم تنها در زیر تختخواب استفاده کنید، بلکه در اتاق‌هایی با عرض کم می‌توانید از اطراف تختخواب به منظور پهن کردن دو قالیچه کوچک و هم اندازه بهره گیرید. همچنین اگر از میز پاتختی استفاده می‌کنید، الزاماً فرش مورد استفاده نباید در زیر آنها قرار گیرد و این موضوع تنها به سلیقه شما، طول فرش و ابعاد اتاق خواب ارتباط دارد.

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد