خلاقیت و نوآوری در نورپردازی
خلاقیت و نوآوری در نورپردازی
خلاقیت و نوآوری در نورپردازی : دست اندرکاران مبلمان و دکوراسیون به اجماع معتقدند که تمامی جنبه های دکوراسیون در ایران یکنواخت رشد ننموده است و بحث در علل و عوامل این رشد ناهمگون نیز بسیار است و اختلاف عقیده هم در خصوص اینکه رده بندی این رشد چگونه است ، وجود دارد ، اما در اینکه رده اول این رشد ،مبلمان اداری و رده آخر برای نورپردازی است ، تقریبا همه متفق القول هستند .
در این خصوص سخن بسیار است اما در این مختصر می خواهیم از مواردی که اخیرا در آمریکا در خصوص نورپردازی مطرح شده است ، استفاده کنیم، شاید که ریشه های این عقب ماندگی در بحث نور را بکاویم و در حد امکان طراحان عزیز و دانشجویان معماری و طراحی را به سمت این مبحث رهنمون شویم . به این منظور به طرح نظرات یکی از طراحان جوان و خلاق در خصوص مفاهیم اصلی نورپردازی و چگونگی خلق کالاهای جدید در مبحث نور می پردازیم.
طراحی کالایی برای نورپردازی با طراحی یک مبل ، میز و یا صندلی بسیار متفاوت است ، به این دلیل که نور تاثیر بسیاری بر کلیه کالاهای اطرافش می گذارد در صورتیکه سایر کالاها تاثیر کمتری بر اطراف خود دارند . در طراحی نورپردازی آزادی عمل بسیار است و نیازی به آموزش های پیچیده نیست ، ضمن آنکه به نظر کاری مفرح و خود انگیخته می رسد و راه درست و غلط نیز از قبل مشخص نیست و خلاصه آنکه فضا باز است و امکان خلاقیت فراهم می باشد .
خلاقیت و نوآوری در نورپردازی : لیندزی آدلمن(Lindsey Adelman) یک طراح صنعتی صاحب تجارت موفق است. تمرکز او بر تولیدات نورپردازی است اما اخیرا دست به تولید جواهر و لباس نیز زدهاست. کارهای او سرشار از خلاقیتاند ، وی در کارهای خود از طبیعت الهام میگیرد و هنر دستی را با دقت دستگاه تلفیق میکند. محصولات او در استودیو اش در منهتن طراحی و ساخته و پرداخته میشوند. شیفتگی او به نورپردازی هنگامی که در مدرسه طراحی رود آیلند درس می خواند آغاز شد ، او قبل از آنکه استودیوی طراحی خود را با لذت و شوق راه اندازی کند ، با دیوید ویکس یکی دیگر از پیشروان مبحث نور در نیویورک شروع به کار کرد و چند سالی در کنار او تجربه آموخت.
آدلمن می گوید : “نورپردازی از این جهت برای من جالب است که نور عنصر غیر مادی است و تاثیر فرد در فرم دادن به مواردی که قابل لمس نیست ، بسیار بیشتر است.” همچنین او معتقد است به دلیل آنکه مواد اولیه بکار گرفته شده در ساخت کالاهای نورپردازی نسبتا آسان و ارزان قیمت می باشد بسیاری از جوانان طراح می توانند به این سمت روی آورند .
آدلمن اضافهمیکند :” یک بچه هم می تواند وسائل نورپردازی را بسازد زیرا که برق تشکیل شده است از قطب مثبت و قطب منفی که بوسیله یک پریز و بست اتصال به هم متصل می شوند .” او در حقیقت به میزان آزادی طراح در ارائه طرح کالا در بخش نورپردازی اشاره می کند و می گوید که نه آموزش خاصی نیاز است و نه خیلی گران است و در نهایت نتیجه می گیرد که با کمی تجربه در آشنائی با نور و دارا بودن خلاقیت می توان یک طراح پیشرو در زمینه نورپردازی بود .
باید اضافه کرد با سرعت پیشرفت در تکنولوژی های زیر بنائی نور ، همچون LED امکانات نیز روز به روز بیشتر می شود و طراح برای آنکه بتواند به روزترین ابزار را برای انجام طراحی های خلاقانه به کار گیرد ، می باید که اطلاعات مربوط به این پیشرفت ها را به سرعت در اختیار داشته باشد تا به این ترتیب بتواند آخرین پیشرفت های تکنولوژی را به خدمت خود بگیرد.
خلاقیت و نوآوری در نورپردازی : در صورت کمترین آشنائی با تولید لوازم نورپردازی اذعان خواهید نمود که مطالب بیان شده فوق صحیح است و طراحی یا تولید نمونه های جدید نیز کمتر به موارد فنی وابستگی دارد و تنها همانگونه که ذکر شده به خلاقیت و شجاعت نیاز است و البته کمی تجربه و اطلاعات . حال دلیل آنکه در زمینه نورپردازی مدرن در کشورمان پیشرفت چندانی حاصل نشده است چیست ؟
چگونه است که در بخش های نورپردازی عمومی از جمله وسائل نورپردازی میادین و خیابان ها و به طور کلی اماکن عمومی پیشرفت های مناسبی انجام گرفته ، اما در مبحث نور پردازی مدرن خانگی و محیط های بسته چنین نیست . امید است با طرح چنین مباحثی ، گرایش عمومی در این بخش بیشتر شده و به تدریج با افزایش تعداد رشته های دانشگاهی و تربیت اساتید، انگیزه جوانان نیز جهت آموختن این رشته بیشتر و بیشتر شود و طرح این مباحث مقدمه ای گردد تا به تدریج تعادلی در این زمینه ایجاد شود .
خلاقیت و نوآوری در نورپردازی : به نحوی که هر یک از دوستان آرشیتکت و دکوراتور دیگر همواره گرفتار تهیه امکانات مورد نیاز جهت بخش نورپردازی پروژه ها نباشند ، چرا که می دانیم امروزه اگر هم با مشکلات فراوان در بخش نورپردازی چند موردی در بازار یافته شود ، مسلما وارداتی است ونه کاملا منطبق با آنچه که طراح در ذهن دارد و به دنبالش می گردد . در صورتیکه می دانیم که در زمینه تولید عناصر نورپردازی ، همانگونه که ذکر شد نه تکنولوژی بالائی مورد نیاز است و نه مواد اولیه ای که در دسترس نباشد و در بعد نیروی انسانی نیز جوانان خوش فکر و خلاق بسیارند . کمبود ، اولا درباور این است که می توانیم و دیگر ایجاد تشویق و گرایش در گروههای جوان و هم ایجاد دوره های آموزشی مختلف که در مجموع حرکت اولیه در جهت گرایش نوین در این زمینه ایجاد گردد ، چرا که زیر بناهای سنتی در تولید لوستر و چراغ های تزئینی سالهاست که در کشورمان موجود است و تنها به نگاهی نو در این بخش نیاز داریم.