چگونه جلوی خون ریزی را در خانه بگیریم؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : در برخی از مواقع که شما دچار زخم و یا آسیب دیدگی می شوید، بایستی که سریعا جلوی خونریزی آن را بگیرید تا قبل از رسیدن به پزشک بتوانید جان خود را حفظ نمایید. به همین دلیل ما در این مقاله برای شما توضیحات کاملی در خصوص اقدام فوری برای درمان خانگی خون ریزی را توضیح داده ایم تا بتوانید سریعا به خوبی زخم خود را درمان کنید.

معرفی انواع زخم

معمولا زخم ها دارای انواع زیادی هستند که برای درمان خانگی خون ریزی استفاده می شود. انواع زخم ها شامل موارد زیر هستند:

    • خراشیدگی: این نوع زخم جدی نیست و صرفا لایه های رویی آن را شامل می شود.
    • پارگی : این زخم بافت های زیر پوست را نیز شامل می شود.
    • سوراخ شدگی : به دلیل برخورد جسم به یک وسیله تیز به وجود می آید.
    • له شدگی : بافت پوست در این نوع زخم، تغییر شکل می دهد.
  • زخم گلوله: بر اثر اصابت گلوله یا ترکش ایجاد می شود.
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم: ایده های جذاب برای دکور شب یلدا ۱۴۰۱

پس بهتر است در اولین مرتبه، نوع زخم پوست را شناسایی کنید و راه مراقبت از زخم را پیدا نمایید. به همین جهت بهتر است که شما بیمار را معاینه و زخم او را پیدا کنید.

مراحل متوقف کردن خونریزی در خانه

درمان خانگی خونریزی
درمان خانگی خونریزی
  1. روی زخم را فشار دهید.
    در مرحله اول به شخص کمک کنید تا بتواند آرامش خود را در آن لحظه حفظ نماید.
  2. سپس از فرد بخواهید که دراز بکشد و پاهای او را به سمت بالا قرار دهید. چنانچه بقایای جسم خارجی بر روی زخم وجود دارد، آنها را بردارید. اگر بریدگی کوچک باشد سعی کنید که آن را تمیز کنید ولی اگر زخم بزرگ بود سعی در تمیز کردن آن ننمایید.
  1. اولین قدم در خصوص اینکه چگونه جلوی خونریزی را بگیرید این است که درمان خانگی خونریزی را که شامل محکم نگه داشتن آن با دست است را امتحان کنید و عضو آسیب دیده فرد را تا جای ممکن بالاتر از قلب خود نگه دارید.
  2. در زمان فشار دادن زخم بهتر است که از گاز استریل استفاده نمایید و چنانچه در دسترس نداشتید حتما از یک پارچه برای این کار استفاده کنید.
    چنانچه پارچه آغشته به خون شد و یا نشست خون ایجاد شد، هرگز پارچه را تعویض نکنید چرا که با این کار ممکن است خونریزی شدید تر شود.
    به همین جهت بهتر است که حتما از کمپرس دیگری، برای فشار دادن استفاده کنید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ناحیه ی زخم را فشار دهید و چنانچه خونریزی بند نیامد دوباره این کار را تکرار کنید.
  1. بعد از اینکه خونریزی بند آمد بهتر است که ناحیه ی مد نظر را با آب گرم و صابون بشویید. اما حواستان باشد در درمان خانگی خون ریزی و تمیز کردن آن از پراکسید هیدروژن و یا ید استفاده نکنید، زیرا به بافت زخم آسیب می رساند.

راه های درمان خانگی خون ریزی خانگی

درمان خانگی خونریزی
درمان خانگی خونریزی

۱. کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ در زمان خونریزی از جمله روش های درمان خانگی برای جلوگیری از خونریزی است. یخ به کاهش تورم کمک کرده و جلوی خون ریزی را می تواند بگیرد. لطفا توجه کنید که قالب یخ را مستقیم به روی زخم نگذارید و حتما با یک پارچه آن را ببندید و سپس روی محل مورد نظر قرار دهید.

۲. چای

از جمله روش های درمان خانگی خونریزی، در پاسخ به سوال، چگونه جلوی خونریزی را بگیریم؟ این است که، می توانید از کمپرس چای یا همان کیسه ی چای استفاده کنید که استفاده از آن در دندان پزشکی نیز بسیار معروف است. در واقع ماده شیمیایی موجود در چای جلوی خونریزی را می گیرد و موجب منعقد شدن خون خواهد شد.

۳- بومادران

گیاه بومادران از جمله گیاهانی است که برای درمان خانگی خون ریزی می توان از آن استفاده نمود. می توانید برای این کار مقداری از گیاه بومادران را لای یک پارچه پیچیده و روی زخم قرار دهید.

۵- گیاه فندق جادوگر

این گیاه برای جلوگیری از خونریزی و سفت شدن محل زخم استفاده می شود. به همین جهت می توان گفت که شما می توانید گیاه را با یک گاز استریل بر روی زخم قرار داده و سپس به آرامی فشار دهید. البته کِرمِ این گیاه را هم می توانید از داروخانه نیز تهیه کنید.

۶-  استفاده از قرص روی و پودر ویتامین C در درمان خانگی خونریزی

ترکیب پودر ویتامین C و آبنبات پاستیلی برای درمان خانگی خونریزی به خصوص خونریزی های شدید کمک می کند. در این مواقع شما می توانید پودر ویتامین سی را بر روی زخم خود بریزید و سپس به صورت همزمان نیز یک قرص روی در دهان خود قرار دهید تا بتوانید سریعا جلوی خونریزی را بگیرید.

۷- وازلین

وازلین در درمان خانگیِ خونریزی در خصوص زخم های غیرعمیق استفاده می شود. می توان گفت که شما می توانید بعد از قطع خونریزی، محل زخم را تمیز کرده و سپس آن را بر روی آن قرار دهید تا موجب التیام در ناحیه ی آسیب دیده شود.

۸- ضد تعریق

کلرید آلومینیوم (Aluminum Chloride) یک ماده شیمیایی است که جلوی عرق کردن بیش از حد بدن را می گیرد و شما می توانید از این ماده برای جلوگیری از خونریزی بیشتر در محل زخم استفاده نمایید.

۹- دهان شویه

الکلی که در دهانشویه قرار دارد، به لخته شدن خون کمک می‌کند. در واقع این ماده یکی از دسترس ترین موادی است که در اختیار شخص قرار دارد و به همین جهت می توان گفت که استفاده از این ماده بهترین راه برای جلوگیری از خونریزی است.

در چه زمانی به دکتر متخصص در سایت دکتر با من مراجعه کنیم؟

در صورتی که شما زخم عمیق به همراه خونریزی شدید داشته باشید بهتر است که هرچه زودتر به دکتر داخلی در سایت دکتر با من مراجعه نمایید تا بتوانید جلوی خونریزی زیاد را که حتی ممکن است به مرگ شما ختم شود بگیرید و روند بهبودی سریع تری را آغاز نمایید. علاوه بر این موضوع شما می توانید با راهکارهای بالا به عنوان درمان خانگی خونریزی به کار ببرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد