سریع ترین راه های درمان کبودی

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : بسیاری از اوقات، به دلایل مختلف مانند برخورد با اجسام دیگر، سطح پوست شما دچار کبودی می شود و نیاز است که با سریع ترین روش های درمان کبودی در منزل، به خوبی آن را درمان کنید. اما چنانچه کوفتگی شما شدید باشد بهتر است که از متخصص پوست و متخصص داخلی در سایت دکتر با من نوبت اخذ نمایید و سپس در اولین فرصت به او مراجعه کنید.

مفهوم کبودی در بدن

در واقع کبود شدن بدن به دلیل آسیب رسیدن و پارگی رگ هایی که نزدیک سطح پوست هستند به وجود می آید. به دلیل این ضربه، موجب نشست خون در بافت هایی می شود که در آنجا هستند و در نتیجه رنگ پوست تغییر می کند. می توان گفت که کبودی نتیجه ضربه به بدن و آسیب به پوست است.

اما به راحتی می توان با روش های زیر درمان کبودی در منزل را انجام داد. این خون مردگی ایجاد شده سبب کوفتگی در بدن می شود. کبودی می تواند در هر سنی برای افراد ایجاد شود و گاهی اوقات دسترسی به دکتر پوست یا پزشک داخلی غیر ممکن است به همین جهت می توان گفت که شما بایستی با اقدامات اولیه در منزل برای درمان خود آشنا شوید.

روش های درمان فوری کبودی در منزل

  1. قرار دادن کمپرس یخ
استفاده از کمپرس یخ برای درمان کبودی
استفاده از کمپرس یخ برای درمان کبودی

زمانی که دچار کبودی شوید، سریعا یک قطعه یخ روی پوست خود قرار دهید، چرا که خنک کردن پوست باعث می شود میزان خونی که اطراف رگ های پاره شده نشست پیدا می کند، کاهش یابد.

این کار موجب می شود که پوست شما کمتر کبود شود. چنانچه یخ در دسترس نداشتید از بسته بندی های یخ، در فریزر استفاده کنید و آن را لای یک پارچه بپیچید و سپس هر ده دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس بردارید. اما بهتر است که در میان فاصله ی قرار دادن یخ بر روی پوست حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس مجدد آن را روی قسمت کبود شده قرار دهید. این روش یکی از بهترین راه ها برای درمان فوری کبودی در منزل است.

  1. گرم نگه داشتن
گرم نگه داشتن قسمت کبودی بدن
گرم نگه داشتن قسمت کبودی بدن

بعد از اینکه از کمپرس یخ استفاده کردید می توانید با گرم نگه داشتن قسمت کبود شده، جریان خون را در آن نقطه افزایش دهید. همچنین این کار سبب می شود که عضلات سفت شده آزاد شود و درد شما نیز کمتر شود. در منزل می توانید از کیسه های آب گرم برای درمان کبودی استفاده کنید و یا اینکه با نگه داشتن آن قسمت از بدن در تشت آب گرم نیز به بهبود آن کمک خواهید کرد.

  1. فشرده سازی

زمانی که قسمتی از بدن شما دچار کبودی می شود بهتر است که با باند الاستیک آن را بهم بپیچید و با این کار موجب خواهید شد تا درمان فوری کبودی صورت بگیرد و دیگر رگ های خونی شما نشست نخواهد کرد. در واقع به این کار فشرده سازی می گویند که موجب می شود قسمتی که کبود شده سریع تر بهبود یابد.

  1. بدن خود را در ارتفاع نگه دارید.

قسمت کبود شده ی بدن خود را در ارتفاع قرار دهید چرا که این کار از کبود شدن سریع آن ناحیه جلوگیری کرده و شما هم درد کمتری را تجربه خواهید کرد و در نتیجه می توان گفت که با این کار درمان کوفتگی صورت خواهد گرفت. در صورتی که بدن شما دچار کوفتگیِ شدید شد بهتر است که به متخصص پوست و مو در سایت دکتر با من مراجعه کنید.

  1. عسل درمانی
عسل برای درمان کبودی
عسل برای درمان کبودی

یکی از روش هایی که می توان از طریق آن درمان فوری کبودی را انجام داد، استفاده از عسل است. شما می توانید مقداری از آن را روی پوست خود قرار دهید و با یک باند و یا کمپرس روی آن را بپوشانید. در واقع عسل یکی از روش های خانگی موثر برای رفع کوفتگی در منزل است.

  1. استفاده از خمیردندان برای جای کوفتگی
استفاده از خمیردندان برای درمان کبودی
استفاده از خمیردندان

یکی دیگر از روش هایی که شما می توانید فورا در منزل خود از آن استفاده کنید، خمیر دندان است. این محصول موجب جلوگیری از لخته شدن خون می شود و نمی گذارد خون یک جا جمع شود و کوفتگی صورت بگیرد. بهتر است مقداری خمیر دندان روی قسمت کبود شده بگذارید که تا صبح بماند و از شستن آن اجتناب نمایید.

  1. استفاده از سرکه ی سفید

یکی دیگر از مواردی که می توانید در منزل خود از آن استفاده نمایید، سرکه ی سفید است. سرکه سفید از خون مردگی جلوگیری می کند و دیگر خون زیر پوست شما جمع نخواهد شد. اما بهتر است که این کار را تا چندین روز ادامه دهید. تا پوست شما دچار التهاب نشود.

  1. استفاده از ویتامین سی
ویتامین سی برای رفع کبودی
ویتامین سی

ویتامین سی یک خاصیت ضد التهابی دارد که موجب سرعت بخشیدن در روند التهاب زخم خواهد شد. برای این کار می توانید از پماد و یا قرص هایی که دارای ویتامین سی هستند استفاده نمایید و یا اینکه حتما استفاده از میوه هایی که دارای ویتامین سی هستند، در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  1. استفاده از سیر و یا پیاز
استفاده از سیر و پیاز برای رفع کوفتگی
استفاده از سیر و پیاز برای رفع کوفتگی

زمانی که دچار کبودی شدید بهتر است که حتما از سیر یا پیاز سریعا برای محل کبودی استفاده کنید. سیر و پیاز موجب افزایش تکثیر سلول ها در بدن می شود و در نتیجه کبودی را فورا درمان می کند.

  1. استفاده از وازلین به همراه فلفل
درمان کبودی با وازلین
درمان کبودی با وازلین

اگر ناحیه ی کبود شده دچار زخم نشده باشد، بهتر است که از وازلین به همراه فلفل تند استفاده نمایید. چرا که فلفل تند دارای کپسایسین است و به سرعت زیاد موجب درمان فوری کبودی می شود. برای این کار بایستی وازلین را ذوب کنید و سپس آن را با فلفل تند مخلوط کرده و به مدت چند روز، روی آن محل را ماساژ دهید و با یک باند آن را بپیچید و بگذارید تا به همین شکل بماند و روزانه آن را تعویض کنید.

چه زمانی برای درمان کبودی به پزشک متخصص در سایت دکتر با من مراجعه کنیم؟

رفع کبودی
رفع کبودی

ممکن است آسیب وارده مختصر و جزئی باشد، اما دردی که تجربه می کنید،، زیاد باشد و علاوه بر آن یک برآمدگی بزرگ نیز ایجاد شده باشد. همچنین اگر کبودی بی دلیل باشد، یا در ادرار خون دیده شود و یا اینکه ضربه ی وارده بر روی قفسه سینه و یا شکم شما باشد، احتمال خونریزی داخلی و شکستی وجود دارد که بهتر است هرچه زودتر به متخصص داخلی مراجعه نمایید و اگر دچار شکستگی شدید به متخصص استخوان و مفاصل مراجعه کنید.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم: ایده های جذاب برای دکور شب یلدا ۱۴۰۱
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد