در چه مواردی تب بالا خطرناک است؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : این روز ها با شایع شدن ویروس کرونا و آنفولانزا به همراه تب بالا در دنیا و به خصوص ایران، نیاز است که در خصوص این بیماری ها اطلاعات کاملی را به دست آوریم. یکی از نشانه های بسیار مهم این بیماری ها که مشترک بوده، تب است. تب بالا در بسیاری از اوقات خطرناک نبوده و اما در برخی از بیماری ها مثل کرونا در صورت داشتن تب بالا بایستی که حتما به پزشک متخصص داخلی مراجعه نمود.

در واقع در بدن انسان سیستمی وجود دارد که تب او را کنترل می کند اما در صورت بالا رفتن آن بهتر است که به پزشک تب و بیماری های عفونی در سایت دکتر با من مراجعه نمود. فرماندهی کنترل تب در بدن به قسمت هیپوتالاموس، مغز بر می گرد.

دسته بندی گیرنده های حرارتی در بدن

در بدن انسان گیرنده های حرارتی به اسم ترمورسپتور وجود دارد که در دو دسته تقسیم بندی می شود.

دسته اول: در ناحیه هیپوتالاموس، گیرنده های درجه حرارت مرکزی وجود دارند که جزو دسته ی اول، هستند.

دسته ی دوم: ناحیه ی گیرنده های حرارتی در پوست است که از محیط حرارت را دریافت می کند. در واقع این گیرنده ها به دو صورت ارادی و غیر اداری هستند.

در مواقعی که شما لباس های زیاد می پوشید، نیاز دارید که حتما لباس های خود را با این محیط سازگار نمایید. در واقع در اینجا متعادل کردن دمای محیط کاملا به خود انسان برمی گردد. زمانی که دمای محیط بالا می رود، بدن انسان شروع به عرق کردنِ بیشتر می کند که موجب می شود دمای خود بدن نیز پایین تر رود.

علاوه بر این موضوع، عضلات غیر ارادی رگ های پوست، منبسط می شود و خون زیادتری را به پوست منتقل می نماید. در واقع سطح پوست بسیار منبسط خواهد شد. این موضوع موجب خواهد شد که پوست به میزان بالایی از حرارت خواهد رسید و در نتیجه خونی که در سطح پوست بدن قرار دارد خنک می شود و این خون خنک در بدن جریان پیدا می کند. در واقع این موضوع در بدن انسان موجب می شود که تب کاهش یابد و بدن انسان دمای پایین تری را تجربه کند.

در نتیجه بدن انسان تجربه ای با دمای متعادل که میانگین تا ۳۷ درجه است را تجربه می کند و این عامل موجب تعادل تب یا دمای بدن با دمای محیط می شود.

چه دمایی در بدن به عنوان تب شناخته می شود؟

یکی از مهمترین مواردی که موجب تب در بدن انسان می شود، عفونت است که به محض مطلع شدن بهتر است هرچه سریع تر به دکتر عفونی در سایت دکتر با من مراجعه شود.

در مواقعی که شما دچار تب می شوید، در واقع این بدن است که این واکنش را برای سرکوب باکتری های موجود در خون از خود نشان می دهد. در نتیجه این افزایش دما تاثیر گرفته از عواملی است که نقش بیماری زایی در هیپوتالاموس بدن دارد.

به افزایش دمای بدن در این وضعیت تب می گوییم. در واقع بیماری تب بیانگر یک مشکل یا بیماری دیگر در بدن ما است که خود را به حالت تب نشان می دهد. به طور کلی در صورتی که میزان دماسنج تب، دمایی بالاتر از ۳۷.۵ و کمتر از ۳۷.۹ را نشان دهد، به آن تب خفیف می گویند.

چه دمایی تب خفیف محسوب می شود؟

درمان تب خفیف
درمان تب خفیف

در مواقعی که دمای دهانی از ۳۷.۹ درجه سانتیگراد بیشتر شود و یا در صورتی که دمای بدن افراد، از ۴۰ بیشتر شود خطرات زیادی برای انسان به وجود می آید چرا که زندگی او را به خطر می اندازد. به این علت است که در دمای بیشتر از  ۴۰ درجه، تنظیم میان پروتئین ها و آنزیم های بدن بهم می ریزد.

در واقع دمای بیشتر از ۴۴ درجه خیلی خطرناک بوده و احتمال فوت شخص خیلی زیاد است به همین جهت بهتر است که هر چه سریعتر به دکتر داخلی و عفونی در سایت دکتر با من مراجعه شود تا با درمان به موقع جلوی بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر گرفته شود.

در نتیجه دمای بالای ۳۹ درجه برای افراد به شدت آسیب زا و خطرناک است اما در این بین دمای بدن کودکان نیز بایستی به صورت مرتب چک شود. دماهای زیر بر اساس سن کودکان تقسیم بندی شده است که بهتر است به خوبی در زمان بیماری آنها مورد توجه قرار بگیرد. در صورت بیماری حتما با پزشک متخصص اطفال و عفونی در سایت دکتر با من مشورت شود.

  • تب ۳۸ درجه و بالاتر در کودکان زیر ۳ ماه
  • تب ۳۸.۲ درجه و بالاتر در کودکان ۳ تا ۶ ماه
  • تب ۳۸.۸ درجه و بالاتر در کودکان بالای ۶ ماه

هایپرترمی و بررسی علت این بیماری

هایپرترمی یا هیپرترمی افزایش دمای بدن، در زمانی پیش می آید که بدن نتواند به خوبی تب را کنترل کند. در نتیجه به علت این بیماری، دما در قسمت هیپوتالاموس نمیتواند به خوبی تنظیم شود و دمای بدن به صورت خودکار بالا می رود و دیگر جسم انسان قادر به تنظیم درجه ی تب نخواهد بود.

پزشکان عفونی و تب علل زیادی را در خصوص این بیماری بیان کرده اند که مهمترین موارد آن عبارت است از: زیاد ماندن در محیط گرم، استنشاق داروی بیهوشی مانند: فنوتیازین‌ها و نورولپتیک‌ها، تومور یا آسیب های مغزی است که می توان آنها را از مهمترین علل این بیماری نام برد.

هایپرترمی شدید و تب بالا برای سلامتی شخص بسیار خطرناک بوده و ممکن است حتی خطر مرگ او را تهدید نماید. بنابراین زمانی که دمای بدن بیمار افزایش یافت، در عین تلاش برای مراجعه به پزشک، با کمک پاشویه سعی در کاهش دمای بدن بیمار نمایید و او را به پزشک برسانید.

بررسی علت تب و درمان توسط پزشک

علت و درمان تب
علت و درمان تب

با توجه به اینکه تاکنون گفته شد که تب بالا نشانه بیماری های مختلف دیگر است و ممکن است موجب مرگ انسان شود، به همین جهت مراجعه به دکتر عفونی در سایت دکتر با من لازم و ضروری است. چرا که در صورت عدم رسیدگی به موقع ممکن است جان شما در خطر بیفتد.

در نتیجه اگر به بیماری تب بالا مبتلا شدید، قطعا به درمان های خانگی اکتفا نکنید و خود را به اورژانس برسانید. چرا که صرفا با این کار حتی اگر نشانه ی بالینی را در خود حذف نمایید، به این دلیل نیست که بیماری شما درمان شده است بلکه به این معنی است که شما نیاز دارید علت اصلی بیماری در شما شناخته شود و سپس بر اساس آن درمان صورت بگیرد. بهترین دکتر برای درمان شما متخصص عفونی و دکتر داخلی است که لیست کامل آنها در سایت دکتر با من وجود دارد که می توانید به صورت اینترنتی نوبت اخذ نمایید.

دمای بدن یا تب خود را چگونه اندازه بگیریم؟

اندازه گیری دمای بدن یا تب
اندازه گیری دمای بدن یا تب

زمانی که شما می خواهید دمای بدن خود را اندازه بگیرید بایستی که حتما از طریق وسیله ی مخصوص باشد که به عنوان دماسنج دستی و یا دیجیتال شناخته می شود. دماسنج زیر بغل بهترین گزینه است برای اندازه گیری دمای کودکان و بزرگسالان که بسیار دقیق تر از دیگر دماسنج ها برا اندازه گیری تب در بدن انسان است.

قبل از استفاده از دماسنج های جیوه ای حتما آن را تکان دهید تا مطمئن شوید که جیوه ی آن به حالت نرمال درامده است. زمانی که بدن کودک به دمای پایینی مانند ۳۴ درجه برسد بایستی حتما او را پوشانده و دمای بدنش را بالاتر ببرید. مراقب باشید که دمای بدن او را بعد از چند ساعت مجددا اندازه گیری نمایید. بسیاری از بزرگسالان می توانند از دماسنج دهانی نیز استفاده کنند اما در هر صورت بهتر است که در زمان بیماری و یا در منزل خود حتما از دماسنج دیجیتال استفاده نمایید چرا که بسیار دقیق تر از دماسنج دستی است.

چگونه از دکتر تب یا عفونی نوبت اخذ نماییم؟

سایت پزشکی دکتر با من به عنوان یکی از سایت های معتبر در زمینه ی درمان و سلامت فعالیت دارد که این امکان را به شما می دهد که به صورت آنلاین ویزیت شوید و یا اینکه به صورت اینترنتی نوبت اخذ نمایید.

به همین جهت می توان گفت که شما به راحتی می توانید از منزل خود با دکتر ملاقات داشته و یا اینکه ساعات حضور او را بدون مراجعه به مطب پزشکی در سایت دکتر با من مشاهده نمایید.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم: ایده های جذاب برای دکور شب یلدا ۱۴۰۱
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد