سرطان پروستات چیست ؟ علائم و شیوه های درمان آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : یکی از سرطان هایی که امروزه به دلیل عوامل مختلف در بین آقایان، شیوع پیدا کرده است، سرطان پروستات است. در نتیجه بهتر است با افزایش سن، چکاپ های دوره ای خود را نزد متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) در سایت دکتر با من انجام دهید.

سرطان پروستات چیست؟

سرطان به معنی اختلالی در سلول های بدن انسان است. به این معنی که در نوع رشد و اختلال سلول ها نوعی تکثیر غیر نرمال وجود دارد و از نظر ساختاری نیز در سلول های بدن نیز مشکلاتی یافت می شود. در نتیجه این موضوع منجر به مشاهده ی تومور در ناحیه ای که دچار اختلال سلولی شده است، می شود. اگر این مراحل در ناحیه ی پروستات آقایان شکل بگیرد، سرطان پروستات خوانده می شود.

پروستات غده ای کوچک است که شبیه به گردو بوده و نقش تولید مایع منی را به عهده دارد و چنانچه این غده رشد بیش از اندازه داشته باشد، فرد به سرطان پروستات دچار خواهد شد. حتی اگر به موقع به دکتر اورولوژیست در سایت دکتر با من مراجعه نشود ممکن است که به سایر نقاط بدن نیز سرایت داشته باشد.

سرطان پروستات از چه مراحلی تشکیل می شود؟

سرطان پروستات از چندین مرحله تشکیل شده است که ما به طور کامل برای شما تمامی موارد را مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

مرحله اول

این مرحله از بیماری صرفا در ناحیه پوستی تشخیص داده می شود. چرا که در این مرحله تشخیص، هیچ نوعی از تومور در عکسبرداری مشاهده نشده است و یا نمره گلیسون در نتیجه ی نمونه برداری مشاهده نمی شود و رنج عددی آن حدودا ۶ است و سطح آزمایش PSA نمره ای کمتر از ۱۰ دارد.

مرحله دوم

این مرحله خود از سه مرحله دیگر این بیماری تشکیل می شود که به شرح زیر است:

Stage IIA

این مرحله از بیماری در حال رشد است و هنوز پیشرفت زیادی نکرده است. همچنین تومور در بدن شخص رویت نشده و در معاینه ی بالینی نیز DRE مشاهده نمی شود. در صورت وجود توده یک لوپ پروستات درگیر خواهد شد. در نتیجه نمره گلیسون نیز  ۷ می باشد و نتیجه ی آزمایش PSA کمتر از عدد ۲۰ خواهد بود.

Stage IIB

در این مرحله نیز بیماری در منطقه ی بافت های انسان جریان داشته و روبه رشد است. این مرحله نیز مانند مراحل قبل ممکن است که در تصویربرداری هیچ گونه توموری را نشان ندهد. دو لب پروستات ممکن است که در این مرحله درگیر سرطان پروستات شود. نمره گلیسون ۷ و نتیجه ی گزارش  PSA کمتر از ۲۰ می باشد.

Stage IIC

خیلی تفاوتی میان این مرحله با مرحله قبل وجود ندارد. نمره گلیسون ۷ یا ۸ و سطح آزمایش PSA کمتر از ۲۰ است. در این مرحله همچنین سلول های سرطان کمتر از دفعه قبل دیده می شود.

مرحله سوم

این مرحله نیز دارای سه مرحله ی دیگر شامل موارد زیر است:

Stage IIIA

هیچ گره ی لنفاوی در این مرحله رشد نکرده است و نمره گلیسون عدد ۸ بوده و جواب آزمایش پروستات کمتر از ۲۰ است.

Stage IIIB

در این گرید، بیماری به خارج از پروستات سرایت کرده است؛ اما به بافت‌های دور یا غدد لنفاوی نرسیده است. سطح شاخص گلیسون ۸ یا کمتر از آن است.

Stage IIIC

سرطان در این مرحله به این بافت پروستات می رسد و نتیجه آزمایش گلیسون ۹ یا ۱۰ گزارش خواهد شد.

مرحله چهارم

مرحله چهارم در دو گرید تقسیم می شود:

Stage IVA

در این مرحله سرطان گسترش یافته و بافت‌ و غدد لنفاوی نزدیک را درگیر کرده است، اما هنوز نقاط دورتر در امان هستند. شانس بقاء بیمارانی که سرطان تا این مرحله پیشرفت کرده است، ۱۰۰ درصد است. یعنی اگر درمان به درستی انجام شود، آنها طول عمر طبیعی خود را خواهند داشت.

Stage IVB

در این مرحله بیماری به طور کامل پیشرفت کرده و خود را به نقاط دورتر مانند غدد لنفاوی و استخوان‌ها رسانده است.

تشخیص اینکه بیماری در چه مرحله‌ای قرار دارد، بسیار مهم است. چون با توجه به شدت و پیشرفت بیماری، شیوه درمان انتخاب خواهد شد.

علائم سرطان پروستات

علائم پروستات
علائم پروستات

پروستات یکی از بیماری های خاموش است که ممکن است نشانه هایش تا مدتی در بدن انسان ظاهر نشود به همین جهت می توان گفت که در صورت داشتن علائم زیر حتما به پزشک معالج اورولوژ مراجعه کنید.

  • زیاد بودن تکرر ادرار در طول شبانه روز
  • اختلال در سیستم ادراری
  • عدم تعادل در زمان ادرار
  • مشکل در زمان تخلیه ادرار و سوزش زیاد
  • وجود خون یا منی در ادرار

وجود هر یک از علائم بالا به معنی ایجاد سرطان پروستات است که در صورت مشاهده احتمال سرطان پروستات داده می شود.

نحوه تشخیص سرطان پروستات چیست؟

تشخیص سرطان پروستات
تشخیص سرطان پروستات

در ادامه به روش های تشخیص این نوع سرطان اشاره می کنیم:

     ۱. غربالگری DRE تخصصی

معاینه بالینی در قسمت مقعدی پروستات به نام DRE است. این روش معاینه، با توجه به شناخت ناهنجاری‌ها و نوع تومورها مشخص خواهد شد به همین جهت می توان گفت که شما می توانید در این مرحله به خوبی متوجه بیماری خود شوید.

  1. روش معاینه‌ی دیجیتال مقعد

بهترین راه درمان مقعد از طریق  DRE است. این مرحله بسیار ساده و راحت است. در اینجا شما بایستی که به حالت خمیده دراز بکشید و زانوهای خود را به داخل فرو برده و سپس دکتر رادیولوژی از طریق دست خود می تواند پروستات شما را از راه مقعد معاینه کند. همچنین با دست روی شکم شما ماساژ می دهد تا معاینه به صورت کامل انجام شود. انجام این معاینه دردی ندارد.

  1. توصیه به انجام آزمایش پروستات (PSA)

اورولوژیست در این مواقع برای شما یک تست PSA می گیرد تا مشخص شود که شما سرطان پروستات دارید یا خیر. در این آزمایش با بررسی فاکتورهای مورد نظر وضعیت بیماری شما به خوبی مشخص خواهد شد.

شیوه های درمانی سرطان پروستات

درمان پروستات
درمان پروستات

    ۱.نظارت فعال

بسیاری اوقات شخص به دلیل بالا بودن سن و یا بیماری های زمینه ای دیگر ممکن است از پس شیوه های سخت در درمان خود برنیاید و به همین جهت اورولوژیست می تواند به خوبی شیوه های درمانی را آرام آرام جلو ببرد و بیمار درمان شود. از طرفی می توان گفت که این بیماری با توجه به اینکه در اکثر اوقات، رشد زیادی ندارد و پیشرفت آن نیز کند خواهد بود، در نتیجه متخصص اورولوژی با مشاهده مستقیم بر روی این موضوع نظارت خواهد داشت که به آن نظارت فعال می گویند.

نوع درمان در این مرحله از طریق معاینه‌ی دیجیتال مقعد (DRE) و آزمایش پروستات psa است.

  1. پرتودرمانی (Radiotherapy)

این درمان، یک شیوه ی درمانی موضعی است که آن ناحیه از بدن را که جار توده های سرطانی شده است را تحت تاثیر قرار می دهد و به درمان آن منطقه و ناحیه می پردازد. در واقع رشد توده در بدن را متوقف می کند.

در اینجا پرتوهای درمانی به قسمت آسیب دیده وارد شده و توده را درمان می کنند. با توجه به اینکه دقیقا کجای پروستات درمان شود، اشعه های دریافتی کاملا متفاوت است و عوارض آن نیز متغیر است. به همین جهت پرتودرمانی ممکن است سبب ریزش موهای شما شود و این موضوع باز از فردی به فرد دیگر فرق دارد.

۲. عمل جراحی باز سرطان پروستات

عمل جراحی باز در خصوص سرطان پروستات یکی از مهم ترین روش های درمانی در این خصوص است. که این جراجی به دو شکل زیر می تواند صورت بگیرد:

  • لاپاراسکوپی (laparoscopy)

این شیوه جدید ترین شیوه در حوزه ی جراحی است که موجب شده است، زمان جراحی و دوره ی نقاهت بسیار کوتاه باشد به همین جهت در ابتدا پزشکان از این شیوه برای درمان بیمار استفاده می کنند تا روند بهبودی حاصل شود.

  • پروستاتکتومی باز (prostatectomy)

پروستاتکتومی باز، نوعی عمل تمام عیار می باشد بدین جهت که در این سبک جراحی ناحیه مورد نظر باز و طی یک شکاف عمیق، بافت آلوده درمان می شود.

درمان های خانگی برای پیشگیری از سرطان پروستات

درمان خانگی پروستات - مصرف گوجه فرنگی
درمان خانگی پروستات – مصرف گوجه فرنگی

همان طور که تا اینجا مطالعه نمودید این بیماری ممکن است در هر سنی به خصوص سنین بالا شما را گرفتار کند. به همین جهت سعی نمایید تا جایی که می توانید بدن خود را نسبت به این بیماری، مقاوم نگه دارید.

  1. ورزش منظم

یکی از مواردی که شما می توانید بدن خود را نسبت به این بیماری مقاوم نگه دارید این است که در برنامه ی زندگی خود حتما ورزش های مناسب با بدن خود داشته باشید.

   ۲.عدم مصرف دخانیات و فست فود

این دو گزینه موجب بسیاری از بیماری ها خواهند شد به همین جهت تا می توانید از روند رشد این بیماری و یا به وجود آمدن آن، با مصرف سبزیجات به ویژه گوجه فرنگی، میوه و غلات در طول روز جلوگیری کنید.

پس تا جایی که می توانید از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان پروستات جلوگیری کنید چرا که این موضوع خود به خود موجب جلوگیری از بیماری پروستات خواهد شد.

 چگونه از متخصص اورولوژی، جراح کلیه و مثانه نوبت اخذ کنیم؟

شما می توانید با مراجعه به بهترین متخصص اورولوژیست در سایت دکتر با من، نوبت خود را به صورت اینترنتی اخذ نمایید و دیگر به صورت حضوری برای اخذ نوبت به متخصص مراجعه نفرمایید. در واقع این سایت بزرگ پزشکی به شما امکان مشاوره آنلاین با متخصص اورولوژی را نیز خواهد داد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد