ساخت شعر و ملودی را حرفه ای انجام دهید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: به عنوان کسی که قرار است در عرصه موسیقی فعالیت داشته باشد، برای ساخت شعر و ملودی، دانستن برخی از اصول نقش پررنگ و مهمی در پیشرفت ایفا خواهند کرد. به عنوان مثال ملودی یکی از چند اصولی است که دانستن و چگونگی به وجود آمدن آن برای هنرمند ضروری به حساب می آید. در واقع از مهم ترین و اساسی ترین عناصر موسیقی، ملودی است.

خیلی بخواهیم ساده اش کنیم، ملودی به دنباله ای از نت های موسیقی گفته می شود که در ترتیب خاصی نواخته شوند. ملودی می تواند از یک نت، یک نتِ چندبار نواخته شده یا چند نت مختلف ساخته شود. وقتی قرار است آهنگی بسازیم، باید ابتدا از ساخت ملودی شروع کنیم.

چون ملودی تنه اصلی آهنگ را تشکیل می دهد. شاید اینگونه بنظر برسد که ساخت ملودی ساده ترین مرحله ساخت یک آهنگ یا قطعه موسیقی است. این حرف تا حدی درست است؛ چون برای ساخت ملودی نیازی نیست دانش موسیقیایی داشته باشید و حس و حال شما فاکتور اصلی است.

اگر شما نیز قصد دارید در راه ساخت شعر و ملودی قدم بگذارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

ساخت شعر و ملودی

اگر بخواهیم ساخت ملودی را با مراحل دیگر در تولید آهنگ مقایسه کنیم، مطمئنا مرحله ای ساده در ساخت موسیقی است. برای ساخت شعر و ملودی نیازی نیست به علم موسیقی احاطه داشته باشید یا حتی قرار نیست با ابزار خاصی ملودی بسازید. کافی است ذوق هنری داشته باشید؛ با زمزمه کردن هم می توان ملودی ساخت. بعد از آن تنها کاری که باید بکنید، این است که ملودی را به نحوی به دست تنظیم کننده برسانید.

البته قطعا دانستن تئوری موسیقی یا تسلط به یکی از سازها می تواند در ساخت ملودی ترانه تغییر زیادی ایجاد کند.

برگردیم سر مفهوم ملودی؛ ملودی دقیقا چیست؟ یکی از فاکتورهای مهم هر قطعه ملودی است؛ چون به گونه ای به موزیک شکل می دهد. ملودی مجموعه ای از نت های موسیقی است که ریتم و ضرب آهنگ ترانه را تشکیل می دهد. در واقع به لحن آهنگ ملودی می گویند. بگذارید از یک تشبیه برای روشن شدن مفهوم ملودی استفاده کنیم. اگر بگوییم که نت های موسیقی نقش کلمه را داشته باشند، ملودی به عبارت هایی می گویند که چند نت کنار هم آن را تشکیل داده اند.

در آهنگ، ملودی به امتدادی از نت ها گفته می شود که قرار است هدف آن قطعه موسیقی را به شنونده انتقال دهد. اکثرا اما نه همیشه ملودی نقش کلیدی و اصلی موسیقی است که آهنگساز و تنظیم کننده با آن کار می کنند. آسان ترین بخش ساخت یک قطعه موسیقی، ساخت ملودی ترانه است. چون با زمزمه کردن هم می توان آن را ساخت.

ملودی یکی از به یادماندنی ترین قسمت های یک موسیقی است؛ چون تعیین کننده ساختار یک قطعه است. در دنیا با توجه به بی انتها بودن ذهن انسان این قابلیت وجود دارد که ملودی های بیشماری ساخته شود. بنابراین اگر حس می کنید تعداد زیادی آهنگ در دنیا وجود دارد، دلسرد نشوید. همچنان ملودی هایی وجود دارند که می توانند به ذهن خلاق شما راه پیدا کنند.

چگونه یک ملودی تاثیرگذار بسازیم؟

چگونه یک ملودی تاثیرگذار بسازیم؟
چگونه یک ملودی تاثیرگذار بسازیم؟

همه ما دوست داریم تاثیرگذار باشیم. چه بسا به عنوان یک هنرمند این حس در ما بیشتر است و دوست داریم قطعه ای بسازیم که تا مدت طولانی در ذهن مخاطب مدام پخش شود. برای این کار واجب است که شناخت درست و عمیقی از سازها، فضای موسیقی، ساختار ملودی، متن شعر و سایر المان های تاثیرگذار داشته باشیم.

اما برای ساخت شعر و ملودی باید چه کنیم؟

  • آکوردها را دنبال کنید. برای شروع کار ابتدا در مجموعه ای از تغییرات آکورد، بداهه نویسی را آغاز کنید و بگذارید ملودی از نت های آن آکوردها خلق شود.
  • یک مقیاس را دنبال کنید. همچنین می‌توان با ترکیب نت ها از مقیاس های ماژور یا مینور، ملودی ساخت. مقیاس های ماژور و مقیاس های مینور، اساس بیشتر ملودی های موسیقی پاپ را تشکیل می دهند.
  • با برنامه پیش بروید. اگر بدون هیچ برنامه و در لحظه ملودی بسازید، شاید به جاهایی برسید. اما زمانی که به ساختار کلی ملودی در ذهن خود نگاه می کنید، ملودی بهتری خواهید نوشت. سعی کنید برای ساخت ملودی، ابتدا کورس آهنگ خود را بنویسید و سپس به عقب کار کنید. چون ملودی اصلی آهنگ در کورس شنیده می شود.
  • عبارات را تکرار کنید، اما آن ها را کمی تغییر دهید. اگر یک عبارت موسیقیایی کوتاه به ذهنتان خطور کرد، آن را تکرار کنید و سعی کنید هر بار نت ها یا ریتم را کمی تغییر دهید. می توانید در هر تکرار یک نت متفاوت وارد کنید یا مقداری همگامی به الگوی ریتمیک اضافه کنید. ممکن است به چیزی بسیار جالب تر از فقط همان عبارت تکراری، برسید.
  • کمی از فضای ساخت ملودی فاصله بگیرید. ممکن است از این طریق بر بلوک ذهنی خود غلبه کنید و ایده های بهتری به ذهنتان برسد. سعی کنید ردیف های آوازی را بخوانید و ضبط کنید. سپس بعد از برگشت به سر ساز و ساخت ملودی، آن ها بنویسید.
  • آزمایش کنید. به جای اینکه یک خط ملودیک را روی یک آکورد بنویسید، دو ملودی بنویسید و آن ها را در هم ببافید. اگر نرم افزارهای میکس داشته باشید (DAW)، می توانید به راحتی یک خطوط ملودیک را روی هم قرار دهید و صدای خروجی را تست کنید.
  • از هنرمندان دیگر الهام بگیرید. الهام گرفتن هرگز بد نیست. سعی کنید آهنگ های مورد علاقه خود را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. ملودی هایی که بیشتر از همه شما را به خود جذب می کنند را پیدا کنید و از تکنیک هایی که برای ساخت آن ها استفاده شده است، الهام بگیرید. چه الگوهای ریتمیک، چه جهش ها و چه مقیاس ها (ماژور و مینور)، فرقی نمی کند.

سخن آخر

ساخت شعر و ملودی از ابتدایی ترین و ساده ترین مراحل ساخت یک قطعه موسیقی است. اکثرا افرادی که به موسیقی علاقه مند هستند، شاید ابتدایی ترین دروس و اصول را ندانند. هیچ نگران نباشید؛ استودیو بارانا شما را در رسیدن به رویایتان کمک خواهد کرد.

ترانه سرایان حرفه ای تیم بارانا با ارائه شعر و ملودی کامل شما را در ساخت آهنگ کمک خواهند کرد. استودیو بارانا با تجهیزات پیشرفته و اتاقک های مخصوص، حتی کار تنظیم را نیز برای شما انجام می دهند! برای ساخت ریتم، آکورد، ملود‌ی، تنظیم، میکس و مسترینگ می توانید به ما اطمینان کنید. ما راه را برای شما هموار می کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ارائه شعر و ملودی کامل با ما در تماس باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد