بهترین راهنمای تنظیم آهنگ در استودیو تهران

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: وقتی آهنگی را در ماشین یا با هندزفری گوش می دهید، باید بدانید که دست های زیادی در ساخت آن آهنگ دخیل بوده اند. دست هایی که باعث شده اند چندین بار آهنگ را بدون اینکه از شنیدنش خسته شوید، گوش دهید. یکی از مهم ترین بخش های ساخت یک آهنگ، تنظیم آن است. شاید برای بسیاری از شما که به تازگی وارد عرصه موسیقی شده اید، سوال باشد که: تنظیم کننده کیست؟ تنظیم آهنگ در استودیو تهران چگونه است؟ آیا تنظیم کننده فردی متفاوت با آهنگساز است؟ برای اینکه تنظیم کننده خوبی باشیم، باید به چه حوزه هایی تسلط داشته باشیم؟

این ها سوالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آن ها پاسخ دهیم. لطفا با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

آهنگساز یا تنظیم کننده؟

بیایید از ابتدا شروع کنیم؛ برای اینکه بدانیم دقیقا تفاوت های میان آهنگساز و تنظیم کننده چه مواردی هستند، بهترین کار دانستن تعریف کامل آن ها است. اما دانستن این نکته حائز اهمیت است که در میان صاحب نظران اختلافاتی در باب تعریف و وظیفه تنظیم کننده آهنگ و آهنگساز وجود دارد. در این مقاله می خواهیم به صورت کلی تفاوت آن ها را بیان کنیم.

آهنگساز کیست؟

وقتی از آهنگساز سخن می گوییم، منظورمان شخصی است که برای صدای خواننده ملودی می سازد. ممکن است اول ترانه آماده باشد و سپس آهنگساز با توجه به متن شعر و صدای خواننده ملودی بسازد یا برعکس، ملودی ساخته و سپس با توجه به فضا متنی خوانده شود.

در ایران فرد احتیاجی به دانستن تئوری موسیقی ندارد؛ با کمک استعداد و ذوق هنری خودش می تواند ملودی خلق کند. البته سوءتفاهم نشود؛ بسیاری از آهنگسازان ایرانی برای تنظیم آهنگ کلیپ و به طور کلی انواع موسیقی، با تئوری موسیقی آشنایی کامل دارند؛ اما در ایران می توان آهنگی را زمزمه کرد و از تنظیم کننده ای خواست که ادامه کار را بگیرد!

برای اینکه در تنظیم آهنگ در استودیو تهران یا شهرهای دیگر موفق باشید، بهتر است یکی از سازهای پیانو یا گیتار را به خوبی بلد باشید تا بتوانید ملودی را در ذهن خود بنوازید. شاید دانستن تئوری موسیقی لازم نباشد، اما برای موفقیت بیشتر در کار و البته برای خلق اثری هنری و هم مسیر شدن با تنظیم کننده، مطمئنا دانش موسیقیایی به کمکتان خواهد آمد.

تنظیم کننده کیست؟

تنظیم کننده آهنگ در استودیو
تنظیم کننده آهنگ در استودیو

حال برسیم به سوال اصلی؛ تنظیم کننده کیست؟ پس از اینکه کار آهنگ ساز تمام شد، ملودی را به تنظیم کننده می دهد. اینجا دانش موسیقی بسیار مهم است. شخص باید به هارمونی، تئوری موسیقی، گام ها، آکوردها، ارکستراسیون و غیره تسلط کامل داشته باشد.

وی با توجه به ملودی، روحیات و درکی که از ملودی دارد، فضایی را با توجه به آن خلق می کند. برای این کار نیز در تنظیم آهنگ در استودیو تهران شخص به سازهای مجازی یا ساز زنده نیاز دارد و تا حدی نیز باید با سازها آشنایی داشته باشد تا بتواند از آن ها استفاده کند.

کار تنظیم کننده شباهت زیادی به کار یک معمار دارد. وی باید ملودی که هر سازی باید بنوازد را تعیین کند. همچنین شخص باید با ژانری که ملودی برای آن نوشته شده است و سازهای مربوطه، آشنایی کامل داشته باشد. در این صورت است که می تواند از سازها به درستی در جای درست استفاده کند. نمی توان اهمیت نقش تنظیم کننده را نادیده گرفت. اینکه آهنگ برای ما زیبا و گوش نواز است، ماحصل کار تنظیم کننده حرفه ای است.

البته وظیفه تنظیم کننده در تنظیم قطعه موسیقی فقط همین نیست. به عنوان مثال ممکن است برای اینکه بتوان قطعه ای را برای اجرای زنده آماده کرد، به کمک یک تنظیم کننده نیاز باشد. حتی در اثرهای هنری موزیکال در فیلم ها یا تئاترها نیز تنظیم کننده با آهنگساز در آماده سازی موسیقی همکاری می کند.

ویژگی های یک تنظیم کننده حرفه ای

یک تنظیم کننده خوب باید یکسری ویژگی ها را دا‌شته باشد. تنظیم کننده خوب می تواند ملودی ساده ای را بگیرد و آن را تبدیل به یک اثر هنری ماندگار کند و برعکس، اگر از دانش و درک درستی از محیط و ژانری که در آن فعالیت می کند، نداشته باشد، ملودی خوب را می تواند خراب کند. ویژگی هایی که تنظیم کننده خوب باید آن ها را داشته باشد، عبارت هستند از:

  • باید از علم موسیقیایی بالایی برخوردار بوده و شناخت کافی از سازهای مختلف را داشته باشد.
  • باید بتواند صداها را به گونه ای ترکیب کند که هارمونی و نظم در آهنگ حس شود.
  • خلاقیت و ذوق هنری، از مهم ترین ویژگی های یک تنظیم کننده خوب است.
  • گوش موسیقیایی اهمیت زیادی دارد. بنابراین تنظیم کننده باید گوش تیز و خوبی داشته باشد.
  • یکی از وظایف تنظیم کننده هماهنگ کردن سازها با یکدیگر است. علاوه بر نوشتن نت جدا برای هر ساز باید بتواند سازها را با یکدیگر هماهنگ کند.
  • باید به نرم افزار های مختلف وی اس تی مانند Albeton live، Adobe Audition، FL Studio، BandLab Cakewalk و Auadacity تسلط کافی داشته باشد.
  • برای اینکه بتواند اثر هنری خلق کند، باید با تئوری موسیقی آشنایی داشته باشد تا آهنگ را استاندارد تنظیم کند.

بنابراین همانطور که دیدیم، تنظیم آهنگ در استودیو تهران نیازمند آگاهی و علم کافی است. در نتیجه برای موفقیت در این کار سعی کنید ابتدا دانش خود را بالا ببرید.

چرا استودیو بارانا؟

بر اساس تمام مطالبی که گفته شد، متوجه شدیم که برای تنظیم آهنگ شخص باید در این زمینه تخصص داشته باشد تا بتواند آهنگ ها را درست تنظیم کند. اگر شما نیز علاقه دارید یکی از مهم ترین مهره های ساخت یک آهنگ باشید و به کار تنظیم کردن آهنگ ورود پیدا کنید، ما به شما استودیو بارانا را معرفی می کنیم.

استودیو بارانا یکی از استودیوهای خوب تهران برای آموزش تنظیم آهنگ به صورت حرفه ای است و شما را از یک آماتور به یک تنظیم کننده متخصص تبدیل می کند. بنابراین اگر به تنظیم کردن آهنگ علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما استودیو بارانا است.

اما خدمات استودیو بارانا تنها آموزش نیست‌؛ شما می توانید برای تنظیم قطعه موسیقی و تنظیم آهنگ کلیپ نیز به این استودیو مراجعه کرده و آهنگ های خود را به صورت حرفه ای تنظیم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت استودیو سر بزنید!

سخن آخر

تنظیم آهنگ در استودیو تهران و استودیوهای دیگر یکی از سخت ترین و پر زحمت ترین بخش های ساخت یک ترانه است. شخص باید علاوه بر ذوق هنری، از دانش کافی در رابطه با ژانری که در آن فعالیت می کند، داشته باشد تا بتواند یک اثر هنری خلق کند.

علاوه بر این شخص باید با سازهای مختلفی آشنا باشد و بتواند در حد نیاز، ملودی های مختلف برای سازهای متفاوت بنویسد. کار تنظیم کننده تنها به استودیو ختم نمی شود و حتی در اجرای زنده نیز باید برخی آهنگ ها زیر دستان پر توان یک تنظیم کننده حرفه ای برای اجرای روی سن تنظیم شوند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد