بهترین گزینه برای استودیو ضبط پادکست چیست؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: امروزه شنیدن پادکست تبدیل به یک عادت روزانه شده و به خاطر داشتن مخاطبین گسترده، داشتن استودیو ضبط پادکست به روز امری ضروری است. پادکست می تواند به شکل صوتی و ویدیویی به مخاطبان عرضه شود و در کنار کتاب صوتی، رادیو و سینما توانسته است نظر مساعد نسل جدید را به دست آورد.

پادکست یکی از شکل های خلق محتوای صوتی است که به صورت اپیزود تهیه می شود و علاقه مندان هر قسمت را به مثابه یک قسمت از سریال مورد علاقه خود دنبال می کنند. پادکست ها اگر چه در ابتدا با هدف سرگرمی تولید شدند، اما در ادامه محتوای آموزشی نیز به آن ها اضافه شد.

برای تولید یک پادکست با کیفیت، تولید کنندگان نیازمند داشتن ابزار مختلف و تجهیزات مدرنی هستند که خروجی کار را به حرفه ای ترین شکل ممکن به انجام برسانند.

تاریخچه پادکست به چه زمانی مربوط می شود؟

در سال ۲۰۰۴ دو گوینده به نام های آدام کری و دیو واینر برنامه ضبط پادکست برای آیفون را طراحی کردند که البته در ابتدای امر نامش پادکست نبود؛ بلکه به نام برودکست معرفی شد. به دلیل اینکه منشا به وجود آمدن این محتوای صوتی، Ipod بود، به پادکست تغییر نام داد.

ابزارهای مورد نیاز در استودیو ضبط پادکست

ضبط پادکست نیز مانند همه کارهای مرتبط با تولید محتوا با گستره عظیمی از مخاطبان همراه است. هر کمپانی که در فکر بالا بردن کیفیت کار خود بوده، ملزم است برای عقب نماندن از رقیبان، خود را مجهز به امکاناتی در خور توجه برای تولید یک پادکست حرفه ای کند.

در ادامه به بررسی چند ابزار حیاتی و مهم در استودیو ضبط پادکست می پردازیم.

  • میکروفون
  • هدفون
  • بوم
  • نرم افزار ضبط و ویرایش صدا
  • میکسر صدا
  • نرم افزار برای طراحی کاور

میکروفن

میکروفن
میکروفن

گاهی آنقدری که خروجی میکروفن مهم است، صدای گوینده و مطلبی که عنوان می کند، مهم نیست. هر چقدر برای مطلب یک پادکست جالب و برای نوشتن و گفتنش زحمت بکشند، اگر صدای خروجی نویز داشته یا مفهوم نداشته باشد، کمتر کسی رغبت به گوش دادن آن محتوا می کند. فرض را بر این موضوع بگیرید که می خواهید برای برنامه ضبط پادکست برای آیفون برنامه ریزی کنید؛ پس ضروری است برای یک میکروفن خارجی سرمایه گذاری داشته باشید.

موضوع دیگر که باید درباره تهیه میکروفن در نظر گرفت، این است که محتوای مورد نظر که در استودیو ضبط پادکست قرار است تهیه شود، یا یک گوینده دارد یا چند نفر همزمان با یکدیگر همکاری می کنند. نکته بعدی مکان مورد نظر است که آیا قرار است در منزل تهیه شود یا اینکه در استودیوی اجاره ای هر چند کوچک انجام می پذیرد. اگر در محیط خانه قرار است تهیه شود، نباید فکر کنیم که به میکروفن تخصصی احتیاج نیست؛ بلکه بالعکس، به خاطر وجود صداهایی که در خانه و اطراف خانه وجود دارند، باید هزینه قابل قبولی برای خریدن میکروفن در نظر گرفت.

هدفون

در تهیه و تنظیم پادکست، هدفون نقش کمتری را نسبت به میکروفن ایفا می کند. اما برای شنیدن صدا به صورت واضح به خصوص زمانی که با مهمان برنامه صحبت می شود، باید دقت لازم را در انتخاب هدفون مناسب لحاظ کرد. به عنوان مثال اگر گوینده بخواهد با نرم افزار اسکایپ با یک مهمان صحبت کند، اهمیت وجود یک هدفون با کیفیت خود را نشان می دهد.

بوم

برای پیشبرد هر چه بهتر کار تولید محتوای صوتی، بازار تجهیزات ضبط صوت شاهد استقبال زیادی از سمت علاقمندان است. یکی از این تجهیزات بوم است. اما کاربرد بوم چیست؟ برای اطمینان یافتن از کیفیت صدا استفاده از بوم نقش مهمی دارد. زیرا دیگر نگران دور شدن میکروفن از گوینده که منجر به پایین آمدن کیفیت می شود، نخواهید بود. وظیفه بوم این است که بین سوژه و میکروفن تعاملی متناسب ایفا کند.

نرم افزار ضبط و ویرایش صدا

از جهان موسیقی گرفته تا تولید یک محتوای صوتی، ما نیازمند نرم افزارهای مربوط به ضبط و ویرایش صدا هستیم تا با بهبود کیفیت صدا، مخاطبان را ترغیب به گوش دادن پادکست مورد علاقه آنان کنیم. در استودیو ضبط پادکست می توان از قابلیت های نرم افزارهای ویرایش صدا استفاده کرد. از جمله کارکردهای نرم افزار صدا می توان به قابلیت ادیت صدا، کنترل چندگانه صدا، آپلود خودکار فایل، امکان انتقال صدا و بالاخره ضبط آسان و بدون دردسر صدا اشاره داشت.

میکسر صدا

کارکرد میکسر صدا در تولید پادکست مانند همان رابط صوتی عمل می کند، اما کار را کمی پیشرفته تر به انجام می رساند. بدین گونه که کنترل بیشتری روی ورودی ها و خروجی های صدا انجام می دهد و کیفیت کار بالا می رود. در استودیو ضبط پادکست با کمک این ابزار هم می توان مصاحبه زنده ترتیب داد و هم موسیقی به پادکست اضافه کرد. همچنین می توان صداهای مختلف را به گونه ای با یکدیگر ادغام کرد که خروجی کار کاملا شفاف و بدون نویز و صدای اضافه محیط باشد.

نرم افزار برای طراحی کاور

باید به این مورد اذعان داشت که اولین موردی که به چشم یک مخاطب می آید، کاور محتوای صوتی است. پس نمی توان و نباید به راحتی از این قسمت گذشت. باید خود را جای مخاطب گذاشت و از خود پرسید مخاطب با دیدن کاور چه احساسی دارد؟ آیا مطمئن می شود که پادکست مورد نظر خود را یافته است و باید وقت خود را صرف گوش دادن کند؟ در یک عکس، هزاران نکته نهفته وجود دارد که اگر به درستی انتخاب نشود و کوچکترین اشتباهی رخ دهد، ممکن است زحماتی که کشیده اید، هدر رود و بازخورد منفی ایجاد کند.

آیا شما نیز پادکست را با کتاب صوتی اشتباه گرفته اید؟

بعضی از افراد به اشتباه گمان می کنند فرقی بین پادکست و کتاب صوتی وجود ندارد. به راستی چه فرقی دارند؟ در هر دو، فردی در حال تولید یک محتوای صوتی است؛ پس فرقی ندارند. اما این یک نگاه ساده انگارانه است. تفاوت های بیشماری بین پادکست و کتاب صوتی وجود دارد. بیایید به این تفاوت ها نگاهی بیندازیم.

در کتاب صوتی یک فرد کتاب مورد نظر را به صورت کامل برای شنوندگان اجرا می کند. معمولا به صورت تک گویی است و مدت زمان بیشتری را باید صرف تهیه آن کرد. اما پادکست ها اهداف دیگری دارند. آن ها به صورت اپیزود ارائه شده، زمان کمتری دارند، قابلیت مصاحبه کردن با افراد را داشته و اینکه پادکست ها، فرم های مختلفی برای عرضه دارند؛ آن ها در واقع از سرگرمی گرفته تا یک محتوای آموزشی را می توانند در بر بگیرند.

نگاهی به استودیو بارانا و خدماتی که ارائه می دهد

داشتن استودیو ضبط پادکست برای تولید یک کار بی نقص، امری حیاتی است و استودیوهای مختلفی در این زمینه کار می کنند که یکی از آن ها استودیو بارانا نام دارد. این استودیو با در اختیار قرار دادن پکیج ضبط پادکست به علاقمندان کمک می کند تا از امکانات فنی و تخصصی برخوردار شوند و از نرم افزارهای مورد نیاز برای هر نوعی از پادکست ها استفاده کنند. مورد بعدی داشتن خلاقیت لازم برای تولید محتوا بوده که در این استودیو با داشتن اساتید مجرب، این امکان به راحتی فراهم شده است.

سخن آخر

امروزه نام پادکست را به وفور می شنویم. داشتن استودیو ضبط پادکست امری لازم در بالا بردن کیفیت محتوا است و می توان با کمک فناوری روز در استودیوهای اجاره ای مانند استودیو بارانا به آن دست یافت. پادکست ها انواع و اقسام مختلفی دارند و به صورت تک نفره، دو نفره و مصاحبه ای تولید می شوند. ضبط پادکست ها انواع مختلفی از موضوعات را پوشش می دهند؛ از مسائل اجتماعی_سیاسی گرفته تا هنر، شعر، مذهب و خانواده و بسیاری از مسائل دیگر.

گرچه ضبط پادکست برای هر کسی حتی در خانه نیز ممکن است و پدیده دور از ذهنی نیست؛ اما داشتن یک پکیج ضبط پادکست قطعا باعث بالا رفتن کیفیت ضبط و تمایز شما از دیگران می شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد