آموزش سلفژ خوانندگی فیلم به حرفه ای ترین شکل ممکن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: برای همه ما پیش آمده که ملودی را در ذهن خود بسازیم؛ اما سریعا آن را فراموش کنیم. فکرش را بکنید؛ شما که هیچ سررشته ای در موسیقی ندارید، شاید بتوانید ملودی در ذهن بسازید؛ اما چون با سیستم سلفژ آشنایی ندارید، آن را فراموش می کنید. آموزش سلفژ خوانندگی فیلم دقیقا برای شما است!

می توانیم به زبان ساده تر بگوییم، سلفژ به معنای نت خوانی است. اگر بخواهید حرفه خوانندگی را در پیش بگیرید یا سازی بنوازید، باید به آن مسلط باشید. با سلفژ در واقع می توان موسیقی را از درون شنید؛ بدون اینکه نیاز به آواز خواندن یا استفاده از ساز باشد. برای این کار نیاز به آموزش سلفژ خوانندگی ذهنی دارید.

سلفژ در واقع الفبای خوانندگی، آهنگسازی و به طور کلی موسیقی است. برای اینکه در عرصه وسیع موسیقی قدم بگذاریم، باید با این چارچوب به خوبی آشنا باشیم.

سلفژ چیست؟

برای اینکه در هر رشته ای موفق باشیم، باید از پایه مطالب را درست فرا گیریم. در واقع هر چه که شما از ابتدا مفهومی و اصولی یاد بگیرید، همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند. آموزش سلفژ خوانندگی فیلم هم دقیقا به همین صورت است. سلفژ با اینکه یکی از مفاهیم پایه ای و ساده موسیقی است؛ اما همچنان اهمیت زیادی دارد و باید آن را اصولی یاد گرفت.

سلفژ نوعی تکنیک است که به وسیله آن می توان نت ها را خواند. در واقع به کمک سلفژ می توانید نت هایی را که تا به حال ندیده اید، به راحتی در ذهن خود بخوانید. در این تکنیک هر نت میزان با سیلاب خاصی شناخته می شود که عبارت هستند از دو، ر، می، فا، سو، لا، سی. مهم ترین نکته ای که در سلفژ باید در نظر داشت، ارزش زمانی هر نت و هر سکوت است.

وقتی صحبت از خوانندگی و آهنگسازی می شود، شخص باید گوش موسیقیایی خوبی داشته باشد. علاوه بر اینکه باید شنونده خوبی باشد، باید نت خوانی را بلد بوده و تکنیک های مختلفی را که مربوط به ساز خودش می شود را هم بدانید. همه این ها در کنار هم سبب خلق اثری جاودانه خواهد شد. آموزش سلفژ خوانندگی ذهنی نیز دقیقا برای همین منظور است.

سلفژ یک راه بسیار مناسب برای فهم ارتباط بین نت ها است؛ سلفژ در واقع به افراد کمک می کند تا الگوهایی را که در نت ها هستند، فرا گیرند و آن ها را از یکدیگر تمایز دهند.

سلفژ یا صداسازی؟

ممکن است گاها برخی افراد سلفژ را با صداسازی اشتباه بگیرند و اینگونه پندارند که هر دو یکی هستند؛ چنین طرز تفکری درست نیست. در آموزش سلفژ خوانندگی فیلم، افراد یاد می گیرند که چگونه نت ها را بخوانند و چگونه از نت ها استفاده کنند و چه زمانی برای ادای آن ها مناسب است. اما صدا سازی به شیوه هایی گفته می شود که المنت و فاکتورهای لازم برای ایجاد صدای مطلوب در افراد، بررسی شوند و با انجام برخی تمرین های بخصوص، صدای فرد به سطح بالاتر و با کیفیت تری دست پیدا کند. با استفاده از صداسازی می توان از تمام پتانسیل های صدای افراد بهره برد و آن را نشان داد.

بخش های متفاوت سلفژ

به طور کلی برای آموزش سلفژ خوانندگی کلاسیک و ژانرهای دیگر، باید به سه بخش اصلی آن مسلط شوید. این سه بخش شامل صداخوانی، وزن خوانی و دیکته موسیقی می شوند.

صدا خوانی

در صداخوانی که اولین قدم در آموزش سلفژ خوانندگی فیلم است، هنرجو باید چگونگی ادای فرکانس، انواع وزن و ریتم صحیح نت ها را یاد بگیرد. در این مرحله باید بداهه خواند.

وزن خوانی

در وزن خوانی امتداد نت ها آموزش داده می شود. یعنی میزان کشش و امتداد نت ها و ادای آن ها بدون فرکانس اهمیت فراوانی دارد. در این مرحله هنرجو با وزن موسیقی های مختلف به درستی آشنا خواهد شد.

دیکته

در بخش دیکته، همانطور که از اسمش پیدا است، باید یاد بگیرید چگونه نت هایی را که می شنوید، بنویسید. این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ چون نقش به سزایی در یادگیری اصولی و صحیح هنرجو در موسیقی خواهد داشت.

انواع صدا

انواع صدا
انواع صدا

آخرین مرحله از آموزش سلفژ مرحله آشنایی با انواع صداها است. صدای انسان به ۶ نوع صدا سوپرانو، متسو سوپرانو، کنترآلتو، تنور، باریتون و باس تقسیم می شوند. اهمیت شناختن انواع صداها در آموزش سلفژ خوانندگی کلاسیک و ژانرهای دیگر این است که محدوده صدا و پتانسیل صدای افراد را بشناسیم.

در واقع وقتی شما صدا خود را می شناسید، می توانید سبک هایی که بیشتر هم مسیر با صدای شما هستند را انتخاب کنید و در مسیر خوانندگی موفق باشید. همچنین اگر در محدوده و در حد پتانسیل خود فعالیت داشته باشید، سلامت حنجره شما در خطر نخواهد بود. چون اگر انتخاب حرفه شما با توانایی های شما یکی باشد، به حنجره و تارهای صوتی آسیبی نخواهد رسید و تا سال های متمادی می توانید خوانندگی کنید. از انواع صداهایی که نام بردیم، سه مورد اول مخصوص زنان و سه مورد آخر صدای مردان است.

سوپرانو

سوپرانو به صدای بسیار زیری گفته می شود که کودکان و زنان می توانند آن را تولید کنند. این صدا که در مقابل صدای بم قرار می گیرد، از مهم ترین انواع صدا در خوانندگی است.

متسو سوپرانو

این نوع صدا نیز در گروه صداهای زنانه قرار می گیرد که دو نت از صدای سوپرانو بم تر است و در سطح متوسط قرار می گیرند.

کنترآلتو

بم ترین صدایی که زنان می توانند تولید کنند، کنترآلتو نام دارد. نکته جالب و حائز اهمیت این است که بسیاری از خوانندگان ایرانی چنین صدایی را دارند.

تنور

این نوع صدا زیرترین صدای مردانه است که اغلب مردهای خواننده ایرانی این صدا را دارند.

باریتون

این صدا در حد فاصل بین تنور و باس قرار می گیرد. این نوع صدا معمول ترین نوع در بین مردان است.

باس

باس، بم ترین صدایی است که مردان می توانند آن را تولید کنند.

البته شناخت صدا به تنهایی کافی نیست؛ برای آنکه بتوانید در خوانندگی موفق باشید، باید چگونگی کنترل صدای خود را یاد بگیرید تا علاوه بر تولید صدای هنجار، حنجره شما نیز دچار آسیب نشود.

سخن آخر

سلفژ الفبای موسیقی است؛ اگر می خواهید در عرصه موسیقی و خوانندگی وارد شوید، باید پایه ای ترین دروس را بدانید. اگر قصد دارید موسیقی را پیشه خود قرار دهید، نیاز به آموزش سلفژ خوانندگی فیلم دارید. سلفژ بخش مهم و جدا نشدنی از دنیای موسیقی است که برای علاقه مندان به موسیقی و به خصوص خوانندگی بخش بسیار مهمی محسوب می شود. برای اینکه بتوانید به بهترین نحو آموزش ببینید، باید با کمک مربیان مجرب این مسیر را هموار سازید.

استودیو بارانا با مربیان مجرب و حرفه ای شما را در رسیدن به آرزویتان همراهی خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ما مراجعه کنید یا از طریق شماره های درج شده با ما تماس بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد