بهترین آموزش سلفژ خوانندگی حرفه ای کجا انجام می شود؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: همه ما هر روز به ترانه های مختلفی گوش فرا می دهیم، خواندن ترانه و موسیقی یکی از لذت بخش ترین فعالیت هایی است که انسان می تواند تجربه کند، اما خوانندگی به همین سادگی ها نیست و قواعد بسیاری دارد. اگر شما به دنبال بهترین راه برای آموزش سلفژ خوانندگی حرفه ای هستید و به این مقاله برخورده اید، ما با همراه باشید و مطالب پیش رو را دنبال کنید، مطمئن باشید که این مطالب برای شما مفید خواهند بود.

هر فردی که به موسیقی علاقه مند و در این حوزه کنجکاو است، مطمئناً یک بار کلمه سلفژ به گوشش خورده است، سلفژ رایج ترین روش برای آموزش خواندن نت هایی خاص در خوانندگی و نوازندگی است. ما در این مقاله ابتدا به بررسی سلفژ خواهیم پرداخت، سپس تاریخچه پیدایش سلفژ را بیان می کنیم و مزایای آن را بر خواهیم شمرد.

سلفژ در خوانندگی و نوازندگی چیست؟

قطعا همه ما هجاهای سلفژ را شنیده ایم، بدون این که از قبل بدانیم اسم آن چیست. سلفژ روشی است که در سراسر جهان برای یادگیری خواندن و نواختن موسیقی استفاده می شود. دانشگاه ها و موسسات موسیقی در کلاس های تعلیم شنوایی خود به آموزش سلفژ خوانندگی حرفه ای می پردازند. این رویکرد، سیستمی نشانه گذاری شده است و به وسیله آن به هر نت، هجایی خاص داده شده که همیشه برای آن نت گفته شود.

سلفژ بر اساس هجاهای آشنای do-re-mi-fa-sol-la-ti-do ساخته شده است. به دلیل این که در این رویکرد ما به جای استفاده از حروف الفبای انگلیسی از هجاها استفاده می کنیم، خواندن هجاها برای ما آسان تر از حروف خواهند بود و این امر مزیت بزرگی محسوب می شود. برای هر گامی که فکرش را می کنید، سلفژ قابل استفاده است.

در سلفژ سه مبحث آموزش داده می شوند که شامل صداخوانی (کانتالی)، وزن خوانی (پارلاتی) و دیکته موسیقی است. در مبحث صداخوانی ما می آموزیم که صدای هر نت را دقیقا به همان صورت اصلی و در گام مربوطه آن بخوانیم. در وزن خوانی، خواندن کشش نت ها، انواع وزن ها و الگوهایی را که برای هر ریتم وجود دارند را می آموزیم و در مبحث دیکته موسیقی نیز توانایی نوشتن نت هایی را که می شنویم، به دست می آوریم. اگر می خواهید در عرصه موسیقی فعالیت کنید و موفق نیز شوید، باید تسلط کامل بر این سه مبحث داشته باشید.

تاریخچه پیدایش سلفژ

راهبی ایتالیایی به نام گوئیدو د آرتزو، هزاران سال پیش مسئول گروه موسیقی کر در صومعه خود بود، او در کمک به سایر افراد برای یادگیری سرودهای جدید با مشکل مواجه شد. در زمان گوئیدو موسیقی به صورت امروزی نوشته نمی شد و گوئیدو مجبور بود برای این که به دیگران ملودی ها را آموزش دهد، آنان را بارها و بارها بخواند که زمان زیادی می برد و بسیار سخت نیز بود، به همین سبب او تصمیم گرفت به دنبال یافتن راهی آسان تر برای انجام این کار باشد.

گوئیدو نت هایی را برای آواز استفاده کرد که در هر سطر، هر نت بالاتر از نت قبلی شروع می شد. روش ابداع شده توسط گوئیدو آن قدر بهتر از روش های قبلی بود که با گذشت زمان در سرتاسر ایتالیا پخش شد و این سیستم نامگذاری صداها در طی قرون تکامل یافت و سلفژ نامیده شد.

چرا باید سلفژ را بیاموزیم؟

یادگیری سلفژ اهمیت بسیاری دارد و به شما کمک می کند که تئوری موسیقی را بهتر درک کنید و ابزاری کاربردی و ارزشمند را در خوانندگی و ترانه سرایی داشته باشید. اگر شما تحت آموزش سلفژ خوانندگی حرفه ای قرار بگیرید، می توانید الگوهای تکرار شونده در موسیقی را بشناسید و فاصله بین نت ها را تشخیص دهید، این امر به درک عمیق تر ملودی ها، پیشرفت آکورد و ساختار آهنگ ها کمک می کند.

با یادگیری سلفژ می توانید آنچه را که می شنوید، رونویسی کنید. برای آهنگسازان، یادگیری سلفژ می تواند معجزه کند و آنان می توانند ملودی های زیبایی را از آواز خواندن و آهنگ های دیگر خلق کنند. همچنین به شما کمک می کند که زیر و بمی نسبی را یاد بگیرید و فاصله بین دو نت را تشخیص دهید.

مزایای یادگیری سلفژ چیست؟

مزایای یادگیری سلفژ
مزایای یادگیری سلفژ

زمانی که ما هجاهای سلفژ را ادا می کنیم، دنیای موسیقی را به روی خود می گشاییم، ما با آموزش سلفژ خوانندگی تک نفره، در حین رشد قابلیت های موسیقیمان، می توانیم به صورت ذهنی آهنگ ها را بشنویم و اولین باری که با یک موسیقی برخورد می کنیم، آن را بخوانیم.

خواندن و به خاطر سپردن هجاهای سلفژ آسان است، اگر از الفبا یا اعداد برای خواندن استفاده می کردند، ممکن بود سبب سردرگمی خواننده می شد، اما تلفظ صداهای تک هجایی سلفژ که به طور طبیعی جریان دارند، آسان بوده و ما در هر سنی به سرعت می توانیم هجاهای سلفژ را بیاموزیم. آموختن سلفژ حتی به خردسالان نیز به آسانی انجام می پذیرد. از دیگر مزایای آموزش سلفژ خوانندگی حرفه ای می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

سلفژ سبب می شود که خواندن موسیقی آسان تر شود

با بهره گیری از روش سلفژ، دانش آموزان موسیقی می توانند نت هایی را که برای اولین بار روی صفحه ای چاپ شده می بینند، به آسانی بخوانند؛ چرا که از قبل نت ها و الگوهای نت را خوانده اند. بدون داشتن این مهارت، دانش آموزان موسیقی باید قبل از خواندن هر آوازی، آهنگ آن را شنیده باشد.

سلفژ سبب پویایی آواز می شود

زمانی که جنبش با موسیقی همراه می شود، سرعت یادگیری افزایش پیدا می کند و فرآیند سپردن به حافظه آسان تر می شود. همچنین پویایی در موسیقی برای ما سرگرم کننده خواهد بود.

چرا موسیقی دانان از سلفژ استفاده می کنند؟

سلفژ روش بسیار خوبی برای خوانندگان و نوازندگانی است که به یادگیری ملودی ها و هارمونی های متعدد بپردازند. در این روش به دلیل این که هجاها با زیر و بم های خاصی تداعی پیدا می کنند، خوانندگان می آموزند که به آسانی ملودی ها را ادا کنند و آنان را به خاطر بسپارند.

سلفژ به نوازندگان کمک می‌ کند که فواصل، پیشرفت آکوردها و الگوهای موسیقی را شناسایی کنند. به دلیل این که سلفژ را می توان در هر کلیدی استفاده کرد، بهترین ابزار برای کمک به خوانندگان در جهت انتقال ملودی ها به کلید های مختلف است.

آموزش سلفژ خوانندگی حرفه ای در کجا انجام می گیرد؟

کلاس ها و آموزشگاه های موسیقی در سطح شهرها افزایش پیدا کرده اند، پیدا کردن بهترین استودیو و آموزشگاهی که ما بتوانیم در آن تحت آموزش سلفژ خوانندگی تئوری موسیقی قرار بگیریم، ممکن است دشوار باشد. اگر به دنبال استودیو مناسبی برای برگزاری جلسات تمرین سلفژ خود هستید، استودیو بارانا محیطی بسیار مناسب برای تمرین های سلفژ شماست.

این استودیو با ارائه خدمات بسیار متنوع در زمینه ساخت موسیقی یا پادکست، میکس و مسترینگ و بسیاری از موارد دیگر در خدمت علاقه مندان به موسیقی است. اگر شما به موسیقی علاقه مند هستید، استودیو بارانا و خدمات آن در زمینه موسیقی را هرگز فراموش نکنید.

کلام آخر

کلاس های موسیقی یکی از بهترین تفریحات برای کسب انرژی مثبت است. اگر کودکان از سنین پایین به یادگیری آوازخوانی و نوازندگی بپردازند، هوش و حس شنوایی آنان تقویت خواهد شد. بزرگسالان نیز می توانند در هر دوره از زندگی اقدام به یادگیری موسیقی کنند و تحت آموزش سلفژ خوانندگی حرفه ای قرار گیرند. کلاس های آواز و نوازندگی سازهایی از قبیل پیانو، ویولن و … می توانند تأثیر مثبتی بر روحیه ما نیز داشته باشند.

یادگیری اصولی موسیقی و سلفژ خوانندگی و نوازندگی حرفه ای سبب افزایش اعتماد به نفس می شود، همچنین می تواند جنبه درآمدی برای افراد داشته باشد. شما با کمک خدمات استودیو بارانا می توانید تمرین های سلفژ خود را در محیطی بی نظیر انجام دهید و احساس رضایتی دلچسب را تجربه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد