با آموزش سلفژ خوانندگی صداسازی آشنا شوید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: برای اینکه بخواهید خواننده خوبی شوید، آموزش سلفژ خوانندگی صداسازی راه رسیدن شما به رویایتان است. اگر حتی علاقمند به خوانندگی نباشید، حتما در اطراف خود کسانی را دیده اید که به خوانندگی علاقه زیادی دارند. اکثرا بر این باورند که خوانندگی یک نعمت خدادادی است و حتما باید در این زمینه استعداد خاصی داشت. اما امروزه می دانیم که خوانندگی نیز مانند همه فنون دیگر قابل یادگیری است و اصول و قواعد خاص خودش را دارد.

هر فردی با توجه به نوع صدایی که دارد، می تواند با شرکت در کلاس های آوازخوانی، خواندن را فرا گیرد و در این زمینه به موفقیت های چشمگیری نیز دست پیدا کند.

آموزش سلفژ خوانندگی صداسازی به چه صورت امکان پذیر است؟

سلفژ در اصل یک واژه فرانسوی بوده و معنای آن آموزش مهارت خوانندگی است. در آموزش سلفژخوانی، صدا توسط استاد تقویت نمی شود؛ بلکه آنچه که استاد آموزش می دهد، نحوه درست ادای نت ها، کاربرد هجاها و چگونگی استفاده از این نت ها، وقتی پشت سر هم در آهنگ می آیند، است.

سلفژ چگونه به وجود آمد؟

حدود هزار سال پیش یک راهب ایتالیایی به نام گیدو مسئول گروه کر در صومعه خود، برای کمک به راهبان دیگر در یادگیری سرودهای جدید با مشکل مواجه شده بود. در آن زمان، موسیقی مانند امروز نوشته نمی شد و تنها کاری که گیدو می توانست انجام دهد، این بود که یک ملودی جدید را بارها و بارها بخواند تا زمانی که راهبان دیگر آن را درک کنند.

گیدو راهی سریع‌ تر برای آموزش آوازهای جدید نیاز داشت؛ بنابراین تصمیم گرفت نت ‌های تراز را نام ‌گذاری کند. او از آوازی استفاده کرد که هر سطر را یک نت بالاتر از سطر قبل باید شروع می کرد و اولین هجای هر سطر یعنی Ut، Re، Mi، Fa، So و La را می گرفت. راهبان نت ها را با استفاده از این هجاها سریع تر یاد گرفتند.

این روش آنقدر عملکرد خوبی داشت که گیدو و روش او در سراسر ایتالیا معروف شد. در طی قرن ‌ها، سیستم گیدو برای نام‌ گذاری نت ها به دو، ری، می، فا، سو، لا، سی تکامل یافت. این سیستم نام‌گذاری صداها که سلفژ نامیده می‌شود، به نوازندگان کمک می‌کند تا روابط بین نت ‌ها در اجرا را درک کنند.

سلفژ چگونه کار می کند؟

در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر، معمولاً از سلفژ با دو متحرک استفاده می کنند؛ درست همانطور که گیدو هزار سال پیش استفاده می کرد. این بدان معنا است که «دو» همیشه اولین نت تراز و نت پایه اصلی است و در واقع انتقال آهنگ ها را بسیار آسان می کند. هنگامی که سلفژ یک ملودی را بدانید، می توانید هر نت را به عنوان دو تنظیم کنید و همان ملودی را با هر کلیدی که می خواهید، بازتولید کنید.

چرا باید سلفژ را بیاموزیم؟

آموزش سلفژ خوانندگی صداسازی برای شناسایی روابط بین نت های مختلف در موسیقی عملکرد بی نظیری دارد و به هنرجو کمک می کند که الگوهای نت را درک کند و بشناسد. الگویی که اغلب در موسیقی می شنوید، So-Do است. دانشجویان موسیقی که در حوزه سلفژ آموزش دیده اند، می توانند فاصله های بین نتی را بشنوند و بدانند که چه هستند و چه اسمی دارند.

هر نت عملکرد خاصی دارد و سلفژ کمک می‌کند که بدانیم وظیفه هر نت چیست. به عنوان مثال، Do نت پایه اصلی است. آهنگسازان معتقدند بیش از ۹۹٪ آهنگ ها در Do به پایان می رسند. این نت است که باعث می شود احساس کنیم آهنگ تمام شده است. اگر به نت برچسب ندهیم، از عملکردهای آن آگاه نمی شویم.

الگوها و روابط بین موسیقی

تنها دلیل دانستن روابط بین نت ها، درک موقعیت مطلق آن ها نیست. تصور کنید که مدیر عامل جدید شرکتی هستید؛ مسئول امور مالی وارد اتاق شما می شود و می گوید: سود ما در سه ماهه دوم ده میلیون دلار است. نمی دانید این خبر خوب است یا بد؛ زیرا اطلاعی از سود در سه ماهه اول ندارید. اما اگر در عوض بگوید: «سود ما ۴۲ درصد افزایش یافته است»، می‌دانید که این خبر بسیار خوبی است.

به طور مشابه، در موسیقی، می توان به این شکل گفت که یک آهنگ با F شروع می شود، دانستن این موضوع خوب است، اما اگر ندانید در چه کلیدی هستید، نمی دانید عملکرد آن چیست. شما نمی دانید چقدر از پایگاه اصلی خود فاصله دارید.

از طرف دیگر، اگر بگویم آهنگ از Mi شروع می شود، دقیقاً می دانید که در کجای نت قرار دارید. شما در فاصله یک سوم از Do هستید. هنگامی که سلفژ را یاد گرفتید، می توانید الگوهای موسیقی را بشنوید و آن ها را بازتولید کنید. دانستن این موضوع هم برای آواز و هم برای دیکته موسیقی مفید است.

الگوی Mi Re Do را بارها شنیده اید؛ اگر آن را ببینید، می دانید چگونه باید از آن استفاده کنید. همچنین، اگر الگویی را که می شناسید، بشنوید، می توانید به راحتی آن را با یادآوری سلفژ یادداشت کنید. سلفژ راهی به ما نشان می دهد که الگوهای موسیقی را نام ببریم، در موردشان صحبت کنیم و آن ها را بشناسیم. به این ترتیب وقتی الگو را در صفحه موسیقی می بینیم، می دانیم که چگونه باید تلفظ کنیم. همچنین وقتی آن ها را در موسیقی می شنویم، می دانیم که چگونه در صفحه موسیقی به نظر می رسند.

سلفژ در سه بخش متفاوت آموزش داده می شود

نکته حائز اهمیت این است که لزومی به یادگیری تمامی مباحث تئوری مربوط به سلفژ در موسیقی نیست؛ بلکه باید قواعد پایه را برای درک بهتر در عرصه خوانندگی فرا گرفت.

در ادامه به سه بخش یادگیری سلفژ نگاهی خواهیم داشت.

صداخوانی

صداخوانی اولین مرحله از یادگیری سلفژ است که در آن هنرجو به صورت بداهه باید بخواند. در این گام، به ادای فرکانس و ریتم درست و اصولی نت ها پرداخته می شود.

وزن خوانی

در وزن خوانی نکته حائز اهمیت میزان کشیدن و امتداد نت ها اما بدون اجرای فرکانس آن ها است. پس هنرجو در وزن خوانی چگونگی خواندن نت ها از منظر کشیدن و امتداد آن ها را مورد بررسی قرار می دهد.

دیکته موسیقی

دیکته موسیقی مرحله علمی و اصولی یادگیری سلفژ است. زیرا باید هر آنچه را که می شنوید، روی کاغذ بیاورید. هدف از یادگیری این مرحله، تقویت قدرت نوشتاری هنرجو است.

یادگیری سلفژ چه اندازه اهمیت دارد؟

یادگیری سلفژ
یادگیری سلفژ

سلفژ یکی از ابزارهای استاندارد آموزش یادگیری خوانندگی است. برای تبدیل شدن به یک خواننده تراز اول لزومی به یادگیری تمامی آموزش سلفژ خوانندگی صداسازی نیست. اما دانستن مباحث پایه ای و تئوری باعث سرعت بخشیدن به یادگیری خواهد شد.

استودیو بارانا و خدماتی که ارائه می دهد

شعار اصلی استودیو بارانا این است که «ما برگزارکننده رویداد نیستیم؛ ما خالق رویداد هستیم». در استودیو بارانا خدمات مختلفی اعم از عکاسی، گرافیک، تیزر ویدئویی، انیمیشن سه بعدی و موشن گرافی و از همه مهم تر، خدمات مربوط به خوانندگی به هموطنان گرامی ارائه می شود که شامل آموزش سلفژ خوانندگی زنان، میکس و مسترینگ، تنظیم آهنگ و ارائه شعر و ملودی و آموزش سلفژ خوانندگی کودکان است.

سخن آخر

سلفژ یک راه بسیار عالی برای درک و شناخت موسیقی از منظر تئوری است. آموزش سلفژ خوانندگی صداسازی برای قرن ها بخشی از موسیقی بوده است. یکی از نقاط قوت خوانندگان بزرگ، تسلط آن ها به سلفژ است و برای استفاده از قدرت سلفژ، باید هجاهای آن را برای آهنگ هایی که روی آن ها کار می کنید، به عنوان بخشی از تمرین روزانه موسیقی خود بخوانید.

وزن خوانی و نت خوانی باعث حرفه ای تر شدن در زمینه خوانندگی خواهد شد. یادگیری سلفژ در موسیقی باعث درک بهتر نت ها و اجرای صحیح آن ها می شود و در انتها اگر علاقمند به خوانندگی هستید، حتما به استودیو بارانا سر بزنید و از خدمات بی نظیرش بهره مند شوید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد