نشانه‌های پوست صورت خشک چیست؟

0

این مقاله قصد دارد به موضوع “پوست صورت خشک” بپردازد و مطالبی را در این باره به افراد علاقه مند ارائه دهد.

یکی از مشکلاتی که بسیار رایج است، خشکی و خشک شدن پوست محسوب می‌شود. این مشکل در فصل سرما بیشتر خود را نشان می‌دهد. چنین مشکلی برای تعداد بسیار زیادی از افراد اجتناب ناپذیر است، زیرا که خشکی پوست، حالت و وضعیت کلی پوست آنها است. عده‌ای دیگر از افراد، تجربه خشکی پوست را تنها در دوره‌ای خاص از طول سال خواهند داشت، اما در هر صورت افراد با افزایش خشکی پوست در فصل سرما مواجه می شوند. این مقاله به همین موضوع پرداخته و به علائم، نحوه درمان و برطرف کردن خشکی پوست اشاره کرده است. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

علائم دیگر پوست صورت خشک چیست؟

در صورت خشک بودن پوست ممکن است پوسته پوسته شدن یا خارش آن رخ دهد. گاهی اوقات، حتی ممکن است لمس کردن آن نیز با درد همراه باشد و کشیدگی در پوست احساس شود. سایر علائم خشکی پوست عبارت است از:

  • پوسته ‌پوسته شدن
  • خشن شدن پوست و داشتن ظاهری مشابه سمباده
  • قرمز شدن پوست
  • بلند شدن پوست
  • کدر شدن پوست به ‌خصوص در افراد دارای پوست تیره‌تر
  • خون‌ریزی

به طور معمول اگر روتین مراقبت از پوست تغییر داده شود و همچنین برخی از عوامل محیطی تغییر پیدا کند، خشکی پوست درمان خواهد شد. گاهی اوقات نیز خشکی پوست می‌تواند نشان دهنده یک بیماری پنهان باشد که تشخیص و درمان آن باید توسط پزشک انجام شود.

راهکارهایی موثر و سودمند برای درمان پوست صورت خشک

قبل از تغییر محصولات مراقبت از پوست، بهتر است به چند نکته توجه کنید که می‌تواند در بهبود شرایط پوست موثر باشد. انجام اغلب این موارد به سادگی امکان پذیر است. همچنین امکان ادغام چند مورد از آنها نیز با هم وجود دارد تا نتیجه بهتر و مطلوب‌تر شود.

تغییر نحوه حمام کردن

اگر چنین امکانی برای شما وجود دارد، از دوش گرفتن با آب داغ خودداری کرده و آب ولرم را به عنوان جایگزین آن انتخاب کنید. آب داغ می‌تواند چربی ضروری و طبیعی پوست را از بین ببرد و از این طریق پوست را خشک کند.

پوست صورت خشک

همچنین اگر مدت زمان حمام به ۵ تا ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کند، می‌تواند کمک کند تا خشکی پوست کاهش پیدا کند. حمام‌های کوتاه فرد را بیش از اندازه در معرض قرارگیری آب قرار نخواهد داد. قرارگیری در معرض آب به مدت زیاد سبب خواهد شد که پوست خشک شود.

دوش گرفتن نباید بیش از یک بار در روز باشد. حمام کردن بیش از اندازه می‌تواند موجب بدتر شدن شرایط پوست خشک شود.

شسته شدن صورت با ملایمت

با انتخاب شوینده صورت، انواع صابون و شوینده‌های دارای محتویات ناملایم مانند الکل، رتینوئید و آلفا هیدروکسی اسید را خریداری نکنید. این محتویات غیر ضروری موجب خشک شدن پوست و همچنین تحریک و التهاب پوست خواهد شد.

امتحان کردن انواع شوینده‌های ملایم و مرطوب کننده بدون رایحه نیز ممکن است. وجود برخی مواد در شوینده‌ها به معنای این است که محصول مورد نظر قابلیت حفظ رطوبت پوست را خواهد داشت. پس در هنگام خرید شوینده‌ها باید در جستجوی این محتویات باشید: آلکیل پلی گلیکوزید، پلی‌اتیلن گلیکول، سورفکتانت‌های سیلیکونی، لانولین، پارافین.

یکی دیگر از مواد صابونی، سیندت‌ها یا تمیز کننده‌های مصنوعی هستند که مواد شیمیایی مختلفی مانند سولفور تری‌اکسید، اسید سولفوریک و اتیلن اکسید را در بر می‌گیرند. این مواد برای پوست‌های حساس رفتاری ملایم خواهد داشت.

در هنگام استفاده از صابون‌ها و شوینده‌ها روی پوست باید رفتار ملایمی داشت. بهتر است که تنها استفاده از نوک انگشتان وجود داشته باشد و پخش مواد روی صورت باید به آرامی انجام شود. بهتر است که از استفاده از اسفنج ها و لیف‌های ساینده خودداری شود. همچنین بهتر است که از مالش صورت به طور شدید اجتناب شود، زیرا می‌تواند پوست را تحریک کند.

صورت را در طول روز چند بار نشویید. اگر شما پوست صورت خشک و غیرمرطوبی دارید، بهتر است که شستن آن تنها یک بار در شب‌ها انجام شود. به این ترتیب پوست شما پس از روزی طولانی، پاک خواهد شد و حذف آلودگی سطحی آن نیز رخ خواهد داد و در عین حال چربی ضروری پوست نیز باقی خواهد ماند.

لایه برداری پوست صورت نباید هر روز انجام شود؛ انجام این کار تنها یک بار در هفته توصیه خواهد شد. به این ترتیب سبب کاهش پیدا کردن التهاب ناشی از لایه برداری بیش از حد خواهید شد.

استفاده از مرطوب ‌کننده

مرطوب کننده مناسب پوست خود را پیدا کنید و استفاده از آن را به صورت مرتب انجام دهید. استفاده از مرطوب کننده بعد از حمام اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک خواهد کرد.

استفاده از مرطوب کننده مورد نظر برای پوست صورت باید فاقد رایحه و الکل باشد، زیرا این مواد می‌توانند در پوست، التهاب به وجود آورند. بهتر است از مرطوب کننده‌هایی استفاده شود که دارای ضد آفتاب هستند و از این طریق به محافظت از پوست خود در برابر اشعه آفتاب بپردازید. محصولاتی را جستجو کنید که بتوانند رطوبت پوست را حفظ کنند.

برای بازگرداندن رطوبت از دست رفته پوست، استفاده از مرطوب کننده‌های بر پایه چربی توصیه می‌شود. این مرطوب کننده‌ها موادی دارند که موجب هیدراته نگه داشته شدن پوست شما خواهند شد.

بهترین انتخاب برای پوست‌های خشک و پوست صورت خشک، محصولاتی هستند که تهیه آنها بر پایه وازلین انجام می‌شود. این محصولات ماندگاری بیشتری در مقایسه با کرم‌های عادی خواهند داشت و می‌توانند از تبخیر رطوبت طبیعی پوست پیشگیری کنند.

پوست صورت خشک

بالم لب را می‌توان محصول مناسبی معرفی کرد که می‌تواند ترک خوردگی و خشکی لب را بازیابی و بهبود ببخشد. بالم لب باید پترولیوم، ژله پترولیوم یا روغن‌های معدنی داشته باشد. بهتر است محصولی خریداری شود که استفاده از آنها سبب به وجود آمدن حسی خوب در شما خواهد شد و مانع از ایجاد خارش و سوزش می‌شود. اگر خارش و سوزش به وجود آمد، استفاده از محصول دیگری را در نظر بگیرید.

پوشیدن لباس گرم به ویژه در روزهای سرد

قرارگیری در معرض هوای سرد می‌تواند سبب بدتر شدن وضعیت پوست‌های خشک شود. در روزهای سرد بهتر است که صورت با شال بپوشانید که مانع از خشک شدن پوست صورت شود.

استفاده از بافت‌ها و پارچه‌های ملایم نیز توصیه می‌شود. همچنین بهتر است که از خرید بافت‌های سفت و زبر اجتناب شود. بهتر است که این گونه از لباس‌ها رنگ‌های شیمیایی و رایحه نداشته باشند.

 استفاده از دستگاه بخور

رطوبت اندک در فضای اطراف یکی از عواملی است که می‌تواند خشکی پوست را به وجود آورد. در اتاق‌هایی که مدت زمان زیادی در آن سپری خواهد شد، استفاده از یک دستگاه بخور برای تامین رطوبت فضا موثر است. در صورتی که رطوبت به هوا افزوده شود، از خشک شدن پوست جلوگیری خواهد شد. تهیه دستگاه بخوری توصیه می‌شود که شستشوی آن آسان باشد و زمینه‌ساز تجمع میکروب‌ها نشود.

علت خشکی پوست صورت چیست؟

خشکی پوست در هنگامی رخ خواهد داد که پوست شما فاقد رطوبت یا چربی کافی است. احتمال بروز خشکی پوست در هر زمان از سال و برای هر فردی وجود خواهد داشت. همچنین ابتلا به خشکی پوست در شرایط زیر نیز ممکن است:

  • مسافرت
  • تماس با کلر در استخرهای شنا
  • اقامت در منطقه‌ای با آب ‌و هوای خشک
  • قرارگیری بیش ‌از حد در معرض تابش آفتاب

خشکی پوست می‌تواند حاد باشد و در پوست، خراش به وجود آورد. پوست خراشیده موجب آسان‌تر شدن ورود باکتری به بدن خواهد شد و در نهایت عفونت به وجود خواهد آورد. اگر فکر می‌کنید که به عفونت دچار شده‌اید، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نشانه‌های ابتلا به عفونت عبارت است از:

  • قرمزی
  • چرک
  • حرارت
  • تاول
  • جوش چرکی
  • جوش یا بثورات پوستی
  • تب

چه زمانی برای درمان پوست صورت خشک به پزشک و متخصص پوست و مو مراجعه کنیم؟

در صورتی که به نکات ابتدایی مراقبت از پوست خشک توجه شود با کاهش علائم آن تا حد زیادی مواجه خواهید شد.

مراجعه به پزشک و دکتر پوست عالی در شرایط زیر توصیه می شود:

پوست صورت خشک

  • تجربه‌ خشکی پوست بعد از مراقبت‌‌های پوستی رایج
  • مشکوک بودن به وجود سایر بیماری‌های پوستی جدی
  • مشکوک بودن به عفونت ناشی از پوست خراشیده

مشکلاتی که در ابتدا ممکن است به عنوان خشکی ساده و ملایم پوست در نظر گرفته شوند، اما نیازمند درمان های دقیق‌تر و تخصصی‌تر هستند:

  • درماتیت آتوپیکیا اگزما: این مشکل، خشکی شدید در پوست صورت و بخش های دیگر بدن به وجود خواهد آورد. منشا این بیماری به نظر ارثی است.
  • درماتیت سبورئیک: این مشکل اغلب در آن دسته از نواحی پوست که دارای غدد چربی هستند، دیده خواهد شد؛ به عنوان مثال ابروها و بینی.
  • پسوزیاریس: یکی دیگر از بیماری های پوستی است که خود را با علائمی مانند پوسته پوسته شدن و خشکی موضعی پوست نشان خواهد داد.

بعد از بررسی شدن شرایط پوست از طریق پزشک مربوطه و متخصص پوست تهران و سایر شهرها، تجویز درمان‌های مورد نیاز برای برطرف کردن خشکی پوست نیز توسط وی انجام خواهد شد. این درمان‌ها مواردی مانند استفاده از کرم‌‌های موضعی (مانند کورتیکواستروئید) یا داروهای خوراکی (مانند تعدیل‌کننده‌‌های ایمنی) را در بر می گیرد. همچنین ممکن است ارائه درمان‌های دارویی همراه با توصیه‌هایی در رابطه با مراقبت‌های پوستی به صورت روزانه باشد.

کلام آخر

این مقاله به موضوع “پوست صورت خشک” پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه داده است.

در ادامه آدرس یک وب سایت ارائه شده است. برای بررسی بیشتر و آگاهی از کاربرد و موارد استفاده از آن، ادامه مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

وب سایت دکتر با من از قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز افراد مراجعه کننده برخوردار است. مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی در دسته خدمات پزشکی قرار می‌گیرند. این وب سایت می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط بین پزشکان و افراد مراجعه‌کننده باشد. به عبارت بهتر این وب سایت قابلیت قرار دادن خدمات پزشکی را در دسترس کاربران مراجعه کننده خواهد داشت.

توصیه این است که به این وب سایت مراجعه کنید و پس از آن به طور دقیق مشخص کنید که نیازمند دریافت خدمات در کدام زمینه هستید؟ پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی؟ به این ترتیب دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت برای شما آسان تر خواهد شد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد