مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت کدامند؟

0

این مقاله قصد دارد به موضوع “مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت” بپردازد و مطالبی را در این زمینه به افراد علاقه‌مند ارائه دهد.

مواد غذایی مصرفی ما با سلامتیمان ارتباط مستقیمی دارد؛ پس طبیعی است که بر سلامت پوست نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت. نتیجه تحقیقات نشان دهنده این است که مواد غذایی ارتباط مستقیمی با سلامت پوست و مواردی مانند آکنه، جوش صورت، پوست چرب و پوست خشک را رقم خواهد زد. اما این به معنای درمان قطعی جوش صورت و آکنه با رژیم غذایی نخواهد بود، زیرا احتمال دارد که عواملی مانند استرس، آلودگی و هورمون‌ها هم از علل به وجود آورنده جوش صورت باشند. با این وجود در صورتی که رژیم غذایی تغییر پیدا کند، می‌تواند کمک کند که جوش صورت و آکنه از بین برود.

جوش یا آکنه را می‌توان نوعی بیماری پوستی به شمار آورد که می‌تواند انواع مختلف برجستگی را در سطح پوست به وجود آورد. در نتیجه درمان جوش صورت بسیار مهم است. این برجستگی‌ها مواردی مانند جوش‌های زیر پوستی، جوش‌های سرسفید و جوش‌های سر سیاه را در بر می‌گیرند. احتمال بروز چنین برجستگی‌هایی در هر نقطه از بدن به خصوص در گردن، صورت، پشت و شانه‌ها وجود خواهد داشت.

علت ایجاد آکنه اغلب به علت تغییرات هورمونی است، در نتیجه پیدایش آنها در نوجوانانی که در دوره بلوغ قرار دارند، بیشتر به چشم خواهد خورد. تماس با دکتر پوست و مشاوره با دکتر پوست رایگان از راهکارهای دیگری است که می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

چه عواملی باعث ایجاد آکنه می‌شوند؟

درک ساختار پوست از آن جهت اهمیت دارد که چگونگی به وجود آمدن آکنه توضیح داده شود. حفره‌های کوچکی در سطح پوست وجود دارد که سطح پوست را پوشش داده‌اند و به غدد چربی موجود در زیر پوست اتصال پیدا کرده‌اند. این سوراخ‌ها، منافذ نامیده می‌شوند. تولید روغنی به نام سبوم توسط غدد چربی انجام می‌شود و ارسال سبوم به سطح پوست از طریق یک کانال به نام فولیکول انجام خواهد شد.

سلول‌های مرده پوست از طریق فولیکول تا سطح پوست منتقل می‌شوند و به این ترتیب این روغن از بین می‌رود. آکنه هنگامی به وجود می‌آید که مسدود شدن منافذ با مواردی مانند سلول‌های مرده پوست، چربی اضافی و گاهی اوقات باکتری رخ می‌دهد. در دوران بلوغ، هورمون‌ها اغلب چربی اضافی را در غدد چربی تولید می‌کنند که می‌تواند آکنه را افزایش دهد.

انواع آکنه

  • جوش سر سفید: منافذ مسدود شده موجب می‌شوند که خارج شدن چربی از پوست رخ دهد که به صورت برجستگی‌های سخت به چشم می‌خورند. رنگ این نوع از جوش‌ها اغلب مایل به سفید هستند.
  • جوش سر سیاه: ظهور این نوع از جوش‌ها به صورت لکه‌های تیره و ریز در سطح پوست خواهد بود.
  • جوش‌های زیر پوستی: منافذ با دیواره باز این اجازه را به چربی، باکتری و سلول‌های مرده پوست خواهند داد که به زیر پوست دسترسی داشته باشند. این نوع از جوش‌ها به صورت برجستگی‌هایی به رنگ قرمز نیز هستند که گاهی اوقات یک قسمت سفید چرکی نیز خواهند داشت.

مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت کدام است؟   

برخی از مواد غذایی، افزایش قند خون را به سرعت انجام خواهند داد. در هنگام افزایش قند خون به صورت سریع، ترشح شدن هورمونی به نام انسولین در بدن رخ خواهد داد. وجود انسولین اضافی در خون سبب خواهد شد تا سبوم از غدد چربی تولید شود و موجب افزایش خطر آکنه خواهد شد.

برخی از مواد غذایی که انسولین را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند، مواردی مانند ماکارونی، نان سفید، برنج سفید و قند را در بر می‌گیرد. این مواد غذایی، کربوهیدرات‌هایی به شمار می‌روند که شاخص گلوکز در آنها بسیار بالا است. این موضوع به معنای این است که قندهای ساده‌ای موجب ساخته شدن این مواد غذایی شده است.

مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت

بر اساس نتایج یک مطالعه که به بررسی و مطالعه ارتباط بین یک رژیم غذایی با درمان جوش صورت پرداخته است، کربوهیدرات بسیار بالا، چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس و لبنیات اساس این نوع رژیم غذایی هستند. بر اساس نتیجه تحقیقات می‌توان گفت که این مواد غذایی می‌توانند موجب تحریک تولید هورمون‌هایی شوند که چربی اضافی را توسط غدد چربی ترشح و ایجاد می‌کنند. این رژیم غذایی با التهاب بیشتر ارتباط دارد که در بروز آکنه کمک کننده خواهد بود.

کدام مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت مناسب هستند؟

امکان دارد مصرف غذاهایی که شاخص گلوکز در آنها پایین است و متشکل از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، موجب کاهش پیدا کردن خطر ابتلا به آکنه خواهد شد. کربوهیدرات‌های پیچیده مواردی مانند غلات کامل، میوه، سبزیجات و حبوبات را در بر خواهند گرفت.

همچنین از مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، زیرا سبب کاهش یافتن التهاب خواهند شد و می‌توانند تاثیر قابل توجهی در درمان جوش صورت داشته باشند. این موارد عبارت است از:

  • روی
  • میوه‌‌ها
  • ویتامین A و E
  • آنتی اکسیدان
  • سبزیجات زرد و نارنجی مثل سیب زمینی شیرین، هویج و زردآلو
  • سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج
  • نان گندم کامل
  • گوجه فرنگی
  • آجیل
  • برنج قهوه‌ای
  • بوقلمون
  • بلوبری
  • ماهی قزل آلا
  • تخمه کدو
  • ماهی خال مخالی و انواع دیگر ماهی‌های چرب

کدام مطالعات تایید کننده مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت و پوست هستند؟

در ادامه به برخی از مطالعاتی که نشان دهنده ارتباط مواد غذایی با پوست هستند اشاره خواهد شد:

رژیم‌های غذایی با شاخص گلوکز پایین

چندین مطالعه اخیر نشان دهنده این است که در صورتی که از یک رژیم غذایی که شاخص گلوکز در آن پایین است یا رژیمی که قند ساده اندکی دارد، پیروی شود، می‌تواند سبب جلوگیری از بروز آکنه شود و تاثیر قابل توجهی در درمان جوش صورت خواهد داشت.

محققان دریافته‌اند که افرادی که در یک آزمایش از یک رژیم غذایی دارای شاخص گلوکز پایین به مدت ۱۰ هفته پیروی کرده‌اند، توانسته است که آکنه‌ها را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. نتیجه مطالعه‌ای دیگر نشان دهنده این است که در صورتی که افراد از یک رژیم غذایی با شاخص گلوکز پایین اما پروتئین بالا پیروی کنند و آن را به مدت ۱۲ هفته ادامه دهند، می‌توانند آکنه‌های خود را بهبود ببخشند و همچنین وزن خود را نیز کاهش دهند.

زینک یا روی از مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت

نتیجه مطالعات مختلف نشان دهنده این است که مصرف مواد غذایی که از روی غنی هستند، می‌تواند فایده قابل توجهی در پیشگیری و درمان جوش صورت داشته باشند. مواد غذایی غنی از روی، مواردی مانند بوقلمون، تخمه کدو، گوشت گاو، بادام هندی، عدس و غذاهای دریایی مانند صدف و خرچنگ را در بر خواهد گرفت.

مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت

در مطالعه‌ای دیگر که به بررسی رابطه بین سطح روی موجود در خون و شدت آکنه می‌پردازد، نتایج نشان داده است که روی به عنوان یک ماده معدنی موجود در رژیم غذایی به بهبود پوست کمک خواهد کرد، متابولیسم و سطح هورمون‌ها را تنظیم خواهد کرد.

مطالعات محققان نشان داده است که ارتباطی بین سطح پایین روی و موارد شدیدتر آکنه وجود دارد. پیشنهاد محققان این است که برای افرادی که دچار موارد شدیدتری از آکنه هستند، میزان روی موجود در رژیم غذایی باید افزایش پیدا کند و به ۴۰ میلی گرم در روز برسد.

ویتامین های A و E

محققان بر اساس نتیجه مطالعات خود دریافته‌اند که ارتباطی بین پایین بودن سطح ویتامین‌های A و E  با موارد شدید آکنه وجود خواهد داشت. پیشنهاد محققان این است که افرادی که به آکنه مبتلا هستند، باید مصرف مواد غذایی دارای چنین ویتامین‌هایی را افزایش داده و از این طریق شدت آکنه را کاهش دهند. صحبت با پزشک پیش از مصرف مکمل‌های ویتامین A توصیه می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها و امگا ۳

امگا ۳ را می توان نوعی چربی به شمار آورد که گیاهان خاص و منابع پروتئینی حیوانی مانند تخم مرغ و ماهی دارای آن هستند. آنتی اکسیدان‌ها را می‌توان مواد شیمیایی در نظر گرفت که خنثی کردن رادیکال‌های آزاد را در بدن انجام می‌دهند. تصور این است که امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها با هم کاهش‌دهنده میزان التهاب هستند؛ مطالعات نیز تا حد زیادی تایید می‌کنند که بین افزایش مصرف امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها و کاهش پیدا کردن آکنه ارتباطی وجود دارد.

کلام آخر

این مقاله به موضوع “مواد خوراکی مناسب برای رفع جوش صورت” پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه داده است. در پایان توصیه می‌شود که برای تشخیص نوع آکنه و به خصوص آکنه شدید به متخصص پوست خوب در تهران و سایر شهرها مراجعه کنید.

در ادامه به آدرس یک وب سایت اشاره شده است. به منظور بررسی بیشتر این وب سایت و آگاهی از کاربرد و موارد استفاده از آن، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

وب سایت دکتر با من می‌تواند خدمات پزشکی که مورد نیاز افراد مراجعه‌کننده است را به صورت آنلاین به آنها ارائه دهد. خدمات پزشکی مواردی مانند مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را شامل خواهد شد. به عبارت بهتر این وب سایت را می‌توان به عنوان پلی در نظر گرفت که بین پزشکان و افراد مراجعه‌کننده ارتباط برقرار می‌کند

توصیه این است که به این وب سایت مراجعه کنید و پس از مشخص کردن نوع نیاز خود در دریافت خدمات به خدمات پزشکی و سلامت مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید. به عبارت بهتر تعیین کنید در چه زمینه‌ای نیازمند دریافت خدمات هستید؟ پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی؟

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد