برای مراقبت از پوست در جوانی چه کنیم؟

0

مراقبت از پوست در جوانی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ همه ما دوست داریم پوست زیبا و سالمی داشته باشیم، به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی اعتماد به نفس افراد ممکن است هر چند به اشتباه، در سلامت و زیبایی پوست و موی آن‌ها برایشان خلاصه شود.

زیبایی به معنای داشتن پارامترهای تعریف شده توسط مجلات مد و زیبایی نیست؛ بلکه به معنای داشتن پوست و مویی سالم است که به کمک روتین پوستی مناسب بتوان سلامت آن را حفظ کرد.

برای شروع هرگز دیر نیست، اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و هر چه زودتر شروع به مراقبت از پوست خود کنید، در آینده نگرانی کم‌تری برای درمان مشکلات پوستی خواهید داشت. اگر می‌خواهید در این راه مطمئن قدم بردارید، می‌توانید در دکتر با من توسط بهترین‌های متخصص پوست تهران ویزیت شده و روتین مناسب پوستی خود را تهیه کنید.

در ادامه به بررسی مواردی می‌پردازیم که اگر آن‌ها را رعایت کنیم، مدت زمان بیشتری پوست ما سالم خواهد ماند.

رفتارهای درست برای مراقبت از پوست در جوانی

برای شروع مراقبت از پوست در جوانی، نیازی نیست حتما سنتان زیاد باشد؛ برخی معتقدند از ۱۲ سالگی می‌توان روتین پوست داشت، البته منظور این نیست که اگر کودک شما جوش می‌زند، باید از سالیسیلیک اسید استفاده کند یا برای جلوگیری از بروز چین و چروک رتینول بزند! اما مواردی مانند شستن، استفاده از مرطوب‌کننده و ضد آفتاب مخصوص کودکان از جمله مواردی است که هر چه از سنین پایین‌تر شروع شود، بهتر است.

در ادامه برخی از رفتارهای مراقبتی پوستی که بهتر است زود شروع شوند را با هم بررسی می‌کنیم.

تمیز نگه داشتن پوست

سعی کنید شستن صورت را از سنین نوجوانی و جوانی شروع کنید؛ این کار سبب می‌شود که آلودگی و پوست‌های مرده کم‌تری روی پوست باقی بماند که در نتیجه از ایجاد آکنه بر روی پوست جلوگیری می‌شود. روزی دو مرتبه پوست خود را تمیز کرده و سعی داشته باشید اول از شوینده‌های ملایم شروع کنید.

مرطوب‌کننده استفاده کنید

مرطوب کردن پوست سن ندارد!

پوست مرطوب از بروز مشکلات دیگری مانند ترشح بیش از اندازه غدد چربی یا ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند و روند پیری را به تعویق می‌اندازد. سعی کنید با توجه به پوستتان، مرطوب‌کننده مناسبی انتخاب کنید.

محافظت در برابر اشعه فرا بنفش

نور خورشید از آن دسته مواردی است که هم به آن نیاز داریم و هم از آن فرار می‌کنیم!

مراقبت از پوست در جوانی

اثرات ویتامین D بر سلامت، بر هیچکس پوشیده نیست و در اثر کمبود این ویتامین بدن دچار مشکلات جدی می‌شود، اما دریافت بیش از اندازه آن نیز مفید نیست؛ بنابراین سعی کنید زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و از ضد آفتاب استفاده کنید. در هر فصلی حتی اگر هوا ابری بود، نور خورشید همچنان می‌تواند به پوست شما آسیب بزند؛ بنابراین سعی کنید همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت آن را تجدید کنید.

پوست خود را بشناسید

برای مراقبت از پوست در جوانی، دانستن نوع آن بسیار اهمیت دارد. برای اینکه بتوانید نیازهای پوستی خود را برطرف سازید، باید بدانید که چه نوع پوستی دارید تا از شوینده‌ها و مرطوب‌کننده‌های مناسب با پوستتان استفاده کنید. انواع پوست به پنج نوع مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را طبقه بندی خواهیم کرد.

پوست خشک

پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که نسبت به پوست نرمال، سبوم و لیپید کم‌تری تولید کرده و به دلیل تولید لیپید کمتر، پوست در نگهداری رطوبت و محافظت از خود ضعیف‌تر عمل می‌کند. معمولا خشکی پوست دلایل زیادی دارد؛ آب و هوا، تماس بیش از اندازه پوست با آب داغ و یا رطوبت کم هوا، مواردی هستند که موجب خشک شدن پوست می‌شوند.

پوست چرب

پوست چرب پوستی است که سبوم بیش از اندازه‌ تولید می‌کند و عموما براق است. پوست چرب معمولا (نه همیشه) منشا هورمونی و ژنتیکی دارد و به دلیل مخلوط شدن با سلول‌های مرده و بستن منافذ، با آکنه همراه است.

پوست نرمال

پوست نرمال پوستی است که سبوم در آن به اندازه تولید شده و چرب و یا خشک نیست. از دید متخصصین پوست، پوست نرمال سالم است که نیاز به درمان ندارد.

پوست مختلط

این نوع پوست ترکیبی از پوست چرب و خشک است که به دلیل نبود توازن در تولید سبوم در قسمت‌های مختلف پوست به وجود می‌آید. بطور معمول ناحیه تی زون (پیشانی، بینی و چانه) چرب و بقیه قسمت‌های صورت مانند گونه‌ها، خشک یا نرمال هستند.

پوست حساس

مراقبت از پوست در جوانی

پوست‌های حساس در مواجه با محرک‌های بیرونی واکنش نشان می‌دهند. این واکنش می‌تواند در قالب قرمزی یا التهاب خود را نشان دهد. باکتری‌ها یا دیگر میکروارگانیسم‌ها، به دلیل اینکه پوست حساس لایه محافظتی خود را از دست داده، به راحتی به پوست نفوذ کرده و به آن آسیب می‌زنند. این نوع پوست نیاز به مراقب بیشتری دارد؛ بنابراین در انتخاب محصول برای این نوع پوست باید محتاط بود.

اگر در تشخیص پوست خود مشکل دارید، می‌توانید به کمک بهترین متخصص پوست در تهران، نوع پوست خود را مشخص کرده و روتین پوستی مناسب با آن را تنظیم کنید.

کرم دور چشم

در مراقبت از پوست در جوانی استفاده از کرم دور چشم بسیار پراهمیت است. برای استفاده از آن بهتر است از ۲۰ سالگی به بعد شروع کنید؛ در این سن تولید کلاژن و الاستین پوست کاهش می‌یابد و از آن‌جایی که پوست دور چشم مستعد چین و چروک است، عاقلانه است که کرم دور چشم را هر چه زودتر به روتین پوستی خود وارد کنید.

ورزش

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از پوست در جوانی و از بین بردن آلودگی‌های پوستی، ورزش است؛ ورزش موجب خارج شدن باکتری و چربی‌ اضافه از پوست توسط عرق می‌شود که این سبب گیر نکردن چربی و آلودگی در منافذ پوستی شده که در نهایت از زدن جوش جلوگیری می‌کند. به همین خاطر است که وقتی عرق می‌کنید و سپس پوست خود را می‌شویید، پوستتان روشن‌تر می‌شود.

اما فواید ورزش به همین خلاصه نمی‌شود؛ استرس و اضطراب عامل مهمی در آسیب رساندن به پوست هستند و یکی از بهترین راه‌های مقابله با استرس، ورزش کردن است. بنابراین سعی کنید حتما در روتین هفتگی خود ورزش را جای دهید.

روتین خود را شلوغ نکنید

شاید فکر کنید زود شروع کردن همه چیز کار عاقلانه‌ای است، اما چنین تفکری اشتباه است؛ متخصصان پوستی توصیه می‌کنند بسیاری از مواد لازم برای داشتن پوست را بهتر است از بعد ۲۵ سالگی مصرف کرد و زود استفاده کردن آن ها ممکن است اثر عکس داشته باشد و پوست شما را خراب کند.

بنابراین برای مراقبت از پوست در جوانی با ضدآفتاب، مرطوب کننده و شوینده مناسب پوست خود شروع کنید و در صورت نیاز به موارد دیگر حتما با دکتر پوست عالی مشورت کنید تا در این راه دچار اشتباه جبران‌ناپذیر نشوید.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب در هر سنی برای افراد واجب است که بدن و پوستی سالم داشته باشند؛ سعی کنید مواد خوراکی که دارای آنتی اکسیدان هستند، بیشتر مصرف کنید؛ چون رادیکال‌های آزاد و اکسیدها در هوا موجب آسیب رساندن به پوست و پیری آن می‌شوند که یکی از بهترین راه‌های مبارزه با آن، تغذیه مناسب است. از مواد خوراکی مانند بروکلی، اسفناج، هویج و سیب‌زمینی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، بیشتر استفاده کنید.

مراقبت از پوست در جوانی

استفاده از مواد خوراکی که ویتامین E و C زیاد دارند، می‌تواند به کاهش روند پیری پوست و مبارزه با رادیکال های آزاد و سلامت پوست شما کمک کند. از مواد خوراکی دارای ویتامین E مانند بادام، روغن آفتاب‌گردان، بادام زمینی و فلفل دلمه‌ای قرمز و مواد خوراکی دارای ویتامین سی مانند مرکبات، فلفل، توت فرنگی، بروکلی و سیب زمینی استفاده کنید.

شما می‌توانید توسط متخصص پوست تهران از طریق وبسایت ما ویزیت شوید و رژیم غذایی مناسب با نیازتان را دریافت کنید.

کلام آخر

برای مراقبت از پوست در جوانی و به تعویق انداختن روند پیری پوست، بهتر است که از دوران نوجوانی سعی کنیم از پوست خود مراقبت کنیم. از اواسط دهه سوم علائم پیری خود را روی پوست نشان می‌دهند و چین و چروک بر روی پوست ظاهر می‌شود، بنابراین سعی کنید پوست خود را بشناسید، آن را روزی دو مرتبه بشویید و از ضد آفتاب استفاده کنید. با پوست خود خشن نباشید و به آن سخت نگیرید و حتما در این راه با دکتر پوست عالی مشورت کنید که با انتخاب نامناسب، دچار اشتباه جبران‌ناپذیر نشوید.

ما سعی کردیم در این مقاله روتین پوستی مناسب برای نوجوانان و جوانان را بررسی کنیم؛ اگر شما نیز می‌خواهید روتین پوستی خود را شروع کنید و به کمک نیاز دارید، می‌توانید در وبسایت دکتر با من، بهترین متخصص پوست در تهران را پیدا کرده و ویزیت شوید. تنها در این راه وارد نشوید؛ ما با شما در این مسیر همراه هستیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد