روش های درمان ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان چیست؟

0

این مقاله قصد دارد به موضوع “ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان” بپردازد و مطالبی را به افراد علاقه‌مند ارائه کند.

ریزش مو یکی از مشکلات شایع پوست و مو است که موجب درگیر شدن خانم‌ها و آقایان در سنین مختلف خواهد شد. آغاز ریزش موی طبیعی به طور کلی از سنین ۳۰ سالگی خواهد بود. اما شیوع این ریزش مو بیشتر در مردان است. ابتلای بانوان به ریزش مو به دلایل متعدد بیشتر با زمینه هورمونی همراه است. یکی از انواع ریزش مو که در خانم‌ها رخ می‌دهد، ریزش مویی است که در نتیجه تنبلی تخمدان رخ می‌دهد.

تصوری در بین برخی افراد وجود دارد که ریزش مو با تنبلی تخمدان ارتباطی ندارد که تصوری اشتباه است. بر اساس گفته متخصص ریزش مو، بروز تنبلی تخمدان همراه با عوارضی خواهد بود که یکی از آنها، ریزش مو است.

شاید شما هم با چنین مشکلی مواجه شده باشید و در جستجوی متخصص مو در غرب تهران یا سایر نقاط تهران باشید. این مقاله قصد دارد به موضوع ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان، درمان و امکان رویش مجدد مو پس از درمان اشاره کند. پس با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان چگونه است؟

ریزش موی زنان دلایل مختلفی دارد. از علل بروز ریزش مو می‌توان به تغذیه، ابتلا به بیماری‌های خاص، سبک زندگی، شیمی درمانی، یائسگی، کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید اشاره کرد. اما تنبلی تخمدان می‌تواند نقش مهمی در آغاز ریزش مو و همچنین افزایش شدت آن داشته باشد.

به طور معمول، افزایش وزن را به عنوان عوارض تنبلی تخمدان در نظر می‌گیرند؛ اما این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که به جز وزن، تاثیر بر سلامت و رشد موها نیز از عوارض تنبلی تخمدان است. در واقع می‌توان گفت که تنبلی تخمدان منجر به ریزش مو و در نهایت طاسی خواهد شد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چه ارتباطی با ریزش مو دارد؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک را می‌توان نوعی اختلال هورمونی شایع معرفی کرد که در سنین باروری زنان رخ می‌دهد. نکته قابل توجه این است که آمار بانوانی که به این سندروم مبتلا هستند، هر سال در حال افزایش است. بانوانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان مبتلا می‌شوند، دوره های قاعدگی طولانی مدت یا قاعدگی سبک خواهند داشت.

گاهی اوقات، سطح هورمون مردانه در این بانوان (آندروژن) با افزایش قابل توجهی خود را نشان خواهد داد. در هنگام ابتلا به تنبلی تخمدان، ممکن است تخمدان‌ها ایجاد مجموعه‌های کوچک زیادی از مایعات (فولیکول‌ها) را اجرا ‌کنند و قادر به آزادسازی تخمک‌ها به طور منظم نباشد.

علائم و نشانه‌های تنبلی تخمدان چیست؟

علائم و نشانه‌های تنبلی تخمدان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دوره‌هایقاعدگی نامنظم یا بدون قاعدگی
  • رشد موهای زائد روی بدن و صورت
  • قاعدگی‌های سنگین
  • ریزش مو
  • آکنه
  • درد لگن
  • تیره‌تر یا مخملی شدن بخشی از پوست
  • مشکل در باردار شدن
  • ضخیم شدن قسمت‌هایی از پوست

چرا ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان رخ می‌دهد؟  

ریزش موی ناشی از تنبلی تخمدان به این دلیل رخ می‌دهد که هورمون مردانه معروف به آندروژن در بدن افزایش پیدا می‌کند. آندروژن‌های اضافی می‌تواند نازک شدن مو در پوست سر را به دنبال داشته باشد. تولید هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون و آندروستندیون در تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی و سلول‌های چربی بدن زنان در سطح پایینی خواهد بود.

این هورمون‌ها، رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل را تحریک می‌کنند و از این طریق در بلوغ زنان نقش کلیدی دارند. علاوه بر این، چنین هورمون‌هایی تاثیر قابل توجهی روی شدت و دفعات خونریزی قاعدگی خواهند داشت که تبدیل آنها به استروژن نیز بعدها انجام خواهد شد. سطح آندروژن در بانوان نسبت به مردان بسیار کمتر است. در نتیجه در هنگام ابتلای تخمدان‌ها به سندرم تنبلی تخمدان، تولید میزان زیادی کیست را انجام می‌دهند و موجب مسدود شدن فولیکول‌های مو خواهند شد و بروز آلوپسی آندروژنیک را رقم خواهد زد.

ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان

موهای آسیب دیده از لحاظ قطر، طول و رنگ با دیگر موها تفاوت خواهند داشت و نازک‌تر، کوتاه‌تر و روشن‌تر به نظر خواهند رسید. در نهایت نیز تولید آنها توقف پیدا خواهد کرد و رشدی نخواهد داشت. شروع نازک شدن و ریزش مو از بخش تاج سر خواهد بود و گسترش تدریجی خواهد داشت؛ به گونه‌ای که درگیر شدن بیشتر قسمت بالایی سر را به وجود خواهد آورد و پوست سر آشکار خواهد شد.

بدترین مرحله این نوع ریزش مو را می‌توان طاسی سر به طور کامل دانست. این موضوع در زنانی که به دوره یائسگی نزدیک‌تر هستند، بیشتر مشاهده می‌شود و اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا شوند، خطر طاسی سر به طور کامل، بیشتر آنها را تهدید خواهد کرد.

مقصر اصلی ریزش مو کدام هورمون است؟

هورمون DHT را می‌توان عامل اصلی این نوع ریزش مو دانست که با اتصال به گیرنده‌های فولیکول‌های پوست سر، سبب کوچک شدن این فولیکول‌ها شده و در نهایت مانع از زنده ماندن موهای سالم خواهند شد. افزایش شدت این عارضه هنگامی مشاهده می‌شود که تنبلی تخمدان مانع از تخمک‌گذاری شود و موجب کاهش سطح پروژسترون خواهد شد. در حقیقت، پروژسترون‌ها به همان گیرنده‌ها متصل شده و سبب جلوگیری از بروز ریزش مو می‌شوند.

درمان ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان چگونه حاصل خواهد شد؟

ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان را می‌توان درمان کرد. در صورت اقدام به موقع برای درمان در یک دوره درمانی منظم می توان شاهد توقف ریزش مو بود. افزایش روند درمان تراکم موها به مرور زمان و با پیگیری امکان‌پذیر خواهد بود و موجب برطرف شدن طاسی و نازکی موها خواهد شد. ممکن است که شیوه‌های درمانی متفاوتی برای درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان توسط پزشک متخصص پیشنهاد شود.

درمان ریزش موی ناشی از کیست تخمدان

چنانچه که به آن اشاره شد، روش‌های درمانی مختلفی برای درمان ریزش موی ناشی از کیست تخمدان از طریق پزشکان پیشنهاد خواهد شد. روند درمان ممکن است با توجه به میزان شدت ریزش مو و شدت تنبلی تخمدان تغییر پیدا کند. روش‌های درمان تنبلی تخمدان و ریزش مو در پی تنبلی تخمدان، عبارت است از:

  • OCP با فلوتامید
  • داروهای ضد بارداری خوراکی در ترکیب با اسپیرونولاکتون
  • Diane- 35 حاوی سیپروترون استات و اتینیل استرادیول
  • درمان دارویی چندگانه
  • OCP در ترکیب با مهارکننده آلفاردوکتاز

ویژگی‌های ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان چیست؟

عدم تعادل هورمونی و تنبلی تخمدان می‌تواند آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه را به وجود آورد که دارای ویژگی‌های زیر است:

  • ریزش موها اغلب در نواحی جلویی رخ خواهد داد. (ریزش موی جلوی سر)
  • نازک‌تر شدن موهای ناحیه جدا شده
  • عقب‌نشینی خط مو در بخش بالای شقیقه‌ها

برای برطرف کردن مشکل، ابتدا باید به متعادل ساختن سطح هورمون‌ها پرداخت. انجام این کار به وسیله مجموعه‌ای از تحقیقات پیچیده توسط متخصصان زنان و غدد خواهد بود و ارائه توصیه‌هایی برای درمان هورمونی نیز خواهند داشت. تجویز درمانی برای بازگرداندن فولیکول‌های مو توسط یک تریکولوژیست انجام خواهد شد. ریزش مو می‌تواند به دلایل دیگری نیز رخ دهد که عبارت است از:

ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان

  • قرار گرفتن در معرض دمای شدید
  • کمبود ویتامین‌ها و عناصر کمیاب فشار
  • استفاده از داروهای خاص
  • عفونت‌ها و بیماری‌های مزمن
  • کم‌خونی یا کمبود آهن

علائم خاص سندرم تخمدان پلی کیستیک در ریزش مو چیست؟

ممکن است که تنبلی تخمدان با تاثیر روی مو خود را نشان دهد و موها دچار ریزش شوند. به احتمال زیاد، بانوان مبتلا به سندرم تنبلی تخمدان با ریزش موی بیشتری مواجه خواهند شد. چنین افرادی اگر دقیق‌تر بررسی کنند، متوجه خواهند شد که روی لباس‌ها، رختخواب و مبلمان خانه خود پر از موهای ریخته شده است. علاوه بر این هنگام صبح و در حمام شاهد ریزش موها به صورت توده‌ای خواهند بود.

رویش مجدد مو بعد از درمان تنبلی تخمدان چگونه رخ خواهد داد؟

در صورت ابتلا به سندرم تنبلی تخمدان به این نکته توجه کنید که سندرم تنبلی تخمدان تاثیر قابل توجهی روی سلامت جسمی و روانی خواهد داشت. این موضوع در هنگام ایجاد علائمی قابل مشاهده، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ممکن است چند هفته زمان ببرد که ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان درمان شود و موها به صورت مجدد رویش پیدا کند. زیرا طی روند درمان، لازم است که افزایش سطح استروژن و پروژسترون رخ دهد. در واقع باید تولید هورمون‌های زنانه به اندازه کافی وجود داشته باشد که درمان کامل شود.

کلام آخر

این مقاله به موضوع “ریزش مو به دلیل تنبلی تخمدان” پرداخته و مطالبی در این زمینه شامل علت مراجعه و ارتباط با دکتر مو را به مخاطبان خود ارائه داده است.

در ادامه به آدرس یک وب سایت اشاره خواهد شد. برای آگاهی از کاربرد این وب سایت و موارد استفاده از آن، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

قابلیت وب سایت دکتر با من این است که می‌تواند خدمات پزشکی را به صورت آنلاین به افراد متقاضی ارائه دهد. خدمات پزشکی مواردی مانند مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را در بر خواهد گرفت. این وب سایت راهی است که می‌تواند ارتباط بین پزشکان و افراد مراجعه کننده را امکان پذیر کند. به عبارت بهتر این وب سایت، دسترسی به خدمات پزشکی را برای کاربران خود ممکن خواهد کرد.

توصیه این است که به این وب سایت مراجعه کنید و نوع نیاز خود را در زمینه پزشکی، روانشناسی و لوازم پزشکی تعیین کنید تا بتوانید دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت را امکان پذیر کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد