عوامل موثر در رفع جوش صورت که باید بدانید

0

یکی از شایع ترین مشکلاتی که افراد با پوست خود دارند، جوش است. فکرش را بکنید می خواهید به یک مصاحبه کاری مهم بروید یا به مهمانی دعوت شده اید؛ صبح که از خواب بیدار می شوید، دانه ای قرمز یا سفید به شما صبح بخیر خواهد گفت! پیدایش جوش صورت بسیار پیچیده است. در واقع پشت پیدایش هر جوشی، دلیلی نهفته است که باید کشف شود تا بتوانید برای رفع جوش صورت خود اقدام کنید.

اگر شما نیز با جوش های صورت دست و پنجه نرم می کنید و به دنبال راه هایی برای خلاص شدن از شر آن ها هستید، پیشنهاد می کنیم تا آخر مقاله همراه ما باشید.

برای رفع جوش صورت چه کنیم؟

جوش ها زمانی به وجود می آیند که چربی و سلول های مرده پوستی منافذ پوست را مسدود کنند. منافذ پوست برخی افراد نیز ممکن است به دلیل ترشح بیش از اندازه سبوم، بسته شده باشد و پوستشان جوش بزند. البته این ها تنها دلایل ایجاد جوش نیستند و عوامل دیگری مانند ژنتیک، نور خورشید، داروهای خاص، اختلالات غدد هورمونی، خورد و خوراک و مصرف زیادی شکر می توانند از جمله دلایل جوش زدن باشند.

برای اینکه بدانید دلیل جوش زدن شما چیست، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید و اصولی و درست به درمان آن بپردازید.

حال اگر می دانید که دلیل جوش های صورت شما چیست، زمان درمان آن ها است. در ادامه راهکارهای کاهش و رفع جوش صورت را برای شما عزیزان آورده ایم.

شستن صورت

شستن صورت – جلوگیری از جوش

پاک کردن صورت و تمیزی آن پس از تعریق، یکی از مهم ترین اقداماتی است که در رفع یا کاهش جوش بسیار موثر است. سعی کنید در طول روز دو مرتبه صورت خود را بشویید و بعد از آن حتما از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید. چون خشکی پوست می تواند وضع پوست شما را با ترشح بیش از اندازه سبوم و در نتیجه جوش بیشتر، بدتر کند. از طرفی دیگر دقت داشته باشید که شستن بیش از اندازه صورت نیز می تواند نتایج عکس داشته باشد.

برخی از صابون ها و شوینده های ضد جوش در ایران همواره پرطرفدار هستند و برای برخی افراد پاسخگو بوده است. اما در نظر داشته باشید که استفاده زیاد از صابون برای پوست خوب نیست؛ زیرا صابون پوست را به شدت خشک می کند و می تواند باعث به وجود آمدن جوش بیشتر، دهیدراته شدن پوست و ترشح زیاد چربی شود. بنابراین برای رفع جوش صورت سعی کنید به جای استفاده از صابون از پن های مناسب استفاده کنید.

صابون در واقع تمامی چربی های پوست را از بین می برد و خشکی زیاد پوست را به همراه دارد. این در حالی است که پن ظاهری شبیه صابون دارد، اما چربی مفید پوست را از بین نمی برد.

اسکراب خشن

برخی بر این باورند که هر چقدر خشن تر و محکم تر صورتشان را تمیز کنند، صورتشان تمیزتر می شود؛ برای همین از اسکراب های خشن و زبر برای تمیزی پوست خود استفاده می کنند. اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است. لایه برداری خشن موجب تحریک پوست می شود و جوش های شما را بیشتر می کند. برای سلامتی و رفع جوش صورت، سعی کنید با استفاده از شوینده های ملایم با دست صورت خود را ماساژ دهید. همچنین می توانید از فیس براش های ملایم برای شستشو استفاده کنید.

موی سر

موهای خود را تمیز نگه دارید؛ تمیزی مو تاثیر زیادی روی جوش های پوست دارد. اگر صورت شما با موهای چربتان برخورد داشته باشد، موجب بدتر شدن جوش های پوستی شما می شود. شستشوی مداوم یک روز در میان موها از بروز آکنه های بیشتر به خصوص نزدیک خط رویش مو جلوگیری خواهد کرد. همچنین انواع کاندیشنر و دیگر مواد مراقبتی مو می تواند در بروز آکنه تاثیر بگذارد. بنابراین مراقب باشید با دستان روغنی و آغشته به مواد مراقبتی مو به پوست صورت خود دست نزنید.

جوش های خود را نترکانید

عوامل موثر در رفع جوش صورت – نترکاندن جوش صورت

شاید وسوسه انگیز به نظر برسد، اما این کار علاوه بر سرخی، ممکن است لکه جوش را نیز بر جای بگذارد. بنابراین برای رفع جوش صورت سعی کنید از درمان های موضعی استفاده کنید و با قرار دادن پچ های ضد جوش یا پماد، جوش های خود را از بین ببرید. شاید پروسه زمانبری باشد، اما نتیجه بهتری خواهد داشت.

استفاده از رتینوییدها

بسیاری از پمادهای ضد جوش وجود دارند که از مشتقات ویتامین آ گرفته شده اند و استفاده از آن ها می تواند جوش ها را بهبود ببخشد. این پمادها و کرم ها به لایه برداری پوست و تقسیم سلولی پوست کمک کرده و از انسداد منافذ جلوگیری می کنند. برخی از پمادهای دارای رتینوئید شامل ترتینوئین، تازاروتن و آداپالن هستند.

استفاده از آنتی بیوتیک نیز می تواند تاثیر زیادی در از بین بردن برخی از باکتری های پوستی که موجب جوش می شوند، داشته باشد. برخی از این آنتی بیوتیک ها شامل آزیترومایسین و کلیندامایسین هستند. اگر از این آنتی بیوتیک ها به تنهایی استفاده کنید، ممکن است باکتری ها نسبت به درمان، مقاومت نشان دهند. بنابراین ممکن است پزشک این داروها را همراه با بنزوئیل پراکسید تجویز کند که از مقاومت باکتری ها بکاهد.

گاها ممکن است دلیل جوش زدن برهم خوردن تعادل هورمونی باشد. برخی از قرص های ضد بارداری می تواند با تنظیم هورمون از بدتر شدن یا بروز آکنه بیشتر جلوگیری کند. اما باید در نظر داشت که قرص های ضد بارداری عوارض مخصوص به خود را دارند و قبل از استفاده باید حتما با پزشک مشورت کرد.

اسپیرونولاکتون یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای از بین بردن جوش های هورمونی است که البته عوارض جانبی زیادی دارد. بنابراین حتما با تجویز دکتر پوست عالی مصرف کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که معمولا داروهای نام برده را برای آقایان توصیه نمی کنند. بنابراین از مصرف بدون تجویز توسط متخصص پوست غرب تهران یا شهرهای دیگر ایران بپرهیزید.

رژیم غذایی درست

هنوز به طور قطع نمی توان گفت که رابطه مستقیمی میان جوش و مصرف غذاهای مختلف وجود دارد؛ اما براساس مشاهدات اخیر محققین تا حد زیادی ثابت شد که برخی از غذاها می توانند موجب بروز آکنه در افراد شوند. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا غذاهایی با شاخص گلیسیمی بالا خطر ابتلا به بروز آکنه را افزایش می دهند. این نوع غذاها معمولا دارای محتوای کربوهیدرات بالا هستند. کیک ها و شیرینی ها مثال هایی با گلیسیمی بالا هستند.

بسیاری از غذاهای دیگر مانند لبنیات نیز می توانند خطر ابتلا به آکنه را در افراد بیشتر کنند. بنابراین اگر از این غذاها مصرف می کنید و همچنان آکنه دارید، مدت کوتاهی آن ها را مصرف نکنید تا بدانید مشکل واقعی از کجا است.

استفاده از ضد آفتاب

مضرات ماندن بدون محافظ زیر نور آفتاب بر کسی پوشیده نیست. آفتاب سوختگی می تواند موجب تولید بیش از اندازه چربی پوست شود که منجر به بدتر شدن آکنه ها و جوش های صورت می شود. بنابراین جهت پیشگیری و رفع جوش صورت حتما از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

استفاده از کرم ها و سرم های مخصوص

استفاده از کرم ها و سرم های مخصوص برای جای جوش

هنگام خرید کرم ها یا سرم های پوستی حتما محصولات مخصوص نوع پوست خود را انتخاب کنید. از خرید کرم های حاوی روغن بپرهیزید. برای انواع پوست کرم ها، لوسیون ها و ژل های ویژه ای در نظر گرفته شده اند و هر نوع پوستی روتین مناسب خود را دارد. استفاده نادرست از کرم ها می تواند به بدتر شدن اوضاع پوست شما منجر شود و منافذ پوست را ببندد. اگر پوستی چرب دارید، از کرم ها و لوسیون هایی استفاده کنید که بر پایه چربی نباشند، چون روغن می تواند وضع پوست و جوش های صورت شما را بدتر کند.

بنابراین به مواد تشکیل دهنده و نوع پوست خود هنگام انتخاب کرم ها و سرم ها دقت داشته باشید.

استرس

همیشه روان افراد نقش پررنگی در سلامت فیزیکی آن ها داشته است. در مورد جوش و آکنه نیز این موضوع صادق است. استرس و اضطراب می تواند بر زیبایی پوست شما تاثیر زیادی بگذارد و جوش های شما را بیشتر کند. اگر زندگی پر مشغله و پر استرسی دارید، سعی کنید برای رفع جوش صورت با روش هایی مانند مدیتیشن، یوگا و فعالیت هایی که به شما آرامش می دهند، از استرس خود کم کنید.

سخن آخر

جوش زدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عدم تعادل سطح ترشح هورمون ها، استفاده از داروهای خاص، ماندن زیاد زیر نور خورشید بدون استفاده از ضدآفتاب، زدن کرم ها، سرم ها و لوسیون های اشتباه به پوست و خورد و خوراک، از جمله شایع ترین عواملی هستند که می توانند باعث جوش زدن و آکنه شوند. قبل از هر چیزی حتما با پزشک خود مشورت کنید. جوش پوستی می توانند دلیلی بر وجود مشکل در درون بدن انسان باشد؛ بنابراین برای رفع جوش صورت سعی کنید درمان خود را در ارتباط با دکتر پوست آنلاین یا حضوری انجام دهید و از خوددرمانی بپرهیزید.

به مواد تشکیل دهنده سرم و کرم های خود دقت داشته باشید و صرفا از تبلیغات پیروی نکنید. در آخر نیز برای اینکه توسط دکتر پوست عالی و متخصص پوست غرب تهران ویزیت شوید، به شما پیشنهاد می کنیم سری به وبسایت دکتر با من بزنید و توسط ارتباط با دکتر پوست آنلاین مشکلات پوستی خود را رفع کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد