عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت کدام هستند؟

0

اگر بخش میانی چهره (ناحیه تی زون) شما برق می‌زند، اگر آکنه‌های زیادی روی پوست خود دارید و هرچه صورت خود را می‌شویید، بلافاصله برق می‌افتد، شما پوستی چرب دارید! تعداد عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت زیاد است و محدود به دلیل خاصی نمی‌شود. برای کنترل چربی پوست، بهتر است ابتدا دلیل چرب شدن پوست خود را بشناسید تا بهتر بتوانید آن را درمان کنید. چنانچه برای کنترل چربی پوست خود نیاز به راهنمایی دارید، برای ارتباط با دکتر پوست می‌توانید از طریق وبسایت دکتر با من ویزیت شوید و مشکل پوستی خود را حل کنید.

در این مقاله عوامل تاثیرگذار در چرب شدن پوست را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عواملی که در چربی پوست صورت تاثیر می‌گذارند

 مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت شامل ژنتیک، محیط و شیوه زندگی است. در حالی که نمی‌توان از شر پوست چرب خلاص شد، می‌توان با تغییر در روتین مراقبت پوستی یا محیط، ترشح چربی را کم‌تر کرد. اما در مرحله اول باید دانست که دلیل چرب شدن پوست چیست.

همه ما زیر پوستمان غدد چربی داریم که ماده‌ای به نام سبوم تولید می‌کند. این ماده خیلی به کار می‌آید! در واقع سبوم با لیپیدها ترکیب می‌شوند و روی پوست محافظی تشکیل می‌دهند که در برابر باکتری‌ها و میکروب‌های موجود از پوست محافظت می‌کنند. این لیپیدها همچنین رطوبت پوست را تامین می‌کنند و نمی‌گذارند پوست حالت کشیدگی و خشکی داشته باشد.

اما هر چیزی به اندازه‌ش خوب است! ترشح بیش از حد چربی، باعث می‌شود سبوم با سلول‌های مرده پوست مخلوط شده و در منافذ گیر کنند؛ همین امر موجب ایجاد جوش می‌شود. دلایل زیادی در ترشح بیش از اندازه چربی دخیل‌اند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ژنتیک

عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت

داشتن پوست چرب می‌تواند ریشه در ژنتیک داشته باشد. اگر پدر یا مادر شما پوست چربی دارند، احتمالا شما نیز پوست چربی خواهید داشت؛ چون داشتن غدد چربی بزرگ‌ از طریق ژنتیک منتقل می‌شوند.

سن

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که افراد مسن معمولا پوستی خشک دارند؟ سن یکی از عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت است؛ به طوری که هر چه سن بالاتر می‌رود، پوست کلاژن و سبوم کمتری تولید می‌کند و این باعث می‌شود پوست خشک‌تر شود و علائم پیری را بیشتر نشان دهد. به همین دلیل است که پوست چرب نسبت به پوست خشک علائم پیری را کم‌تر نشان می‌دهد.

محل زندگی و فصل‌های مختلف

اینکه کجا زندگی می‌کنید، می‌تواند در میزان ترشح چربی پوست شما نقش بسزایی داشته باشد. معمولا در آب و هوای گرم و مرطوب پوست چربی بیشتری از خود ترشح می‌کند. همچنین معمولا در تابستان نسبت به پاییز یا زمستان، چربی بیشتری روی پوست ترشح می‌شود.

منافذ باز

ممکن است منافذ پوستی به دلیل بالا رفتن سن و عوامل دیگر بزرگ شوند. در نتیجه چربی بیشتری از منافذ خارج شده و پوست چرب‌تر می‌شود. منافذ بزرگ پوست را می‌توان با روتین پوستی مداوم و اصولی کوچک‌تر کرد.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست اشتباه

یکی از عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت روتین غلط است؛ یعنی از موادی استفاده کنید که مناسب با پوست شما ساخته نشده باشند. اگر پس از استفاده کردن از مواد بهداشتی احساس کردید کیفیت پوست شما روند نزولی دارد، دیگر از آن محصول استفاده نکنید؛ چون منافذ بزرگ صورت به راحتی‌ کوچک نمی‌شوند و ممکن است تا مدت‌ها با شما بمانند.

زیاده روی در روتین پوستی

شستن بیش از اندازه پوست چرب سبب کم‌تر شدن چربی آن نمی‌شود. فکر نکنید با استفاده از شوینده‌های قوی و لایه برداری بیش از اندازه، ترشح چربی کم‌تر می‌شود؛ این کار نتیجه عکس دارد و پوست را نازک و ضعیف می‌کند.

استفاده درست از شوینده‌ها و لایه‌بردار‌ها می‌تواند تا حدی ترشح چربی را در پوست متعادل کند. برای اینکه بدانید چه روتین پوستی مناسب شما است، با متخصص پوست و مو مشورت کنید تا در این راه دچار خطا نشوید.

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب

نور خورشید از جمله عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت است. نور خورشید در عین فواید زیادی که برای سلامتی دارد، دارای مضراتی نیز است. نور آفتاب موجب بزرگ‌تر شدن منافذ پوستی و ترشح بیشتر چربی می‌شود.

همانطور که اشاره شد، داشتن پوست چرب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین نکته برای کنترل آن پایبند بودن به روتین پوستی است؛ سعی کنید روتین پوستی مناسب با پوست خودتان را رعایت کرده و اگر از آن نتیجه نگرفتید، با پزشک مشورت کنید و روتین پوستی خود را تغییر دهید.

عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت متفاوت‌ هستند؛ بنابراین سعی کنید ابتدا دلیل چرب بودن پوست را پیدا کرده و سپس در جهت درمان آن اقدام کنید. وبسایت دکتر با من، ارتباط با دکتر پوست را برای تمامی افراد در کشور آسان کرده است و شما می‌توانید برای شناخت محصولات بهداشتی مناسب با پوستتان با متخصصین پوست حرفه‌ای از طریق این وبسایت ارتباط برقرار کنید.

راه‌های کمتر کردن چربی پوست

همانطور که گفته شد، نمی‌توان نوع پوست را به کلی تغییر داد؛ شما تنها می‌توانید میزان چربی ترشح شده پوست را کم کنید تا از گرفتگی منافذ و ایجاد جوش جلوگیری به عمل آورید.

در ادامه برخی از راه‌های موثر جهت کم کردن چربی پوست را بررسی می‌کنیم.

شستن پوست

عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت

روزی دو مرتبه صورت خود را با شوینده‌ای ملایم و مخصوص پوست چرب بشویید. این‌گونه، ph پوست متعادل شده و از تولید چربی اضافه جلوگیری می‌شود. به امید آنکه چربی‌ها از بین بروند از شوینده‌های خشن استفاده نکنید؛ این کار تنها سبب ترشح بیشتر سبوم می‌شود.

 استفاده نکردن از الکل

از مواد بهداشتی استفاده کنید که داخلشان از الکل استفاده نشده باشد. الکل سبب بزرگ‌تر شدن غدد چربی و در نتیجه بیشتر شدن ترشح چربی پوست می‌شود.

سالیسیلیک اسید

جوش بخاطر مخلوط شدن سبوم و چربی با آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست تشکیل می‌شود. استفاده از لایه بردارها مانند سالیسیلیک اسید به از بین بردن لایه‌های مرده پوست، تمیزی و کم‌تر شدن چربی پوست کمک می‌کند.

 مرطوب کننده

برخی افراد فکر می‌کنند زدن مرطوب‌کننده باعث چرب شدن پوست می‌شود؛ این طرز تفکر اشتباه است، شما ممکن است پوستی چرب اما دهیدراته داشته باشید که با وجود چربی همچنان نیاز به آبرسانی دارد.

بنابراین از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که بر پایه آب هستند؛ یا به جای استفاده از بافت‌های سنگین مانند کرم، از ژل یا ژل کرم برای آبرسانی استفاده کنید.

ماسک صورت

برای کم‌تر شدن ترشح چربی، استفاده از برخی از ماسک‌های خانگی می‌تواند به شما کمک کند. از عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت می‌توان به ماسک خاک رس و ماسک جعفری اشاره کرد. خاک رس به خصوص خاک رس سبز، می‌تواند چربی و آلودگی‌های پوستی را به خود جذب و پوست صورت را پاکسازی کند.

جعفری به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین به تنظیم میزان ترشح سبوم کمک می‌کند. اگر در ماسکی که استفاده می‌کنید، از ۴ درصد پودر جعفری استفاده شده باشد، می‌توانید تاثیر چشمگیری در کم شدن میزان ترشح چربی پوست خود ببینید.

 چای سبز

پلی‌فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز می‌توانند در کم کردن سبوم پوستی موثر واقع شوند. سعی کنید از کرم‌ها، تونرها و شوینده‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها ۳ درصد از چای سبز استفاده شده باشد تا به پوست شما در تنظیم ترشح سبوم کمک کند.

 رژیم غذایی درست

مواد غذایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، منجر به بالا بردن قند خون و جزو عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت هستند. بنابراین افرادی که پوست چرب دارند، بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که شاخص گلیسمی کمتری دارند، مانند سبزیجات تازه، میوه، حبوبات، جو، غلات کامل و…

کاهش استرس

استرس جزو عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت است. استرس در واقع موجب ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که این خود ترشح سبوم را بیشتر می‌کند. بنابراین کاهش استرس در کاهش چربی پوست موثر است.

عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت

انجام یوگا، مدیتیشن، مصرف نکردن الکل و نیکوتین، ورزش، خواب کافی و غیره از جمله مواردی هستند که به کاهش سطح استرس کمک می‌کنند.

استفاده از رتینوئید

از مشتقات ویتامین A رتینوئیدها هستند که در کاهش تولید سبوم و کوچک کردن منافذ می‌توانند موثر باشند. البته در نظر داشته باشید رتینوییدها را همه، در هر شرایطی نمی‌توانند مصرف کنند و بهتر است در این باره از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید.

استفاده از نیاسیامید

نیاسیامید یکی از مشتقات ویتامین B3 است و به کاهش سبوم کمک می‌کند و نتیجه موثری در کم کردن جوش‌ها دارد.

استفاده از ال کارنیتین

ال کارنیتین یک آمینو اسید است که می‌تواند به تجزیه اسیدهای چرب کمک کند و باعث می‌شود پوست حالت چرب به خود نگیرد.

شما می‌توانید از طریق وبسایت ما و معرفی متخصص پوست در تهران، توسط پزشک ویزیت شوید تا بدانید کدام یک از ویتامین‌ها و آمینو اسیدها برای شما مناسب است.

کلام آخر

عوامل تاثیرگذار در چربی پوست صورت می‌تواند شامل ژنتیک، محیط، اشتباه در روتین پوستی، خورد و خوراک و موارد دیگر باشد. برای تنظیم کردن چربی ابتدا باید دلیل ترشح بیش از حد چربی را مشخص کرده تا بتوانید آن را درمان کنید. حتما در این مسیر از مشاور پوستی کمک بگیرید تا درمان را کنترل شده انجام دهید.

سایت دکتر با من با معرفی متخصص پوست در تهران شما را در پیدا کردن بهترین متخصص پوست و مو، کمک می‌کند که می‌توانید در هر جای کشور که هستید، به راحتی ویزیت شوید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد