آشنایی با انواع پوست صورت

0

آیا شما جنس پوست خود را می شناسید؟ برای مراقبت صحیح از پوست لازم است که نوع پوست خود را شناسایی کنید. بر اساس دسته بندی های انجام شده، انواع پوست صورت ۵ نوع هستند. در این مطلب قصد داریم انواع پوست صورت را بررسی کنیم تا بتوانید به راحتی نوع پوست صورت خود را شناسایی کنید، اما توصیه می شود، برای شناسایی پوست خود به دکتر پوست حرفه ای مراجعه کنید.

انواع پوست صورت

امروزه افراد کمتر به مراجعه حضوری نیاز پیدا می کنند. از این ‌رو می توان به سایت های معتبر مراجعه کرد که امکان تماس با دکتر پوست را فراهم می کند. در ادامه به معرفی انواع پوست و روش های نگهداری آن ها می پردازیم.

پوست طبیعی

انواع پوست صورت - پوست طبیعی

اگر پوستی بدون جوش سرسیاه، آکنه و عفونت دارید، پوست شما متعادل است. این نوع پوست ها نه چرب هستند و نه خشک که جزو سالم ترین انواع پوست صورت به شمار می آیند. پوست معمولی به مراقبت زیادی احتیاج ندارد. برخی ویژگی های دیگر این نوع پوست ها به شرح زیر هستند:

  • پوست به صورت یکدست و صاف است.
  • هنگامی که آن را لمس می کنید، نرم و لطیف هستند.
  • دارای رطوبت کافی هستند و خاصیت ارتجاعی خوبی نیز دارند.
  • منافذ کوچکی دارند که قابل مشاهده نیستند.
  • به موارد خارجی حساس نیست و تحریک نمی شود.
  • اغلب افراد با پوست طبیعی چین و چروک کمتری در صورت خود دارند.
  • رنگ پوست نواحی صورت آن ها یکسان است.

اگر گاهی پوست معمولی دچار جوش یا دانه های زیر پوستی شود، جای نگرانی نیست. با استفاده از محصولات مناسب پوست و مراقبت از آن ظاهر پوست دوباره به حالت قبل بر می گردد.

پوست معمولی هم نیز ممکن است گاهی اوقات دچار جوش یا مشکلات دیگر شود. امکان دارد پوست در طول زمان نیز دچار تغییر شود. به این معنی که اگر کسی پوست صافی دارد، ممکن است در آینده بخاطر شرایط متفاوت زندگی مثل بارداری، مشکلات پوستی یا به هر دلیل دیگری تغییر کند.

برای نگهداری پوست معمولی لازم است هنگام استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی پوست خود را زیاد چرب نکنید، همچنین از محصولاتی استفاده نکنید که پوست شما را خشک کند. لازم است به آبرسانی پوست و مصرف ضد آفتاب برای مراقب از آن توجه شود.

پوست خشک

انواع پوست صورت - پوست خشک
انواع پوست صورت – پوست خشک

یکی از انواع پوست صورت، پوست خشک است که دارای منافذ کوچک و پوستی نازک است. گاهی ممکن است در این پوست ها شاهد لک های قرمز و خارش در نواحی مختلف شویم. این نوع پوست زودتر از پوست های دیگر دچار چین و چروک می شوند. داشتن پوست خشک گاهی ممکن است ژنتیکی باشد، اما گاهی به دلیل عادات نامناسب و مراقبت نکردن از پوست به وجود می آید و عوامل مختلف دیگری در به وجود آمدن پوست خشک نیز تاثیر گذار هستند. افراد با پوست خشک دارای ویژگی های هستند که به شرح زیر است:

  • پوست تحریک پذیر می شود و احساس کشیدگی پوست در آن به وجود می آید.
  • اغلب پوسته پوسته می شود.
  • منافذ آن بسیار کوچک هستند.
  • ترشح آهسته سبوم (چربی طبیعی پوست) در آن مشاهده می شود.
  • در مواقعی اگزما و خارش پوست به وجود می آید.

از آنجا که در بین انواع پوست صورت، پوست خشک نسبت به عوامل خارجی حساسیت بیشتری دارد، انتخاب روش های صحیح برای مراقبت از پوست موضوع بسیار حائز اهمیتی است.

برای مراقبت از پوست خشک کرم نرم کننده و آبرسان بهترین گزینه است. کرم مرطوب کننده حتما باید مناسب پوست خشک باشد که بتواند طراوت پوست را دوباره به آن بازگرداند.

آرایش صورت خود را با محصولات ملایم که دارای چربی هستند، پاک کنید. از برخورد پوست با لوازم آرایشی حاوی الکل، ادکلن و اسانس جلوگیری کنید. محصولات دارای صابون پوست را به راحتی خشک می کنند، لذا سعی کنید از شامپوهای غیرصابونی برای شستشوی صورت خود استفاده کنید. هنگام شستن ظرف از دستکش استفاده کنید. کرم، روغن و پماد تاثیر بیشتری نسبت به لوسیون ها برای بهتر شدن خشکی پوست دارند. در فصول سرد از دستگاه بخار یا رطوبت ساز خانگی استفاده کنید.

پوست چرب

پوست های چرب معمولا صاف و براق هستند. این پوست ها بسیار مستعد جوش، آکنه و جوش سرسیاه هستند. این پوست ها نیاز به مراقبت دارند که مراقبت از آن ها بسیار دشوار است. اما مزیتی که این پوست ها دارند، این است که در برابر چین و چروک مقاومت زیادی دارند. سبوم چربی طبیعی پوست است که در صورت عملکرد نادرست و بیش از حد آن باعث چربی پوست می شود.

ویژگی های اصلی پوست چرب شامل موارد زیر است:

  • پوست حالت چرب و براق دارد.
  • چین و چروک کمتری نسبت به بقیه پوست ها دارد.
  • دارای منافذ باز و قابل مشاهده است.
  • آرایش روی این پوست ها زود پاک می شود.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در بین انواع پوست صورت، پوست چرب دارید، حتما از خود می‌ پرسید درمان پوست چرب چیست؟ عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد پوست چرب شوند، از جمله عوامل ژنتیکی، افزایش میزان ترشح هورمون ها در بدن و سایر موارد بر این موضوع تاثیر گذار هستند.

محصولات زیادی برای درمان پوست چرب تولید می شود که باعث از بین رفتن چربی های اضافه خواهند شد. گاهی ممکن است این محصولات اثرات بدتری بر روی پوست بگذارند یا پوست را خشک کنند.

لازم است برای درمان این نوع پوست به طور ملایم آن را لایه برداری کنید، گاهی ممکن است تولید بیش از حد چربی به دلیل پوست های مرده باشد. به هیچ عنوان سراغ پاک کننده آرایش قوی نروید. انواع پوست صورت به آبرسان احتیاج دارند، پس به هیچ عنوان آبرسان را کنار نگذارید. برای این منظور از کرم های فاقد چربی استفاده کنید. در صورت وجود جوش و آکنه به هیچ عنوان به صورت خود دست نزنید. زیرا ممکن است، باکتری های دست خود را به صورت انتقال دهید و جوش صورت را بدتر کنید.

پوست ترکیبی

این پوست ها ترکیبی از دو یا چند پوست مختلف هستند که مراقبت از آن ها جزو دشوارترین انواع پوست صورت به شمار می آید. در این نوع پوست ها ممکن است نوع پوست اشتباه شناسایی شود. افراد با این نوع پوست معمولا به شکل T صورت (پیشانی، بینی) و چانه چرب و براقی دارند که در این نواحی غدد چربی فعال تر هستند و U صورتشان (گونه، دهان و اطراف چشم) خشک است. داشتن این نوع پوست به مراقبت ویژه ای نیاز دارد. به طوری که با استفاده از محصولات آرایشی قسمت های چرب صورت را چرب تر و قسمت های خشک را خشک تر نکنند.

برای مراقبت از این نوع پوست ها لازم است از مواد طبیعی استفاده شود، مثل آبرسان با عصاره طبیعی خیار، چای سبز و بابونه رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کنید. در این میان پاکسازی پوست با اسکراب های ملایم نیز فراموش نشود.

پوست‌ حساس

انواع پوست صورت - پوست حساس

در واقع انواع پوست صورت از جمله پوست ‌های چرب، خشک یا ترکیبی می ‌توانند دارای حساسیت باشند. پوست های حساس در اکثر مواقع مقداری قرمز هستند و التهاب دارند. در این نوع پوست ها نباید از لوازم آرایش با ترکیبات شیمیایی قوی استفاده کرد. در واقع این نوع پوست نوعی بیماری به شمار می آید که نیاز به درمان و مراقبت ویژه ای دارد.

مشخصات اصلی پوست حساس عبارت است از:

  • به عوامل خارجی مثل باد، گرما، سرما و … حساس است.
  • تحریک پذیر است و ممکن است علائم آلرژیک داشته باشد.
  • به اکثر مواد شیمیایی در محصولات آرایشی حساس است.
  • بعد از حمام یا استفاده از آب گرم و در مواقعی با خوردن ادویه جات و فلفل سریع قرمز می شود.
  • صورت ممکن است در تابستان چرب و در زمستان خشک شود.

برای درمان و مراقبت از پوست حساس بهتر است از مواد طبیعی بدون اسانس شیمیایی و الکل استفاده شود. برای استفاده از محصولات آماده توجه داشته باشید که حتما محصولات مخصوص پوست حساس را تهیه کنید. هنگام شستن صورت به خصوص افراد دارای پوست حساس به آرامی شستشو را انجام دهید و سعی کنید از لیف و برس صورت استفاده نکنید. پاک کننده های روغنی برای این منظور بسیار مناسب هستند. در صورت حل نشدن مشکل از دکتر پوست عالی می توان مشورت گرفت.

حرف پایانی

داشتن پوست زیبا و لطیف برای همه افراد موضوع ارزشمندی محسوب می شود. داشتن تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب از مهم ترین عوامل تبدیل انواع پوست صورت به شکل لطیف و بدون عیب است. در صورت مراقبت درست از پوست حس خوبی را به ذهن و روح خود نیز هدیه می دهید.

برای یافتن بهترین متخصص پوست در تهران اگر ساکن تهران هستید، می توانید به کمک سایت دکتر با من انواع متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید و در این راه از او کمک بخواهید. حتی افرادی که در تهران ساکن نیستند، می توانند به صورت آنلاین با دکتر پوست ارتباط برقرار کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد