ضررها و عوارض جوانسازی پوست چیست؟

0

لیزر به عنوان یکی از جدیدترین فناوری ها است که در حال حاضر در علم پزشکی از آن استفاده می شود. جوانسازی پوست و برطرف شدن مشکلات پوستی را می توان از کاربردهای لیزر معرفی کرد. اما بسیاری از افراد ممکن است دیدگاه مطلوبی نسبت به عوارض جوانسازی پوست با لیزر نداشته باشند. اما چرا؟

این مقاله قصد دارد به همین موضوع بپردازد و مطالبی را در این زمینه به افراد علاقه مند ارائه دهد. پس با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

نحوه اجرای جوانسازی پوست با لیزر چگونه است؟

اجرای جوانسازی پوست با لیزر

یکی از روش های زیبایی و درمانی پوست، جوانسازی پوست با لیزر است که طی آن استفاده از اشعه و انرژی لیزر صورت می گیرد تا ظاهر پوست بهبود پیدا کند یا مشکلات پوست صورت و بدن درمان شود. در حالت کلی تقسیم بندی جوانسازی پوست با لیزر در دو دسته لیزر فرسایشی و لیزر غیرفرسایشی است. هدایت اشعه و امواج انرژی به سوی سلول های آسیب دیده در هر دوی این روش ها انجام می شود و بهبود مشکلات با تولید گرما رخ می دهد.

تبخیر سلول های لایه خارجی نازک پوست (اپیدرم) بر اثر گرما در لیزر فرسایشی انجام می شود و گرم شدن لایه زیرین پوست (درم) رخ می دهد. در ادامه این روند، تحریک تولید و رشد کلاژن اتفاق خواهد افتاد. آغاز فرآیند بهبود ناحیه تحت درمان با تحریک و تولید کلاژن خواهد بود و بعد از سپری شدن چند روز، صافی و سلامتی پوست این ناحیه بیشتر خواهد شد.

عملکرد لیزر غیرفرسایشی تقریبا مانند لیزر فرسایشی است، اما در این شیوه، زخم یا تبخیر و حذف لایه خارجی پوست وجود ندارد. در این روش، بیشتر شدن رشد کلاژن با ایجاد گرما در لایه های زیرین پوست رخ می دهد و بهبودی رنگ و بافت پوست اتفاق خواهد افتاد.

عوارض و ضررهای جوانسازی پوست با لیزر غیرفرسایشی در مقایسه با عوارض جوانسازی پوست با لیزر فرسایشی بسیار کمتر است. در واقع تهاجم کمتری در روش های لیزرهای غیرفرسایشی وجود دارد و بهبودی در استفاده از آنها نیازمند مدت زمان کمتری است. طبیعی است که اثرگذاری آنها در شرایط مشابه نسبت به لیزرهای فرسایشی کمتر خواهد بود.

فواید جوانسازی پوست با لیزر چیست؟

فواید جوانسازی پوست با لیزر

درست است که هدف اصلی مقاله حاضر این است که ضررها و عوارض جوانسازی پوست را ارائه کند، اما بهتر است پیش از آن فواید این فرآیند مطرح شود و مشخص شود که چرا این روش بهترین انتخاب برای جوانسازی و برطرف شدن مشکلات پوستی است.

لایه برداری با لیزر می تواند موجب کاهش خطوط ریز و چین و چروک های پوست صورت، دست ها، گردن و سینه شود. همچنین لکه ها، زخم ها و آسیب های ناشی از نور خورشید و افزایش سن را از بین می برد تا صاف و یکنواخت شدن ظاهر پوست رخ دهد. بهترین لیزر پوست باید با توجه به مشکل فرد انتخاب شود.

چنانچه به آن اشاره شد، گرمای ایجاد شده از طریق لیزر سبب می شود که آسیب های جزئی به لایه های پوستی وارد شود که موجب افزایش بازسازی کلاژن خواهد شد. پس از مدت کوتاهی، شاهد این خواهید بود که زیبایی و جوانی شما بازگشته است. از مهم ترین فواید آن، کم بودن عوارض جوانسازی پوست با لیزر است که نمی توان آن را با عوارض روش های جراحی زیبایی مقایسه کرد.

چه کسانی نباید جوانسازی پوست با لیزر انجام دهند؟

هیچ قطعیتی را نمی توان برای علم پزشکی در نظر گرفت و نمی توان به تجویز یک شیوه درمانی برای تمامی افراد به حل هر مشکل و موقعیتی پرداخت. جوانسازی پوست با لیزر هم یک روش زیبایی و هم یک روش درمانی است که نمی تواند مشکلات همه افراد را پاسخ دهد. برای استفاده از این روش نباید ترسی از عوارض جوانسازی پوست با لیزر داشته باشید و بدنی با سلامت عمومی داشته باشید. علاوه بر این موارد بهتر است که توقعات شما از نتیجه درمان واقع بینانه باشد.

جوانسازی پوست با لیزر این قابلیت را دارد که حذف آسیب های پوستی در اثر نور خورشید، خطوط اطراف دهان و دور چشم و جای زخم و جوش ها را انجام دهد. اما در صورت تمایل به درمان افتادگی های عضله های صورت خود، نباید لیزر را به عنوان گزینه ای مناسب در نظر بگیرید.

همچنین افرادی که با موارد زیر مواجه هستند، باید از انجام این روش خودداری کنند؛ زیرا عوارض و ضررهای جوانسازی پوست با لیزر ممکن است برای این افراد خطرناک باشد:

  • آکنه و جوش فعال
  • پوست بسیار تیره
  • ابتلا به تب ‌خال
  • چین و چروک ‌های عمیق
  • بیماری های خودایمنی
  • افتادگی بیش از حد پوستی
  • بارداری یا شیردهی

ضررها و عوارض جوانسازی پوست با لیزر چیست؟

ضررها و عوارض جوانسازی پوست با لیزر

پیشرفت های عمده فناوری لیزر طی سال های اخیر سبب شده است که اثرگذاری لیزر بالاتر برود و عوارض جوانسازی پوست با لیزر کاهش پیدا کند. شدت این عوارض بسیار اندک است و امکان کنترل آنها با انجام مراقبت های ساده وجود خواهد داشت. با این حال، جوانسازی پوست با لیزر در برخی از موارد می تواند زمینه ساز مشکلاتی جدی برای فرد باشد که به طور معمول به علت عدم برخورداری از مهارت یا تجربه کافی، مراقبت نامناسب از پوست پس از درمان و قرارگیری در معرض نور خورشید پیش خواهند آمد.

عوارض و ضررهای جوانسازی پوست با لیزر عبارت‌اند از:

  • التهاب و قرمزی
  • خارش
  • تغییر رنگ پوست
  • سوختگی
  • بروز حساسیت
  • سایر عوارض

اهمیت مراقبت های قبل و بعد از لیزر در کنترل عوارض جوانسازی پوست

جوانسازی پوست با لیزر به محبوبیت بسیار زیادی رسیده است. در اغلب موارد ضررها و عوارض جوانسازی پوست با لیزر که در این مقاله مطرح شده اند، بسیار اندک و خفیف هستند. در واقع با رعایت مراقبت های قبل و بعد از لیزر، مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد. توصیه می شود که مراقبت های زیر مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود:

  • مشورت با پزشک و دکتر پوست خوب در تهران و سایر شهرها قبل از جوانسازی پوست با لیزر و بررسی وضعیت توسط پزشک مربوطه.
  • مطلع کردن پزشک و دکتر پوست عالی در صورت ابتلا به تب خال یا داشتن سابقه تب خال.
  • مصرف منظم داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک در صورت مستعد بودن به تب خال.
  • خودداری از مصرف داروها یا مکمل های رقیق کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E ده روز قبل از لیزر
  • ترک سیگار دو هفته قبل از درمان

مدت زمان اجرای جوانسازی پوست با لیزر اغلب ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است و بی حسی ناحیه تحت درمان از طریق کرم های موضعی انجام شده است. احتمال دارد بعد از اتمام لیزر، محل درمان توسط پزشک پانسمان شود. نکات زیر توصیه می شود تا از عوارض جوانسازی پوست با لیزر جلوگیری شود:

  • تمیز کردن نواحی تحت درمان روزانه ۴ تا ۵ بار بعد از ۲۴ ساعت و استفاده از وازلین.
  • قرار دادن سر خود بالاتر از بدن در هنگام خواب برای جلوگیری از تورم.
  • عدم استفاده از وسیله های آرایشی برای ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از درمان.
  • خودداری از قرارگیری در معرض نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰
  • تمدید کردن کرم ضدآفتاب هر دو ساعت یک بار
  • نوشیدن آب کافی و مرطوب نگه داشتن پوست.

کلام آخر

این مقاله به موضوع عوارض جوانسازی پوست پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه داده است.

قابلیت وب سایت دکتر با من این است که خدمات پزشکی مراجعه کنندگان را پاسخگو باشد و مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را اجرا کند. در واقع این مجموعه پلی برای برقراری ارتباط بین پزشکان و مراجعه کنندگان است. دکتر با من می تواند دسترسی مراجعه کنندگان به خدمات پزشکی را آسان تر کند. به عنوان مثال تماس با دکتر پوست از طریق این مجموعه آسان تر خواهد بود.

توصیه این است که با مراجعه به این وب سایت، به طور دقیق مشخص کنید که نوع نیاز شما در زمینه های گوناگون دریافت خدمات چیست؟ پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی؟ به این ترتیب دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت آسان تر و بهتر خواهد شد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد