مراقبت از پوست سالمندان چگونه باید انجام شود؟

0

همه افراد در سنین پیری تغییرات فیزیکی خاصی را تجربه می کنند که تاثیرات منفی بر زیبایی و ظاهر فرد دارد. به همین خاطر است که مراقبت از پوست سالمندان بیش از پیش اهمیت پیدا می کند و ما قصد داریم در این مقاله به صورت خاص به این موضوع بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

روزگار همیشه در چرخش است و طبیعت همیشه کار خود را انجام می دهد، پیری یکی از مواردی است که فرار از آن اجتناب ناپذیر است و هر چقدر هم از تغییرات آن بیزار باشیم، بالاخره روزی به سراغ ما می آید. به همین خاطر برخورداری از پوستی زیبا و سالم در دوران سالمندی تاثیر بسزایی بر سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی سالمندان دارد.

تکنیک هایی ساده برای مراقبت از پوست سالمندان

ممکن است افراد سالمند از تکنیک هایی مانند استفاده از روغن زیتون، نوشیدن چای سبز و میزان آب کافی استفاده کرده تا بتوانند زیبایی خود را حفظ کنند و در نتیجه احساس بهتری داشته باشند. داشتن ظاهری زیبا حتی در سنین پیری نیز به فرد اطمینان خاطر می دهد و از نظر روحی آرامش بخش نیز است. حال ما سعی داریم تکنیک های ساده ای را به شما بگوییم که بتوانید از پوست سالمند خود مراقبت کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در دوران سالمندی

داشتن روتین پوستی مناسب

همانطور که می دانید، نور خورشید غنی از ویتامین دی است و باعث تامین آن در بدن می شود، اما از طرفی دیگر سرشار از اشعه مضر فرا بنفش است که باعث ایجاد سرطان پوست در افراد خواهد شد. چرا که با بالا رفتن سن فیبر ساختاری پوست که همان کلاژن نامیده می شود، رو به تحلیل می رود و نور خورشید این روند را تسریع می کند.

محققان معتقدند که ۹۰ درصد لکه های پوستی، چین و چروک و افتادگی بر اثر قرار گرفتن در معرض پرتوی خورشید است. بنابراین بسیار مهم است که در روزهای آفتابی برای سلامت پوست از عینک آفتابی، کلاه و ضد آفتاب استفاده شود.

بسیاری از سالمندان تمرکز خود را بر پوست صورت می گذارند و از پوست دست غافل می شوند و همین امر باعث ظهور علائم پیری در دست افراد می شود. بنابراین لازم است که در طی روز از مقدار زیادی کرم ضد آفتاب بر پوست دست و شب ها از کرم حاوی رتینوئید استفاده شود.

اگر در انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست خود شک دارید، بهتر است از تماس با دکتر پوست در سایت دکتر با من استفاده کنید. حتی این سایت خدمات دیگری نظیر مشاوره رایگان نیز برای شما به همراه دارد.

داشتن ظاهری زیبا در سالمندی با انجام ورزش منظم

انجام ورزش منظم

فواید ورزش بر همگان آشکار است که نمی توان مزایای آن را نادیده گرفت. ورزش کردن سبب ترشح هورمون شادی و نشاط به نام اندورفین می شود. این هورمون احساس شادی را در بدن بیشتر می کند و همچنین سبب بالا رفتن سطح انرژی بدن نیز می شود.

شما می توانید با انجام ورزش حجم ماهیچه های خود را افزایش دهید. هر چه می گذرد با افزایش سن بدن حجم بیشتری از عضلات خود را از دست می دهد، اما شما می توانید با انجام ورزش های مقاومتی از این مسئله پیشگیری کرده و به افزایش حجم و قدرت عضلات خود کمک کنید.

بنابراین ورزش نقش بسزایی در مراقبت از پوست سالمندان دارد. برای انجام ورزش حتما لازم نیست تا سالمندان عزیز به باشگاه یا سالن های ورزشی مراجعه کنند. سالمندان می توانند با انجام پیاده روی ساده، استفاده از پله به جای آسانسور، بازی با نوه ها و تعامل با دوستان و همچنین شرکت در جلسات یوگا فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

این نوع از تمرینات و فعالیت های بدنی سبب بالا رفتن ضربان قلب می شود و در بهبود احساس سلامتی و شادابی بدن نقش موثری دارد. ورزش و داشتن فعالیت بدنی به صورت منظم، در داشتن پوستی شاداب و شفاف و زیبا بسیار موثر است، زیرا با افرایش فعالیت های بدن جریان خون در اطراف سلول های پوستی بیشتر می شود و سلول ها را بهتر از قبل تغذیه می کند. در عین حال جریان خون مواد زائد را از اطراف سلول ها دور می کند و همین امر سبب طراوت و شادابی بیشتر پوست می شود.

علاوه بر داشتن پوستی زیبا و سالم ورزش کردن به شما کمک می کند تا در سن سالمندی از وضعیت جسمانی مطلوب تری برخوردار باشید. ورزش کردن با معکوس کردن روند از بین رفتن بافت استخوانی، به حفظ استحکام و پایداری وضعیت بدن کمک می کند. همچنین ورزش هایی که با وزنه انجام می شوند، به تقویت عضلات کمر و جلوگیری از افتادگی شانه های سالمند کمک می کند.

همچنین افراد سالمند می توانند برای اطمینان خاطر خود از دکتر پوست طرف قرارداد با بیمه مطلع شوند تا در صورت بروز مشکل به آن ها مراجعه کنند. تنها کافی است که به سایت دکتر با من مراجعه کنید و از خدمات آن ها بهره ببرید.

داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی برای داشتن پوستی سالم و شفاف

از قدیم گفته اند «رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون»، ما همانی می شویم که تغذیه می کنیم. نقش تغذیه و داشتن رژیم غذایی مناسب در ظاهر، سلامت فرد، خلق و خو و مراقبت از پوست سالمندان نقش بسزایی دارد. بنابراین بسیار مهم است به این بخش از زندگی سالمند توجه ویژه داشته باشیم.

در رژیم غذایی سالمندان باید بیشتر از میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل و قند کم استفاده کنیم. استفاده از میوه ها و سبزیجاتی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا روند پیری را کند و معکوس می کند.

باید بدانید که قندهای فرآوری شده و مصرف غذاهای چرب باعث تسریع روند احساس بی حالی و پیری می شود، پس باید تا می توانید از آن ها پرهیز کنید. متخصصان تغذیه استفاده از غذاهای حاوی چربی امگا ۳ مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن و گردو را بسیار مفید می دانند، به این دلیل که این مواد به پوست احساس شادابی و جوانی می دهد.

همچنین باید از مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی استفاده شود تا از روند پوکی استخوان جلوگیری کرد. تحقیقات نشان می دهند که مصرف روزانه کلسیم به طور متوسط در زنان یائسه باعث کاهش ۵۰ درصدی تحلیل استخوان های آن ها می شود. پس لازم است برای مراقبت از پوست سالمندان تدابیری را پیش بینی کرد و اگر لازم است به دکتر پوست جنوب تهران مراجعه کنید و از سایت دکتر با من بهره ببرید.

تجدید نظر در سبک زندگی

سبک زندگی مناسب دوران سالمندی

درست است که ترک عادات قدیمی سخت به نظر می رسد، اما امتحان کردن عادات جدید ممکن است سالمند را سر ذوق آورد و او را شگفت زده کند. طبق تحقیقات انجام شده زنانی که در ظاهر خود تغییراتی را اعمال می کنند، برای نمونه موی خود را کوتاه یا رنگ می کنند، از فشار خون پایین تری برخوردار هستند و احساس جوانی بیشتری می کنند.

همچنین رنگ کردن موهای سالمند به او انرژی و اعتماد بنفس بیشتری می دهد، زیرا با تغییرات هورمونی در سن یائسگی ممکن است که سبب نازک و شکننده شدن موها شود، اما می توان با رنگ کردن موها، آن ها را ضخیم و حجیم کرد؛ زیرا پراکسید هیدروژن در رنگ مو باعث ضخیم شدن ساقه مو می شود.

مراقبت از پوست سالمندان در روحیه آن ها تاثیر بسزایی می گذارد، چرا که سالمندانی که نگرشی مثبت به سالمندی دارند، در حدود ۷.۵ سال بیشتر از افرادی که نگرش منفی دارند، عمر می کنند و احتمال نجات یافتن و رهایی آن ها از انواع بیماری ها در حدود ۴۰ درصد بیشتر است. بنابراین سعی کنید با انجام اقدامات مختلف سالمند خود را شاد نگه دارید.

سیگار کشیدن در سالمندان جزو عاداتی است که روند پیری را تسریع می بخشد، زیرا مواد شیمیایی موجود در دود سیگار به فیبر و کلاژن پوست آسیب می زند و خاصیت ارتجاعی آن را از دست می دهد. بنابراین ترک سیگار در اولویت و بسیار واجب است.

رعایت عادات دیگر از جمله نوشیدن میزان کافی آب برای بدن که کمک به شادابی پوست می کند، بسیار واجب است. همچنین برای مراقبت از پوست سالمندان لازم است به خواب آن ها توجه ویژه داشت. پس با دکتر با من از زیبایی پوست خود لذت برید.

کلام آخر

سالمندان گنجینه های زندگی ما هستند، بنابراین باید برای مراقبت از آن ها تلاش کنیم. یکی از اقداماتی که می توانیم در جهت خوشحال کردن آن ها انجام دهیم، مراقبت از پوست سالمندان است. در این مقاله توصیه هایی را برایتان آورده ایم که شاید ساده به نظر برسد، اما رعایت آن ها بسیار برای شادابی پوست کمک کننده است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد