ریزش مو در خانم ها به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

0

اگر فرق سرتان پهن تر شده، قسمت هایی از سرتان خالی شده است و روزانه بیشتر از ۱۲۵ تار مو از دست می دهید، احتمالا دچار ریزش مو شده اید و باید به یک متخصص ریزش مو مراجعه کنید. ریزش مو در خانم ها علل مختلفی دارد و معمولا نمی توان از آن جلوگیری کرد؛ اما اگر به موقع به دکتر مراجعه کنید، شاید بتوانید به موقع ریزش موی خود را کنترل کنید.

زنان بطور متوسط روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می دهند. بخشی از ریزش مو بسیار نرمال است و برای تمامی افراد اتفاق می افتد؛ اما هنگامی که ریزش مو زیاد شد، موهای کم تری جایگزین آن شده و بدن از حالت تعادل خارج می شود و معمولا نشانه وجود مشکلی در بدن است.

از دست دادن بیش از اندازه نرمال مو در اصطلاح پزشکی آلوپسی نام دارد. در این مقاله قصد داریم دلایل ریزش مو در خانم ها را مورد بررسی قرار دهیم. شما عزیزان می توانید با مراجعه به وبسایت دکتر با من، بهترین متخصص مو در تهران را پیدا کنید و به صورت آنلاین ویزیت شوید. لطفا تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

مراحل رشد مو

رشد مو در انسان در طی چرخه ای اتفاق می‌ افتد و این چرخه هر چند وقت یکبار خود را تکرار می کند. هر گونه مشکل یا عدم تعادل در هر یک از بخش های سیکل رویش مو می تواند موجب ریزش و نازک شدن تار موهای فرد شود.

مراحل رشد مو را در ادامه برایتان توضیح داده ایم.

آناژن

آناژن که در این مرحله در ریشه مو تقسیم سلولی صورت می گیرد و موی جدید موی قدیمی را به بیرون هدایت می کند تا موی قدیمی به کلی خارج شود. در مرحله آناژن در هر ۲۸ روز مو یک سانتی متر رشد می کند و این مرحله می تواند ۲ تا ۸ سال به طول انجامد. ۸۵ تا ۹۰ درصد موهای سر شامل این فاز می شوند.

موی برخی افراد ممکن است از حدی بلندتر نشود، دلیل آن هم کوتاهی فاز آناژن آن ها است. افرادی که موی بلندی دارند، شرایطی عکس داشته و فاز آناژن طولانی تری دارند. چون موهای دست و پا نیز فاز آناژن حدود۳۰ تا ۴۵ روز دارند، معمولا از حدی بلندتر نمی شوند و کوتاه هستند.

مرحله کاتاژن

در این مرحله رشد مو می ایستد و مرحله ای است که مو به مرور می ریزد تا موی دیگری جایگزین آن شود. این فاز موقتی است و در حدود ۳ درصد از موهای افراد در این فاز قرار دارند. فاز کاتاژن در حدود ۲ تا ۴ هفته طول می کشد.

تلوژن

تلوژن که به آن فاز افتادن هم می گویند، فازی است که در آن موهای تازه موهای قدیمی را به بیرون می رانند و جایگزین آن ها می شوند. مدت این فاز نیز ۲ تا ۳ ماه است.

چند نوع ریزش مو داریم؟

انواع ریزش مو
انواع ریزش مو

انواع ریزش مو اسم های علمی دارند که دانستن آن ها برای آشنایی بهتر با وضعیت شما کمک کننده هستند. انواع ریزش مو به آناژن افلوویوم، تلوژن افلوویوم و FPHL تقسیم می شوند که هر یک را به اختصار توضیح خواهیم داد.

آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم به نوعی از ریزش مو در خانم ها و آقایان گفته می شود که در این شرایط فرد موهای خود را به سرعت در شرایط خاص مانند تحت درمان بودن از جمله شیمی درمانی از دست می دهد. داروهای شیمی درمانی می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند؛ اما همچنین از جمله عوارض آن ها تاثیر بر فولیکول های مو در تمامی نقاط بدن است، در واقع این داروها فولیکول مو را مسموم می کنند.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از فولیکول های مو به طور همزمان با هم وارد فاز استراحت یا کاتاژن می شوند، اگر پس از گذراندن این فاز فولیکول های مو مرحله رشد خود را شروع نکنند، موهای سر در تمامی نقاط دچار ریزش می شوند و موی جدید نیز رشد نمی کند. البته تلوژن افلوویوم موجب طاسی کامل نمی شود، اما ممکن است فرد در این شرایط روزانه چیزی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ تار مو از دست بدهد؛ یعنی چیزی ۵ برابر حالت عادی. در این مشکل موها در قسمت شقیقه و تاج نیز نازک خواهند شد.

آلوپسی اندروژنیک

آلوپسی اندروژنیک غالبا از وراثت است؛ اما با دارو و درمان می توان آن را تا حدی کنترل کرد. این نوع مشکل در مردان و زنان خود را به گونه های مختلفی نشان می دهد. ریزش مو در خانم ها به عنوان ریزش مو با الگو زنانه شناخته می شود که در این شرایط خانوم ها نازک شدن تمامی موهای خود را حس می کنند، اما خط رشد موی آن ها تغییری پیدا نمی کند. همچنین در این مشکل زنان به ندرت دچار طاسی کامل می‌شوند و با مراقبت و معاینه توسط دکتر می توان آن را کنترل کرد.

نشانه های از دست رفتن مو

نشانه های از دست رفتن مو

موهای سر افراد بیشتر به دلایل و زمینه های ژنتیکی و محیطی دچار ریزش می شود و این ریختگی می تواند به شیوه های گوناگونی خود را نشان دهد. ریزش مو ممکن است ناگهانی یا به تدریج اتفاق افتد.

علائم و نشانه های ریزش مو در خانم ها شامل موارد زیر می شود:

  • عقب رفتن خط رویش مو: معمولا این نوع ریزش مو در آقایان خود را به شکل عقب رفتن خط رویش مو و در زنان به شکل پهن شدن فرق سر نشان می دهد. البته در زنان مسن تر نیز خط رویش مو حالت عقبگرد دارد و جلوی سر را خالی می کند که به آن آلوپسی فیبروز پیشانی گفته می شود.
  • ریزش موی سکه ای: در این نوع ریزش نقاطی از سر به صورت دایره وار شروع به ریزش می کند و در برخی موارد بسیار بزرگ می شود؛ این اتفاق حتی در سبیل و ریش مردان نیز اتفاق می افتد. قبل از ریزش مو ممکن است فرد حس خارش یا درد داشته باشد.
  • شل شدن مو: این نوع نشانه معمولا موقتی است و در اثر شوک فیزیکی یا روحی اتفاق می افتد. هنگام شانه زدن یا دست زدن به مو ممکن است تعداد موی زیادی را مشاهده کنید. این نوع ریزش معمولا باعث نازک شدن مو نیز می شود که موقتی است.
  • از دست دادن تمام موهای زائد بدن به دلیل استفاده از داروهای شیمیایی مانند داروهای شیمی درمانی می تواند باعث شود که تمام موهای بدنتان به کلی بریزند که البته امری موقتی است.
  • پسوریازیس که یک بیماری خود ایمنی است، معمولاً باعث تغییرات پوستی در زانوها، آرنج ها، دست ها، پاها و پوست سر می شود. هنگامی که پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، باعث می شود سلول های پوستی سریع تر از حالت عادی تکثیر شوند که نتیجه، پوست سر پوسته پوسته و ملتهب و در نهایت منجر به ریزش مو در خانم ها و آقایان می شود.

ریزش مو در خانم ها چه دلایلی دارد؟

دلایل ریزش مو در خانم ها

از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز برای انسان عادی است و معمولا به چشم نمی آید؛ چون موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می شوند. زمانی می گوییم فردی دچار ریزش مو شده است که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند.

ریزش مو در خانم ها دلایلی مختلفی می تواند داشته باشد و تنها با آزمایش، معاینه و مشاوره با دکتر مو می توان دلیل آن را پیدا کرد. از جمله شایع ترین دلایل ریزش مو موارد زیر هستند.

وراثت

شایع ترین دلیل ریزش مو در خانم ها و در آقایان وراثت است. این نوع ریزش مو که آلوپسی آندروژنیک و الگوی طاسی زنانه نیز نامیده می شود، نوعی مشکل ژنتیکی است. برخلاف ریزش موی ژنتیکی مردان، دلایل ریزش موی زنان به طور کامل اثبات نشده است. معمولا این نوع ریزش پس از یائسگی بیشتر خود را نشان می دهد. ریزش مو در زنان از سن ۳۰ سالگی شروع می شود و در ۴۰ سالگی و دوران یائسگی خود را بیشتر نشان می دهد. پس از ۵۰ سالگی یک چهارم زنان در جهان نازک شدن موی خود را به وضوح می بینند.

همچنین ریزش مو در خانم ها تحت تأثیر ژنتیک و هورمون های آندروژن است و ریزش موی ارثی آنها موجب رشد موهای نازک‌تر با رنگ روشن تر می شود و موهای فاز تلوژن راحت‌تر می ریزند.

طاسی ارثی در زنان معمولا خود را به شکل لکه ها و یا ریزش سکه ای بزرگ نشان نمی دهد؛ بلکه موهای آن ها به طور کلی نازک تر می شود و خط رویش مو عقب نمی رود.

تغییرات هورمونی

شرایط هورمونی و برخی بیماری ها می تواند باعث ریزش یا نازک شدن تار مو به صورت دائمی و موقت شود. تغییرات هورمونی به دلایل مختلف مانند یائسگی، زایمان، بارداری و مشکلات تیروئیدی، دلایل مختلف دیگر مانند آلوپسی آرهاتا که نوعی بیمای خود ایمنی است، همچنین موجب بیماری هایی مانند کرم حلقوی ریزش مو و اختلالی به نام تریکوتیلومانیا.

استفاده از داروهای خاص

به طور کلی مصرف برخی از داروها موجب ریزش موی سر افراد می شود که باید آن را لحاظ کرد، مانند داروهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می شوند، می توانند در نوع رشد مو تاثیر بگذارند. به عنوان مثال پرتو درمانی به سر ممکن است باعث شود موی فرد دیگر مانند قبل رشد نکند؛ حتی گاها ممکن است شوک عصبی نیز موجب نازک تر شدن ضخامت موها شود که البته جزو عوارض موقتی است.

کلام آخر

ریزش مو در خانم ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ عوامل ژنتیکی، مصرف داروهای شیمیایی و غیره از جمله عواملی هستند که در رشد موی سر افراد تاثیر بسزایی دارند؛ بنابراین برای تشخیص مشکل حتما باید به پزشک مراجعه کنید و توسط متخصص مو، مشکل خود را دقیق ریشه یابی کرده و اصولی تر آن را درمان کنید.

شما عزیزان می توانید برای پیدا کردن بهترین متخصص مو در تهران و همچنین برای مشاوره با دکتر مو و متخصص ریزش مو از طریق سایت دکتر با من اقدام کرده و مشکل خود را ریشه یابی کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد