در چه مواقعی جوش صورت خطرناک می‌شود؟

0

این مقاله قصد دارد راجع به موضوع “جوش صورت خطرناک” صحبت کند و مطالبی را در این زمینه به افراد علاقه‌مند ارائه دهد.

جوش صورت از مشکلات رایجی است که در سنین نوجوانی بروز پیدا می‌کند. به طور معمول ایجاد آن به علت تجمع سلول‌های مرده پوست و چربی در منافذ پوستی پیرامون فولیکول‌های مو خواهد بود. ممکن است این جوش‌ها در افراد مختلف به صورت جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید یا جوش‌های التهابی درگونه‌ها، چانه و پیشانی بروز پیدا می‌کند.

این جوش‌ها در سنین بزرگسالی نیز قابل مشاهده خواهند بود که عواملی مانند برخی بیماری‌ها، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا زایمان یا مراقبت از پوست به صورت نادرست زمینه‌ساز آنها هستند. ارتباط با دکتر پوست یکی از راهکارهایی است که می‌توان در هنگام بروز انواع جوش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این مقاله به بررسی انواع جوش شامل جوش صورت خطرناک خواهد پرداخت و دلایل ایجاد و راهکار درمان آنها را نیز بیان خواهد کرد. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

انواع جوش چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

به طور کلی، طبقه‌بندی جوش‌ها در دو دسته التهابی و غیرالتهابی انجام می‌گیرد. از انواع جوش‌های غیرالتهابی می‌توان به جوش‌های سرسفید و سرسیاه اشاره کرد. درمان این نوع جوش‌ها آسان‌تر از جوش‌های التهابی است؛ به گونه‌ای که تاثیر روش‌های خانگی و بدون نسخه نیز می‌تواند آنها را درمان کند. پاپول، پاسچول، ندول و کیست از انواع دیگر جوش‌ها هستند که در دسته جوش‌های التهابی قرار می‌گیرند و درمانی دشوارتر و زمان‌بر خواهند داشت.

جوش‌های سر سفید

از رایج‌ترین انواع آکنه می‌توان به جوش‌های سرسفید اشاره کرد که به طور معمول ایجاد آنها در اثر مسدود شدن منافذ پوست رخ خواهد داد. افزایش سلول‌های مرده پوستی، چرب شدن بیش از حد پوست یا تغییرات هورمونی مواردی هستند که می‌توانند به عنوان علتی برای مسدود شدن منافذ در نظر گرفته شوند. در هر حال ایجاد جوش‌های سرسفید در قسمت‌های مختلف بدن در سنین مختلف نتیجه بسته شدن منافذ به هر دلیلی است.

جوش‌های سر سیاه

جوش صورت خطرناک

این نوع جوش‌ها روی سطح پوست به صورت سیاه نمایان می‌شوند. به وجود آمدن این جوش‌ها به این علت رخ می‌دهد که فولیکول مو با چربی یا سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شود. این نوع جوش، “کومدون باز” نیز نامیده می شود و به طور معمول به صورت نقاط کوچک سیاه روی پوست به نظر می‌رسند. باز بودن دانه‌های این نوع جوش روی سطح پوست از دیگر ویژگی‌های آنها است. همچنین به طور معمول، پوست اطراف این نوع از جوش‌ها دارای رنگ و حالتی طبیعی است و اغلب دردناک نیستند.

رنگ سیاه این نوع از جوش‌ها را می‌توان ناشی از گرفتگی فولیکول های مو دانست. از بین بردن جوش‌های سر سیاه با فشار دادن آنها امکان‌پذیر است. اما توصیه این است که از این کار خودداری کنید؛ زیرا این اقدام می‌تواند منجر به زخم شدن پوست شود و در نهایت جای جوش را روی سطح پوست باقی بگذارد.

پاپول‌ها

جوش‌های پاپول را می‌توان به عنوان برجستگی‌های کوچک و صورتی یا قرمزی معرفی کرد که منشا ایجاد آنها، بسته شدن منافذ پوست با سلول‌‌های مرده یا چربی است. انواع جوش پاپول در زیر سطح پوست به وجود می‌آیند و سفت و برآمده به نظر رسیدن محل آن از ویژگی‌های آن است.

به طور معمول، این نوع از جوش‌ها، باکتری‌هایی به نام کاتی باکتریوم دارند که با فشار دادن جوش از آن بیرون خواهند آمد. در ادامه نفوذ این باکتری‌ها به داخل پوست اطراف رخ خواهد داد. در نتیجه فشار دادن این جوش‌ها که منجر به خارج شدن مواد آنها خواهد شد، می‌تواند این نوع از جوش‌ها را تشدید کرده و پوست اطراف را دچار آسیب‌دیدگی کند.

پاسچول‌ها یا جوش‌های چرکی

این نوع از جوش‌ها به عنوان برجستگی‌های قرمز رنگ و بزرگی شناخته می‌شوند که دارای مرکز سفید یا زرد هستند. همین مرکز زرد یا سفید در کنار پوستی قرمز و دارای التهاب در اطراف جوش‌ها نشان دهنده این است که پاسچول‌ها در دسته انواع جوش‌های التهابی چرکی قرار خواهند گرفت.

این نوع از جوش‌ها اغلب در قفسه سینه، صورت یا کمر قابل مشاهده هستند و آلوده شدن منافذ بسته شده پوست را می‌توان به عنوان علتی برای بروز آنها معرفی کرد. جمع شدن سلول‌های ایمنی و باکتری یا تغییرات هورمونی را می‌توان دلیل این آلوده شدن در نظر گرفت.

ندول‌ها یا گره‌ها

جوش‌های ندولار یا ندول‌ها به صورت برجستگی‌های گوشتی، سفت و قرمز رنگی شناخته می‌شوند که در عمق پوست به وجود می‌آیند. دردناک بودن و التهاب داشتن این برجستگی‌ها اغلب از نشانه‌های این نوع از جوش‌ها است. علت ایجاد این نوع از جوش‌ها، وجود باکتری کاتی باکتریوم در پوست است. در واقع این باکتری، منافذ پوستی را مسدود خواهد کرد و سبب آسیب‌دیدگی سلول‌های عمقی پوست خواهد شد.

کیست‌ها

شدیدترین نوع جوش را می‌توان جوش کیستیک معرفی کرد. این نوع از جوش در اعماق پوست عفونت خواهد کرد. به طور معمول کیست‌ها بسیار بزرگ، ملتهب، قرمز و دردناک هستند و چرک بسیار زیادی دارند. ممکن است که این نوع از جوش با رنگی سفید روی سطح پوست به چشم بخورد.

جوش صورت خطرناک

البته باید به این نکته توجه کرد که برجستگی‌های کیست نرم‌تر از ندول هستند؛ این امر به این دلیل است که چرک فراوانی در این نوع از جوش‌ها وجود دارد. اما این نوع از جوش‌ها می‌توانند آسیب بیشتری را به پوست وارد کنند، زیرا ترکیدگی این نوع از جوش‌ها به گونه‌ای رخ خواهد داد که چرک‌های آن تخلیه شود. در نهایت نیز تخلیه این چرک‌ها، پوست اطراف را آلوده خواهد کرد و شدت آسیب را افزایش خواهد داد.

در چه مواقعی جوش صورت خطرناک می شود؟

جوش صورت را نباید همواره ناشی از بلوغ یا مصرف غذاهای چرب دانست. زیرا این دانه‌های قرمز رنگ گاهی اوقات نشان دهنده هشداری جدی راجع به یک بیماری خطرناک هستند. آکنه ولگاریس را باید نوعی جدی از آکنه در نظر گرفت که نمونه‌ای از آن، التهاب شدید است و گاهی اوقات با نام‌هایی مانند آکنه کیستیک، ندولستیک یا آکنه ندولر شناخته می‌شوند. این نوع از آکنه باید جدی گرفته شود و خبر خوش در این زمینه این است که قابل درمان هستند.

علائم آکنه شدید و جوش صورت خطرناک چیست؟

میزان التهاب، چیزی است که اشکال خفیف‌تری از آکنه را متفاوت از آکنه شدید می‌سازد. علاوه بر این، تعداد زیادی جوش‌های کورکی، جوش چرکی و جوش سرسیاه در آکنه شدید موجود است. همچنین به وجود آمدن لکه‌هایی در پوست نیز ممکن است. لکه‌های پوستی اغلب در لایه‌های عمیق‌تر پوست به چشم می‌خورند و احتمال دردناک بودن آنها نیز وجود دارد.

احتمال رخ دادن آکنه شدید در هر سن و جنسیتی وجود دارد و علاوه بر صورت، در نواحی پشت، قفسه سینه، گردن و شانه نیز به چشم خواهند خورد.

تب نیز از علائم دیگر آکنه شدید است که می‌تواند نشان دهنده عفونت یا حساسیت باشد. اگر جای جوش گسترده یا کبود شود، باید التهاب رگ‌ها را نیز در نظر گرفت، چرا که احتمال اختلال در عملکردهای پلاکت‌های خون نیز وجود خواهد داشت.

علائم عفونت مواردی مانند داغ شدن بدن، درد، ترشح با بوی نامطلوب و رنگ زرد یا سبز را در بر می‌گیرد. در صورتی هم که حساسیت دلیل جوش باشد، به طور معمول احتمال رخ دادن آن دو هفته پس از آغاز داروی جدید است.

چگونه می‌توان گفت آکنه شدید شده است؟

انواع آکنه شدید (جوش صورت خطرناک) به طور معمول با نشانه‌های زیر بروز می‌کند:

  • وجود التهاب و قرمزی در پوست
  • وجود لکه‌های گسترده و پوشش بخش قابل توجهی از صورت و بدن توسط این لکه‌ها
  • ماندگار شدن جای انواع جوش (اسکار)
  • عدم تاثیر درمان‌های فاقد نسخه بر درمان پوست
  • عمیق شدن، دردناک شدن و وجود التهاب در لکه‌های پوستی

بهتر است که در صورت استفاده از داروهای بدون نسخه جهت درمان به مدت ۱۲ هفته و دریافت نتیجه، این بار شدت آکنه را در نظر نگیرید و مراجعه به متخصص پوست را مورد توجه قرار دهید.

جوش صورت خطرناک

درمان آکنه‌های شدید

آغاز درمان سریع‌تر آکنه‌های شدید حائز اهمیت است. کنترل و درمان آکنه‌های شدید ابتدا به طور تهاجمی و داروهای گوناگون اجرا می‌شود. درمان آکنه‌ها می‌تواند به وسیله گزینه‌های درمانی زیادی انجام شود، اما دنبال کردن راهکارهایی برای تغذیه و رژیم لازم است تا از تشدید آنها پیشگیری شود.

آکنه‌های شدید می‌توانند پوست و روان را دچار آسیب‌دیدگی کنند. زیرا این نوع از آکنه ها موجب از بین رفتن اعتماد به نفس نیز خواهند شد.

در صورتی که احساس می‌کنید آکنه‌ها تاثیر قابل توجهی را روی زندگی شما گذاشته‌اند، از یک متخصص و دکتر پوست خوب در تهران و سایر شهرها کمک بگیرید. به عبارت بهتر می‌توان با کمک یک دکتر و متخصص پوست تهران و سایر شهرها به مدیریت و درمان آکنه‌های شدید و جوش صورت خطرناک پرداخت.

کلام آخر

این مقاله به موضوع “جوش صورت خطرناک” پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان ارائه داده است.

در ادامه به آدرس وب سایتی اشاره شده است که کاربرد و موارد استفاده از آن نیز بیان خواهد شد.

وب سایت دکتر با من از قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز افراد مراجعه کننده برخوردار است. مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی، خدمات پزشکی به شمار می‌آیند. به عبارت بهتر این وب سایت راهی است که ارتباط بین پزشکان و افراد مراجعه‌کننده را امکان‌پذیر خواهد کرد. در واقع این وب سایت خدمات پزشکی را به کاربران مورد نظر و مراجعه‌کننده ارائه خواهد داد.

توصیه این است که به این وب سایت مراجعه کنید. سپس تعیین کنید که در چه زمینه‌ای نیازمند دریافت خدمات هستید؟ پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی؟ به این ترتیب خواهید توانست که به خدمات پزشکی دسترسی پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد