راه‌های درمان قطعی برای پوست چرب چیست؟

0

این مقاله قصد دارد راجع به موضوع “درمان قطعی برای پوست چرب” صحبت کند و مطالبی را به افراد علاقه‌مند ارائه دهد.

چربی پوست در حد تعادل سودمند است و نبود چربی سبب خواهد شد خشکی و مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیس و غیره به وجود آید. اما موضوع اینجا است که با فعال شدن بیش از حد غدد چربی و ترشح بیش از حد سبوم، بسته شدن منافذ پوست و آغاز مشکلات به وجود خواهد آمد. افزایش سطح چربی پوست موجب خواهد شد که منافذ باز پوست بسته شود و جوش و آکنه به وجود آید. به همین علت، درمان زود هنگام آن لازم است.

نکته قابل توجه این است که منظور از درمان چربی این نیست که چربی به طور کامل از بین برود؛ زیرا سبوم به خودی خود ماده‌ای است که جهت حفظ سلامت پوست مورد نیاز خواهد بود. این ماده می‌تواند برای حفظ رطوبت پوست کمک‌کننده باشد و از نشانه‌های پیری و بروز چین و چروک جلوگیری کند. انجام درمان چربی پوست جهت کنترل و به تعادل رساندن میزان چربی است؛ به این ترتیب علاوه بر بهره‌مندی از مزایای آن دیگر نگران مواردی مانند آکنه، جوش و غیره نخواهید بود.

با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید که در این باره بیشتر بدانید.

چگونه بفهمیم که پوست چربی داریم؟

پیش از اقدام به درمان چربی پوست و درمان قطعی برای پوست چرب، بهتر است که از چرب بودن پوستتان اطمینان حاصل کنید. نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانند چرب بودن پوستتان را اثبات کند. در این صورت است که باید اندیشه‌ای برای درمان آن بکنید.

اگر فاقد این نشانه‌ها هستید و هنوز احساس نامتعادل بودن چربی سطح پوست خود و بیش از حد بودن آن را دارید، بهتر است که مراجعه به یک متخصص پوست و مو را مورد توجه قرار دهید که نوع پوستتان به درستی تشخیص داده شود. به این ترتیب مراقبت از پوستتان امکان‌پذیر خواهد بود. نشانه‌های چرب بودن پوست شما عبارت است از:

درمان قطعی برای پوست چرب

  • براق بودن پوست و ثابت بودن این وضعیت در حالت شستشو
  • نخوابیدن درست مواد آرایشی روی پوست
  • زیاد بودن میزان جوش و آکنه در پوست
  • زمخت بودن پوست

راهکارهای خانگی درمان قطعی برای پوست چرب شامل چه مواردی است؟

نکته مهم در ارتباط با درمان‌های خانگی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این روش‌ها تا زمان استفاده از آن موجب کاهش چربی سطح پوست خواهند شد و نمی‌توان آنها را به عنوان یک درمان دائمی معرفی کرد. به همین علت است که توصیه می‌شود از راهکارهای دارویی استفاده کنید تا این مشکل را به طور قطعی درمان کنید. البته بهتر است که درمان‌های خانگی نیز ادامه پیدا کنند تا داروها اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

شستشوی مرتب پوست

آب گرم و صابون، چربی پوست را از بین خواهد برد و در واقع یکی از راه‌های درمان قطعی برای پوست چرب است. به همین علت توصیه این است که افراد دارای پوست چرب به صورت مرتب و روزانه از حمام استفاده کنند. البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که شستشوی بیش از حد نباید سبب خشک شدن پوست شود و موجب از بین بردن چربی طبیعی سطح آن شوند. دو بار شستشوی روزانه صورت (صبح‌ها و شب‌ها) کافی خواهد بود و شستشوی بیش از این حد موجب خشک شدن پوست خواهد شد.

اگر احساس می‌کنید که شستشوی پوست به صورت روزانه سبب خواهد شد که پوست خشک شود، تغییر دادن صابون مورد استفاده یا کمتر کردن مقدار شستشو پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این، توجه به نکات زیر هم مهم است:

  • صابون‌های معطر سبب خواهد شد که غدد چربی، تحریک شوند.
  • استفاده از صابون‌های بسیار قوی دارای مواد شیمیایی موجب خشک شدن پوست خواهد شد و بدن، فعالیت غدد چربی را افزایش خواهد داد که با این موضوع مقابله کند.
  • لیف‌ها و کیسه‌های شستشوی زبر، غدد چربی را تحریک خواهند کرد و از این طریق، افزایش سطح چربی را رقم خواهد زد.
  • صابون‌های گلیسیرین که فاقد عطر هستند، برای افرادی که آکنه ندارند، سودمند خواهد بود.

استفاده از تونرهای پاک‌کننده

یکی از بهترین گزینه‌ها، تونرها هستند که این قابلیت را دارند که آلودگی‌های سطح پوست را از بین ببرند و راه‌های تنفسی را باز کنند. علاوه بر این از قابلیت از بین بردن مواد آرایشی باقی مانده در منافذ به طور کامل نیز برخوردار هستند. به این نکته توجه کنید که تونرهای حاوی الکل، مناسب برای پاکسازی پوست نخواهند بود و سبب خواهند شد که پوست خشک شود.

بهتر است تونرهایی مورد استفاده قرار گیرد که مواد قابض طبیعی مانند عصاره فندق دارند. زیرا چنین ترکیباتی می‌تواند سبب تسکین پوست و پاکسازی منافذ آن به گونه‌ای موثر شود. تونرهای قابض ممکن است در برخی از افراد سبب ایجاد حساسیت شود؛ در نتیجه امتحان کردن آن روی بخشی از پوست پیش از استفاده از آن، توصیه می‌شود.

ماساژ پوست با کاغذ بلات

اگر درخشش پوستتان به علت چربی برای شما آزاردهنده است و تمایل به کمتر کردن آن دارید، کاغذ بلات برای شما مفید است. این کاغذها روی عملکرد غدد ترشح کننده سبوم اثری نخواهند داشت و به عنوان راهکار درمانی یا کنترلی در نظر گرفته نمی‌شوند. تا زمان مشغول بودن به این درمان، می‌توان از کاغذ بلات استفاده کرد که جلوه پوست طبیعی‌تر شود. پاکسازی صورت به طور روزانه با استفاده از چنین کاغذهایی می‌تواند سبب باز نگه داشته شدن راه‌های تنفسی پوست شود و همچنین موجب تسریع انجام درمان‌های کنترل سطح چربی پوست نیز خواهند شد.

درمان قطعی برای پوست چرب

تغییر در رژیم غذایی؛ از دیگر راه‌های درمان قطعی برای پوست چرب

مصرف غذاهای چرب، شور، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های افزایش‌دهنده قند خون برای افراد دارای پوست چرب، مضر و زیان آور هستند و می‌توانند ترشح سبوم را افزایش دهند. به همین علت است که توصیه می‌شود افرادی که مشغول درمان چربی پوست خود هستند، آن دسته از مواد غذایی را مورد استفاده قرار دهند که چربی کمتری دارند و دارای آنتی آکسیدان‌هایی هستند که چربی را از بین می‌برند. در واقع بهتر است که گنجاندن این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود مورد توجه قرار دهند.

  • میوه و سبزیجات تازه
  • نخود فرنگی
  • انواع حبوبات به ویژه انواع لوبیا
  • شیر کم چرب
  • غلات کامل مانند گندم، جوی دو سر و سایر موارد

مرطوب‌کننده‌های سازگار با پوست چرب را امتحان کنید

اکثر افراد دارای پوست چرب، استفاده از مرطوب کننده را به طور مرتب انجام نمی‌دهند. زیرا اعتقاد دارند که این کرم‌ها افزایش دهنده سطح چربی پوست هستند. این تصوری اشتباه است و مرطوب کننده‌هایی که فاقد چربی هستند، می‌توانند میزان چربی ترشح شده از سطح پوست را کنترل کنند. کرم‌های حاوی آلوئه ورا، عصاره چای سبز، روغن درخت چای و ترکیبات خشک کننده پوست (به میزان اندک) که دارای آنتی اکسیدان‌های از بین برنده چربی هستند، می‌تواند انتخاب خوبی برای چنین افرادی باشد.

به کار بردن لایه‌بردارهای حاوی سالیسیلیک اسید

ترکیبات لایه بردار دارای سالیسیلیک اسید می‌توانند سبب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شوند و موجب باز شدن راه‌های تنفسی آن نیز خواهند شد. علاوه بر این، چنین ترکیباتی باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی سطح پوست به طور کامل می‌شوند و رسیدن میزان چربی به حد تعادل را نیز انجام خواهند دادند.

ماساژ ملایم و دورانی را می‌توان بهترین شیوه قرار دادن این مواد روی پوست در نظر گرفت که این ماساژ باید در حدود ۳۰ ثانیه به طول انجامد و شسته شدن پوست با آب گرم نیز بعد از آن اجرا شود. این کار بهتر است شب‌ها قبل از خواب یا در هنگام حضور در منزل به مدت چند ساعت انجام شود. استفاده از مرطوب کننده فاقد چربی نیز پس از شستشو توصیه می‌شود.

کنترل استرس؛ یکی دیگر از راه‌های درمان قطعی برای پوست چرب

استرس قابلیت اثرگذاری روی میزان چربی‌های بدن دارد و غدد چربی نیز از این قاعده پیروی می‌کنند. به همین علت توصیه می‌شود که ورزش‌های کمک کننده به تمدد اعصاب و کنترل استرس (مانند یوگا و مدیتیشن) مورد توجه قرار گیرد.

درمان قطعی برای پوست چرب

پیاده‌روی و دوی نرم به صورت منظم می‌توانند سبب آزاد شدن ذهن شما از موضوعات استرس زا شوند. مواردی مانند خواب کافی، حذف کردن سیگار، افزایش مایعات در رژیم غذایی و خودداری از مصرف الکل را می‌توان به عنوان عوامل کنترل کننده استرس مطرح کرد.

نوشیدن آب کافی

نبود آب کافی، یکی از دلایل افزایش سطح چربی در بدن است. باید علاوه بر مواقع احساس تشنگی، نوشیدن آب زیاد را مورد توجه قرار داد و استفاده از محصولات آبرسان و مرطوب کننده را نیز به صورت مداوم انجام داد که پوست چرب‌تر نشود.

این مکانیزمی طبیعی است که بدن قادر به تولید آب نخواهد بود، اما می‌تواند فعالیت غدد چربی را افزایش دهد و از این طریق، جبران تولید نکردن آب را بکند و این آغاز مشکلات دیگر خواهد بود. پس چند لیوان بیشتر آب بنوشید و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

کلام آخر

این مقاله به موضوع “درمان قطعی برای پوست چرب” پرداخته و مطالبی را درباره این موضوع به مخاطبان خود ارائه کرده است. در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که در صورت عدم دریافت نتیجه از چنین راهکارهایی به دکتر پوست جنوب تهران و سایر نقاط تهران مراجعه کنید و ارتباط با دکتر پوست آنلاین یا حضوری را جدی بگیرید. در ادامه، آدرس یک وب سایت ارائه شده است. به منظور بررسی بیشتر و آشنایی با کاربرد این وب سایت و خدمات ارائه شده از طریق آن به مطالعه ادامه مطلب بپردازید.

قابلیت وب سایت دکتر با من این است که قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز افراد مراجعه کننده را به آنها دارد.

منظور از خدمات پزشکی، مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی است. به عبارت بهتر این وب سایت، راهی برای برقراری ارتباط بین پزشکان و افراد مراجعه کننده و متقاضی دریافت خدمات خواهد بود. در واقع این وب سایت، خدمات پزشکی را برای کاربران قابل دسترسی خواهد کرد.

توصیه این است که به این وب سایت مراجعه کنید. پس از تعیین کردن نوع نیاز در دریافت خدمات به طور دقیق خواهید توانست که در هر کدام از زمینه‌های پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید. به عبارت بهتر با مشخص کردن نوع نیاز خود می‌توانید به خدمات پزشکی به گونه‌ای ساده‌تر دسترسی پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد