ارتباط چربی پوست سر و ریزش مو چیست؟

0

این مقاله قصد دارد راجع به موضوع ارتباط چربی پوست سر و ریزش مو صحبت کند و مطالبی را در این زمینه به افراد علاقه مند ارائه دهد.

رابطه بین پوست سر چرب و ریزش مو برای اکثر افراد حائز اهمیت است. چربی زیاد در پوست سر سبب می شود که موها بیش از حد چرب شود. اگر چه هیچ مدرکی وجود ندارد که روغن اضافی پوست سر منجر به بیماری هایی از جمله آلوپسی می شود، اما قطعا پوست سر را تحریک می کند و ریزش مو و سایر مشکلات را به وجود آورد.

ماده ای به نام سبوم را می توان علت اصلی چرب شدن موها دانست که تولید آن توسط غدد موجود در پوست سر به طور طبیعی انجام می شود. اما سوال اصلی این است که آیا چربی پوست سر سبب می شود که موها ریزش پیدا کند و آیا راهی وجود دارد تا بتوان از این رویداد جلوگیری کرد؟ آیا مراجعه به متخصص پوست و مو لازم است؟

برای دریافت پاسخ این سوالات با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

سبوم چیست؟

سبوم را باید به عنوان یک اصطلاح پزشکی برای چربی های پوست سر تعریف کرد که تولید آنها به وسیله غدد چربی میکروسکوپی پنهان شده در پوست سر و عمق درم انجام شده و منجر به چرب شدن موها می شود.
برای پاسخ به این پرسش که آیا چربی پوست سر زمینه ساز ریزش مو است یا خیر، باید به این نکته توجه کرد که سبوم را باید مخلوطی از چربی و سلول های مرده این غدد دانست. با متصل شدن این ترکیبات به فولیکول های مو و آزادسازی محتویات خود از طریق منافذ موجود در آن، چرب و کثیف شدن موها و مسدود شدن منافذ رخ خواهد داد و این موضوع زمان آغاز شدن مشکلات پوست و مو است.
غدد چربی در کلیه بخش های بدن به خصوص صورت و سر موجود هستند که در حالت عادی و طبیعی، دارای مزایایی برای بدن خواهند بود.

در حال حاضر افراد بسیار زیادی با مشکل ریزش مو مواجه هستند که می تواند زمینه ساز اضطراب و افسردگی بیش از حد شود. عواملی که می توانند سلامت موها را کاهش دهند، بسیار زیاد هستند، اما تولید بیش از حد سبوم تاثیر قابل توجهی روی این موضوع دارد و می تواند نقش محرک را داشته باشد. این موضوع می تواند برای افراد ناخوشایند باشد، اما شیوه های بسیار زیادی وجود دارد که می تواند از تجمع بیش از اندازه سبوم روی پوست سر جلوگیری کند.

ارتباط چربی پوست سر و ریزش مو چیست؟

ارتباط چربی پوست سر و ریزش مو
ارتباط چربی پوست سر و ریزش مو

در این بخش، موضوع رابطه بین سبوم و از بین رفتن موها بررسی خواهد شد تا مشخص شود که آیا چربی پوست سر، ریزش مو را به دنبال دارد یا خیر؟

سبوم های روی پوست با مزایای بسیار زیادی برای سلامتی پوست و مو همراه هستند. آنها سبب ایجاد رطوبت در موها می شوند و موجب جلوگیری از شکستن آنها خواهند شد. علاوه بر این چربی تولید شده در سر کمک می کند تا PH طبیعی پوست حفظ شود و از خشک شدن سلول های پوستی جلوگیری می کند.

اما چنانچه به آن اشاره شد، تولید چربی بیش از حد منجر به چرب شدن شدید موها می شود و این موضوع تاثیری منفی بر چرخه رشد آنها دارد. همچنین پوست سر چرب می تواند موجب رشد قارچ مخمر شود و در نتیجه شوره سر را ایجاد کند که خود یکی از علت های ریزش مو به شمار می آید.

بنابراین می توان گفت که درست است وجود میزانی از چربی برای حفظ سلامتی موها دارای فوایدی است، اما پاسخ به پرسش آیا چربی پوست منجر به ریزش مو می شود، مثبت است و ارتباط چربی پوست سر و ریزش مو وجود دارد. ترشح بیش از حد سبوم می تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند و موها را از بین ببرد.

دلایل چرب شدن سریع پوست سر چیست؟

دلایل چربی پوست سر
دلایل چربی پوست سر

تا اینجا به بررسی ارتباط چربی پوست سر و ریزش مو پرداخته شد. اما علت تولید بیش از حد سبوم چیست؟

برخی از افراد به صورت ارثی دارای موهای چربی هستند، اما لزوما با ریزش مو مواجه نیستند. اما مشکل هنگامی است که تغییر موهای معمولی یا خشک رخ می دهد و چرب می شوند. در ادامه به دلایل بروز این مشکل پرداخته خواهد شد.

رژیم غذایی غنی از چربی

رژیم غذایی که از چربی غنی شده است و میزان میوه و سبزیجات آن اندک است، می تواند تاثیر قابل توجهی بر تولید سبوم در پوست بدن به خصوص پوست سر داشته باشد. استرس روی بخش های مختلف بدن به ویژه موها تاثیرات منفی قابل توجهی دارد. به عنوان مثال تولید چربی می تواند چربی پوست سر را افزایش دهد و سپس منجر به ریزش مو می شود.

بیماری های پوستی

برخی از بیماری های پوستی می تواند زمینه ساز ترشح چربی اضافی روی پوست شود و در نتیجه موها را چرب کند و سبب ریزش آنها شود.

بهداشت ضعیف مو

اهمیت مراقبت از مو، شستشوی کافی، نگهداری صحیح از موها و استفاده از شامپوهای مناسب و مخصوص باید همواره مورد توجه قرار گیرند. البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که شستشوی بیش از حد موها موجب خشک شدن پوست خواهد شد و مشکلات دیگری را نیز به وجود می آورد.

موارد مطرح شده را باید به عنوان ملاحظات کلی در نظر گرفت. پیشنهاد می شود که با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا دلایل بروز این مشکل به طور دقیق تر بررسی شود. پزشک این توانایی را دارد که تشخیص دهد آیا چربی پوست سر منجر به ریزش مو شده است یا مشکلات دیگری وجود دارد و برطرف کردن این موضوع چگونه امکان پذیر است؟

با تجزیه و تحلیل مشکل توسط یک متخصص ممکن است با رعایت موارد زیر شامل ایجاد چند تغییر کوچک در عادت های غذایی، این مشکل کمتر شده یا به طور کامل حل شود:

  • کاهش چربی غذا
  • افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات و غذا های غنی از ویتامین B و زینک
  • همچنین افزایش مصرف آب روزانه

چرخه از دست دادن موها در اثر ترشح چربی اضافی

ریزش مو در اثر چربی بیش از حد کف سر
ریزش مو در اثر چربی بیش از حد کف سر

چنانچه که به این موضوع اشاره شد، غدد چربی که تولید کننده سبوم هستند، فولیکول های مو را احاطه کرده اند. با ترشح بیش از اندازه چربی توسط این غدد، مسدود شدن فولیکول های مو رخ خواهد داد. این مشکل می تواند منجر به عفونت شده و سبب کاهش بهره وری چرخه رشد مو شود و در نهایت سلامتی موها را به خطر اندازد.

با پدید آمدن چربی اضافی در سر، موها کم رنگ تر از پیش به نظر می رسند، زیرا چربی اضافی سبب غرق شدن فولیکول های مو شده و موجب کمتر شدن کارایی آنها می شود. تجمع این میزان اضافی سبوم روی پوست سر باعث مسدود شدن منافذ آن خواهد شد و سفت شدن آن با گذشت زمان را در بر خواهد داشت. در نهایت نازک تر شدن موها رخ می دهد و با طی شدن چرخه طبیعی رشد، ریزش آنها سریع تر از حد معمول خواهد بود.

کلام آخر

این مقاله به موضوع ارتباط چربی پوست سر و ریزش مو پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه داده است. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که در صورت لزوم، توصیه برقراری ارتباط با دکتر مو و مراجعه به دکتر متخصص مو غرب تهران و سایر نقاط تهران است.

وب سایت دکتر با من از قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز به مراجعه کنندگان برخوردار است. منظور از خدمات پزشکی، مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی است. به عبارت بهتر این وب سایت، راهی برای برقراری ارتباط بین پزشکان و مراجعه کنندگان خواهد بود. در واقع وب سایت دکتر با من می تواند خدمات پزشکی را در دسترس کاربران مراجعه کننده قرار دهد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد