نکات مراقبت از پوست خشک چیست؟

0

مراقبت از پوست خشک برای کسانی که چنین پوستی دارند، ضروری است، چرا که این نوع از پوست شکننده و در معرض آسیب‌ها زیادی است. علاوه بر این‌ها اگر از پوست‌ خشک به درستی مراقبت نکنید، نشانه‌های پیری روی آن به سرعت نمایان می‌شود.

موادی که برای مراقبت از آن‌ها نیاز دارید، در مواقعی متفاوت با پوست چرب است. بنابراین اگر در تهران زندگی می‌‌کنید و تمایل دارید مراقبت‌هایی تخصصی‌تر در این رابطه دریافت کنید، باید نظر دکتر پوست در تهران را هم جویا شوید. در سایت دکتر با من تماس با دکتر پوست برای شما تسهیل شده است.

این سایت به معرفی متخصص پوست در تهران می‌پردازد و با مراجعه به آن آدرس و شماره تماس آن‌‌ها را نیز می‌توانید پیدا کنید.

حمام منظم

مدت زمانی که شما در حمام می‌گذرانید، می‌تواند روی پوستتان تاثیر منفی یا مثبت بگذارد. برای مثال به مدت طولانی در حمام با آب گرم بدن و صورت خود را شست و شو دهید، پوست شما خشک خواهد شد.

همینطور در حمام برای مراقبت از پوست خشک از ژل یا صابون مخصوص پوست خشک استفاده کنید که رطوبت صورت شما حفظ و فراهم شود. مواد شوینده نامناسب می‌تواند با از بین بردن رطوبت پوست صورت شما را خشک کند.

مراقبت از پوست خشک بعد از حمام

بعد از حمام کردن پوست نیاز به مراقبت دارد. اولین قدم برای این پوست‌ها بعد از حمام این است که پوست صورت خود را با حوله خشک نکنید. اجازه دهید که آب روی آن باقی بماند تا به نرم شدن آن کمک کند.

با این کار دچار خارش پوست که برای پوست خشک زیاد اتفاق میفتد، نخواهید شد. استفاده از انواع لوسیون‌های مناسب پوست خشک راه حل خوبی برای کمک به سلامتی این پوست‌ها بعد از دوش گرفتن است.

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب

در بازار مرطوب‌کننده‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید نوع مناسب آن را برای خود تهیه کنید. دقت کنید که مرطوب‌کننده‌های پوست‌های خشک متفاوت با مرطوب‌کننده‌های نوع چرب هستند. انواعی که برای پوست خشک مناسب به حساب می‌آیند، معمولا حاوی دایمتیکون که نوعی سلیکون برای حفظ رطوبت است، هستند.

مراقبت از پوست خشک

استفاده از کرم‌های ضدپیری

این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که به سفت شدن پوست کمک می‌کنند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای پوست‌های خشک به شمار نمی‌آیند، چرا که می‌توانند این پوست‌ها را از آنچه که هستند، خشک‌تر کنند. اما می‌توانید از انواعی از کرم‌های ضدپیری استفاده کنید که حاوی رتینوید یا AHAs نباشند.

استفاده از قرص ماهی

برای مراقبت از پوست خشک استفاده از قرص ماهی بسیار مفید است. قرص ماهی سرشار از مواد غنی برای تغذیه انواع پوست است. این قرص نوعی روغن است که با وارد شدن به بدن باعث تسکین پوست خشک می‌شود که در برابر عوامل بسیاری آسیب‌پذیر است. این قرص حاوی مقدار زیادی اسید‌های چرب امگا ۳ است.

به لب‌ها رسیدگی کنید

بسیاری از مردم هستند که انواع و اقسام کرم‌ها را به پوست صورت و بدن خود می‌زنند که آن را از خشکی خارج کنند، اما کمترین توجهی به پوست لب خود نشان نمی‌دهند.

پوست این قسمت از بدن بسیار حساس است و در معرض خشک شدن و آسیب‌ دیدن قرار دارد. در بازار انواع کرم‌ها تحت عنوان مرهم لب یا بالم لب به فروش می‌رسند. این محصولات می‌توانند پوست لب را تغذیه و از حالت خشک خارج کنند.

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را از یاد نبرید

پوست خشک در برابر اشعه آفتاب آسیب‌پذیری زیادی دارد. اگر با ضدآفتاب از پوست خود مراقبت نکنید، چین و چروک‌ها روی صورتتان خیلی زود نمایان خواهند شد.

برای اینکه نتیجه خوبی از ضدآفتاب بگیرید، باید ضدآفتاب مناسب پوست خود را تهیه کنید. یک متخصص پوست و مو می‌تواند در این زمینه شما را به درستی راهنمایی کند.

چگونه از پوست خشک در زمستان مراقبت کنیم؟

پوست خشک در سرمای زمستان مستعد آسیب بیشتری است، چرا که سرمای هوا باعث از بین بردن رطوبت پوست و خشک‌تر شدن آن می‌شود. ما برای مقابله با این آسیب‌ها در این فصل به شما چند راهکار خانگی را معرفی می‌کنیم.

روغن زیتون

کسی نیست که از خواص روغن زیتون برای پوست بدن آگاهی نداشته باشد. این ماده مغذی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و اسید چرب است که می‌تواند از پوست در برابر خشک شدن محافظت کند.

 مراقبت از پوست خشک

شیوه مناسب استفاده از آن آغشتن کمی از آن روی بدن نیم ساعت قبل از حمام کردن است. شیوه دیگر استفاده از آن مخلوط کردن آن با شکر قهوه‌ای و عسل است. این ترکیب را روی پوست خود ماساژ دهید.

شیر

پوست‌های خشک مستعد خارش هستند. برای تسکین آن می‌توانید از شیر استفاده کنید. کمی شیر را در یک ظرف بریزید و با پارچه آن را روی پوست خود اعمال کنید. شیر که حاوی اسید لاکتیک است، با خاصیت ضدالتهاب خود این خارش‌ها را از بین می‌برد.

روغن نارگیل

یکی دیگر از شیوه‌های مراقبت از پوست خشک استفاده از روغن نارگیل است. خارش پوست خشک در زمستان تشدید می‌شود، مخصوصا روی قسمت‌هایی مانند آرنج و زانو.

آغشتن این روغن در این قسمت‌ها به تسکین این خارش‌ها کمک می‌کند. قبل از استفاده از آن‌ها بهتر است که پوست را مرطوب کنید. بعد از آغشتن روغن آن قسمت‌ها را با پارچه بپوشانید.

آلوئه‌ورا

این گیاه پرفایده یک آبرسان بسیار قوی به شمار می‌‌آید. قرار دادن یک تکه از آن روی پوست خشک نه تنها خارش آن را از بین می‌برد، بلکه پوست را نیز مرطوب می‌کند. استفاده از آلوئه‌ورا یکی از رایج‌ترین اقداماتی است که افراد دارای پوست خشک در زمستان برای محافظت از پوست انجام می‌دهند.

استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز

Use of humidifiers

برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست انواع و اقسام دستگاه‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها دستگاه‌ها رطوبت‌ساز است. در زمستان بیش از هر زمان دیگری این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون سرما رطوبت بدن را از بین می‌برد. این دستگاه در نزدیکی شما می‌تواند به تامین رطوبت پوستتان کمک کند.

تغییر در رژیم غذایی

در فصول سرد می‌توانید برای محافظت بیشتر از پوست خشک خود رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاهایی را مصرف کنید که حاوی چربی بیشتری هستند. خوردن گردو، روغن زیتون و آووکادو چربی سالم برای پوست شما فراهم می‌کند. در کنار خوردن این مواد نوشیدنی‌‌‌‌هایی مانند الکل، کافیین و قهوه را حذف کنید.

استفاده از اسکراب ملایم

یکی از قدم‌هایی که برای مراقبت از پوست خشک باید بردارید، استفاده از اسکراب است. اما نکته‌ای که در تهیه این اسکراب‌ها باید در نظر داشته باشید، نوع آن‌ها است.

اسکراب پوست خشک باید ملایم‌تر از انواع پوست‌های دیگر باشد، در غیر این صورت دچار آسیب جدی خواهد شد. استفاده از اسکراب‌هایی که حاوی ویتامین E باشند، گزینه‌های مناسبی هستند.

در پایان

در مراقبت از پوست خشک باید این نکته را در نظر داشته باشید که باید به طور مداوم انجام شود. مخصوصا اگر از شیوه‌های گیاهی و خانگی استفاده می‌کنید. شیوه‌های گیاهی معمولا هزینه کمتری دارند، اما در طولانی مدت کارساز خواهند بود.

در عوض استفاده از مواد شیمیایی مطمئنا هزینه‌های زیادی برای شما در بر خواهند داشت. به هر صورت باید به طور مرتب از پوست مراقبت به عمل آورید و با یک متخصص پوست در ارتباط باشید. در این مقاله چندین شیوه برای این منظور به شما معرفی کردیم که می‌توانید مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد