با روش‌های مراقبت از پوست بعد از بوتاکس آشنا شوید!

0

اگر شما به تازگی بوتاکس انجام داده‌اید و به دنبال روش‌های مراقبت از پوست بعد از بوتاکس هستید، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

بوتاکس دارویی تزریقی است که باعث می‌شود عضلات صورت شما به طور موقت فلج شوند. در ترکیب این دارو ماده onobotulinumtoxin A وجود دارد که نوعی نوروتوکسین ترشح شده از باکتری به نام Clostridium botulinum است.

این ماده در غلظت‌های بالا سبب ایجاد مسمومیت بوتولیسم خواهد شد که نوعی فلج عضلانی است و بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده به این سم به وجود می‌آید.

اما با این وجود تزریق بوتاکس معمولا بی‌خطر است. در تزریق بوتاکس این سم را رقیق می‌کنند که باعث می‌شود انقباض عضلات رخ ندهد و تنها عضلات کمی شل شوند که باعث از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود.

بیشترین کاربرد بوتاکس برای از بین بردن یا کاهش چین و چروک صورت است، اما علاوه بر آن، گاهی در درمان بیماری‌های زیر نیز به کار می‌رود:

  • درمان میگرن مزمن
  • درمان بیماری هیپرهیدروزیس یا تعریق زیاد
  • در درمان مثانه بیش‌فعال
  • برای تنبلی چشم
  • برای دیستونی دهانه رحم (اسپاسم گردن رحم)

درواقع اصطلاح «بوتاکس» یک نام تجاری در صنعت دارو محسوب می‌شود، زیرا انواع دیگری از سم بوتولینوم A با عنوان‌های تجاری دیگر مانند Dysport و Xeomin نیز موجود است.

در هر صورت، شما از هر کدام از عنوان‌های تجاری این دارو که استفاده کرده باشید، مراقبت‌های لازم برای شما بعد از انجام آن مشابه است. در این مقاله انواع بوتولینوم A را با عنوان بوتاکس نام می‌بریم.

نکات لازم برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس

مراقبت از پوست بعد از بوتاکس

هدف از رعایت نکات لازم برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس این است که بتوانید از درمان خود بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین، رعایت این نکات می‌تواند به شما کمک کند که از انتقال کبودی ناحیه بوتاکس به سایر نواحی بدن جلوگیری کنید.

در روز انجام بوتاکس بهتر است موارد زیر رعایت شود:

  • می‌توانید صورت خود را به آهستگی ورزش دهید.
  • قبل و بعد از انجام بوتاکس استراحت کنید.
  • کارهایی مانند دویدن، پریدن، بالا رفتن از پله‌ها و هرگونه فعالیت‌ بدنی سنگین را که موجب بالا رفتن ضربان قلب می‌شود، انجام ندهید.
  • به ناحیه بوتاکس شده به هیچ وجه دست نزنید. از لمس کردن، ماساژ دادن و خاراندن آن خودداری کنید.

بعد از انجام بوتاکس، موارد زیر را رعایت کنید.

می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید

تزریق بوتاکس یک عمل سرپایی است و نیازی نیست بعد از آن در منزل بمانید و استراحت کنید. پس با خیال راحت می‌توانید به محل کار یا مدرسه بروید یا دوستانتان را ملاقات کنید.

برای انجام فعالیت‌های ورزشی ۲۴ ساعت صبر کنید

برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید و ورزش بخشی از برنامه روزانه شما است، باز هم بهتر است مدتی که کمترین آن ۲۴ ساعت است، صبر کنید. بسته به نظر پزشکتان این مدت می‌تواند بیشتر باشد.

ورزش کردن چون باعث زیاد شدن جریان خون به سمت ماهیچه‌ها می‌شود، می‌تواند سم را در بدنتان پخش کند یا تورم و کبودی را در ناحیه بوتاکس افزایش دهد.

همچنین، به این دلیل که ورزش موجب انقباض ماهیچه‌ها می‌شود، می‌تواند اثر بوتاکس را کاهش دهد.

با این وجود، انجام ورزش‌های مخصوص صورت از جمله: اخم کردن، خندیدن و بالا بردن ابروها می‌تواند کمک کند که اثرات انجام بوتاکس روی صورت شما زودتر آشکار شود.

تا ۲۴ ساعت آرایش نکنید

اگر به تازگی بوتاکس تزریق کرده‌اید، تا ۲۴ ساعت منتظر بمانید و از آرایش صورت خودداری کنید. آرایش کردن باعث دست خوردن و ماساژ صورت می‌شود و می‌تواند سم را پخش کند.

بنشینید

بهتر است تا ۴ ساعت بعد از انجام تزریق بوتاکس در جای خود بنشینید. حرکاتی مانند خم شدن یا خوابیدن ممکن است سم را پخش کند و منجر به ایجاد کبودی در ناحیه تزریق شده شود.

در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید

مصرف بعضی از انواع داروها می‌تواند کبودی بعد بوتاکس را بیشتر کند. در زمان انجام بوتاکس این نوع داروها را قطع کنید و در مورد زمان شروع مجدد آن‌ها از پزشکتان سوال کنید.

مواردی که لازم است بعد از بوتاکس در انجام آن‌ها احتیاط کنید

برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس نیاز است در انجام بعضی کارها احتیاط کنید که مشکلی برایتان پیش نیاید. این موارد در روز انجام بوتاکس قطعا ممنوع هستند.

مراقبت از پوست بعد از بوتاکس

از مصرف الکل خودداری کنید

لازم است قبل از انجام تزریق بوتاکس، به مدت ۲۴ ساعت کاملا از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید، زیرا الکل خطر بروز کبودی در ناحیه بوتاکس را بیشتر می‌کند. برای احتیاط بیشتر لازم است تا ۲۴ ساعت بعد از عمل نیز از مصرف آن به دور باشید.

به صورت خود دست نزنید

برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس و جهت این که سم بوتاکس بعد از تزریق پخش نشود، حداقل به مدت یک شبانه روز اصلا به صورت خود دست نزنید. به توصیه برخی پزشکان بهتر است این نکته را تا سه روز رعایت کنید.

درمان‌های پوستی دیگر را هم زمان با تزریق بوتاکس انجام ندهید

برای این‌که بوتاکس در عضله شما مستقر شود، نیاز به گذشت زمان دارد. تا ۲۴ ساعت از انجام اعمال زیر دوری کنید:

  • شستشوی صورت
  • ماساژ صورت
  • استفاده از اسکراب‌ها و مواد لایه‌بردار
  • استفاده از پرکننده‌های پوستی

انجام این کارها باعث می‌شود اثربخشی درمان شما کم شود.

روی ناحیه بوتاکس خود نخوابید

تا جایی که برایتان امکان دارد، تلاش کنید روی ناحیه‌ای که به آن بوتاکس تزریق شده است، نخوابید. این کار باعث می‌شود که فشار به کمترین حد خود برسد و باعث می‌شود که بوتاکس بتواند در ماهیچه‌های صورت شما مستقر شود. همچنین، بهتر است تا ۴ ساعت بعد از تزریق فقط بنشینید و به هیچ وجه نخوابید.

از تابش آفتاب دور بمانید

لازم است برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس حداقل تا ۴ ساعت در معرض تابش نور خورشید و گرما نباشید. گرما می‌تواند باعث شود که گرگرفتگی افزایش پیدا کند و با بیشتر شدن فشار خون، ممکن است که خطر بروز کبودی بیشتر شود. برای احتیاط بیشتر، این زمان را ۲۴ تا ۴۸ ساعت در نظر بگیرید.

به‌ طور کلی، بهتر است در این مدت از تمام وسایلی که پوستتان را در معرض گرما قرار می‌دهند، خودداری کنید، یعنی وسایلی نظیر:

  • تخت‌های برنزه کننده پوست
  • انواع جکوزی‌ها
  • حتی دوش حمام یا آب گرم
  • انواع سونا

چه زمانی لازم است به پزشک خود مراجعه کنید؟

بعد از تزریق بوتاکس، ممکن است قرمزی، حساسیت یا تورم در ناحیه تزریق ظاهر شود که کاملا طبیعی است و نباید باعث نگرانی شما شود، زیرا این عوارض خود به‌ خود تا ۲۴ ساعت بعد از بین می‌روند.

بروز کبودی در این نواحی نیز بسیار شایع است. برای از بین بردن کبودی و تسکین آن می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. معمولا کبودی در ناحیه تزریق بعد از گذشت ۲ هفته برطرف می‌شود، اما چنانچه متوجه بروز هر یک از علایم زیر شدید، لازم است به پزشک خود مراجعه کنید:

  • احساس ضعف عضلانی
  • داشتن مشکل در بلع غذا
  • بروز اشکال در صحبت کردن
  • بروز مشکلات تنفسی
  • ضعیف شدن کنترلتان روی مثانه
  • هرگونه تغییر در وضعیت بینایی

این وضعیت‌ها به ندرت ممکن است رخ دهند، اما در صورت بروز، نیاز به مداخله پزشک و انجام اقدامات فوری دارند.

در پایان

بوتاکس درمانی سرپایی است برای کاهش چین و چروک‌های پوست که در مطب پزشک متخصص پوست و مو می‌تواند انجام شود و بعد از آن بلافاصله می‌توانید به خانه بروید و از روز بعد فعالیت‌های خود را از سر بگیرید، اما لازم است مراقبت از پوست بعد از بوتاکس به خوبی انجام شود که بهترین نتایج را از درمان خود بگیرید.

اگر به دنبال دکتر پوست عالی برای انجام بوتاکس هستید یا می‌خواهید بهترین دکتر پوست جنوب تهران را به شما معرفی کنیم، لازم است با تلفن‌های موجود در سایت دکتر با من تماس بگیرید که از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد