مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت کدام هستند؟

0

روی پوست خود چین و چروک یا لکه‌های قهوه‌ای می‌بینید که قبلا آنجا نبودند؟ افتادگی پوست چطور؟ اصلا نگران نباشید، چرا که شما تنها نیستید؛ این‌ها نشانه‌هایی از پیری پوست هستند که به کمک مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت و رژیم غذایی درست می‌توانید تا حدی اثرات آن‌ها را کم‌تر کنید و شادابی را به پوست خود بازگردانید.

برای داشتن پوست خوب باید در وهله اول تغذیه مناسب داشت که پوست رطوبت و شادابی خود را حفظ کند. برای اینکه رژیم غذایی درستی داشته باشید، مشاوره با دکتر پوست خالی از لطف نیست و می‌تواند شما را در داشتن برنامه غذایی مناسب کمک کند. شما ‌می‌توانید از طریق وبسایت دکتر با من توسط بهترین متخصص پوست در تهران ویزیت شوید و مشکلات پوستی خود را درمان کنید.

برای شناخت مواد مناسب برای جوان نگه داشتن پوست با ما همراه باشید.

آشنایی با مواد غذایی لازم جهت ترمیم پوست

بدن انسان از ابتدا قابلیت تولید مواد مورد نیاز برای سالم نگه داشتن پوست را دارد. کافی است به پوست کودکان نگاه کنید؛ اما به مروز زمان و تحت تاثیر فاکتورهای محیطی و ژنتیکی، این قابلیت بدن ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین باید به کمک آن رفت و مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت را به آن رساند.

رژیم غذایی که شامل فیبر، روغن‌های مفید و میوه و سبزیجات خام باشد، در سلامت پوست تاثیر به سزایی می‌گذارد. برای دریافت رژیم متناسب با نیازهای پوستیتان، حتما با متخصص پوست و مو خود مشورت کنید. در ادامه، مواد مغذی که سبب درخشندگی و شادابی پوست شما می‌شود را ذکر کرده‌ایم.

زنجبیل

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زنجبیل بر هیچکس پوشیده نیست؛ این ماده غذایی می‌تواند پوست را تسکین دهد و التهاب را از بین ببرد. همچنین خاصیت آنتی باکتریالی زنجبیل می‌تواند میکروب‌های موجود در سطح پوست را نابود کند که این ویژگی، زنجبیل را به عاملی ضد جوش تبدیل کرده است.

از زنجبیل می‌توان حتی به عنوان ماسک صورت هم استفاده کرد؛ کافی است آن را با عسل که خود ماده‌ای آنتی باکتریال و ضد قارچ است، مخلوط کنید و روی پوست بمالید تا از شر جوش‌ها‌یتان خلاص شوید.

مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت

دانه چیا

یکی از غنی‌ترین منابع امگا ۳، دانه چیا است. امگا ۳ در واقع به پوست برای عملکرد بهتر سلول‌های پوستی کمک می‌کند و سبب تولید کلاژن می‌شود تا پوست سفت‌تر باشد و از ایجاد چین و چروک نیز جلوگیری شود. دانه چیا با داشتن منابع سرشاری از ویتامین آ، سی، آهن و پتاسیوم سبب درخشندگی پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن نیز می‌شود. بنابراین سعی کنید این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جا دهید.

گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی یکی از بهترین مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت است. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است؛ یک آنتی اکسید قوی که علاوه بر خواص ضدپیری، از بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری می‌کند. این ماده مغذی وقتی پخته ‌شود، بهتر جذب بدن می‌شود؛ بنابراین سعی کنید از گوجه پخته در غذاهایتان بیشتر استفاده کنید.

دارچین

دارچین آنتی اکسیدانی قوی است و خاصیت آنتی باکتریالی دارد؛ این خاصیت آن باعث شده که ماده‌ای موثر در از بین بردن آکنه باشد. دارچین همچنین سبب افزایش گردش خون می‌شود که در پی آن، خون بیشتری را به سطح پوست رسانده و در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به پوست می‌رسد. این ادویه همچنین سطح قند خون را تنظیم می‌کند و برای سلامتی بسیار مفید است.

سعی کنید مقداری از آن را هر روز با چای یا قهوه خود میل کنید که از خواص آن بهره‌مند شوید.

ماهی سالمون

متخصص پوست و مو معمولا غذای دریایی را در رژیم غذایی مراجعه کننده لحاظ می‌کند که دلیل آن هم واضح است؛ غذاهای دریایی هم برای سلامتی بدن و هم برای داشتن پوستی سالم و شفاف، بسیار مفید هستند. بهترین مثال هم پوست ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها است! معمولا در رژیم غذایی مردمان این دو کشور، غذاهای دریایی زیادی مصرف می‌شود و در نتیجه پوست شاداب‌تر و بهتری دارند.

ماهی سالمون به دلیل اینکه منبع غنی از امگا ۳ است، پوست را برای ساختن کلاژن بیشتر کمک می‌کند. مصرف امگا ۳ همچنین موجب رطوبت رسانی به پوست می‌شود و چون خاصیت ضد التهابی دارد، از بروز انواع آکنه در بدن جلوگیری می‌کند. ماهی سالمون سرشار از منابع مغذی آنتی اکسیدان، ویتامین و امگا ۳ است که پوست شما سالم و جوان نگه می‌دارد.

سفیده تخم مرغ

یکی از بهترین مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت سفیده تخم مرغ است؛ سفیده تخم مرغ علاوه بر اینکه مقدار زیادی پروتئین به بدن می‌رساند، حاوی مقادیر زیادی لیزین و پرولین که نوعی آمینو اسید هستند، است؛ آمینو اسید موجب قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن، حفظ رطوبت پوست و کشسانی آن می‌شود و به بدن در تولید بیشتر کلاژن کمک می‌کند.

اگر هم گیاهخوار هستید، می‌توانید به جای مصرف تخم مرغ از آجیل به خصوص بادام زمینی استفاده کنید؛ آجیل منبع سرشار از لیزین است که نیاز روزانه افراد را تامین می‌کند.

سبزی برگی

سبزی‌های برگی مانند اسفناج، کلم پیج و برگ کلم منابع خوب ویتامین K هستند که گردش خون در بدن را افزایش می‌دهند. اسفناج همچنین سرشار از روی است که این ماده به خاطر خاصیت ضد التهابی، از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

کلم پیچ و اسفناج همچنین دارای زآگزانتین هستند؛ زآگزانتین یک آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و عوامل استرس‌زا دفاع می‌کند. این ماده تنها برای بهتر شدن پوست نیست و در حفظ سلامتی بدن نیز موثر است.

پاپریکا

مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت

پاپریکا با داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین C و A، یکی از بهترین مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت است که می‌تواند مقادیر زیادی از مواد معدنی را به پوست شما برساند. پاپریکا یه خاطر داشتن زآگزانتین از پوست در برابر نور آبی محافظت می‌کند و بخاطر طبیعت آنتی اکسیدانش، آسیب وارد شده توسط نور خورشید را درمان و روند پیری را کاهش می‌دهد.

سعی کنید از پاپریکا در غذاهایتان بیشتر استفاده کنید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.

زردچوبه

زردچوبه از دیرباز در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته است و در دم کردنی‌ها و ماسک‌های خانگی از آن استفاده زیادی می‌شود.

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که این ماده در مبارزه با رادیکال‌های آزاد که سبب کدری و بی حالی پوست می‌شوند، بسیار موثر عمل می‌کند. زردچوبه همچنین پوست را تحریک به کلاژن سازی بیشتر می‌کند و موجب کشسانی پوست نیز می‌شود. زردچوبه همچنین می‌تواند با چین و چروک‌های سطحی و ریز مبارزه کند. بنابراین سعی کنید هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی از زردچوبه در رژیم غذایی و روتین پوستی خود استفاده کنید.

کلام آخر

بیشتر مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت در دسترس ما هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در رژیم غذایی وارد کرد و نتیجه دید، اما در نظر داشته باشید که مشکلات ظاهری ممکن است حاکی از مشکلات درونی باشند؛ پس حتما قبل از هر کاری و برای اطمینان بیشتر، مشاوره با دکتر پوست را اولویت قرار دهید و از سلامت ارگان‌های داخلی بدنتان مطمئن شوید.

ما در این مقاله سعی کردیم مواد غذایی لازم جهت ترمیم پوست را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید از طریق سایت دکتر با من توسط بهترین متخصص پوست در تهران ویزیت شوید و مشکلات پوستی خود را برطرف کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد