هر آنچه که باید درباره شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک بدانید!

0

در حالت عادی بعد از جراحی لیپوماتیک نباید شل­شدگی پوست اتفاق بیفتد. اگر این امر رخ دهد، این معنا را دارد که جراحی به درستی انجام نشده یا بیمار به درستی شرایط بعد از عمل را رعایت نکرده است. شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک از آن دسته مشکلاتی است که افراد درگیر با آن را به طور جدی آزار می­دهد.

زمانی که شل شدگی در پوست اتفاق می­افتد، ظاهر آن بسیار ناپسند می­شود و زیبایی خود را از دست می­دهد. به همین دلیل است که کسانی که این مشکل را تجربه می­کنند، همواره به دنبال راهی برای برطرف کردن آن هستند.

در این مقاله به طور کامل هر آنچه که باید درباره شل ­شدن پوست بعد از جراحی لیپوماتیک بدانید را بررسی خواهیم کرد و علل و راه­های درمان آن را به شما خواهیم گفت که با این عارضه به طور کامل آشنا شوید.

لیپوماتیک چیست؟

جراحی لیپوماتیک فرصتی برای افراد مختلف است که بتوانند اندام دلخواه خود را داشته باشند. این جراحی باید توسط پزشکی متخصص انجام شود؛ در غیر این صورت نتیجه دلخواه حاصل نمی­شود یا در سطح پوست شل شدگی­ها و برآمدگی­هایی ظاهر می­شود که بسیار آزاردهنده هستند.

جراحی لیپوماتیک چگونه انجام می­شود؟

پزشک در این جراحی به کمک ابزارهای مختلف، چربی را از نواحی مورد نیاز بر می­دارد که حجم این نواحی کم­تر شود. یکی از مهم­ترین ویژگی­هایی که لیپوماتیک دارد، امکان حذف چربی­ها به صورت موضعی است؛ یعنی دیگر لازم نیست هنگام کاهش وزن نگران لاغری آن اندام­هایی باشید که نمی­خواهید.

برای انجام لیپوماتیک از ابزاری به نام کانولا استفاده می­شود. پزشک با بهره­گیری از این ابزار چربی­های زیر سطح پوست را می­شکند. دستگاه کانولا به صورت لرزشی حرکت می­کند و همین حرکت باعث می­شود که چربی­ها به خوبی آب شوند و پس از آن بیرون بیایند.

شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک

این عمل همان روش مدرن پیکرتراشی است. شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک امکان دارد به دلایل مختلفی رخ دهد. در این جراحی معمولا قسمت­هایی مانند شکم، پهلو و ران­ها هدف برداشتن چربی هستند؛ چرا که این نواحی بافت چربی سخت­تری نسبت به دیگر اعضای بدن دارند و آب کردن آن به کمک ورزش یا رژیم عملی سخت و طاقت­فرسا به شمار می­رود.

آیا این جراحی بی­ خطر است؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، لیپوماتیک همان پیکرتراشی است که به روشی مدرن انجام می­شود. به گونه‌ای که در روش­های قدیمی پیکرتراشی مانند لیپوساکشن چربی باقی­مانده زیر پوست گلوله گلوله می­شد و ظاهری نامناسب به بدن فرد می­داد؛ اما در لیپوماتیک این اتفاق نمی­افتد و سطح پوست کاملا یکنواخت خواهد بود.

پیکرتراشی به روش لیپوماتیک کاملا بی­خطر است و برخلاف برخی روش­های قبلی هیچ تهدید و زیانی برای فردی که آن را انجام می­دهد، ندارد. همین موضوع سبب شده است که این عمل طرفداران زیادی در ایران و جهان پیدا کند.

لیپوماتیک چه عوارضی دارد؟

هیچ گاه نمی­توان به طور قطعی گفت که این جراحی چه تاثیراتی ممکن است روی بدن افراد بگذارد. چرا که آناتومی و ساختار بدن هر کسی متفاوت است و عوامل خارجی معمولا تاثیرات یکسانی بر دو نفر ندارند. پس اگر یکی از آشنایان شما می­گوید که پزشک متخصص در مورد عوارض این جراحی صحبت کرده ­است، هیچ­گاه نباید به تجربیات او برای انجام کاری بسنده کنید؛ بلکه باید حتما خودتان گفتگویی در این باره با پزشک انجام دهید.

لیپوماتیک به طور کلی عوارض جبران­ناپذیر و خطرناکی ندارد؛ اما هیچ جراحی هم بدون عوارض نیست. در ادامه برخی از اتفاقاتی که ممکن است پس از این عمل برای افراد رخ دهد را به طور کامل برایتان توضیح خواهیم داد.

افتادگی پوست

افتادگی پوست یکی از ویژگی­های بارزی است که در تمام جراحی­های پیکرتراشی دیده می­شود. در روش­های قدیمی­تر احتمال وقوع این اتفاق بسیار زیاد بود که با ابداع روش­های جدیدی مانند لیپوماتیک به میزان قابل توجهی کمتر شد؛ اما احتمال شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک همچنان وجود دارد.

آسیب دیدن برخی نواحی حساس

عمل پیکرتراشی اگر به طور اصولی و به دست افراد متخصص انجام نشود، می­تواند عوارض خطرناکی نیز داشته باشد. این عوارض عبارتند از: آسیب رسیدن به رگ­ها و بافت شکمی. همین موضوع نشان­دهنده اهمیت تخصص پزشک و ابزار مورد استفاده در لیپوماتیک است.

تاخیر در ترمیم زخم­ها

زخم­های ایجاد شده ناشی از جراحی لیپوماتیک ممکن است بسته به نوع پوست و بدن شما دیرتر از سایر زخم­ها بهبود پیدا کنند. این تاخیر در ترمیم زخم­ها یک نقطه ضعف برای عمل لیپوماتیک به حساب می­آید؛ اما لازم است بدانید که این مشکل فقط برای برخی افراد رخ می­دهد.

سوختگی موضعی

ایجاد لکه­های سوختگی روی سطح پوست یکی دیگر از عواقبی است که در صورت عدم مراجعه به دکتر متخصص و استفاده نکردن از ابزار باکیفیت امکان رخ دادن آن وجود دارد. اگر می­خواهید از جراحی لیپوماتیکی که انجام می­دهید، نهایت رضایت را داشته باشید، اهمیت ارتباط با دکتر پوست را جدی بگیرید.

تجمع مایعات در قسمت­هایی که چربی از آن­ها خارج شده است

برخی اوقات ممکن است در نواحی مختلفی که عمل لیپوماتیک با استفاده از دستگاه کانولا روی آن­ها انجام شده است، مایعات بدن جمع شوند و برآمدگی­هایی روی سطح پوست ایجاد کنند و ظاهر آن را تغییر دهند. این عارضه معمولا موقتی است و پس از مدتی از بین می­رود؛ اما اگر اثر آن طولانی شد، حتما به یک دکتر پوست خوب در تهران مراجعه کنید.

چگونه از شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک جلوگیری کنیم؟

افتادگی پوست ناشی از انجام لیپوماتیک معمولا ارتباطی با تخصص پزشک و کیفیت ابزار استفاده شده ندارد و به خود بیمار بستگی دارد. در این قسمت بررسی می­کنیم که چگونه می­توان از شل شدگی پوست پس از لیپوماتیک جلوگیری کرد.

شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک

استفاده از گن ­های طبی

پزشکان بعد از انجام عمل لیپوماتیک به شما گن­های طبی را پیشنهاد می­کنند که حتما باید از آن­ها استفاده کنید. بسیاری از افراد پس از جراحی در بستن این گن­ها سهل انگاری می­کنند. نبستن گن­ها عامل عمده اکثر افتادگی­های پوستی بعد از لیپوماتیک است.

دقت کنید که حتما باید از گن­هایی که دکترتان به شما پیشنهاد می­کند، استفاده کنید که احتمال شل شدن و افتادگی پوست خود را به حداقل برسانید؛ چرا که در برخی موارد این عارضه جبران ناپذیر است. معمولا گن­های طبی باید بین ۳ الی ۴ هفته استفاده شوند.

تصحیح حالت­های نشستن و خوابیدن

بعد از انجام لیپوماتیک باید تا مدتی فرم بدن شما در حالات مختلف به گونه­ای باشد که نواحی خالی ­شده از چربی همواره صاف قرار بگیرند. ایجاد چروک و روی هم قرار گرفتن لایه­های پوست می­تواند باعث افتادگی پوست شما شود.

سعی کنید بعد از عمل همواره عادات غلط خود را هنگام خوابیدن و نشستن اصلاح کنید که با مشکلاتی از قبیل بد فرم شدن پوستتان مواجه نشوید. این عادات غلط نه تنها پوست، بلکه استخوان ­بندی شما را نیز تحت تاثیر قرار می­دهند و باعث می­شوند بدنتان شکل نامناسبی بگیرد.

تغذیه و نوشیدن آب

یکی از عوامل پررنگی که در جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک نقش دارد، نوشیدن آب کافی و تغذیه سالم است. سعی کنید در دوران بعد از جراحی آب زیاد بنوشید که انعطاف­پذیری پوستتان بیشتر شده و روی آن ترک ایجاد نشود.

همچنین خوردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی باعث تقویت پوست بدنتان می­شود. اگر ویتامین­های لازم را به بدنتان برسانید، مطمئن باشید که هرگز دچار شل شدن پوست بعد از اجرای لیپوماتیک نخواهید شد.

کلام آخر

لیپوماتیک از آن دسته جراحی­هایی است که مزایای بسیار بیشتری نسبت به عوارضش دارد. شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک یکی از این عوارض است که به راحتی می­توان با عمل کردن به توصیه­­ های پزشک و انجام موارد گفته شده از آن جلوگیری کرد.

فراموش نکنید که نباید از ارتباط با متخصص پوست غرب تهران یا سایر نقاط که به راحتی می‌توانید در سایت دکتر با من بهترین آنها را بیابید، بی­بهره بمانید. یک اشتباه در این فرآیند می­تواند یک عمر پشیمانی را برای شما به همراه بیاورد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد