راه های تقویت پوست صورت حساس چیست؟

0

حتما تا به­ حال بسیاری از شما کلمه پوست حساس را شنیده­اید؛ اما آیا می­دانید این پوست دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله به طور کامل درباره تقویت پوست صورت حساس و چگونگی تشخیص آن از دیگر انواع پوست صحبت می­کنیم.

اگر شما هم علاقه دارید که درباره پوست­های حساس بیشتر بدانید یا پوستی حساس دارید و نمی­دانید چگونه باید از آن مراقبت و پوستتان را تقویت کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید که هرآنچه لازم است درباره این نوع پوست بدانید را برای شما به طور مفصل شرح خواهیم داد.

پوست حساس چیست؟

اولین قدم این است که مشخص کنید پوستتان واقعا حساس است یا خیر. نظرسنجی­ها نشان می­دهد که بیش از ۶۰ درصد مراجعه­کنندگان به دکتر پوست ادعا می­کنند که پوستشان حساس است؛ درحالی که فقط عده کمی از آن­ها واقعا چنین پوستی دارند.

پوست حساس ممکن است خود را به صورت حساسیت، آلرژی، خشکی و قرمزی پوست نشان دهد. این نشان می­دهد که این نوع پوست تنها یک نشانه یا علامت ندارد؛ بلکه طیف گسترده­ای از پوست­ها را شامل می­شود. در ادامه مقاله انواع مختلفی از پوست­های حساس را بررسی می­کنیم.

انواع مختلف و روش­های تقویت پوست صورت حساس

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، پوست حساس تنها یک نوع خاص از پوست نیست. بلکه به اشکال مختلفی ظاهر می­شود. در این بخش قصد داریم علائم پوست­های حساس را به طور کامل به شما معرفی کنیم و راه حل‌هایی را برای محافظت از آن­ها آموزش دهیم.

خشکی پوست

یکی از شایع­ترین علائم پوست­های حساس خشکی بیش از حد آن است. این عارضه معمولا یا ژنتیکی یا به دلیل استفاده از محصولات شوینده نامناسب است. خشکی پوست می­تواند سبب قرمزی پوست شما و خارش آزاردهنده شود.

تقویت پوست صورت حساس

از دیگر علامت­های پوست خشک می­توان به ایجاد زخم­های سطحی و خونریزی اشاره کرد. در مواردی نیز صورت شما پوسته پوسته می­شود و این عوامل باعث درد و سوزش پوست صورت شما خواهد شد. اگر علائم شما بیش از حد دردناک و طولانی مدت بودند، حتما به دکتر پوست مراجعه کنید.

ساده­ترین راه برای مراقبت از پوست خشک استفاده از کرم­ها و پمادهای مخصوص است. البته باید توجه داشته باشید که روی محصول حتما عبارت «مناسب برای پوست­های حساس یا پوست­های خشک» درج شده باشد. سعی داشته باشید برای خرید یک کرم یا پماد مناسب انواع بدون عطر آن­ها را انتخاب کنید.

دقت کنید که اگر از این نوع پوستبرخوردار هستید، حتما روتینی بر اساس آب­رسانی و مرطوب­کنندگی پوست خود داشته باشید. داشتن یک روتین مناسب لازمه تقویت پوست صورت حساس شما است. در ادامه نکاتی را که باید در روتین خود برای پوست­های حساس رعایت کنید را ذکر کرده­ایم.

  • پاک­کنندگی: برای شست­و­شوی صورت خود از ژل­های شستشو مناسب پوست­های خشک یا صابون­های ملایم استفاده کنید. اگر شوینده شما قوی باشد، چربی­های مفید پوستتان را از بین می­برد و سبب خشکی بیشتر آن می­شود.
  • آبرسانی: پس از شست­و­شوی پوست خود حتما از یک آبرسان قوی استفاده کنید که پوست دهیدراته شما را بازسازی کند و خشکی آن را برطرف سازد.
  • مرطوب­کنندگی: آخرین مرحله از روتین شما استفاده از کرم­ها و پمادهای مرطوب­کننده است. این محصولات باعث می­شوند که رطوبت پوست شما تبخیر نشود و تا مدت طولانی­تری روی پوست باقی بماند. می­توانید برای این­ کار از روغن­های گیاهی نیز استفاده کنید.

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که پوست شما را نسبت به عوامل محیطی که افراد عادی را آزار نمی­دهد، حساس می­کند. برای مثال امکان دارد شما به برخی لوازم آرایشی یا صابون­ها حساسیت پیدا کنید و با یک­بار استفاده از آن­ها دچار علائم اگزما شوید.

این عارضه توانایی مقابله و ایمنی پوست شما را در برابر عوامل خارجی کاهش می­دهد و باعث می­شود که پوست نتواند به درستی در مقابل میکروب­ها و باکتری‌ها از خود محافظت کند.

تقویت پوست صورت حساس

نشانه­های ابتلا به این بیماری پوستی برای همه یکسان نیست و در هر فرد متغیر است؛ اما به طور کلی فردی که با اگزما درگیر می­شود، علائمی همچون ایجاد برجستگی­های دایره­ای کوچک روی پوست، نشت مایعات چرکی از پوست، خارش شدید و التهاب دارد.

برای بهبود وضعیت پوستتان در صورت ابتلا به این عارضه می­توانید کرم­ها و پمادهای ضدخارش را از داروخانه‌های معتبر در سراسر کشور تهیه کنید. اگر علائم اگزمای شما بیش از حد ادامه پیدا کرد، به دکتر پوست مراجعه کنید. دقت داشته باشید که حتما از یک دکتر پوست طرف قرارداد با بیمه کمک بگیرید که بعدا برای شما مشکلی پیش نیاید.

درماتیت تماسی

یکی دیگر از انواع پوست­های حساس برای افرادی است که به درماتیت تماسی مبتلا می­شوند. این افراد دارای پوستی بسیار حساس هستند که ممکن است با کوچک­ترین تماسی آسیب ببینند. یعنی در نواحی که توسط جسمی خارجی لمس می­شود، مشکلاتی به­وجود می­آید.

این مشکلات معمولا قرمزی و خارش بیش از حد پوست هستند که برای فرد مبتلا شده بسیار آزاردهنده و دردناک ظاهر می­شوند. همچنین ممکن است التهاباتی کوچک روی پوست فرد ایجاد شود که معمولا رنگ­هایی مانند قرمز یا خاکستری دارند.

برجستگی­های روی پوست که ناشی از درماتیت تماسی هستند، در برخی موارد مایعی چرک­مانند ترشح می‌کنند که باعث ایجاد آلودگی در دیگر نقاط پوست هم می­شود. در بعضی موارد حتی ترک خوردن و ایجاد زخم روی پوست هم مشاهده شده است.

برای تقویت پوست صورت حساس ناشی از ابتلا به درماتیت تماسی می­بایست عامل تحریک­کننده را بیابید و برای مدتی از آن دوری کنید. علائم این بیماری معمولا پس از گذشت دو هفته تا یک ماه به طور خودکار برطرف می­شوند. اگر این اتفاق نیفتاد، حتما نسبت به مراجعه به یک دکتر پوست تهران یا شهرستان­ها اقدام کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم انواع پوست­های حساس و روش­های مراقبت از آن­ها را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که این مشکلات، زندگی را به کامشان تلخ کرده ­است، لازم است بدانید که تقویت پوست صورت حساس نقش کلیدی در بهبود وضعیت آن دارد.

شایان ذکر است که اگر مشکلات پوستی شما بیش از آنچه که در این مقاله اشاره کردیم، طول کشیدند، معرفی متخصص پوست در تهران یا شهرهای دیگر می­تواند راه چاره­ای برای شما باشد که به راحتی آدرس و اطلاعات بهترین متخصصان در این زمینه را می‌توانید در سایت دکتر با من پیدا کنید.

حتما از دوستان خود در این باره کمک بگیرید. اما به هیچ­وجه از تجربیات درمانی یا مشاوره­های دوستتان که در مورد روش درمان خود صحبت کرده ­است، برای خود استفاده نکنید؛ چرا که هر فرد پوستی متفاوت دارد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد