درمان خشکی پوست صورت از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

0

همه ما به مخصوص خانم‌ها روی زیبایی و سلامت پوستمان حساس هستیم. به ویژه پوست صورت که در معرض دید و توجه قرار دارد. خشکی پوست در بیشتر موارد آن قدر حاد و جدی است که باعث نگرانی می‌شود و گاهی نیز سطحی و قابل چشم‌پوشی خواهد بود. این عارضه ممکن است موقت باشد و مثلا فقط در فصل سرما به سراغمان بیاید. اگر از خشکی و پوسته پوسته شدن صورتتان رنج می‌برید و به دنبال علت و راه درمان آن هستید، حتما با ما تا آخر این مقاله همراه باشید که راه‌های درمان خشکی پوست صورت را برای شما توضیح داده‌ایم.

چگونه بفهمیم پوست صورت خشکی داریم؟

پوست صورت در سه دسته بندی چرب، مختلط و خشک وجود دارد. هر یک از این نوع پوست‌ها بر اساس خصوصیاتی دسته بندی شده‌اند. پوست‌هایی را خشک می‌دانند که شرایط زیر برای آن‌ها صدق کند:

  • در صورتی که پس از شست‌ و شو احساس خارش و کشیدگی دارید.
  • اگر پوستتان رطوبت کافی نداشته باشد.
  • در صورتی که پوستتان پوسته پوسته می‌شود.
  • اگر ناخن روی صورت خود می‌کشید، پوسته‌های ریزی شروع به ریختن می‌کند.
  • در صورتی که پوست زبری دارید.

چه چیزهایی موجب خشکی پوست صورت می‌شود؟

معمولا خشکی پوست صورت یک دلیل محیطی دارد. گاهی هم ابتلا به یک بیماری موجب ایجاد خشکی پوست می‌شود. موارد زیر می‌تواند از جمله علت‌های خشک بودن پوست باشند.

آب و هوا

با شروع فصل زمستان و سرما که دما و رطوبت هوا کاسته می‌شود، احتمال خشکی پوست صورت بیشتر است. همچنین مناطق بیابانی و دارای آب و هوای خشک آثار مخربی به همراه دارند که نمونه آن خارش و قرمزی پوست است، زیرا آب پوست تبخیر شده و باعث عمیق شدن چین و چروک‌ها می‌شود. توجه نداشتن و عدم رسیدگی به آن موجب بروز پیامدهای منفی زیادی برای پوست می‌شود.

درمان خشکی پوست صورت

وسایل گرمایشی

بالا بودن دمای وسایل گرمایشی در فصل سرما، سیستم حرارتی مرکزی و موارد مشابه پوستتان ‌را خشک می‌کند.

حمام و دوش آب داغ

استحمام، دوش طولانی آب داغ و شنا در آب دارای کلر زیاد از دیگر عوامل خشکی پوست است.

صابون و شوینده‌های قوی

اکثر مردم صبح‌ها هنگام بیدار شدن عادت به شستن صورتشان با صابون دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، توصیه می‌کنیم که این کار را ترک کنید، زیرا صابون و سایر شوینده‌های قوی دارای موادی هستند که استفاده طولانی مدت از آن پوست صورت شما را خشک، زبر و کدر می‌کند.

سایر شرایط و بیماری‌ها

کسانی که بیماری پوستی خاصی مانند اگزما، حالت آلرژیک یا پسوریازیس دارند، بیشتر در معرض خشکی پوست قرار می‌گیرند.

کمبود آب در بدن

تمام سلول‌های پوستی برای عملکرد بهتر به حجم مناسبی از آب نیاز دارند. عدم نوشیدن آب کافی موجب کاهش حفظ رطوبت مناسب پوست و نرسیدن ریزمغذی‌ها به سلول‌های پوستی می‌شود. در نتیجه علائم پیری، چین و چروک‌ها و خطوط در پوست مشهود خواهد شد.

تشخیص علت خشکی پوست در بسیاری از مواقع غیر ممکن است. از این رو به شما پیشنهاد می‌دهیم با مراجعه به متخصص پوست تهران علت این مشکل پوستی را متوجه شوید و درصدد درمان آن برایید. در صورتی که به علت مشغله کاری نمی‌توانید به درمانگاه یا مطب بروید، از طریق ارتباط با دکتر پوست آنلاین مشکل خود را حل کنید.

دکتر با من در تلاش است که بهترین متخصص پوست در تهران را به شما معرفی کند. برای اطلاع از رزومه این پزشکان به سایت دکتر با من مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری و درمان خشکی پوست صورت چیست؟

حال که با علل و عوامل موثر در خشکی پوست آشنا شدید، وقت آن رسیده است که راه‌های درمان خشکی پوست صورت را نیز بدانید. این راه‌ها به شرح زیر هستند.

کرم مرطوب کننده

یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با خشکی پوست قرار دادن کرم مرطوب‌کننده سازگار با پوستتان در روتین مراقبتی خود است. استفاده از کرم مرطوب‌کننده به خصوص در فصل سرما به بهبود بافت و ظاهر پوستتان کمک خواهد کرد.

استحمام

توصیه می‌شود برای جلوگیری از خشکی و خارش پوست، حتما با آب ولرم استحمام کنید، زیرا آب داغ یا سرد می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن صورتتان شود. همچنین زمان استحمام خود را کوتاه کنید. تماس طولانی آب با پوست، باعث از بین رفتن رطوبت و چربی آن می‌شود. تعداد دفعات استحمام را بیشتر کنید، ولی زمان آن را کمتر از ده دقیقه در نظر بگیرید.

استفاده از شوینده مناسب

این موضوع را در نظر داشته باشید که پاکسازی پوست بسیار مهم است. در نتیجه آن را به درستی تمیز کرده و برای پاکسازی از یک پاک‌کننده مناسب استفاده کنید. بهتر است شوینده یا پاک‌کننده فاقد صابون ‌باشد و هم چنین وجود مرطوب‌کننده در این محصولات در سلامت این دسته از پوست‌ها کمک شایانی می‌کند. این را هم در نظر بگیرید که یک پاک‌کننده پوست خشک باید فاقد مواد حساسیت‌زا از قبیل عطر، پارابن، اسانس و الکل باشد.

مرطوب نگه داشتن هوا

درمان خشکی پوست صورت

همانطور که گفتیم، یکی از علائم بروز خشکی پوست صورت وجود وسایل گرمایشی است. از جمله راه‌های مرطوب ساختن هوای محیط، استفاده از دستگاه بخور، گیاهان آپارتمانی یا قرار دادن یک کاسه آب روی وسیله گرمایشی است.

نوشیدن آب کافی

همه‌ ما می‌دانیم که نوشیدن آب در طول روز در زیبایی پوست بسیار موثر است. نوشیدن آب در حفظ رطوبت بدن و رساندن ریزمغذی‌ها به سلول‌ها کمک می‌کند. آب می‌تواند جایگزین مناسبی برای درمان‌های گران قیمت ضدپیری پوست باشد.

اگر همه‌ افراد روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشند، خود را از خطر ابتلا به اختلالات پوستی نظیر اگزما یا چین و چروک‌ها نجات می‌دهند و این کار باعث افزایش رطوبت و درخشش پوست می‌شود.

آیا لازم است برای درمان خشکی پوست صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با رعایت نکات ذکر شده خشکی پوستتان بهبود نیافت، حتما باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک بعد از شنیدن شرح حال و معاینه پوست صورت شما سوالاتی درباره داروهای مصرفی، تاریخچه بیماری‌ها، زمان آغاز خشکی پوست، عوامل موثر در بهبود یا وخامت آن، چگونگی استحمام، نوع تغذیه و رویکرد شما در مراقبت از پوست مطرح خواهد کرد.

ممکن است پزشک معالج برای تشخیص علت خشکی پوست آزمایش‌‌هایی درخواست کند، زیرا گاهی برخی بیماری‌ها مثل کم‌کاری تیروئید باعث خشکی پوست می‌شوند. پزشک معالج بر پایه تشخیص مربوطه، درمان لازم را برای مداوای خشکی پوست تجویز می‌کند.

به طور مثال اگر بیماری خاصی مانند پسوریازیس عامل خشکی پوست شما باشد، داروهای تخصصی تجویز می‌کند. حتی ممکن است پزشک برای بهبود و درمان خشکی پوست صورت شما و متعادل کردن رطوبت آن پماد یا کرم‌های ترکیبی دست‌ساز یا آماده تجویز کند.

برای ارتباط با دکتر پوست آنلاین، معرفی متخصص پوست تهران و بهترین متخصص پوست در تهران به سایت دکتر با من مراجعه کرده و بهترین و مطمئن‌ترین مشاوره را در رابطه با درمان خشکی پوست صورت دریافت کنید.

کلام آخر

خشکی پوست یکی از عارضه‌های رایج پوستی است که به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. درمان خشکی پوست صورت از ایجاد مشکلات حادتر جلوگیری خواهد کرد. از این رو به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به موقع به پزشک متخصص علت بروز آن را متوجه شوید و در جهت درمان آن قدم بردارید.

در این متن سعی شد به طور کامل به معرفی علل و راه‌های درمان این عارضه پوستی پرداخته شود. امید آن است که مطالب فوق مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد