هر آنچه که باید درباره ریزش مو در دوران یائسگی بدانید!

0

زنان به­ طور میانگین در سن ۵۰ سالگی یائسگی را تجربه می­کنند. با فرا رسیدن این دوران بدن بانوان دچار تغییراتی می­شود که ریزش مو در دوران یائسگی یکی از این تغییرات به شمار می‌رود. این امر بسیار آزاردهنده است و بسیاری از خانم­ها را در این سن به خود درگیر می­کند.

در این مقاله به طور کامل در مورد این پدیده ناخوشایند صحبت می­کنیم و چگونگی، راه­های پیشگیری و درمان آن را به طور کامل برای شما شرح می­دهیم.

ریزش مو در دوره یائسگی چگونه است؟

اکثر خانم­ها زمانی که به سن قائدگی می­رسند، با تغییرات عجیبی در روند رشد و ریزش موهای خود روبه­رو می­شوند و این موضوع آن­ها را بسیار پریشان و مضطرب می­کند. پیش از هر چیزی لازم است بدانید که ریزش مو در دوران یائسگی برای اکثریت بانوان رخ می­دهد و جای نگرانی در این مورد نیست.

معمولا وقتی خانم­ها پا به این دوره می­گذارند، شاهد شروع ریزش موی خود به میزان کم هستند. به گونه­ای که روی بالشت، برس مو و لباس­های خود کمی از موهای خود را می­یابند. اما با گذر زمان این ریزش بیشتر می­شود و حتی ممکن است هنگامی که به حمام می­روید، موهای کنده­ شده از سرتان راه فاضلاب را ببندد.

تغییرات در این چرخه تنها به ریزش مو در دوران یائسگی ختم نمی­شود. افراد در این سن به طور ناگهانی متوجه تغییر در اندازه قطر موها و حالت مو می­شوند. موها در این دوره معمولا بسیار نازک خواهند شد و رشد آن­ها نیز کاهش می­یابد.

ریزش مو یائسگی اصولا خیلی شدید نیست و بیشتر روی تاج سر و کناره گوش­ها تاثیر می­گذارد. ریزش شدید موها و کچل شدن کامل از جمله موارد بسیار نادری است که در این زمینه ممکن است پیش بیاید. در صورت مشاهده نشانه­های این اتفاق باید حتما از متخصص مو شرق تهران یا مناطق دیگر بهره بگیرید.

چرا در دوران یائسگی ریزش مو اتفاق می­افتد؟

ریزش مو در دوران یائسگی

ریزش مو در یائسگی امری عادی است. این پدیده بر خلاف بسیاری از مشکلات بدن یک عامل مشخص ندارد؛ بلکه عوامل مختلفی در به وجود آمدن این مشکل نقش دارند. در ادامه برخی از آن­ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

افزایش سن

افزایش سن یکی از عللی است که به خودی خود سبب ریزش مو و تغییرات ناخوشایند در چرخه موها می­شود و هیچ ارتباطی هم با جنسیت ندارد. با بالا رفتن سن ریشه موها کهنه و ضعیف می­شوند و به راحتی ریزش پیدا می­کند.

یکی از دلایل ریزش مو در دوران یائسگی همین است. بانوان در این دوره وارد سن میانسالی می­شوند و اندک اندک با جوانی خود خداحافظی می­کنند. همین کهولت سن باعث از دست رفتن و ضعف تدریجی موها می­شود.

ژنتیک

ژن­ها از مهم­ترین عوامل ریزش مو به حساب می­آیند. اگر مادر یا خواهر بزرگتر شما در دوران یائسگی دچار ریزش موی شدیدی شده ­است، احتمال وقوع این اتفاق برای شما چندین برابر بیشتر از فردی است که در خانواده­اش همچین موردی ندارد.

اگرچه ژنتیک عامل مهمی است، اما همه چیز را این مورد تعیین نمی­کند. ژن­ها بیشتر بر روی شدت ریزش مو در یائسگی تاثیر دارند و مشخص‌کننده اتفاق افتادن یا نیوفتادن آن نیستند.

هورمون­ها

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی تقریبا مهم­ترین عامل ریزش مو در این دوران به شمار می­رود. استروژن که به عنوان هورمون زنانگی نیز شناخته می­شود، پس از اتمام دوران قائدگی و شروع یائسگی کمتر از قبل در بدن خانم­ها تولید می­شود. کاهش ترشح هورمون استروژن باعث می­شود که موها کمتر رشد کنند و همچنین ضعیف شوند و بریزند.

هورمون­ها در ریزش مو نقش اساسی دارند؛ اما همیشه هم نباید آن­ها را مقصر بدانیم. ریزش مو یکی از موضوعاتی است که ممکن است تحت تاثیر عوامل متعددی اتفاق بیفتد. برای تنظیم هورمون­های زنانه خود می‌توانید برای مشاوره به یک دکتر مو در تهران یا شهرستان­ها مراجعه کنید.

اضطراب

عاملی که در بحث ریزش مو و یائسگی کمتر به آن توجه می­شود؛ مشکلات روانی است. احساس اضطراب و عصبانیت بیش از حد می­تواند اثرات مخربی روی سلامت جسمی شما داشته باشد. ریزش مو شدید می­تواند یکی از عوارض آزاردهنده اضطراب باشد.

تغذیه

آخرین موردی که در بحث ریزش مو قائدگی بررسی می­کنیم، عوامل تغذیه­ای است. همان­طور که همه شما اطلاع دارید، نرسیدن مواد مغذی لازم به بدن می­تواند عوارض بسیاری داشته باشد که یکی از بی­خطرترین آن­ها ریزش مو است.

گرفتن رژیم­های غذایی سخت برای لاغری، زیاده­روی در خوردن غذاهای ناسالم مانند فست فودها، مصرف بیش از حد چربی و عدم مصرف مواد معدنی و ویتامین­ها به اندازه کافی می­تواند نقش کلیدی در افزایش شدت ریزش موی شما داشته باشد.

سعی کنید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنید که مواد مفید مثل میوه، سبزیجات و مغزیجات به اندازه کافی به بدن شما برسد که با کمبود مواد معدنی و مغذی در بدن خود مواجه نشوید.

ریزش مو در دوران یائسگی

برای کاهش ریزش مو در دوران یائسگی چه کاری باید انجام دهیم؟

ریزش مو یائسگی از آن دسته مشکلاتی است که خواه یا ناخواه گریبان همه خانم­ها را می­گیرد. البته که شدت ریزش برای افراد مختلف متفاوت است و حتی در برخی موارد آن­قدر کم است که فرد مشکلی با آن ندارد؛ اما به ­هر حال موضوعی است که برای همه بانوان پیش می­آید.

لازم است بدانید که هیچ درمان قطعی برای ریزش مو یائسگی وجود ندارد. اما می­توانید با استفاده از روش­های مختلف اثرات آن را تا حد زیادی کاهش دهید. در ادامه راهکارهایی را برای کاهش ریزش مو در این دوران به شما معرفی می­کنیم.

لیزردرمانی

انواع خاصی از لیزرها وجود دارند که می­توانند روی روند رشد و حالت موهای شما تاثیرات مثبتی بگذارند. افراد متخصص با استفاده از این لیرزها می­توانند رشد موهای شما را بهبود ببخشند و ضخامت آن­ها را بیشتر کنند. البته شایان ذکر است که پیش از امتحان کردن این نوع از درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از شامپوی مناسب

شامپوها با این­که تاثیر زیادی روی رشد، ریزش و حالت موها دارند، معمولا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اگر سلامت موهایتان برای شما مهم است، حتما در انتخاب شامپوی خود نهایت دقت را به خرج دهید.

سعی کنید تا حد امکان از شامپوها و نرم­کننده‌هایی استفاده کنید که موهای شما را سبک‌تر کنند. تار مو هر چه سبک­تر باشد، فشار بیشتری به ریشه مو وارد می­کند و در نهایت احتمال ریزش آن بیشتر است.

کلام آخر

ریزش مو در دوران یائسگی امری کاملا طبیعی است. هرگز در این مورد نگران نباشید؛ چرا که اثرات این دوره با گذر زمان کاهش پیدا می­کنند و کم­رنگ­تر می­شوند. با تغذیه مناسب و رسیدگی به موهای خود می­توانید تا حد زیادی از ریزش شدید در این دوران جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که اگر اثرات یائسگی بر موهای شما با گذر زمان کاهش پیدا نکردند یا حتی شدیدتر شدند، بهتر است ارتباط با دکتر پوست و مو را دریغ نکنید و برای مشاوره از او کمک بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد