درباره ریزش مو ارثی و راهکارهای آن بدانید!

0

ما در مسیر زندگی به مرور شاهد ریزش مو هستیم که کاملا بخشی از طبیعت انسان بودن است. وقتی که به پیری نزدیک می‌شویم، این روند ریزش مو بیشتر و بیشتر می‌شود، اما گاهی وقت‌ها در دوران جوانی، سرعت روند ریزش مو افزایش می‌یابد. ریزش مو ارثی نیز ممکن است در تسریع این روند تاثیرگذار باشد که این موضوع روی اعتماد به نفس ما به وفور موثر است. در واقع این فرآیند ریزش مو ژنتیکی است و حل این موضوع از توان شما خارج است.

خبر خوب این است که شما می‌توانید سرعت این روند را با روش‌هایی کاهش دهید. ما در این مقاله قصد داریم که این روش‌هایی شگفت‌انگیز را به شما معرفی کنیم، در نتیجه با ما همراه باشید.

ریزش مو ارثی چیست؟

ریزش مو به صورت ارثی یکی از بیماری‌هایی ژنتیکی است که با نام‌های طاسی یا آلوپسی آندروژنیک در دنیای پزشکی شناخته می‌شوند. در این بیماری، در قسمت شقیقه‌ها و خط رویش مو به مرور دچار کاهش حجم مو می‌شوند و کم کم به سمت عقب حرکت می‌کنند که در نهایت سر در مسیر طاسی قرار خواهد گرفت.

ریزش مو به صورت ارثی بیشتر روی پوست سر پدیدار می‌شود، اما امکان دارد در سایر قسمت‌های بدن نیز نمایان شود. توجه داشته باشید که ریزش موی ارثی، به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اگر ریزش ناگهانی را مشاهده کردید، حتما با متخصص ریزش مو مشورت کنید، چرا که ممکن است دچار بیماری خود ایمنی شده‌ باشید. بنابراین این تغییر ناگهانی در دایره ریزش مو به صورت ارثی قرار نمی‌گیرد.

چرا ریزش مو به صورت ارثی اتفاق می‌افتد؟

ریزش مو به حالت ارثی به دو عامل چرخه مو و هورمون DHT بستگی دارد. مخفف هیدروتستوسترون، DHT است که یک هورمون جنسی مردانه محسوب می‌شود و همین‌طور در خانواده هورمون تستوسترون قرار می‌گیرد. وقتی شخصی زمینه ژنتیکی ریزش مو را دارد، احتمالا این هورمون مشکلاتی را برای او ایجاد خواهد کرد.

ریزش مو ارثی

هنگامی که زمینه خاصی ایجاد می‌شود، این DHT قاتل فولیکول‌ها می‌شوند. در واقع این هورمون فولیکول‌ها را کوچک‌سازی می‌کند و مانع روند تولید مو می‌شود.

در ابتدا که DHT فولیکول‌ها را کوچک می‌سازد، موها نازک‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند. این روند ادامه دارد تا وقتی که فولیکول‌ها دیگر تولید مو را انجام ندهند.

این اتفاق هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد. چرا که زنان نیز در شرایط طبیعی دارای مقداری تستوسترون هستند. این هورمون DHT هم که از این هورمون مشتق می‌شود. در نهایت زنان هم ریزش مو ارثی را نیز تجربه خواهند کرد.

ریزش مو به صورت ارثی، چون از ژنتیک تابعیت می‌کند، امکان دارد در هر فردی متناسب با ویژگی‌های ژنتیکی که دارد، متفاوت باشد. به ‌عنوان مثال، ممکن است فردی در سن پایین ریزش مو را مشاهده کند و فرد دیگری نیز در سن بالاتر این اتفاق را تجربه کند.

ریزش مو مردانه

مردان بیشترین درصد ریزش مو را به خود اختصاص می‌دهند که با نام طاسی نیز شناخته می‌شود که بیشتر در سنین بالای ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد. تقریبا از ۳۰ سالگی ریزش مو در مردان شروع می‌شود که سرعت روند آن کاملا به ژن‌های والدین بستگی دارد.

ریزش مو در زنان

دلیل ریزش مو ارثی در زنان به ‌طور حتم و قطعی تأیید نشده است، به همین دلیل ممکن است در هر سنی این ریزش مو را تجربه کنند، اما اکثرا این اتفاق بعد از یائسگی پدیدار می‌شود. همان‌طور که بیان کردیم، به دلیل اینکه تستوسترون در زنان نیز وجود دارد، امکان دارد هورمون DHT نیز تاثیر خود را بگذارد، اما این دلیل محکم و قطعی نیست.

علائم ریزش مو ارثی چیست؟

از آنجایی که این نوع ریزش مو کاملا از ژن‌های ما تبعیت می‌کند، به همین دلیل علائم ریزش مو در زنان با مردان متفاوت است. از این رو در این قسمت قصد داریم که این علائم را بررسی کنیم.

علائم ریزش مو در مردان

در ابتدا خط رویش موی آن‌ها نازک و نازک‌تر می‌شود و به سمت عقب حرکت می‌کند. در نتیجه طاسی به مرور ایجاد می‌شود.

علائم ریزش مو در زنان

در بانوان خط رویش مو حفظ می‌شود و حرکت بسیار کمی به سمت عقب خواهد داشت. موهای آن‌ها نازک و ظریف می‌شود و حجم موها کم خواهد شد، اما احتمال طاسی در خانم‌ها بسیار کم است.

برای مبارزه با ریزش مو ارثی چه کارایی را انجام دهیم؟

متاسفانه مشکلات ژنتیکی درمانی ندارند، چرا که ژن ریزش مو در سلول‌های شما جایگذاری شده است. از این رو نمی‌توان این ژن را تغییر داد، اما به ‌طور کل می‌توان با آن مبارزه کرد. در این مبارزه شاید نتوان موهای از دست داده را برگرداند، اما می‌توان از موهایی که باقی مانده‌اند، مراقبت کرد.

تغذیه مناسب

شما با داشتن تغذیه مناسب از موهای باقیمانده به خوبی مراقبت می‌کنید. در نتیجه موهای موجود ضخیم و سالم می‌مانند و جریان زندگی در آن‌ها حفظ خواهد شد. شاید نتوان جلوی ریزش مو ارثی را گرفت، اما می‌توان روند آن را کاهش داد.

ریزش مو ارثی

یکی از روش‌هایی که به کاهش این روند کمک می‌کند، تغذیه مناسب است. همچنین مصرف به اندازه ویتامین و پروتئین نیز در این مسیر به کمک تغذیه سالم می‌آیند. به‌ عنوان مثال می‌توان به ویتامین‌های A و C، بیوتین و آهن اشاره کرد. تغذیه مناسب باید سرشار از مواد پروتئینی مانند مرغ، تخم ‌مرغ، پنیر، غلات، ماهی و آجیل باشد که به‌ سلامت موهای شما کمک بسزایی کند.

مراقبت از مو

بعد از مدتی شما به راحتی متوجه روند ریزش موی خود خواهید شد. از این رو باید زنگ خطر را احساس کنید و بیشتر از موهای خود مراقبت کنید. کارهایی وجود دارد که به روند ریزش مو سرعت می‌بخشند.

  • از ژل و موس که باعث سنگین شدن مو می‌شود، استفاده نکنید. عواقب استفاده از این محصولات باعث تحریک پوست سر شما خواهد شد و در نهایت موهای سالم خود را به مرور از دست خواهید داد.
  • برای اینکه موهای خود را پرتر نشان دهید، بیش از اندازه موهای خود را پف ندهید، چرا که به موهای خود آسیب خواهید زد.
  • با شدت زیاد شانه نکنید. با لطافت و آرام موی خود را شانه بزنید.
  • از شامپو مناسب و ملایم برای شست ‌و شو موی خود استفاده کنید.
  • با متخصص ریزش مو مشورت کنید که به شما محصولات بهداشتی برای تقویت مو معرفی کنند.
  • موهای خود محکم به حالت دم ‌اسبی نبندید.
  • از دستگاه حرارتی مانند اتو‌ مو به ندرت استفاده کنید.

داروها

در ابتدا برای مصرف دارو حتما با دکتر مو و ریش مشورت داشته باشید. پزشک باید روند ریزش موی شما را بررسی کند و متناسب با آن تشخیصی را در اختیار شما قرار دهد، در نهایت داروهای مناسب را به شما معرفی کند.

در حال حاضر داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل از داروهایی هستند که در این مسیر می‌توانند به شما کمک کنند، اما توجه داشته باشید که بانوان نباید از فیناستراید برای ریزش مو استفاده کنند. به یاد داشته باشید که تاثیر این دارو‌ها در افراد مختلف متفاوت است. حتی امکان دارد که فردی از تاثیرات این داروها برخوردار نشود.

کاشت مو

یکی از بهترین روش‌های درمان طاسی سر، کاشت مو محسوب می‌شود. کاشت مو انواع مختلفی دارد به عنوان مثال می‌توان به روش‌هایfit ،sut  و fut اشاره کرد.

ریزش مو ارثی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هر مدل از ریزش مو از الگویی تبعیت می‌کند. از این رو دکتر مربوطه از شما سوالاتی در ارتباط با الگو ریزش مو شما خواهد پرسید و متناسب به آن تشخیص خواهد داد. ریزش موی ارثی نیازی به آزمایش‌ دادن ندارد، اما ممکن است برای اینکه پزشک شما اطمینان پیدا کند که این ریزش مربوط به عوامل دیگری نباشد، برای شما آزمایش خون تجویز می‌کند.

در پایان

ریزش مو ارثی روی سلامتی جسمانی شما هیچ تاثیر بدی ندارد و جزوی از ژن شما است. از این رو اصلا نگران نباشید، تنها مشکلی که می‌تواند ایجاد کند، مشکلاتی روانی و روحی خواهد بود که اعتماد به نفس شما را تضعیف خواهد کرد.

در چنین شرایطی سعی کنید با کسانی که چنین روندی را تجربه کرده‌اند، صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که شما را راهنمایی کنند.

در آخر اینکه حتما با پزشک مربوطه صحبت کنید و از او کمک بخواهید. شما در سایت دکتر با من می‌توانید با بهترین دکتر مو در تهران هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در تماس باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد