برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان چه کنیم؟

0

ریزش مو بعد از زایمان یکی از عوارضی است که ممکن است برای بسیاری از مادران پدیده­ای آزاردهنده باشد. این امر رایج و کاملا طبیعی است. با این حال راه­هایی برای پیشگیری و درمان آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم که جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان و راه­هایی برای درمان آن را بررسی کنیم.

اگر شما هم از آن دسته مادرانی هستید که به تازگی فرزندی به دنیا آورده­اید و گاهی روی بالشت یا شانه خود تار موهایتان را به تعداد زیادی مشاهده می­کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که این پدیده را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

ریزش مو پس از زایمان چگونه اتفاق می­افتد؟

بسیاری از بانوان فکر می­کنند که ریزش مو بعد از زایمان دقیقا پس از تولد نوزاد رخ می­دهد. این تصور کاملا اشتباه است؛ چرا که این پدیده معمولا بعد از ظاهر شدن و اتمام دیگر عوارض پس از زایمان رخ می­دهد. یعنی حدودا ۴ تا ۵ ماه بعد از زایمان!

اما اصلا چرا این اتفاق می­افتد؟ رشد مو در حالت طبیعی به صورت چرخه­ای رخ می­دهد که سه مرحله کلی دارد:

  1. رشد،
  2. استراحت،
  3. ریزش.

موها مدتی رشد می­کنند، کمی استراحت می­کنند و ریزش پیدا می­کنند. این چرخه بارها و بارها ادامه پیدا می‌کند.

علت ریزش مو پس از زایمان این است که در دوران بارداری هورمون­هایی ترشح می­شوند که دوران رشد را طولانی­تر می­کنند. به همین دلیل است که اکثر مادران در دوران بارداری موهای پرپشت و زیبایی دارند. پس از زایمان ناگهان ترشح هورمون استروژن کاهش می­یابد و چرخه موها دوباره وارد مرحله ریزش می­شود.

آیا ریزش مو بعد از زایمان طبیعی است؟

حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد از مادران، تقریبا ۴ تا ۵ ماه بعد از تولد فرزند خود با ریزش زیاد موهای خود مواجه می‌شوند و بسیاری از آن­ها نگرانی بیش از حدی در این باره نشان می­دهند. پیش از هر چیز لازم است بدانید که این پدیده تنها عارضه­ای موقتی بوده و قابل پیشگیری و درمان نیز است.

جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان

مادرانی که موهایشان بعد از زایمان ریزش پیدا کرده است، معمولا بین شش ماه تا یک سال بعد از تولد فرزند خود شاهد تغییر شکل موی خود به همان حالت اولیه هستند؛ لذا جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. تنها کاری که باید در این باره انجام دهید، انجام راه­های جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان است.

چگونه از ریزش مو بعد از زایمان جلوگیری کنیم؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، ریزش مو بعد از زایمان امری کاملا طبیعی است؛ اما باید آگاه باشید که راه‌هایی نیز برای پیشگیری یا کاهش اثرات آن وجود دارد. در ادامه راه­های جلوگیری و پیشگیری از ریزش مو بعد از زایمان را به طور کامل توضیح داده­ایم.

استفاده از شامپوی مناسب

مادران باردار پس از زایمان خود باید همواره به شامپویی که از آن استفاده می­کنند، توجه زیادی داشته باشند. شامپویی که در دوران پس از زایمان با آن موهایتان را می­شویید، باید به گونه­ای باشد که موهای شما را سبک تر کند. مانند نرم­کننده­های سبک و شامپوهای حجم­دهنده.

عدم استفاده از حالت‌دهنده­ها

در دوران پس از زایمان سعی کنید در حد امکان تا چند ماه از حالت­دهنده­هایی مانند اسپری­ها و ژل­ها استفاده نکنید؛ چرا که موهای شما را سنگین می­کنند و با مواد شیمیایی که دارند، سبب ریزش موهای شما می­شوند. شامپوهایی که روی جلد آن­ها عباراتی مانند «حالت‌دهنده قوی» ذکر شده است هم مواد شوینده مناسبی برای موهای شما در این دوران نیستند.

مصرف ویتامین­ها و مواد معدنی لازم

حتما از بانوان باردار شنیده­اید که می­گویند “متخصصانی در سایت دکتر با من در مورد ضرورت مصرف ویتامین­ها در دوران بارداری صحبت کرده‌اند.” ویتامین­هایی که پزشکان متخصص در دوران بارداری تجویز می‌کنند، نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان دارد.

بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر تا مدتی پس از بارداری هم این ویتامین­ها را مصرف کنید. البته توجه داشته باشید که در مصرف آن­ها زیاده­روی نکنید و در صورت امکان با یک دکتر مو خوب درباره میزان ویتامین­هایی که مصرف می­کنید، مشورتی داشته باشید.

اما چه ویتامین­هایی بر ریزش مو تاثیر دارند؟ در ادامه مواد مفیدی که می­توانید در دوران پس از زایمان برای جلوگیری از ریزش مو مصرف کنید را به شما معرفی کرده­ایم.

جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان

  • ویتامین A

ویتامین آ ماده­ای است که سلول­های بدن برای رشد از آن تغذیه می­کنند. این ویتامین مولکول­های مو را نیز به خوبی تقویت می­کند و سبب رشد بیشتر آن­ها می­شود.

ویتامین آ در بدن به گونه­ای عمل می­کند که ماده­ای به نام سبوم ترشح می­شود. این ماده رطوبت پوست سر را تنظیم می­کند و سلامت موهای شما را تا حد زیادی بالا می­برد. مادران شیردهی که در رژیم غذایی خود به­اندازه کافی از ویتامین A استفاده نمی­کنند، ممکن است ریزش موی بیشتری را نسبت به دیگران تجربه کنند.

این ویتامین را می­توانید در سبزیجاتی مثل هویج، اسفناج، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل بیابید. ویتامین آ همچنین در ماست، تخم مرغ و شیر موجود است.

  • ویتامین­های خانواده B

می­توان گفت شناخته­شده­ترین ویتامین برای رشد و تقویت موها بیوتین است. تحقیقات نشان می­دهد که کمبود این ویتامین باعث ریزش مو می­شود. معمولا یک متخصص ریزش مو بیوتین را برای درمان ریزش مو تجویز می‌کند، اما این ماده برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان هم استفاده می­شود.

بسیار کم پیش می­آید که فردی کمبود بیوتین داشته باشد؛ چرا که این ویتامین در مواد غذایی بسیاری وجود دارد و شما در طول روز مقداری از آن را مصرف می­کنید؛ اما مصرف بیوتین در دوران بارداری بسیار مهم است.

همه ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در بدن دارند. این ویتامین­ها نقش مهمی در ساخت گلبول های قرمز ایفا می­کنند. همین موضوع باعث می­شود که مواد مقوی و اکسیژن به خوبی در پوست سر و موها جریان پیدا کند.

به عنوان یک مادر برای تنظیم میزان مصرف ویتامین ب می­توانید مواد غذایی مثل گوشت، سبوس گندم، بادام و غذاهای دریایی را در سبد تغذیه خود جای دهید.

کلام آخر

ریزش مو در دوران پس از بارداری امری کاملا طبیعی است. در این مقاله سعی کردیم راه­هایی برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان را برای شما بازگو کنیم که بتوانید این دوران را با کمترین عوارض سپری کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که پس از شش ماه تا یک سال موهای شما باید به حالت طبیعی بازگردند. اگر این اتفاق نیفتاد و ریزش موی شما بیشتر از این مدت به طول انجامید، حتما به یک متخصص مو غرب تهران یا دیگر مناطق مراجعه کنید و از او کمک بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد