مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو کدام هستند؟

0

فرقی نمی‌کند در چه سنی قرار داشته باشید، ممکن است شما نیز مشاهده کنید که ریزش موهای شما نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. به طور کلی ریزش مو در حد نرمال امری طبیعی است. اما اگر متوجه ریزش بیش از حد نرمال موهای خود شدید یا ریزش موهایتان نسبت به قبل افزایش پیدا کرده باشد، باید به دنبال رفع آن باشید. ما در این مقاله قصد داریم مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو را به شما معرفی کنیم.

اگر چه ریزش مو ممکن است دلایل مختلفی مانند ژنتیک، سن، هورمون‌ها، کمبود مواد مغذی، داروهای خاص، تغییر رژیم غذایی و…  داشته باشد، با این حال در بسیاری از موارد با تغییر رژیم غذایی و استفاده از غذاهای خاص یا مکمل‌های تغذیه‌ای این مشکل می‌تواند برطرف شود. البته بهتر است در این باره از یک متخصص ریزش مو نیز کمک بگیرید. این متخصصین را می‌توانید در سایت دکتر با من پیدا کنید و با آن‌ها تماس بگیرید.

۱۲ غذای موثر در قطع ریزش مو را بشناسید

ما در این مقاله قصد داریم ۱۲ مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو را به شما معرفی کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که این مواد غذایی در بسیاری از موارد کمک‌کننده هستند. توجه داشته باشید در کنار رعایت این رژیم از یک دکتر مو خوب نیز کمک بگیرید.

۱.اسفناج

در بسیاری از موارد کمبود مواد معدنی عامل اصلی ریزش مو به ویژه در زنان است. پزشکان معتقد هستند که باید بررسی کنید و مطمئن شوید چیزی در برنامه یا رژیم غذایی خود کم ندارید که ممکن است دلیل ریزش موی شما باشد. با یک آزمایش ساده می‌توانید از نداشتن کمبود آهن، پروتئین و ویتامین D مطمئن شوید. اما اگر نتیجه آزمایش شما مبنی بر فقر آهن و ویتامین D بود، توصیه می‌کنیم از خوردن اسفناج غافل نشوید.

اسفناج با توجه به اینکه سرشار از املاح معدنی و ویتامین D است، یکی از مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو هم به شمار می‌رود. اسفناج سرشار از آهن بوده و حاوی سبوس است که به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی برای مو به شمار می‌رود. این ماده غذایی سبز رنگ همچنین حاوی مقدار زیادی امگا ۳، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و آهن است که سبب استحکام ریشه‌ مو، براق شدن مو و آبرسانی به موها می‌شود.

۲.دانه‌های آفتابگردان

تخم آفتابگردان سرشار از ویتامین B5 است. این ویتامین وظیفه تامین استحکام و رشد موها را بر عهده دارد. بر اساس تحقیقات کمبود ویتامین B5 یکی از دلایل اصلی در ریزش موها به شمار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده روزانه از مقدار کمی تخم آفتابگردان بیش از ۵۰ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کنید.

مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو

۳. ماهی سالمون

بدن انسان قادر به جذب نور خوشید و تبدیل آن به ویتامین D است، اما قادر به ساخت اسید‌های چرب ویتامین D  و امگا ۳ نیست. این املاح یاد شده باعث سلامتی اندام‌های داخلی بدن مانند قلب و عروق و سلامت سایر اندام‌های بدن می‌شوند. همچنین به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و شما را از ابتلا به بیماری‌های مختلف در امان نگه می‌دارند. امگا ۳ یکی از مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو است که به رشد و براق شدن موهای شما نیز کمک می‌کند.

پزشکان معتقد هستند که امگا ۳ خاصیت ضد التهابی دارد و اگر التهاب سبب ریزش موی شما باشد، به این ریزش پایان می‌دهد. شما می‌توانید این ماده غذایی با ارزش را از منابع طبیعی مانند انواع ماهی‌ها به ویژه ماهی سالمون دریافت کنید.

۴.چغندر

این ماده غذایی قرمز رنگ و با ارزش سرشار از ماده‌ای معدنی و شیمیایی به نام نیترات است. نیترات پس از تجزیه شدن سبب بهبود گردش خون در بدن می‌شود. بهبود گردش خون در بدن باعث تامین مواد مغذی و اکسیژن رسانی به نقاط مختلف بدن به ویژه به کف سر و فولیکول‌های موی سر می‌شود. بدین ترتیب با استفاده از چغندر می‌توانید به قطع ریزش موهای خود کمک کنید.

۵.بلغور و جو دوسر

به گفته برخی پزشکان در بسیاری از موارد مقاومت و حساسیت بدن نسبت به انسولین یکی از علل ریزش موها است. جو دوسر دارای مقدار فراوانی فیبر محلول است. فیبر در بدن می‌تواند به بهبود حساسیت نسبت به انسولین کمک فراوانی کند. بنابراین مصرف بلغور و جو دوسر می‌تواند به قطع ریزش موهای شما کمک کند.

۶.مرغ

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ یا اسید آراشیدونیک می‌تواند به رشد و استحکام موها کمک بسیاری کند. این ماده مغذی باعث تحریک رشد موها می‌شود و ضخامت آن را افزایش می‌دهد. طبق نظرسنجی ملی تغذیه و سلامت در آمریکا مصرف یک فنجان مرغ برابر با مصرف ۱۵۴ میلی‌گرم اسید آراشیدونیک است. بنابراین مرغ می‌تواند یکی از مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو باشد.

۷.فلفل دلمه‌ای قرمز

طبق تحقیقاتی که در مجله بالینی و زیبایی پوست در آمریکا منتشر شد، مصرف ویتامین C باعث جلوگیری از شکنندگی موها می‌شود. همچنین یک آزمایش که روی چند خانم با موهای نازک انجام شد، نشان داد مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین C باعث رشد قابل توجه موهای آن‌ها شده است. اگر چه ما پرتقال را به عنوان منبع قابل توجهی از ویتامین C می‌شناسیم، مطالعات نشان می‌دهد تنها مصرف نصف فلفل دلمه‌ای قرمز مقدار قابل توجهی از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند. بنابراین فلفل قرمز به عنوان منبع بسیار مناسبی برای تامین ویتامین C شناخته شده است.

مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو

۸.تخم مرغ

تخم مرغ دارای ویتامینی به نام بیوتین است که به رشد و تقویت ناخن‌ها و موها کمک بسیاری می‌کند. ۳۶ درصد از زنان مبتلا به ریزش مو که در یک تحقیقات بالینی شرکت کرده بودند، دارای کمبود بیوتین بودند. بنابراین نتیجه این تحقیقات نشان داد کمبود بیوتین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. از دیگر منابع خوب این ویتامین می‌توان به بادام، آووکادو و ماهی قزل آلا اشاره کرد.

۹.عدس

عدس سرشار از پروتئین، آهن، روی و مقدار زیادی اسیدفولیک است. به گفته پزشکان بدن برای بازسازی گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن‌رسانی به ریشه و ساقه موها را تامین می‌کنند، نیاز به مقدار مناسبی از اسیدفولیک دارد. بنابراین عدس به عنوان منبع مناسبی از اسید فولیک یکی از مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو به شمار می‌رود.

۱۰.صدف

روی یک ماده مهم در ایجاد و دوام سلامتی بدن شما است. وقتی به اندازه کافی روی در بدنتان تامین نباشد ریزش موهای سر، ابرو و حتی مژه‌هایتان را تجربه خواهید کرد. تحقیقات نشان می‌دهد کمبود روی در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک باعث افزایش ریزش مو در آن‌ها می‌شود.

به طور کلی روی باعث تقویت سلول‌های ساخت و رشد مو می‌شود. صدف یک ماده غذایی سرشار از روی است و شما می‌توانید مقدار زیادی از روی را در صدف و همچنین گوشت گاو دریافت کنید. صدف یکی از مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو است.

۱۱.گوشت گاو بدون چربی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، کمبود روی و آهن می‌تواند منجر به ریزش مو به ویژه در زنان شود. اگر چه مواد غذایی ذکر شده اعم از عدس، اسفناج، دانه‌های سویا حاوی مقدار زیادی از آهن هستند، اما تحقیقات نشان می‌دهد منابع حیوانی تا سه برابر بیشتر نسبت به منابع گیاهی باعث جذب آهن می‌شوند.

مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو

بنابراین بهترین گزینه برای دریافت آهن استفاده از گوشت چرخ کرده بدون چربی گاو است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف یک اونس گوشت گاو بیش از ۲۰ درصد از نیاز روزانه شما به آهن را تامین می‌کند.

۱۲.ماست یونانی

دو ماده معدنی کمیاب نیز با رشد و استحکام موها ارتباط مستقیم دارند. این دو ماده معدنی عبارت‌‌ هستند از سلنیوم و ید که هر دو برای تقویت و عملکرد صحیح غدد تیروئیدی لازم و ضروری هستند. کمبود هر یک از این دو ماده معدنی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. پس مصرف این دو ماده معدنی به مقدار لازم توصیه می‌شود.

استفاده از ماست را در میان وعده‌ها و وعده‌های اصلی خود بگنجانید. لبنیات سرشار از مواد معدنی هستند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف یک فنجان ماست یونانی کم چرب و ساده نیمی از ید روزانه و ۳۴ درصد از سلنیوم مورد نیاز شما را تامین می‌کند. استفاده از ماست یونانی علاوه بر خوش طعم کردن غذا و تقویت موها می‌تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند.

کلام آخر

در مقاله‌ای که خواندید، با ۱۲ مورد از مواد غذایی موثر در قطع ریزش مو آشنا شدید. کمبود املاح معدنی علاوه بر ریزش مو می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شما شود و سلامت شما را به خطر بیندازد. بنابراین با مصرف درست و به اندازه هر یک از مواد غذایی ذکر شده علاوه بر داشتن موهایی زیبا و سالم به سلامت بدن خود نیز کمک می‌کنید.

توصیه می‌کنیم علاوه بر مصرف مواد غذایی ذکر شده، از یک پزشک نیز کمک بگیرید. با مراجعه به سایت دکتر با من لیستی از متخصصین پوست و مو اعم از متخصص مو شرق تهران و در مناطق مختلف تهران یا شهرهای دیگر را مشاهده خواهید کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد