با عوامل موثر در ریزش مو آشنا شوید!

0

داشتن موهای پرپشت و زیبا آرزوی هر فردی به خصوص در بانوان است. در صورتی که متوجه ریزش موهای خود شده باشید، حتما در این باره نگران شده‌اید. ریزش مو در حد نرمال اتفاقی طبیعی است. آنچه نگران کننده است و باید به دنبال دلیل آن گشت، ریزش بیش از اندازه موها در حدی است که باعث ناراحتی یا نگرانی شما شود. معمولا با افزایش سن شاهد افزایش ریزش مو نیز هستیم، اما اگر این اتفاق در دوران کودکی یا نوجوانی و جوانی رخ بدهد، باید به دنبال علل و درمان آن گشت. به همین منظور در این مقاله قصد داریم شما را با شایع ترین عوامل موثر در ریزش مو آشنا کنیم.

ریزش مو می‌تواند در طی زمان و به مرور اتفاق بیفتد. در مواردی نیز ممکن است شاهد ریزش موی ناگهانی باشیم. همچنین ریزش مو ممکن است به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا انواع بیماری‌های پوستی ایجاد شود. طبق استانداردها ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز امری طبیعی است، اما در غیر این صورت لازم است علت آن را جویا شوید و به دنبال درمان آن باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکتر با من، بهترین متخصص مو در تهران یا شهرهای دیگر را پیدا کنید و از آن طریق به مشاوره با دکتر مو درباره مشکل ایجاد شده برای شما بپردازید.

عوامل موثر در ریزش مو شامل چه مواردی است؟

عوامل متعددی ممکن است باعث ایجاد ریزش مو در شما شود. ما در این مقاله به برخی از شایع ترین عوامل موثر در ریزش مو اشاره خواهیم کرد. در صورتی که هر یک از این عوامل نزدیک به مشکل شما بود، بهتر است از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

۱.کمبودهای تغذیه‌ای

اولین علتی که ممکن است باعث بروز ریزش مو در افراد شود، کمبودهای تغذیه‌ای و مواد معدنی در بدن است. رژیم‌های غذایی کم پروتئین و کمبود ویتامین‌های خاص مانند آهن می‌تواند موجب ایجاد ریزش موی بیش از حد در افراد شود. برای بررسی این علت افراد باید آزمایش خون بدهند و از کافی بودن انواع ویتامین‌ها، آهن و پروتئین در بدنشان مطمئن شوند.

عوامل موثر در ریزش مو

۲.اختلالات هورمونی یا بارداری

برخی از بانوان ممکن است بر اثر اختلالات غدد هورمونی یا استفاده از داروهای هورمونی و همچنین اختلالات هورمونی پس از زایمان یا در دوران بارداری ریزش بیش از اندازه موهایشان را در این دوران تجربه کنند. این نوع ریزش‌ها موقتی هستند و معمولا در طی یک سال برطرف می‌شوند. توصیه می‌کنیم برای بازگشت موهایتان به حالت طبیعی موارد زیر را انجام دهید.

  • استفاده از شامپو و نرم‌کننده‌های حجم دهنده.
  • استفاده از محصولات طراحی شده برای موهای نازک.
  • از استفاده نرم‌کننده یا شامپوهای حالت دهنده خودداری کنید، زیرا این شامپوها برای موهای نازک و شکننده مناسب نیستند.
  • هنگام استفاده از نرم‌کننده، آن را تنها به ساقه موها بمالید، نه پوست سر.

۳.مصرف داروهای خاص

یکی از عوامل موثر در ریزش مو استفاده از برخی داروهای خاص و دارای عوارض جانبی هستند. برخی از این داروها عبارت‌‌اند از:

  • رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین
  • داروهای درمان انواع آکنه
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضدبارداری
  • داروهای کنترل چربی و کلسترول

اگر فکر می‌کنید استفاده از هر کدام از این داروها باعث ریزش موی بیش از حد در شما شده است، بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

۴.آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک اصطلاح دیگری برای طاسی مردانه یا زنانه است که یکی از علت‌های شایع ریزش مو به حساب می‌آید. آلوپسی آندروژنتیک یک مشکل ژنتیکی است که در مردان باعث ریزش مو از شقیقه‌ها و در زنان باعث ریزش مو یا نازک‌تر شدن موهایشان در تمامی نقاط سرشان می‌شود.

این مشکل معمولا هنگام افزایش سن اتفاق می‌افتد، اما ممکن است در دوران بلوغ نیز شاهد بروز آلوپسی آندروژنتیک باشیم. با توجه به اینکه بسیاری از بانوان پس از یائسگی دچار این مشکل می‌شوند، این بیماری می‌تواند با مشکلات هورمونی نیز مرتبط باشد. درمان این بیماری به سادگی توسط دارویی به نام ماینوکسیدیل امکان‌پذیر است.

۵.تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش ناگهانی مو است که بر اثر شوک‌های ناگهانی مانند شوک‌های عاطفی یا جسمی، مانند بروز یک حادثه آسیب‌زا، استرس شدید یا یک بیماری جدی ایجاد می‌شود. بروز این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. از جمله عواملی که می‌تواند باعث بروز این بیماری شوند، عبارت‌اند از:

  • اختلالات هورمونی ناشی از بارداری، پس از زایمان، شروع یا توقف کنترل بارداری یا سوتغذیه
  • استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ضد انعقاد، ضد تشنج، داروهای ضدبارداری، داروهای تیروئیدی و…

معمولا ریزش مو بر اثر تلوژن افلوویوم پس از مدتی برطرف می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد.

۶.آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم یکی دیگر از عوامل موثر در ریزش مو است که باعث ریزش سریع و ناگهانی موها می‌شود. این مشکل معمولا بر اثر پرتو درمانی یا شیمی درمانی اتفاق می‌افتد و ۶ ماه پس از درمان و قطع شیمی درمانی موها دوباره رشد می‌کنند.

عوامل موثر در ریزش مو

۷.کچلی سر یا کرم حلقوی

کچلی سر یا کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که پوست سر و ساقه موها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری سبب به وجود آمدن لکه‌های طاسی که پوسته پوسته شده و خارش دارند، می‌شود. با گذشت زمان این لکه‌های طاس بزرگ‌تر می‌شوند و تعداد این تکه‌ها افزایش می‌یابد. علائم این بیماری قبل از ظاهر شدن تکه‌های طاسی عبارت‌اند از:

  • موهای ضعیف و بسیار شکننده.
  • حساسیت پوست سر.
  • لکه‌های پوسته پوسته‌ای که خاکستری یا قرمز به نظر می رسند.

درصورت بروز این علائم سریعتر به یک پزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است این بیماری توسط داروهای ضد قارچ قابل درمان است و پس از بهبود موها مجددا رشد می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله با ۷ مورد از عوامل موثر در ریزش مو آشنا شدید. به یاد داشته باشید ریزش میزان مشخصی از مو مانند ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو امری طبیعی است. اگر متوجه ریزش بیش از اندازه موهای خود شدید، ممکن است دارای یک بیماری زمینه‌ای باشید یا دلیل ریزش‌های بیش از حد شما یکی از ۷ مورد بالا باشد.

بهتر است پس از مشاهده بیش از حد ریزش مو از یک پزشک متخصص پوست و مو کمک بگیرید. سایت دکتر با من با معرفی متخصص مو غرب تهران و در تمامی نقاط تهران یا شهر مورد نظرتان می‌تواند به شما کمک کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد