چه زمانی کودک خود را نزد دکتر اطفال غدد ببریم؟

0

کودکان در طول دوران رشد خود ممکن است که به دلایل مختلفی به مشکلات و بیماری‌های هورمونی مبتلا شوند. اختلالات هورمونی در صورتی که درمان نشوند، می‌توانند عوارض جدی‌تری به وجود بیاورند. دکتر اطفال غدد پزشکی است که می‌تواند علائم و نوع اختلال غدد کودکان را تشخیص دهد و سپس نسبت به انجام روش‌های درمانی آن‌ها اقدام کند.

مطلبی که قرار است در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم، در زمینه حوزه کاری پزشک اطفال غدد و بیماری‌هایی که توسط او درمان می‌شود، است. بنابراین توصیه می‌شود که این مقاله را تا انتها مطالعه و دنبال کنید.

علائمی که با مشاهده آن‌ها باید هر چه سریع‌تر به دکتر اطفال غدد مراجعه کرد

زمانی که کودکان به اختلالات هورمونی مبتلا شوند، علائمی در آن‌ها ظاهر می‌شود که از طریق مشورت با متخصص اطفال مربوط به بخش غدد قابل درمان هستند. شایع‌ترین علائم اختلالات هورمونی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بالا رفتن غیر طبیعی ضربان قلب
  • کاهش وزن شدید و ناگهانی
  • مشکلاتی مانند یبوست یا اسهال
  • رنگ پریدگی چهره و احساس خستگی شدید
  • تورم اعضای چهره مانند بینی
  • سردرد و درد عضلات دست یا پاها
  • نداشتن اشتها به غذا

موارد بالا از مهم‌ترین نشانه‌های مشکلات هورمونی هستند که والدین با مشاهده آن‌ها باید کودک را هر چه سریع‌تر نزد دکتر اطفال غدد ببرند.

بیماری دیابت کودکان و درمان و کنترل آن توسط پزشک اطفال غدد

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که کودکان بر اثر علل مختلفی ممکن است که با آن درگیر شوند. به طور مثال دلایل مادرزادی یکی از علل این مشکل محسوب می‌شوند. این بیماری سطح قند خون را به صورت غیرطبیعی بالا می‌برد که اگر کنترل نشود، باعث صدمه به قسمت‌های دیگر بدن خواهد شد.

دکتر اطفال غدد

پزشک پس از معاینه کودکان و انجام آزمایش‌های ویژه جهت تشخیص این بیماری، داروهایی را مانند انسولین برای تنظیم سطح قند خون کودکان تجویز می‌کند.

معرفی اختلالات مربوط به غده تیروئید و درمان آن‌ها با کمک دکتر اطفال غدد

شایع‌ترین مشکلات غده تیروئید کم‌کاری و پرکاری تیروئید هستند. این مشکلات در صورتی که کنترل نشوند، ممکن است در نهایت منجر به بیماری گواتر شوند. کم‌کاری و پرکاری زمانی ایجاد می‌شوند که غده تیروئید نتواند به اندازه کافی هورمون تیروئیدی مورد نیاز بدن را تولید کند.

در چنین وضعیتی هورمون تیروئیدی را یا کم‌تر از نیاز بدن تولید می‌کند یا بیشتر. کم‌کاری و پرکاری به کمک مصرف داروهایی که توسط پزشک اطفال غدد تجویز می‌شوند، قابل کنترل و درمان هستند. در صورتی که نسبت به درمان این مشکلات دیر اقدام شود، بیماری گواتر به وجود می‌آید که باعث بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید می‌شود.

درمان اختلالات مربوط به رشد کودکان

یکی دیگر از اختلالاتی که با کمک پزشک اطفال غدد قابل درمان خواهد بود، مشکلات مربوط به رشد کودکان است. به طور مثال کودکان ممکن است نتوانند وزن‌گیری مناسبی داشته باشند یا قد آن‌ها به اندازه کافی رشد نکند. این کودکان ممکن است در طول روز با احساس بی‌حالی و خستگی شدیدی مواجه شوند. همچنین دردهای عضلانی نیز از علائم دیگر اختلالات رشد کودکان است.

اختلالات مربوط به غدد فوق کلیوی و درمان آن توسط دکتر اطفال غدد

غدد فوق کلیه هورمون‌هایی را ترشح می‌کنند که این هورمون‌ها باعث تنظیم فشار خون و ضربان قلب می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است که این غدد با اختلالاتی مواجه شوند و نتوانند این هورمون‌ها را به اندازه کافی تولید کنند. در چنین وضعیتی بدن کودکان ممکن است علائمی همچون از دست دادن وزن شدید، یبوست، اسهال، درد در ناحیه شکم و… را از خود نشان دهد. والدین موظف هستند که در صورت مشاهده این علائم غیرطبیعی در بدن کودک او را هر چه سریع‌تر نزد پزشک اطفال غدد ببرند.

بیماری نرمی استخوان در کودکان و درمان آن با پزشک اطفال غدد

بیماری نرمی استخوان یکی از اختلالاتی است که معمولا به دلیل کمبود ویتامین D ایجاد می‌شود. نرمی استخوان می‌تواند باعث بروز عوارضی مانند کوتاهی قد، درد عضلات بدن و آسیب‌دیدگی استخوان‌ها شود. بنابراین ضروری است که با مشورت با پزشک اطفال غدد نسبت به درمان این بیماری اقدام شود. پزشک اطفال غدد معمولا به کمک داروهای ویتامین D به درمان و کنترل بیماری نرمی استخوان می‌پردازد.

اختلالات مربوط به غده هیپوفیز و درمان آن با کمک پزشک اطفال غدد

غده هیپوفیز یکی از غدد مهم بدن محسوب می‌شود که وظایفی همچون کمک به رشد کودکان، کنترل فشار خون، تنظیم بلوغ کودکان و… را به عهده دارد.

دکتر اطفال غدد

زمانی که این غده با هرگونه اختلالی مواجه شود، با علائمی مانند سردرد، افزایش غیرطبیعی وزن، ضعف شدید و شکننده شدن استخوان‌ها، احساس خستگی شدید و… از وجود خود خبر می‌دهد. بنابراین ضروری است که نسبت به درمان این مشکل هرچه سریع‌تر اقدام شود. زیرا درمان نکردن این بیماری می‌تواند باعث بروز عوارض جدی‌تری در کودکان شود.

درمان سرطان غده تیروئید یا غده فوق کلیه با کمک دکتر اطفال غدد

یکی از اختلالات جدی و خطرناک مربوط به اختلالات هورمونی سرطان غدد است. به طور مثال سرطان غده تیروئید یکی از بیماری‌های است که با علائمی مانند متورم شدن قسمت‌هایی از گردن، احساس درد در این ناحیه، اختلالات تنفسی و… خود را نشان می‌دهد.

این بیماری یکی از اختلالات بسیار جدی محسوب می‌شود که درمان نکردن آن می‌تواند باعث بروز عوارض جدی‌تری شود. پزشک اطفال غدد پس از معاینه کودکان و تشخیص قطعی این مشکل، اقدامات درمانی مورد نیاز را آغاز می‌کند.

تماس با دکتر اطفال عالی غدد

یکی از مسائلی که معمولا ذهن والدین را درگیر می‌کند، یافتن متخصص اطفال ماهر و با تجربه است. والدین با مراجعه به سایت دکتر با من می‌توانند با بهترین متخصصان اطفال غدد و همچنین دکتر اطفال غرب تهران تماس برقرار کنند و کودکان خود را جهت درمان نزد آن‌ها ببرند.

کلام آخر

اختلالات مربوط به غدد درون‌ریز از بیماری‌هایی هستند که علاوه بر بزرگسالان، احتمال دارد که کودکان را نیز درگیر خود کنند. در این مقاله انواع اختلالات غددی و همچنین علائم مربوط به آن‌ها را شرح دادیم و تلاش کردیم که وظایف دکتر اطفال غدد را به صورت واضح توضیح دهیم.

بنابراین مطالعه این مقاله می‌تواند باعث افزایش آگاهی و اطلاعات والدین در زمینه اختلالات هورمونی شود که بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن کودکان خود را برای درمان نزد پزشک اطفال غدد ببرند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد