متخصص اطفال خوب را از کجا پیدا کنیم؟

0

یک متخصص اطفال خوب قادر به تشخیص بیماری‌هایی است که گریبان کودکان را می‌گیرد. بیماری‌هایی وجود دارند که مختص کودکان و نوزادان بوده و بعضی از آن‌ها مادرزادی هستند. این دسته از پزشکان علاوه بر سلامت جسمی، سلامت ذهنی اطفال را نیز بررسی می‌کنند.

اگر کودکی در مسیر رشد با مشکلی مواجه شود، والدین باید به این پزشکان مراجعه کنند. برای دسترسی راحت‌تر شما به این پزشکان سایت دکتر با من نام تعداد زیادی متخصص اطفال عالی در تهران را برای شما گردآوری کرده است، به شکلی که با مراجعه به آن می‌توانید نزدیک‌ترین متخصص اطفال در محل زندگی خود را انتخاب کرده و به او مراجعه کنید.

با بروز چه بیماری‌هایی به یک متخصص اطفال مراجعه کنیم؟

در این قسمت به بیماری‌هایی اشاره خواهیم کرد که والدین می‌توانند برای درمان فرزندشان به یک متخصص اطفال خوب مراجعه کنند.

فوق تخصص اطفال مراقبت‌های ویژه

عده‌ای از متخصصین کودک در مراقبت‌های ویژه مخصوص کودکان فعالیت می‌کنند. در این بخش آن‌ها کودکانی را مداوا می‌کنند که از نظر بهداشتی در موقعیت بسیار نامناسبی هستند.

 فوق تخصص اورژانس اطفال

عده‌ای از متخصصین کودک در بخش اورژانس کودکان بیمار با آسیب‌های جدی را مداوا می‌کنند. معمولا کودکانی در این بخش پذیرفته‌ می‌شوند که به خاطر آسیبی که دیده‌اند، نیاز به مراقبت فوری دارند. اگر کودکان این کمک را دریافت نکنند، ممکن است آسیب‌های جدی ببینند یا حتی مرگ آن‌ها را در پی داشته باشد.

فوق تخصص کودکان رشدی – رفتاری

تخصص این متخصصان بررسی رشد رفتاری کودکان و نوجوانان است و نه تنها به بررسی جنبه‌های روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان می‌پردازند، بلکه مشکلات فیزیکی و رفتاری آن‌ها را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

متخصص اطفال خوب

اختلالاتی که این گروه از متخصصان به آن‌ها می‌پردازند، عبارت هستند از اختلالات یادگیری، اختلالات عادت مانند تیک‌ها، اختلالات تنظیمی مانند مشکلات تغذیه یا مشکلات انضباطی، ناتوانی‌های رشدی مانند فلج مغزی، اوتیسم و آسپرگر.

این متخصصان رشد کودکان را نیز زیر نظر می‌گیرند. بسیار مهم است که این مشکلات و اختلالات در کودکی توسط متخصص اطفال خوب درمان شوند، در غیر این صورت تاثیر منفی زیادی در زندگی آن‌ها خواهد گذاشت.

 فوق تخصص اطفال کودک‌آزاری

کودکان بیش از گروه‌های دیگر در معرض انواع و اقسام آزارها قرار می‌گیرند. این آزارها می‌توانند تاثیر بسیار وحشتناکی در سرتاسر زندگی آن کودک داشته باشند.

این گروه از متخصصان تشخیص می‌دهند که آیا کودکی مورد آزار، سوءاستفاده یا بی‌توجهی قرار گرفته است یا خیر. این آسیب‌ها آزار‌های جنسی را نیز در برمی‌گیرند که کمک به آن‌ها بر عهده این گروه از متخصصان است.

 فوق تخصص انکولوژیست-هماتولوژیست اطفال

سرطان‌هایی هستند که اطفال را درگیر می‌کنند. این دسته از متخصصین اطفال سرطان‌های شایع در کودکان را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان

کودکان تا حد بسیار زیادی در معرض بیماری‌های عفونی قرار دارند. این دسته از متخصصان بیماری‌های ناشی از عفونت در کودکان را درمان می‌کنند. اعضای مختلف بدن کودکان در معرض انواع عفونت‌ها قرار دارد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها عفونت گوش است. با مراجعه به یک متخصص اطفال خوب این عفونت‌ها قابل درمان هستند.

فوق تخصص قلب و عروق کودکان

کودکان و نوزادان نیز مانند بسیاری از بزرگسالان می‌توانند مبتلا به بیماری‌های قلبی شوند، اما دلایل ابتلای آن‌ها متفاوت است. این گروه سنی بیماری‌های قلبی مخصوص به خود را دارند که درمان آ‌ن‌ها به عهده فوق تخصص قلب و عروق کودکان است.

برخی از بیماری‌های رایج قلبی و عروقی در کودکان شامل آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، بیماری قلبی مادرزادی، اختلالات گردش خون، پیوند قلب، نارسایی قلبی و ناهنجاری‌های قلبی جنین است.

فوق تخصص ریه اطفال

بیماری‌های ریوی در اطفال تنفس کودکان را با مشکل جدی مواجه می‌کند. این متخصصان در درمان و پیشگیری از بیماری‌های ریوی و تنفسی کودکان تخصص دیده‌اند.

فوق تخصص روماتولوژیست اطفال

این گروه از متخصصین کودکانی را درمان می‌کنند که از اختلالات اسکلتی و عضلانی رنج می‌برند. از شایع‌ترین مشکلات این چنینی می‌توانیم به اختلال ساق پای نوزادان و مشکلات پای کودکان اشاره کنیم.

متخصص اطفال خوب

فوق تخصص نفرولوژیست اطفال

این متخصصان بیماری‌هایی را درمان می‌کنند که دستگاه کلیوی و ادراری کودکان را با مشکل مواجه ساخته است.

این افراد بیماری‌‌های مربوط به این دستگاه‌ها را تشخیص می‌دهند و از کودکانی با این بیماری‌ها مراقبت می‌کنند. همچنین اگر کودکی شب‌ادراری دارد، والدین برای درمان آن‌ها می‌توانند به این متخصصان مراجعه کنند.

فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال

اطفال ممکن است به اختلالات عصبی نیز مبتلا شوند که درمان این بیماری‌ها در کودکان در تخصص این گروه از پزشکان قرار دارد. ممکن است کودکی در زندگی خود مشکلات و اختلالات عصبی داشته باشد که در این صورت والدین می‌توانند کودکانشان را نزد یک متخصص اطفال خوب ببرند.

فوق تخصص نوزادان – پری ناتال

گروه دیگری از متخصصین اطفال هستند که تخصصشان مراقبت از نوزادان قبل از تولد و بعد از آن است. یکی از وظایفی که آنان برعهده دارند، مراقبت از نوزادان بدحالی است که به شکل نارس به دنیا می‌‌آیند. این گروه از نوزادان در معرض بسیاری از بیماری‌ها قرار دارند.

این متخصصان در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان کار می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به زنان باردار نیز کمک‌هایی در دوران بارداری ارائه دهند. نظارت بر زردی کودکان نیز از تخصص‌های این گروه از متخصصان است.

فوق تخصص گوارش کودکان

این گروه از متخصصان بیماری‌های گوارشی مربوط به کودکان را درمان می‌کنند. از جمله این مشکلات یبوست و بی‌اشتهایی است که در کودکان رواج دارد.

فوق تخصص غدد کودکان

کودکان ممکن است به مشکلات مربوط به غدد مبتلا شوند که شامل مشکلات رشد، بلوغ، دیابت یا سایر اختلالات مربوط به هورمون‌ها و غدد درون‌ریز هستند. رایج‌ترین بیماری‌های مربوط به این غدد دیابت کودکان و نوجوانان، کم کاری تیروئید کودکان و تیروئید پرکار در کودکان است که با مراجعه به متخصص اطفال خوب قابل کنترل هستند.

عملکرد غدد در کودکان بسیار مهم است، چرا که اختلال در تولید هورمون منجر به اختلال رشد در جسم و ذهن کودک می‌شود که سلامت او را در آینده نیز دچار مشکلات جدی خواهد کرد.

روانشناس یا روانپزشک کودک

عده‌ای از متخصصین اطفال در درمان بیماری‌های روانی کودکان تخصص دیده‌اند. روان کودکان مانند جسم آن‌ها در معرض آسیب بسیار قرار دارد. این متخصصان تروماهای کودکان را درمان می‌کنند.

مهم‌ترین اختلالات و بیماری‌های روانی که کودکان در معرض آن هستند، شامل اختلال کم توجهی و بیش فعالی، اوتیسم و همچنین سندروم آسپرگر می‌‌شوند که می‌توانند پیشرفت درسی کودکان را نیز با اختلال جدی مواجه کنند.

کلام آخر

کودکان به خاطر تکامل نیافتن ساختمان بدن و روانشان در معرض انواع بیماری‌های روانی و جسمی قرار دارند که در این مقاله تلاش کردیم آن‌ها را به شما معرفی کنیم. بیماری‌ها و اختلالات این گروه سنی اگر برطرف نشوند، ممکن است تا دوران بزرگسالی نیز با آن‌ها همراه باشند.

پس والدین باید نسبت به این مشکلات و درمان آن‌ها حساسیت داشته باشند. در سایت “دکتر با من” که به شما معرفی کردیم، می‌توانید نام تعداد زیادی متخصص اطفال خوب پیدا کنید. از دکتر اطفال چشم گرفته تا روانشناسان اطفال در این سایت گردآوری شده‌اند که می‌توانید به یکی از آن‌ها رجوع کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد