متخصص اطفال چه کار می‌کند؟

0

آیا تاکنون این سوال برای شما هم به وجود آمده است که متخصص اطفال چه کار می‌کند و چه وظایفی دارد؟ از آنجایی که کودکان در حال رشد هستند و بدنشان به نسبت بزرگسالان ظریف‌تر و حساس‌تر است، باید مراقب سلامتی آن‌ها باشید. حتی اگر کودکتان مشکل خاصی ندارد، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی او را نزد دکتر اطفال ببرید که کودکتان را از لحاظ سلامت جسمی و روانی مورد ارزیابی قرار دهد.

در ادامه با ما همراه باشید که شما را با متخصص اطفال و این که اصلا وظایف متخصص اطفال چیست، آشنا کنیم.

متخصص اطفال کیست؟

متخصص اطفال پزشکی است که در رابطه با ارائه مراقبت‌های پزشکی مربوط به کودکان آموزش دیده است. یکی از کارهایی که باید پیش از تولد نوزاد انجام داد، انتخاب پزشکی برای نظارت بر وضعیت بهداشت و سلامت او است.

کودکان به سرعت رشد می‌کنند و با گذشت زمان دچار تغییرات عاطفی، فیزیکی و رفتاری می‌شوند. به همین دلیل نیازهای مختلفی دارند که در حیطه تخصصی پزشکان بزرگسال نیست. در ادامه درباره اینکه متخصص اطفال چه وظایفی دارد، صحبت خواهیم کرد.

متخصص اطفال چه کار می‌کند؟

متخصص اطفال کارهای مختلفی از جمله ارائه خدمات مربوط به سلامت از غربالگری‌های بهداشتی گرفته تا مدیریت شرایط پزشکی پیچیده را انجام می‌دهد. پزشک اطفال در زمینه‌های زیر فعالیت دارد:

  • معاینه‌ بدن
  • واکسیناسیون کودک
  • درمان جراحات مثل دررفتگی و شکستگی
  • ارزیابی رشد رفتاری، جسمی و اجتماعی
  • تجویز دارو
  • ارائه مشاوره‌ بهداشت عمومی کودک
  • تشخیص بیماری‌های مختلف و درمان آن‌ها
  • ارجاع بیمار به سایر پزشکان متخصص در صورت نیاز

متخصص اطفال چه کار می‌کند

همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم، پزشک متخصص کودکان در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های خاص کودکان آموزش‌هایی دیده است. در ادامه به انواع تخصص‌ها در زمینه‌ی اطفال پرداخته‌ایم.

آشنایی با انواع پزشک اطفال

در ادامه مبحث متخصص اطفال چه کار می‌کند، به انواع این پزشکان خواهیم پرداخت. بسیاری از پزشکان حوزه‌ اطفال به عنوان پزشکان مراقبت‌های اولیه فعالیت می‌کنند. کار آن‌ها معاینه‌ی منظم مرتبط با سلامتی کودک است. آن‌ها مراحل مربوط به واکسیناسیون را انجام داده و توصیه‌های بهداشتی در خصوص کودکان را به والدینشان ارائه می‌دهند.

سایر متخصصان نیز در درمان بیماری‌ها در محدوده سنی خاصی تخصص دارند. نمونه‌هایی از این بیماری‌ها به شرح زیر است:

  • متخصص آلرژی و ایمونولوژیست که در زمینه حساسیت کودکان فعالیت دارد. مواردی مثل گرد و غبار، غذا، گزش حشرات و…که این واکنش می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل اگزما، آسم، کهیر، ضایعه پوستی، اسهال، ذات‌الریه و سینوزیت می‌شود. متخصص آلرژی یا ایمونولوژیست این حساسیت را تشخیص می‌دهد و با انجام تست‌هایی آن را درمان می‌کند.
  • متخصصین قلب و عروق برای رسیدن به یک تشخیص درست با متخصصین دیگر همکاری نزدیکی دارند. این متخصصین با توجه به شرایط هر کودک برنامه جامع درمانی منحصر به فردی برای او تنظیم می‌کنند. متخصص قلب و عروق در تمام دوران از قبل از تولد تا بزرگسالی قادر به همکاری با بیمار است.
  • متخصصینی که به مراقبت‌های بهداشتی مربوط به کودکان در شرایط ناپایدار و بحرانی می‌پردازند و در قسمت مراقبت‌های ویژه‌ی بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند.
  • متخصصینی که مشکلات تکاملی، یادگیری و رفتاری را در کودکان و نوجوانان تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند.
  • متخصص انکولوژی نیز در تشخیص و معالجه‌ی انواع مختلف سرطان تخصص دارد.
  • مشکلات اسکلتی عضلانی مربوط به متخصصین روماتولوژی می‌شود.
  • درمان عفونت‌های ادراری و بیماری‌های کلیوی تخصص نفرولوژیست‌های کودکان است.
  • مراقبت از نوزاد قبل، حین و بعد از تولد مربوط به متخصصین نوزاد است که نوزادان نارس و نیازمند مراقبت‌های ویژه را نیز درمان می‌کنند.
  • پزشکان در اورژانس، کودکانی که شرایط اضطراری از قبیل: تب بالا، عفونت شدید، درد شدید، کمبود آب بدن، جراحات سر، سوختگی، مسمومیت، مصرف بیش از حد دارو، آسم، دیابت، تشنج و نیش حیوانات را دارند، درمان می‌کنند. این نوع فوریت‌های پزشکی به تکنیک‌ها و تجهیزات خاصی نیاز دارد که پزشکان اورژانس در استفاده از آن‌ها آموزش دیده‌اند. این پزشکان در بخش‌های مخصوص کودکان، بیمارستان‌های آموزشی، دولتی، خصوصی و کلینیک‌های مراقبت‌های ویژه کودکان مشغول به کار هستند.

چرا کودک شما نیاز به یک متخصص اطفال دارد؟

در مقاله متخصص اطفال چه کار می‌کند، به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا باید کودک خود را نزد این متخصصین ببریم. اگر شما یک نظر تخصصی در مورد کودکتان بخواهید یا اگر کودک شما به مراقبت تخصصی نیاز داشته باشد، شما باید به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. دلایل کلی نیاز کودکان به پزشک متخصص به شرح زیر است:

متخصص اطفال چه کار می‌کند

رشد کودک: کودکان تا پایان نوجوانی در حال رشد هستند. در این دوره مسائلی وجود دارد که تحلیل و بررسی آن‌ها برای والدین سخت است. برای حل این مشکلات و مسائل نیاز به مشاوره و راهنمایی متخصص خواهد بود که هنگام بروز بیماری کودکان آن‌ها را راهنمایی کند. از این رو والدین در همان ابتدای تولد کودکشان باید پزشکی متخصص برای او انتخاب کنند.

بیماری‌های کودکان: بسیاری از بیماری‌ها و روش‌ درمان‌ آن‌ها در کودکان متفاوت از بزرگسالان است. از این رو برای تشخیص و درمان آن‌ها باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد.

در صورتی که در جستجوی دکتر اطفال خوب در غرب تهران یا بهترین دکتر اطفال شرق تهران هستید، به سایت دکتر با من مراجعه کنید. “دکتر با من” در تلاش است که بهترین و خبره‌ترین پزشک‌های متخصص اطفال را به شما همشهریان عزیز معرفی کند.

چه زمانی باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

حال که متوجه شدید متخصص اطفال چه کار می‌کند، بهتر است بدانید که چه زمانی باید به آن‌ها رجوع کنید. والدین برای اطمینان از سلامت کودک خود و انجام واکسیناسیون به متخصص اطفال مراجعه می‌کنند و سوالاتی که در مورد سلامت فرزندشان دارند را می‌پرسند.

  • طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری CDC، از هر ۶ مراجعه‌کننده بین سنین ۳ تا ۱۷ سال حداقل یک نفر مشکل تکاملی یا رفتاری دارد. هر چه این نوع مشکلات زودتر شناسایی و درمان شوند، نتیجه‌ی طولانی مدت بهتری برای کودک خواهند داشت.
  • متخصص کودک در طی ویزیت دوره‌ای، رشد جسمی و عاطفی کودک‌‌‌ را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و ممکن است سوالاتی در مورد خوردن، خوابیدن، عادات و رفتارهای اجتماعی کودک بپرسد.
  • کودکان بین ۱ تا ۲ سال هر سه و یا شش ماه یک بار باید توسط متخصص کودکان معاینه شوند.
  • والدین با مشاهده تب ۴۰ یا بالای ۴۰ درجه در کودک که همراه با گیجی، تشنج، گریه‌های طولانی و مشکلات تنفسی است، باید به اورژانس مراجعه کنند.
  • اگر نوزاد زیر دو ماه دمای مقعدی ۳۸ درجه سانتی‌گراد دارد یا حتی با مشاهده هر یک از موارد اورژانسی فوق باید به اورژانس مراجعه شود.

کلام آخر

برای این که به اهمیت مراجعه مرتب به پزشک متخصص اطفال پی ببرید، بهتر است که در قدم اول بدانید که متخصص اطفال چه کار می‌کند. متخصصین اطفال علاوه بر این که در زمینه بیماری‌های اطفال تحصیل کرده‌اند، با روحیات آن‌ها آشنا هستند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که کودک از فضای مطب و پزشکی هراس نداشته باشد.

در صورتی که به دنبال بهترین دکتر اطفال شرق تهران و دکتر اطفال خوب در غرب تهران هستید، به سایت “دکتر با من” مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد