فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی چه نوع پزشکی است؟

0

فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی به پزشکی گفته می‌شود که در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های ناشی از آلرژی دارای تحصیلات و تخصص است. رشته ایمونولوژی در علم پزشکی اهمیت بسیاری دارد. زیرا از طریق این علم بسیاری از بیماری‌های عفونی، آلرژی‌ها، بیماری‌های خود ایمنی و غیره درمان می‌شوند. پزشکان متخصص این رشته باید مهارت‌های لازم برای تشخیص بیماری‌های متفاوت ناشی از آلرژی را نیز داشته باشند.

در این صورت به افزایش کیفیت زندگی افراد و پیشگیری از گسترش این بیماری‌ها کمک می‌کنند. برای درک بهتر وظایف دکتر متخصص ایمونولوژی و آلرژی در تهران و چگونگی تشخیص و درمان بیماری‌ها توسط او، با ما همراه باشید.

آشنایی با فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی

رشته‌های پزشکی از سالیان طولانی تاکنون به نجات جان افراد کمک بسیاری کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین رشته‌های تخصصی در پزشکی مربوط به ایمونولوژی و آلرژی است. پزشکان متخصص در این زمینه با گذراندن دوره پزشک عمومی و سپس امتحان در دوره تخصص قادر به انجام طبابت در این رشته هستند.

دریافت مدرک فوق تخصص به این پزشکان کمک می‌کند که به‌ صورت اختصاصی به درمان بیماری‌های خاصی از بدن بپردازند. زیرا هر چقدر اطلاعات یک پزشک در مورد بیماری بیشتر باشد، تشخیص و درمان آن راحت‌تر صورت می‌گیرد. به ‌عنوان نمونه مراجعه به یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی کودکان به این افراد کمک می‌کند که سریع‌تر به ‌سلامتی خود دست پیدا کنند.

امروزه بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن و آلرژی بیش از پیش شیوع پیدا کرده است، به‌ گونه‌ای که بسیاری از افراد بدون اطلاع از آلرژی خود به بیماری‌های خطرناکی همچون: مشکلات تنفسی، سرطان، بیماری‌های عفونی و غیره مبتلا می‌شوند. بسیاری از پزشکان در تشخیص آلرژی ناتوان هستند و در افزایش شدت بیماری تأثیر می‌گذارند. از این رو مراجعه به یک پزشک فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی بهترین راه برای کنترل آلرژی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک است.

فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی

بهترین‌ها در این رشته پزشکی با تخصص و مهارت بالای خود به بررسی مشکلات و بیماری‌های ایجاد شده می‌پردازند و در درمان آنها بسیار توانا عمل می‌کنند. این افراد باید مراقبت‌ها و توصیه‌های لازم را به افراد مستعد آلرژی ارائه دهند که آنان کمتر دچار آسیب و بیماری شوند.

نحوه تشخیص نوع بیماری توسط فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی کودکان

بدون شک پزشکان و متخصصان ایمونولوژی یا آلرژی باید در تشخیص نوع بیماری و دلایل ایجاد آن مهارت بالایی داشته باشند. در غیر این صورت درمان مشکلات ایجاد شده امکان پذیر نیست. این افراد برای تشخیص بیماری باید اقدامات زیر را انجام دهند.

معاینه بیمار

تمامی پزشکان و متخصصان قبل از شروع به درمان باید به‌ طور کامل بیماران را معاینه کنند. در زمان معاینه، گرفتن شرح حال بیمار، سوابق بیماری، سابقه خانوادگی، محیط کار، زندگی و غیره توسط این پزشکان انجام می‌شود. در این صورت وضعیت بیمار به راحتی تحت کنترل قرار می‌گیرد.

انجام آزمایش

یک فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی بعد از معاینه کامل بیمار باید روی او آزمایش آلرژی پوست و سایر آزمایشات دیگر را انجام ‌دهد. در این صورت قادر به تشخیص نوع بیماری و نحوه درمان آن است. همچنین اینگونه فوق تخصص ایمونولوژی برای تسکین درد و کاهش علائم ایجاد شده راهکارهای موثری را ارائه می‌دهد. این آزمایشات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آزمایش خون
  • انجام تست‌های پچ برای تشخیص درماتیت تماسی
  • آزمایش اسمیر بینی
  • تست های مربوط به ریه برای تشخیص بیماری آسم و سایر مشکلات تنفسی
  • آزمایش روی پوست برای اطلاع از آلرژی به محیط، غذا و حشرات
  • تست آلرژی

بیماری‌های قابل تشخیص و درمان توسط فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی

فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی در درمان بیماری‌های زیر مهارت و تخصص بالایی دارد:

  • آسم
  • آلرژی مربوط به چشم
  • اگزما و آلرژی‌های پوستی
  • آلرژی دارویی
  • آنافیلاکسی
  • حساسیت به نیش حشرات
  • ایجاد کهیر و آنژیوادم
  • آلرژی به غذا
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • رینیت آلرژیک و سینوزیت

روش‌های درمان آلرژی توسط متخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی

روش‌های درمان بیماری‌های مربوط به آلرژی و حساسیت متفاوت است‌. یک دکتر متخصص ایمونولوژی و آلرژی در تهران در ابتدا باید کنترل بیماری را انجام دهد. در واقع مدیریت مشکل ایجاد شده و پیشگیری از پیشرفت آن اولین اقدامی است که این متخصصان باید در انجام آن مهارت بالایی داشته باشند.

فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی

برخی از این مشکلات مانند تب یونجه نیز به خودی خود درمان می‌شوند. اما فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی سایر بیماری‌های آلرژیک را از طریق دارو درمان و کنترل می‌کند. مراجعه به یک متخصص خوب در بهبود کیفیت زندگی و جلوگیری از خطرات احتمالی آلرژی موثر است. از این رو در سایت دکتر با من لیست تمامی متخصصان ایمونولوژی و آلرژی در اختیار شما قرار می‌گیرد و بدین طریق قادر به یافتن نزدیک‌ترین و بهترین متخصص در این زمینه خواهید بود.

درمان این بیماران با توجه به شرایط جسمی و پیشرفت بیماری انجام می‌شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دارو درمانی

یک متخصص حرفه‌ای ایمونولوژی با بررسی وضعیت بیمار، داروهای ضد آلرژی به او تجویز می‌کند. آنتی‌هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها متداول‌ترین داروهایی هستند که توسط این پزشکان تجویز می‌شوند. برخی دیگر از داروهای ضد آلرژی نیز به پیشگیری از ترشح مواد شیمیایی آلرژی‌زا در بدن کمک می‌کنند.

درمان ایمونوتراپی توسط فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی

ایمونوتراپی روشی درمانی است که از طریق افزایش تدریجی دوز آلرژی صورت می‌گیرد. در این درمان دارو به ‌صورت تزریق یا قرص زیرزبانی به بیماران داده می‌شود که با افزایش زمان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی آنها کمک می‌کند. این داروها حاوی مواد آلرژی‌زایی هستند که بیمار به آنها واکنش نشان می‌دهد. در این صورت آنتی‌بادی‌های مسدودکننده با آلرژن‌ها واکنش ایجاد می‌کنند که نتیجه آن درمان آلرژی است.

تزریق این داروها در ابتدا هر دو هفته یک بار انجام می‌شود و سپس به مرور زمان دوز تزریق افزایش پیدا می‌کند. در این صورت بیماری‌های مربوط به آلرژی درمان می‌شوند. قرص‌های زیرزبانی ایمونوتراپی نیز شامل گیاهانی از جمله: گل محمدی، گرده‌های چمن و گرد و غبار هستند. مصرف روزانه این قرص‌ها به بهبود حال بیماران و کاهش ابتلای آنان به آلرژی کمک می‌کنند.

سریع‌ترین راهکار برای دسترسی به فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی

امروزه به ‌دلیل گسترش فضای مجازی بیشتر کسب و کارها از این طریق دیده می‌شوند. رشته پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. لیست پزشکان فارغ التحصیل در این زمینه در سایت‌های جامع پزشکی ذکر می‌شود. یکی از بهترین سایت‌ها برای دسترسی به یک دکتر متخصص ایمونولوژی و آلرژی در تهران سایت دکتر با من است. با مراجعه به این پلتفرم و جستجو در آن در سریع‌ترین زمان ممکن به مشخصات و آدرس پزشک مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنید.

در نتیجه

بدون شک آلرژی را باید یکی از بیماری‌های خطرناک عصر جدید دانست که ممکن است هر فردی را به خود مبتلا کند. برخی از این بیماری‌ها بدون دخالت پزشک درمان می‌شوند، اما برخی دیگر نیاز به مراجعه به فوق تخصص آلرژی آسم و ایمونولوژی دارند.

در این صورت پزشک مورد نظر به ‌سرعت نوع بیماری و دلیل ابتلا به آن را تشخیص می‌دهد و با دارو یا روش‌های دیگر درمان را شروع می‌کند. این پزشکان تجربه، مهارت و علم لازم در تشخیص و درمان این نوع بیماری‌ها را به ‌دست آورده‌اند و بهترین گزینه برای پیشگیری، درمان و کنترل واکنش‌های آلرژیک به شمار می‌روند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد