ده سوالی که باید هنگام گفتگو با دکتر اورولوژی بپرسید

0

با پیشرفت‌های پزشکی و چند شاخه شدن این علم بسیار مهم است که در رابطه با بیماری‌های مربوط به هر بخش از بدن به متخصص آن مراجعه کنیم. بسیاری از افراد هنگام مراجعه به پزشک به خصوص دکتر اورولوژی از مطرح کردن سوالات خصوصی هنگام اولین گفتگو با دکتر اورولوژی شرم دارند یا اینکه نمی‌دانند چه سوالاتی را باید مطرح کنند. ما در این مقاله قصد داریم به سوالاتی که هنگام مراجعه به پزشک باید بپرسید، بپردازیم.

علاوه بر این برای اینکه بهتر بتوانید یک پزشک متخصص برای مشکل خود پیدا کنید و با این پزشک و بیماری‌هایی که توسط او درمان می شود، آشنا شوید، قصد داریم درباره متخصص اورولوژی و کلیه یا اینکه دکتر اورولوژی کیست و چه وظایفی دارد نیز صحبت کنیم. سایت دکتر با من نیز به شما در پیدا کردن بهترین دکتر اورولوژی کمک خواهد کرد.

دکتر اورولوژی کیست؟

قبل از پرداختن به سوالاتی که باید هنگام گفتگو با دکتر اورولوژی بپرسید، بهتر است به صورت مختصری درباره وظایف این پزشک و اینکه در چه حیطه‌ای کار می‌کند و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند هم بدانید.

دکتر اورولوژی پزشکان یا جراحانی هستند که به تشخیص و درمان بیماری‌های دستگاه تناسلی و غدد کلیوی در هر سن و جنسیتی می‌پردازند. این دستگاه شامل اندام‌هایی مانند کلیه‌ها، مثانه و همچنین پروستات، آلت تناسلی مردان و بیضه‌ها می‌شود. علاوه بر آن این متخصصین به برطرف کردن مشکلات مربوط به لوله‌هایی که از کلیه‌ها به مثانه متصل می شوند، مجرای پیش آبراه، مجرای ادرار از مثانه و خارج از بدن می‌پردازند.

سولاتی که هنگام دیدار و گفتگو با دکتر اورولوژی باید بپرسید

در این جا ده سوال احتمالی را که ممکن است لازم باشد از دکتر بپرسید، برای شما آماده کرده‌ایم:

گفتگو با دکتر اورولوژی

۱.چه مشکلی باعث ایجاد این علائم در من شده است؟

اگر با توجه به علائمی که دارید، حدس نوعی بیماری را در خود می‌زنید، حتما پزشک خود را در این باره آگاه کنید یا از او بخواهید که با توجه به علائمی که برایش به طور کامل و واضح توضیح داده‌‌اید، علت این علائم را برایتان توضیح دهد. پزشک ممکن است برای شما احتمالاتی را در نظر بگیرد، اما برای اطمینان از این احتمالات برای شما آزمایشاتی را تجویز خواهد کرد.

۲. از پزشکتان بخواهید تشخیص خود برای بیماری شما را برایتان توضیح دهد

تا حد امکان در گفتگو با دکتر اورولوژی از او بخواهید تشخیصی که در رابطه با بیماری شما دارد را برایتان نیز ارائه کند. اگر برای شما آزمایشات یا زمان درمانی بیشتری را در نظر گرفت، علت این امر را از او جویا شوید.

۳. آیا نیاز به غربالگری سرطان پروستات دارم؟

بسیاری از پزشکان آزمایشات و غربالگری‌های مربوط به پروستات را برای اکثر مردان ۵۰ الی ۷۰ سال به طور سالانه توصیه می‌کنند. این غربالگری شامل آزمایشات مربوط به تشخیص آنتی ژن اختصاصی پروستات رکتوم است.

همچنین مردان دارای سابقه خانوادگی سرطان پروستات بهتر است از سن ۴۰ سالگی شروع به دادن تست سرطان پروستات کنند. البته در این باره بهتر است هنگام گفتگو با دکتر اورولوژی از او نیز نظر بخواهید.

۴. چرا میل جنسی من کمتر از حد طبیعی است؟

هنگامی که این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید، او برای شما تست صبحگاهی تستوسترون می‌نویسد. اگر میزان تستوسترون اندازه‌گیری شده در تست نرمال باشد، بعید است برای شما دوزهای اضافی تستوسترون تجویز شود. در بعضی از موارد اختلال نعوظ در جوانان کمتر از ۵۰ سال ممکن است ناشی از ضربه‌های قبلی به این ناحیه، بیماری‌های قلبی عروقی یا بیماری‌هایی نظیر دیابت باشد.

۵. چرا دفع ادرار من زمان زیادی می‌برد؟

از دیگر سوالاتی که باید در حین گفتگو با دکتر اورولوژی بپرسید، مربوط به زمان دفع ادرار شما است. معمولا مشکلات مربوط به پروستات و بزرگ شدن پروستات ممکن است باعث فشار به مجرای ادرار شما شود و دفع ادرار را طولانی‌تر کند. در بسیاری از موارد این مشکل با دارو حل می‌شود، اما در مواقعی که بیماری پیشرفت کرده باشد، نیاز به جراحی است.

۶. چرا احساس نیاز به دفع ادرار بیشتری دارم؟

معمولا با افزایش سن در مردان این مشکل به وجود می‌آید و مصرف کافئین یا الکل نیز می‌تواند این مشکل را تشدید کند. با مطرح کردن این سوال، پزشک با روش‌های درمانی خاص اقدام به درمان شما می‌کند.

۷. چرا در ناحیه تناسلی خود احساس درد، تورم یا توده غیر معمولی دارم؟

شما نباید از مطرح کردن چنین سوالاتی با پزشک خود خجالت بکشید. این علائم ممکن است نیاز به درمان‌های اورولوژیکی داشته باشد.

۸. آیا منی من طبیعی است؟

گفتگو با دکتر اورولوژی

منی طبیعی سفید و غلیظ است. البته در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در هر حال اگر خون در مایع منی خود مشاهده کرده‌اید یا انزال شما دردناک است یا بو دارد، ممکن است نشانه عفونت باشد. برای تشخیص بهتر، مناسب است که در این باره با پزشک خود مشورت کنید که او بهترین درمان را برای شما در نظر گیرد.

۹. آیا ممکن است مرد آلت تناسلی خود را بشکند؟

شکستگی آلت زمانی اتفاق می‌افتد که بافت همبند فیبرمی اطراف آلت حین مقاربت شکسته شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل یک ضربه ناگهانی و محکم که بعد از آن فروکش کردن نعوظ، دفع منی و کبودی یا تورم را به دنبال دارد، رخ دهد. در این مواقع نیاز به یک درمان اورژانسی و در شرایط وخیم، نیاز به جراحی دارید.

۱۰. از درمان سرطان پروستات چقدر تجربه دارید؟

اگر پزشک تشخیص دهد که شما سرطان پروستات دارید، باید از او بپرسید که در درمان این سرطان چقدر تجربه یا سابقه دارد. اگر نمی‌خواهید مستقیم از او سوال کنید، درباره این پزشک و سوابق حرفه‌ای او از دوستان، آشنایان، دیگر بیماران یا در فضای مجازی تحقیق کنید.

شما باید بهترین درمان را برای بهترین نتیجه داشته باشید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که دکتر اورولوژی منتخب شما درباره آخرین تکنولوژی‌ها و روش‌های درمان به روز باشد.

کلام آخر

پس از گفتگو با دکتر اورولوژی و مطرح کردن سوالات احتمالی که در این مقاله خواندید، ارزیابی کنید که این گفتگو چگونه پیش رفت. آیا از نحوه تعامل پزشک راضی بودید؟او به اندازه کافی آگاه و مورد اعتماد است؟ آیا او شما را درک می‌کند و به شما احترام می‌گذارد؟می‌خواهید درمان را با همین پزشک ادامه دهید یا نیاز به مراجعه به پزشک دیگر و استفاده از تجربیات پزشک دیگری دارید؟

برای انتخاب بهترین پزشک یا دکتر اورولوژی غرب تهران یا سراسر شهر تهران می‌توانید با مراجعه به سایت دکتر با من پزشک مورد نظر خود را متناسب با زمان آزاد خود انتخاب کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد