همه چیز درباره متخصص چشم‌ پزشکی

0

چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود. زمانی که این عضو مهم دچار هرگونه اختلالی شود و در بینایی مشکل به وجود بیاورد، باید به متخصص چشم‌ پزشکی مراجعه کرد. اما چشم‌پزشک کیست و چه وظایفی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم. بنابراین اگر قصد کسب اطلاعات و آگاهی در این زمینه را دارید، پیشنهاد می‌شود که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

متخصص چشم‌ پزشکی کیست؟

این متخصص فردی است که حیطه کاری او در رابطه با سلامت چشم است. بیماران پس از احساس هرگونه ناراحتی در ناحیه چشمان خود باید به متخصص چشم‌پزشک مراجعه کنند. چشم‌پزشک پس از معاینه دقیق و تشخیص نوع بیماری درمان را شروع خواهد کرد. درمان مشکلات چشمی به چند دسته تقسیم می‌شود که چشم‌پزشک بر اساس نوع مشکل، درمان به وسیله دارو یا جراحی را انتخاب می‌کند.

چشم‌ پزشک کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

چشم‌پزشک وظیفه درمان مشکلات و بیماری‌های مربوط به چشم را به عهده دارد. شایع‌ترین بیماری‌های چشمی عبارت‌ هستند از:

  • عفونت‌های چشمی
  • مشکلاتی مانند آب مروارید یا حساسیت‌های چشمی
  • عیوب انکساری چشم
  • مشکلاتی که به علت فشار خون بالا یا بیماری‌های دیگر ممکن است به چشم صدمه وارد کنند.
  • مواردی که بر اثر حوادثی مانند تصادف ممکن است به وجود آمده باشند، مانند سوختگی چشم
  • مشکلاتی که بر اثر برخورد یک جسم خارجی به چشم ممکن است به وجود بیاید.

موارد بالا از جمله اختلالاتی هستند که بیمار پس از مشاهده هر کدام باید هر چه سریع‌تر نزد متخصص چشم‌ پزشکی برود، زیرا درمان نکردن آن‌ها ممکن است صدمه‌های جدی‌تری به چشم وارد کند.

روش‌های درمان مشکلات چشمی

متخصص چشم‌ پزشکی

چشم‌پزشک پس از معاینه و تشخیص نوع اختلال روش درمانی مناسب بیمار را انتخاب می‌کند. اگر بیمار مبتلا به عیوب انکساری چشم مانند نزدیک‌بینی یا دوربینی باشد، چشم‌پزشک برای بیمار درخواست عینک می‌کند. اما اگر بیمار به مشکلات جدی‌تری مانند عفونت قرنیه مبتلا باشد، متخصص چشم‌ پزشکی روش‌هایی مانند درمان با داروها را به کار می‌گیرد. همچنین روش‌های پیشرفته‌تری مانند جراحی نیز وجود دارد که با توجه به نوع اختلال چشم در صورت لزوم از آن استفاده می‌شود.

انواع جراحی چشم

جراحی‌های چشمی با چندین هدف انجام می‌شوند که به شرح زیر هستند:

  • عمل جراحی جهت درمان سرطان چشم
  • جراحی‌هایی که جهت درمان مشکلات مادرزادی انجام می‌شوند.
  • عمل جراحی‌ که به وسیله لیزر جهت برطرف نمودن عیوب انکساری چشم انجام می‌شود.
  • جراحی‌هایی که با هدف درمان مشکلاتی مانند سوختگی چشم یا پارگی شبکیه انجام می‌شوند.
  • انواع جراحی‌های زیبایی چشم

موارد بالا از مهم‌ترین عمل‌های جراحی چشم هستند که پس از معاینات دقیق توسط چشم‌پزشک انجام می‌شوند.

فوق‌ تخصص‌های مربوط به چشم‌ پزشکی

با اینکه متخصص چشم‌ پزشکی توانایی تشخیص و درمان تمام مشکلات چشمی را دارد، اما می‌تواند در رشته‌های خاصی فوق تخصص دریافت کند. رشته‌هایی که چشم‌پزشکان می‌توانند فوق تخصص آن‌ها را دریافت کنند، به ۶ دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌ هستند از: فوق تخصص قرنیه و گلوکوم، شبکیه، فوق تخصص زیبایی چشم، فوق تخصص اعصاب و اطفال.

علائمی که با مشاهده آن‌ها باید هر چه سریع‌تر به چشم‌پزشک مراجعه کرد

نشانه‌هایی وجود دارند که خبر از مشکلات چشمی می‌دهند. لذا بیماران با مشاهده هر کدام از آن‌ها باید هر چه سریع‌تر به چشم‌پزشک مراجعه کنند. این نشانه‌ها به شرح زیر هستند:

  • قرمزی و سوزش غیرطبیعی چشم
  • تاری دید و مشکلاتی مانند دوبینی
  • ریزش شدید اشک از چشم که خبر از وجود عفونت چشمی می‌دهد.
  • احساس درد شدید در ناحیه چشم
  • تورم شدید چشم
  • مشاهده لکه‌های رنگی در اطراف

موارد بالا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که متخصص چشم‌ پزشکی پس از معاینه دقیق می‌تواند علل آن‌ها را به طور قطعی مشخص کند.

بیماری‌هایی که منجر به ورود صدمه به چشم می‌شوند

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، گاهی اوقات مشکلات چشمی ممکن است به دلیل بیماری‌های دیگری به وجود بیایند. به طور مثال دیابت یکی از بیماری‌هایی است که پیشرفت آن باعث صدمه شدید به چشم می‌شود. همچنین مشکلات غده تیروئید و بیماری ایدز نیز می‌توانند بینایی را دچار اختلال کنند.

انجام معاینات چشم یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به مشکلات حاد چشمی

یکی از روش‌هایی که می‌تواند از ابتلا به مشکلات چشمی حاد جلوگیری کند، انجام معاینه چشم به صورت منظم است. متخصصین چشم‌ پزشکی معمولا پیشنهاد می‌کنند که افراد به صورت سالیانه برای انجام معاینه چشمی به بینایی سنجی مراجعه کنند. انجام این امر باعث می‌شود که افراد در صورت وجود هرگونه اختلال هر چه سریع‌تر از آن مطلع شوند و به درمان آن اقدام کنند.

تفاوت اپتومتریست با متخصص چشم‌ پزشکی

متخصص چشم‌ پزشکی

یکی از سوالات متداولی که معمولا برای بیماران به وجود می‌آید، تفاوت میان اپتومتریست و چشم‌پزشک است. در پاسخ این سوال باید بگوییم که تفاوت‌های زیادی میان این دو وجود دارد که اصلی‌ترین آن دوره‌های تحصیلی متفاوت چشم‌ پزشکی با اپتومتریست یا همان بینایی سنج است.

بینایی سنج پس از ۴ سال تحصیل در رشته بینایی سنجی فارغ التحصیل می‌شود و وظیفه آن معاینه اولیه چشم و سپس ارجاع بیمار به چشم‌پزشک است. او حق تجویز هیچگونه دارویی را ندارد و فقط به معاینه بیماران می‌پردازد. اما چشم‌پزشک پس از ۷ سال تحصیل در رشته پزشکی عمومی، به ۴ سال تحصیل در رشته تخصص چشم‌ پزشکی نیز می‌پردازد و پس از آن وظایفی مانند تجویز دارو برای بیماران و درمان مشکلات چشمی به کمک روش‌های درمانی ویژه یا جراحی را بر عهده دارد.

تماس با چشم‌پزشک

از آنجایی که چشم‌ها از مهم‌ترین اعضای بدن هستند، بیماران برای درمان آن‌ها باید به چشم‌پزشک ماهر و باتجربه‌ای مراجعه کنند. سایت دکتر با من این امکان را به بیماران می‌دهد که با دکتر چشم‌پزشک طرف قرارداد با بیمه و دکتر چشم‌پزشک عالی در تهران تماس برقرار کنند و با مشورت آنان سلامت چشمان خود را به دست آورند.

سخن نهایی

بیماری‌های چشمی از جمله مشکلاتی هستند که با مراجعه به متخصص چشم‌ پزشکی و رعایت توصیه‌های درمانی او پس از مدتی به طور کامل بهبود می‌یابند. هدف از تهیه این مقاله آگاه کردن بیماران مبتلا به مشکلات چشمی با وظایف متخصصین چشم‌ پزشکی بود که بتوانند با اطلاعات کاملی نزد آنان مراجعه کرده و بدون هیچ استرسی نسبت به درمان اختلالات چشمان خود اقدام کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد